Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mange års frustrationer over den udvikling det offentlige sundhedsvæsen har gennemgået, blev fundamentet for overlæge i ortopædkirurgi, Steffen Jacobsens erindringsbog “Hvis De lige vil sidde helt stille, frue, dr. Jacobsen er ny på afdelingen”. Gennem selvoplevede anekdoter serverer overlægen et morsomt og til tider tragikomisk indblik i et sundhedsvæsen, der beskæftiger sig mere med regneark end med dets patienter.Det er tydeligt at mærke, at Steffen Jacobsen er en erfaren samfundsdebattør, og den debatterende forfatter og erfarne læge lægger ikke fingre imellem, når han leverer sin knivskarpe analyse af de danske sygehuse. Bogen er ikke bare god underholdning, den er fyldt med tankevækkende beretninger om et system, vi selv er med til at fastholde, og den kan klassificeres som vaskeægte samfundssatire.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
11.000 solgt. De sidste 30 års forskning viser, at to ud af tre forandringsprocesser ikke skaber mere værdi for organisationen. Men når medarbejderne har ejerskab til formålet med forandringen og er involverede i at udvikle og afprøve løsninger, så lykkes det otte ud af ti gange.Men hvordan involvere uden at miste styringen? Og hvordan styre uden at miste ejerskabet? Fair proces er en forskningsbaseret og praktisk tilgang til forløbsstyring af involverende forandringsprocesser. En tidlig udgave af bogen vandt i 2012 en pris på den nordamerikanske forskerpraktiker- konference “Academy of Management” i Boston. Uddrag af bogen er bragt i Harvard Business Review. ”Fair proces bør være obligatorisk læsning for alle ledere i og af forandringsprocesser. Den er systematisk og lettilgængelig og har solid evidensforankring. Man får sin ledelsesværktøjskasse udvidet med et power tool." Charlotte Buch Gøthgen. Viceklinikchef, Aalborg Universitetshospital ”Fair proces er den tilgang til forandringer, jeg har manglet i mit virke som leder i en videnstung virksomhed, hvor forandringer er hverdag. For den praksisorienterede byder den på mange brugbare redskaber. Hermed varmt anbefalet.” Morten Holst Bjørno. Produktionschef, Martin Professional A/S ”Fair proces er en af de mest anvendelige bøger om forandringsledelse, jeg har læst - en kærkommen how-to-do-it-bog, med en solid teoretisk forankring!” Martin Gredal. Skoleleder, Rosenlundskolen ”Fair proces er et fantastisk arbejdsredskab til en leder, der arbejder med forandrings-processer. Når jeg roser bogen så vældigt, er det, fordi fair proces giver vejledninger på, hvad der kan virke, og hvorfor det virker, og konkrete vejledninger, som er lige til at gå ud og bruge.” Marietta Rosenvinge. Leder af Døgncentret Frederikshavn
Sundhedsvæsenet udfører væsentlige samfundsmæssige opgaver i alle lande. Hvordan man styrer og indretter sundhedsvæsenet er imidlertid meget forskelligt fra land til land. Denne bog fremlægger nogle centrale modeller, begreber og teorier, som kan anvendes til at beskrive, forstå og vurdere sundhedsvæsenet og dets indsats. Der gøres rede for de fremherskende sundhedspolitiske temaer, for de gængse styringsredskaber, og for de mest anvendte sundhedsøkonomiske metoder. Desuden præsenteres hovedelementerne i de mange sundhedsreformer, som præger sundhedsvæsenet internationalt såvel som her i Danmark. Endelig indeholder bogen en deltaljeret gennemgang af det danske sundhedsvæsen med beskrivelse af strukturer, personale og aktiviteter. Bogen henvender sig til studerende i de mange uddannelser, som beskæftiger sig med sundhedsvæsenet og til alle, som allerede har deres virke på sundhedsområdet. Forfatterne repræsenterer forskellige faglige kompetencer, som hver bidrager med sit perspektiv på sundhedsvæsenet og dets mange aspekter.
Sundhedsvæsenet på tværs beskriver de faglige og menneskelige kompetencer, som er afgørende i et komplekst og specialiseret sundhedsvæsen. Hvis man som sundhedsprofessionel skal kunne agere selvstændigt, er det centralt, at man har fornødne tværfaglige og organisatoriske kompetencer. Det kræver et kendskab til de økonomiske vilkår og andre regulerende rammefaktorer i et sundhedsvæsen, som overvejende er offentligt finansieret og drevet. Bogens primære målgruppe er de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Den kan bl.a. benyttes på fællesmodulet for sundhedsprofessionelle samt i undervisning i organisation og ledelse. Bogen henvender sig også til studerende på naturvidenskabelige, sociale og andre uddannelser, hvor de studerende efter afsluttet studium får arbejde inden for sundhedsvæsenet eller kommer til at indgå i et tæt samarbejde med professionelle i sundhedsvæsenet. Sundhedsvæsenet på tværs har fokus på sundhedsvæsenets aktører, opgaver, struktur, finansiering og regulering. Det samme gælder sundhedsvæsenets organisation og ledelse. Målet er at behandle sundhedsvæsenet på tværs, så læseren får en samlet helhedsforståelse. Dels på tværs af sundhedsvæsenets mange institutioner, dels på tværs af de mange forskellige sundhedsfaglige indsatser, hvor tværfaglighed er en kernekompetence. Dette er 2. udgave af Sundhedsvæsenet på tværs. Her er foretaget en generel opdatering, og flere kapitler er omskrevet, bl.a. kapitlet om sammenhængende og koordinerede patientforløb. Der er også kommet øget fokus på tværfaglighed, som nu beskrives i et selvstændigt kapitel.
Sygdomslære for ikke-klinikere giver et indgående kendskab til de hyppigste og væsentligste sygdomme i den vestlige befolkning. Bogens opbygning I beskrivelserne af de enkelte sygdomme er der lagt vægt på en grundig beskrivelse af sygdommenes patogenese og ætiologi, mens det for diagnostikkens og behandlingens vedkommende kun er de overordnede principper, der bliver gennemgået. Bogen giver samtidig læseren et indblik i hyppigheden af de enkelte sygdomme og deres konsekvenser for patienter, sundhedsvæsen og samfund, ligesom forebyggende tiltag beskrives. Bogen er systematisk opbygget, og den indeholder mange oversigter, figurer, kliniske billeder og tabeller. Alle medicinske betegnelser er samlet i en ordliste bagerst i bogen med forklaringer af ordene, så bogen kan læses uden brug af klinisk ordbog. Målgruppe Målgruppen er studerende, som ikke selv skal tilse eller behandle patienter, men som skal kunne agere i tværfaglig sammenhæng med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Det kan fx være studerende inden for folkesundhedsvidenskab, medicoteknik, sundhedsteknologi og -informatik samt andre sundheds- og naturvidenskabelige uddannelser.
Der er strategiske elementer på alle ledelsesniveauer i den offentlige organisation. Strategisk ledelse for offentlige ledere giver dig en grundlæggende og opdateret indføring i strategibegