Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dette er 7. udgave af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE, der for længst har skrevet sig ind som en klassiker inden for områderne forebyggelse og sundhedsfremme. Bogen har over en periode på 35 år fået status af et alment accepteret opslagsværk og er en foretrukken grundbog på en række professionsbacheloruddannelser samt på kandidatuddannelser som medicin,folkesundhedsvidenskab og sociologi. Siden den første udgave udkom i 1986, har værket behandlet centrale områder inden for forebyggelse og sundhedsfremme og har for hver ny udgave afspejlet den aktuelle udvikling inden for området og i samfundet som helhed.Forebyggelse og sundhedsfremme har i de senere år fået en stadig mere central rolle i sundhedsvæsenet. I dag er inddragelse af brugeren og dennes aktive rolle blevet endnu mere afgørende, ligesom klimalovgivning og de seneste ændringer i sundhedslovgivningen er nye vigtige tiltag. Derfor er der i denne udgave mere fokus på brugerinvolvering, udvikling af kompetencerog handlekraft, men også på individets egne værdier og præferencer. Mere generelt afspejler 7. udgave den nyeste udvikling i teori og praksis på tværs af sundhedsvæsenet, og der er gennemført et grundigt redaktionsarbejde for at forny bogen.Den praktiske virkelighed, hvor det forebyggende sundhedsarbejde udføres, udgør en rød tråd i samtlige udgaver af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE. Bogen rummer også en række teoretiske og metodiske kapitler, som giver læseren en solid forståelse af baggrunden for det praktiske arbejde. Denne kombination af teori og praksis gør bogen særdeles velegnet somlærebog for en bred målgruppe.
Mange års frustrationer over den udvikling det offentlige sundhedsvæsen har gennemgået, blev fundamentet for overlæge i ortopædkirurgi, Steffen Jacobsens erindringsbog “Hvis De lige vil sidde helt stille, frue, dr. Jacobsen er ny på afdelingen”. Gennem selvoplevede anekdoter serverer overlægen et morsomt og til tider tragikomisk indblik i et sundhedsvæsen, der beskæftiger sig mere med regneark end med dets patienter.Det er tydeligt at mærke, at Steffen Jacobsen er en erfaren samfundsdebattør, og den debatterende forfatter og erfarne læge lægger ikke fingre imellem, når han leverer sin knivskarpe analyse af de danske sygehuse. Bogen er ikke bare god underholdning, den er fyldt med tankevækkende beretninger om et system, vi selv er med til at fastholde, og den kan klassificeres som vaskeægte samfundssatire.
Jane McLelland blev hårdt ramt af livmoderhalskræft og herefter af spredning til lungekræft stadie 4. Hun gennemgik adskillige konventionelle tilbud, men først da hun satte sig ind i kroppens evne til at bekæmpe kræft og fandt ud og gik i gang med en udsultnings diæt bestående af kosttilskud og en række ældre medicintyper lykkede det hende at blive kræftfri. Hun beretter om den modstand hun mødte fra det officielle sundhedsvæsen, som i stedet for at hjælpe hende modarbejdede hende. Men 15 år efter den første kræftdiagnose, er hun stadig her stadigvæk. Bogen fortæller og beskriver teoretisk, hvordan og hvad man selv skal gøre, hvis man vil tage sagen i egen hånd. Det gælderom at stoppe mulighederne for, at kræftcellerne kan overleve i kroppen. Der er vejledninger i, hvordan man kan bruge hendes metoder. Hun bruger både konventionelle og komplementære tiltag. Specielt inddrager hun kombinationer af medicin, der allerede er opfundet og godkendt til en anden sygdom. De kaldes Repurposed Drugs/ off label (genanvendt medicin) og undersøgelser har godtgjort, at de har kræfthæmmende virkning. Så de burde inddrages i kampen mod en kræftsygdom.
Som oftest er en graviditet forbundet med glæde, forventninger og drømme om den lykkelige familieforøgelse. Glæden kan dog slukkes med et fingerknips, når en rutinescanning viser, at noget er galt.Med nutidens muligheder for fosterdiagnostik opstår der ikke sjældent et etisk dilemma, når det lille menneske i maven er sygt. Hvor naturen ville gå sin gang uden menneskelig indblanding, bliver vi nu stillet over for nogle valg og beslutninger, som vi gerne ville være foruden.Sorg, mit barn er forfatteren Lisas egen fortælling om den alt for tidlige fødsel af hendes datter Smilla. Fortællingen om et forløb, hvor Lisa mod sin vilje blev herre over sin egen datters liv og død. For Smilla ville måske kunne bæres graviditeten ud, men hun ville ikke kunne leve.Lisas historie er langt fra unik. Flere og flere bliver stillet over for de umenneskelige beslutninger, som skal træffes, når videnskaben møder det menneskelige sind.Sorg, mit barn er langt mere end blot en trist historie om et kort liv. Gennem interviews med fagpersoner – blandt andre en jordemoder, en antropolog, en filosof, en præst og flere psykologer – får forfatteren sat ord og følelser på svære begreber som skam, eksistens og etiske overvejelser.Bogen vil kunne bruges af alle, der har prøvet at miste et ufødt barn – og deres pårørende, men også af fagpersoner i berøring med de familier, der bliver stillet over for de svære beslutninger.
Den akutte patient er en lærebog til medicinstudiets kurser af samme navn. Bogen er tænkt som en vejledning i praktisk og rationel håndtering af akutte patienter, og kapitlerne tager udgangspunkt i symptomer og symptombilleder frem for i en traditionel gennemgang af organsystemer. Med ABC-princippet som basis lægges op til en objektiv systematik med fokus på tidsfaktorens betydning. I 2. udgave er teksten opdateret, der er tilføjet et nyt kapitel om akutte patienter i almen praksis og den generelle kapitelopbygning er forbedret med f.eks. resuméer og flere figurer.
ETIK – EN GRUNDBOG er en lettilgængelig præsentation af etikkens vigtigste begreber, teorier, værdier og dilemmaer. Medafsæt i mange typiske eksempler fremviser bogen de vigtigste etiske problemstillinger, som sundhedsprofessionelle står med i hverdagens arbejde. Hvad er svært, og hvordan er det svært?Målgruppen er især studerende på de sundhedsfaglige grunduddannelser, hvor bogen vil være en oplagt grundbog og fælles reference. Den er også et relevant valg på master- og kandidatuddannelser eller i forbindelse med efter- og videreuddannelse af sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, diætister, jordemødre, bioanalytikere, radiografer, læger etc.ETIK – EN GRUNDBOG dækker alle de centrale pensumkrav og giver læseren et godt overblik over etisk teori, etisk refleksion, etisk ansvarlighed og professionsetik. Bogen giver desuden læseren forskellige redskaber til refleksion over etiske problemstillinger, ligesom den udfordrer læseren til selv at reflektere over grundværdier og professionsetik i mødet med dilemmaer i sundhedsvæsenet.
Svære etiske situationer præger hverdagen i psykiatrien. Situationer, hvor man som fagprofessionel skal træffe nogle vanskelige valg. Grundværdier såsom respekt, ansvarlighed og faglighed udfordres, samtidig med, at det man ’skal’ eller ’kan’ gøre, ikke hænger sammen med det, man ’bør’ gøre.'Etik i psykiatrien' identificerer de enkelte dilemmaer, som kommer til syne i forbindelse med behandling, tvang, fortrolighed, pårørendeinddragelse osv. Herunder præsenteres etiske dilemmaer i mødet med børn, unge og ældre patienter såvel som etiske dilemmaer specifikt knyttet til sygehus- distrikt-, social- og retspsykiatrien.Etik på det psykiatriske område handler frem for alt om den enkeltes blik for patienten. Denne bog forsøger at skærpe dette blik og peger desuden på nye handlemuligheder.Bogen henvender sig i særdeleshed til de mange studerende og professionelle, der har berøring med psykiatrien til hverdag. Men den er også relevant for alle, der beskæftiger sig med psykiatri på administrativt eller politisk niveau.Hør Podcast med Jacob Brinkler her mariaguldager.dk/lydenafetbedreliv
Familiedialog og refleksion ved alvorlig sygdom beskæftiger sig med det dialogiske møde mellem sundhedsprofessionelle og familier med svær sygdom. Familiedialogens formål er at finde frem til måder, hvorpå familiemedlemmerne kan opdage nye løsninger på deres problemer. Med udgangspunkt i familiens behov. Voltelen og Bjerre giver konkrete bud på, hvordan familier, hvor én lider af kronisk eller livstruende sygdom, kan inviteres til familiedialoger, der styrker det levede liv. I Familiedialog og refleksion ved alvorlig sygdom præsenteres læseren for beskrivelser afsystemiske og narrative teorier refleksion to-spors modellen kriser og sorg kærlighedens skjold familiestamtræ dialogiske processer stilhed i samtalen overbevisninger om sundhed og sygdom. I bogen kombinerer forfatterne teori på en tilgængelig måde med cases fra praksis, så læseren får konkrete redskaber til at indbyde til familiedialog også i det korte møde! Der lægges op til, at selv små forandringer i dagligdagen gør en forskel, ikke kun for den syge og deres nærmeste, men også for den sundhedsprofessionelle selv. Bogen henvender sig til alle sundhedsprofessionelle, der ønsker at styrke deres familiedialogiske kompetencer såsom fysioterapeuter, ergoterapeuter, sygeplejersker, demenskonsulenter, socialrådgivere, kiropraktorer og læger i primær og sekundær sundhedssektor. Ligeledes er bogen oplagt til undervisning på de forskellige sundhedsuddannelser.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I andet bind tages der afsæt i klinisk lederskab i relation til sygeplejefaglige udfordringer og sygepleje til specifikke patientgrupper. Sygeplejerskens kliniske lederskab skal sikre høj kvalitet i pleje, behandling og patientsikkerhed. Kapitlerne i andet bind har fokus på teori og forskningsbaserede områder, som eksempelvis patientrettigheder, patientsikkerhed, patientforløb på tværs af hospitalsafdelinger og sektorer, interkulturel sygepleje og sygepleje i borgerens hjem. Kapitlerne formidles en stor forskningsbaseret viden om sygdomslære og sygdomsinterventioner i relation til eksempelvis kræft, hjerte- og karsygdomme, neurologiske lidelser, diabetes, øjensygdomme m.m. Læseren får generelt en bred indføring i de her sygeplejefaglige områder, og forfatterne har inddraget klinisk lederskab, hvor det forekommer relevant, da klinisk lederskab handler om at kunne varetage klinisk ledelse af forskellige kliniske patientforløb med inddragelse af relevant viden.I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Diagnoselatin er en kortfattet håndbog i, hvordan lægelatin anvendes korrekt. Gennem en række eksempler gives en praktisk og overskuelig fremstilling af den specielle lægelatin med hovedvægt på de bøjningsformer, der forekommer hyppigst. Bogen henvender sig primært til lægesekretærer, men også andre faggrupper inden for sundhedssektoren vil kunne have udbytte af bogen.
Denne bog henvender sig til alle sundhedsbachelorer. Især vil kommende bioanalytikere, fysioterapeuter, sygeplejersker, jordemødre, radiografer og ergoterapeuter have udbytte af bogen, da den er skrevet tæt op ad gældende bekendtgørelser og studieordninger. Forfatterne viser, hvordan samfundet sætter rammerne for den sundhedsprofessionelles møde med borgeren. Disse rammer udgøres ikke mindst af konkrete politiske tiltag og lovgivning. Men også folkesundhedsprogrammer og aktuelle forebyggelses-, sundhedsfremme- og behandlingstilbud fra kommuner og regioner spiller ind, da det er den sundhedsprofessionelles opgave at udmønte dem i forhold til den specifikke borger. Samtidig indvirker forskellige strømninger og strukturer på mødet. Det kan være samfundets formelle og uformelle magtrelationer, den ulige fordeling af muligheder og ressourcer samt forskellige opfattelser af væsentlige begreber som risiko, livsstil og ’det gode liv’.
Sygdomslære for ikke-klinikere giver et indgående kendskab til de hyppigste og væsentligste sygdomme i den vestlige befolkning. Bogens opbygning I beskrivelserne af de enkelte sygdomme er der lagt vægt på en grundig beskrivelse af sygdommenes patogenese og ætiologi, mens det for diagnostikkens og behandlingens vedkommende kun er de overordnede principper, der bliver gennemgået. Bogen giver samtidig læseren et indblik i hyppigheden af de enkelte sygdomme og deres konsekvenser for patienter, sundhedsvæsen og samfund, ligesom forebyggende tiltag beskrives. Bogen er systematisk opbygget, og den indeholder mange oversigter, figurer, kliniske billeder og tabeller. Alle medicinske betegnelser er samlet i en ordliste bagerst i bogen med forklaringer af ordene, så bogen kan læses uden brug af klinisk ordbog. Målgruppe Målgruppen er studerende, som ikke selv skal tilse eller behandle patienter, men som skal kunne agere i tværfaglig sammenhæng med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Det kan fx være studerende inden for folkesundhedsvidenskab, medicoteknik, sundhedsteknologi og -informatik samt andre sundheds- og naturvidenskabelige uddannelser.
Denne lærebogs omdrejningspunkt er de forskellige grundlag for rehabilitering i praksis. Det vil sige, at bogen ikke kun handler om rehabilitering som et fagligt/teoretisk perspektiv, men forsøger at gå et skridt længere i retningen mod en lærebog i rehabilitering for professionelle i praksis.Bogens perspektiv på rehabiliteringsbegrebet er beskrevet i de første kapitler, og herefter følger beskrivelser af forskellige temaer, der søger at tydeliggøre nogle af de måder, hvorpå begrebet kan (ny)fortolkes og især uddybes i forhold til udfoldelsen af rehabilitering i hverdagens praksis.Målgruppen er primært studerende på bachelorniveau inden for sundheds- og socialområdet. Herudover vil diplom-, master- og kandidatstuderende på erhvervsakademi- og universitetsniveau kunne anvende bogen i studier af rehabilitering.Bogens fremstilling er søgt tilrettelagt således, at beskrivelserne fremstår som en vekselvirkning mellem teoretisk viden og praksiseksempler, der skal forsøge at koble teoretiske beskrivelser til rehabiliteringspraksis, uden at der dog bliver tale om egentlige "kogebogslignende" anvisninger på udfoldelse af rehabilitering i praksis.
Det skulle have været fremtidens bydel, et sted, hvor det moderne liv kunne udfolde sig med alle dets bekvemmeligheder. I stedet blev det en ghetto med høj arbejdsløshed, kriminalitet og mange indvandrere. 1960'ernes Vollsmose begyndte som en drøm. Men i dag er den politiske debat om Vollsmose opdelt i skarpe modsætninger og præget af fjendebilleder.Virkelighedens Vollsmose er mere kompleks. Flere nuancer af livet i en ghetto formidles her af forskere fra alt fra kultur til medicin. De undersøger, om der findes en særlig Vollsmose-kultur, hvilken rolle islam spiller, og hvad ghettolisterne har betydet for områdets selvforståelse. Et spørgsmål er også, om mennesker i Vollsmose plages af andre sygdomsformer, og hvem der egentlig har ansvaret for indvandrerne, når de bliver gamle. Er det overhovedet realistisk at forestille sig, at de midler, der i disse år investeres i områdets infrastruktur, vil kunne løse Vollsmoses sociale problemer?Bogen henvender sig til socialrådgivere, lærere, pædagoger, sygeplejersker, kommunale konsulenter og andre faggrupper, der i deres daglige arbejde er i berøring med socialt udsatte boligområder. På videregående uddannelser vil studerende og undervisere ud fra den foreliggende research kunne inddrage Vollsmose som casestudie i deres projekter.
Centralnervesystemets anatomi er en lærebog i neuroanatomi. Ud over en indføring i fagets grundlæggende elementer er bogen forsynet med tekstbokse, som relaterer neuroanatomien til sygdomme, deres behandling samt forskning i feltet. Bogen indeholder endvidere pensumdækkende afsnit om neuroembryologi, øjet og ørets anatomi samt det autonome nervesystem.Bogen er koncis, pædagogisk og rigt illustreret med tegninger, fotografier af makroskopiske præparater, mikrofotografier af histologiske snit fra hjerne og rygmarv og hjernescanninger. Hvert kapitel indledes med et resume og afsluttes med eksamensrelevante spørgsmål, hvor den studerende kan teste sin viden.Centralnervesystemets anatomi henvender sig primært til studerende ved landets fire uddannelser i medicin. Begge forfattere har stor erfaring i undervisning og eksamination i neuroanatomi for medicinstuderende. Bogen anbefales også til odontologiske kurser i neuroanatomi samt til studerende ved de mellemlange sundhedsuddannelser med interesse for de kliniske aspekter af neuroanatomien.Bogen er skrevet af lektor, ph.d. ved Institut for Neurovidenskab, København, Martin Fredensborg Rath, og professor emeritus, dr.med. ved Institut for Neurovidenskab, København, Morten Møller.
Visionen om aktive patienter i sundhedsvæsnet står stærkt på både den politiske og den sundhedsfaglige dagsorden. Der er bred enighed om, at samarbejdet mellem patient, pårørende og sundhedsprofessionelle skal blive bedre. Denne bog har særligt fokus på patientinddragelse inden for forskellige kliniske områder. Kapitlerne præsenterer forskellige patientinddragende metoder og forskellige måder at inddrage andre aktører end patienter på, fx pårørende og frivillige. Hensigten med bogen er bl.a. at imødekomme de sundhedsfaglige professionsuddannelsers pointering af, at patientinddragelse er en central klinisk kompetence, der skal styrkes gennem hele uddannelsen. Patientinddragelse er en praksis under udvikling, og det er med afsæt heri, at bidragene i denne bog er samlet.
Hvordan kan sundhedsprofessionelle planlægge og udføre forskellige typer af patientsamtaler i dagligdagen? Med afsæt i cases får du præsenteret de kommunikative udfordringer, man typisk oplever i mødet med patienter og pårørende. Desuden får du mange konkrete bud på, hvordan man som sundhedsprofessionel kan forbedre sin egen praksis.Den henvender sig til alle fagpersoner, der fører samtaler i sundhedsvæsenet. Den kan bruges til efter- og videreuddannelse, og den er velegnet som lærebog på medicinstudiet, på de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser og på de erhvervsfaglige sundhedsuddannelser. Bogen kan bruges som opslagsbog, og samlet giver den et godt overblik over de mest relevante færdigheder, man har brug for, når man skal kommunikere professionelt med patienter og pårørende.I bogens kapitler er der gennemgående fokus på færdigheder. Først beskrives Calgary-Cambridge-Guiden, som udgør bogens videnskabelige grundlag. Herefter følger kapitler om forskellige typer af samtaler, der afspejler varierende kliniske situationer og patienttyper. De sidste kapitler beskriver, hvad man kan gøre for at opøve og træne praktiske kompetencer, og hvordan man kan arbejde med kollegial feedback. Det afsluttende kapitel redegør for bogens evidensgrundlag.
Er det ikke altid godt at ‘vide besked’?En tsunami af overdiagnostik er ved at oversvømme vores samfund. Den medicinske teknologi er i konstant udvikling og bliver hele tiden mere fintfølende, og det betyder at vi med selvtest og diverse undersøgelser i sundhedsvæsenet kan opfange selv de mindste afvigelser og unormale værdier i vores kroppe, som kan tolkes som sygdom. Samtidig udvides definitionerne af sygdomskategorier hele tiden, og behandlingsgrænser for, hvornår man er syg, sænkes. Dette kan alt sammen lede til overdiagnostik, som gør den enkelte unødigt til patient. Det er ikke alene dyrt for samfundet, men også spild af sundhedsvæsenets knappe ressourcer. I denne bog redegør forfatterne for, hvad overdiagnostik er, hvorfor det opstår, og hvordan det skader både individer og samfundet. De løfter bl.a. sløret for en række overraskende pointer:• Der er under 4 % raske tilbage, når risici for hjerte-kar-sygdomme undersøges i en almindelig befolkning.• Omkring hver femte patient med en kræftdiagnose er overdiagnosticeret.• Overdiagnostik trives i vores sundhedskultur, hvor den enkelte forventes at tage ansvar for egen sundhed.• Overdiagnostik er et usynligt problem i hverdagen, fordi det ikke kan ses hos den enkelte, men kun kan forstås på befolkningsniveau.Snart er vi alle patienter giver såvel studerende som forskere, undervisere, klinikere og beslutningstagere et solidt grundlag for at diskutere og forstå overdiagnostik.
Med Kirurgisk atlas bidrager Jacob Rosenberg & Kristoffer Andresen nu med et dansk opslagsværk, der dækker over teknik og vejledning til de mest almene kirurgiske procedurer. De beskrevne operationer er udvalgt ud fra deres hyppighed inden for specialet kirurgi, om end der mangler procedurer fra de kirurgiske subspecialer som f.eks. mamma-kirurgi, kar-kirurgi, thoraxkirurgi m.m. Formålet har således været at beskrive de fleste af de almenkirurgiske procedurer i en kirurgisk afdeling og herunder operationer, som man kan møde i vagten, hvor man kan have behov for at slå op i en teknisk vejledning, inden proceduren udføres. Bogen er et opslagsværk, så man kan orientere sig om den forestående operation inden den udføres, og den kan derfor anvendes af operatører, assistenter og øvrige personale på operationsstuen. Bogen omhandler den kirurgiske teknik, hvorimod detaljer om udredning og ikke-kirurgisk behandling af de kirurgiske sygdomme findes i andre kirurgiske lærebøger. Hvor det har været relevant, er både de laparoskopisk og de åbne operationsteknikker beskrevet.
Patientinddragelse er blevet et politisk krav og ofte, men ikke altid et behov blandt nutidens patienter. For de sundhedsprofessionelle, som skal omsætte begrebet til klinisk praksis, er vejen til målet undertiden vanskelig. Som denne bog viser, er begrebet langt fra entydigt, og om det er til fordel for den enkelte patient kommer helt an på, om de tilbud patienten får, matcher dennes præferencer og kompetencer. Bogens kapitler belyser såvel de politiske motiver som de sundhedsprofessionelles og patienternes oplevelser med patientinddragelse, og det diskuteres, hvad der henholdsvis fremmer eller hæmmer mulighederne for inddragelse. De enkelte bidrag trækker på forfatternes egen forskning om patientinddragelse i somatiske og psykiatriske sammenhænge på hospitaler og i kommuner.
Denne bog handler om S-tilgangen, som er en særlig tilgang i palliativ praksis.Overalt i Danmark er der lokale tiltag i gang eller på vej, som har til formål at løfte den palliative indsats, så den kan leve op til danske officielle krav om, hvad en palliativ indsats skal opfylde. Anvendelse af S-tilgangen kan være en ganske afgørende krumtap til, at bestræbelser i den retning bliver en succes.S-tilgangen bidrager positivt til livskvaliteten hos mennesker med udsigt til nært forestående død.S-tilgangen har fokus på:• Symptomlindring• Selvbillede• Selvbestemmelse• Sociale relationer• Sammenhæng• StrategierBogen giver svar på, hvad de seks S'er går ud på og viser, hvordan S-tilgangen fungerer i praksis som et arbejds- og analyseredskab – over for alle patienter og borgere med palliative behov.Når alle de seks S’er inddrages i mødet med patienten, sikres de bedste tværfaglige beslutninger – nemlig dem, der er til størst mulig gavn for patienten.Betydningen af S'erne belyses med cases og eksempler og underbygges med resultater fra undersøgelser og forskning.Bogen demonstrerer, hvordan de seks S’er kan inddrages i tidlige såvel som sene faser af livstruende sygdom, både i ældre- og hjemmeplejen samt i hospice- og hospitalsregi.Etablering af S-tilgangen allerede ved diagnosetidspunktet for en livstruende sygdom kan understøtte bestræbelserne på at sætte tidligt ind med relevant palliativ indsats. Da vil patienten mere målrettet og fra start kunne være med til at sætte dagsordenen ud fra sine behov, forudsætninger og det, som har betydning.S-tilgangen skal indfri den helhedstænkning, der knytter sig til de seks S'er hos den enkelte patient eller borger; herunder at vedkommende bliver mødt med anerkendelse og taget alvorligt, får mulighed for at udtale sig om svære ting, og at pårørende bliver tænkt med. Den skal ruste fagpersoner til at tage udgangspunkt i en helhedsopfattelse af personen bag patienten eller borgeren.Bogen er skrevet til studerende og praktikere i sundhedsvæsenet, som arbejder med mennesker ramt af livstruende sygdom. Bogen er en brugs- og inspirationsbog, der både kan læses i sin helhed og benyttes som opslagsbog; fx til at finde inspiration i en implementeringsproces eller til at undersøge substansen for et af S’erne nærmere.
Sundhedsstyrelsens beskrivelse af de 7 lægeroller har i høj grad præget opfattelsen af, hvad en professionel læge skal kunne i Danmark. Men hvordan træner man de forskellige lægeroller som studerende? Og hvilke elementer er vigtige i overgangen til lægerollen? "Lægens roller" giver både et overblik over og en guide til, hvordan man som studerende, yngre læge eller underviser arbejder målrettet med lægefaglig professionalisme. Bogen er ideel som lærebog i professionskurser ved medicinstudiet i København, Aarhus, Odense og Aalborg,men vil også være nyttig for nyuddannede læger, som ønsker at genopfriske viden og færdigheder indenfor f.eks. lovgivning, kommunikationsredskaber, ledelse og forskning. Bogen har fokus på rollerne som professionel, sundhedsfremmer, kommunikator, leder, samarbejder og akademiker, der støtter og supplerer rollen som medicinsk ekspert. I én bog får du en samlet guide til de vigtigste elementer i lægelig professionalisme. Derudover er bogen velegnet som inspirationskilde i forbindelse med jobstart og karrierevalg.
Tværfagligt samarbejde er en krævende og vigtig udfordring for alle, der arbejder inden for sundhedsområdet, det sociale område og undervisningssektoren.Forfatterne kombinerer teoretisk indsigt med praktisk erfaring og lægger vægt på de pædagogiske udfordringer, der er knyttet til tværfagligt samarbejde.
Sygeplejen var en fascinerende verden, nærmest et lille samfund i sig selv. Som sygeplejeelev boede man på hospitalet, man arbejdede i lange vagter døgnet rundt og deltog i de fester, der bød sig på kaserner og kollegier for mænd. I bogen fortæller gamle sygeplejersker om deres elevtid og tiden som sygeplejerske. Eli er den ældste, hun fortæller om, hvilket mirakel det var, da penicillinet kom i brug, og børn og unge pludseligt overlevede voldsomme infektionssygdomme. Hanne fortæller, hun måtte sygemelde sig, da hun havde glemt sine eneste strømpebukser på teknikum og ikke kunne møde i afdelingen med bare ben. Desuden fortæller patienter og pårørende om deres oplevelser. Birthe om, hvor fortvivlelse og angst hun var for, at sønnen Preben var ramt af polio, og Kaj om, hvordan han oplevede at være indlagt næsten et år efter en ulykke. Bogen indledes og afsluttes med supplerende faktakapitler. Uddrag af bogen Forbindingerne på de store operationssår bestod af kloraminvædede gazetamponer, gazestykker, fobvat (vandskyende) og en longuet stramt om maven (bomuldsbælte). Stuerne lugtede ofte som i en nutidig svømmehal, dog krydret med lugten af bakterier og forrådnelse. Da griner Ida og tager sig til hovedet, for hun kommer til at tænke på, når der flaksede fluer rundt om patienterne med gips. Så var det tegn på, der var fluelarver (maddiker) i et sår under gipsen. ”Så lavede man et lille hul i gipsen og hældte DDT ned i det.” Hun spørger, om jeg har været med til det, men det har jeg godt nok ikke. ”Ja, vi gemte også dåsen, så patienterne ikke opdagede det.” Om forfatteren Karen Margrethe Maglekær er uddannet anæstesisygeplejerske og er kandidat i sygepleje. Hun har en lang national og international karriere inden for klinisk sygepleje og har bl.a. arbejdet i Irak og har hentet patienter i hele verden for SOS. Hun er tidligere lektor i sygeplejerskeuddannelsen, hvor hun specielt har interesseret sig for sygeplejens historie.
Ny grundbog om den almene praksis.Den praktiserende læge har en afgørende rolle og et stort ansvar i det danske sundhedsvæsen. Hvert eneste år uddannes mange praktiserende læger til at varetage opgaverne i primærsektoren, og 85 % af danskerne er i kontakt med deres praktiserende læge i løbet af et år. Derfor er det også en høj prioritet, at de medicinstuderende i hele landet uddannes grundigt i opbygningen af den primære sundhedssektor, oplever dagligdagen og de mange former for konsultationer i almen praksis, og lærer hvordan en dygtig og grundig praktiserende læge arbejder. ”Almen medicin” fra FADL’s Forlag er målrettet danske medicinstuderende samt læger i klinisk basisuddannelse (KBU), og dækker organisationen af den danske primære sundhedssektor samt konsultation og diagnostik i almen praksis. Derudover har bogen et kapitel i kommunikation og bogen har lagt vægt på, at de kommunikative færdigheder og trygge relationer er altafgørende i mødet mellem den praktiserende læge og sine patienter. Alle forfattere tilknyttet bogen er eksperter i deres felt og har mange års ekspertise. Bogen er redigeret af Lærke Smidt Gasbjerg og Maja Worm Frandsen.
Heidi Honig Springs liv ændrer sig på et splitsekund, da hun på en løbetur bliver kørt ned af en højresvingsbilist. Hun overlever mirakuløst, og kæmper sig tilbage til livet i løbet af et langt hospitalsophold. Fortællinger fra stue 62 er Heidis hudløst ærlige, hjerteskærende og galgenhumoristiske beretning om at være patient i det danske hospitalsvæsen. Der er både stor taknemmelighed og inderlig ros, men også kritik – fx, når man som patient oplever at blive trængt i baggrunden af ressourcer, kultur og organisering, og når relationskompetencen hos de professionelle til tider lader noget tilbage at ønske. Bogen giver også læseren et billede af, hvad det vil sige at miste sit liv og sin værdighed – og alligevel kæmpe for at leve og finde håb i en håbløs situation. Der er noget at lære for os alle – sundhedspersonale, patienter, pårørende og alle andre, der interesserer sig for det enkelte menneskes erfaringer med identitetstab, sorg, krise og veje til bedring.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.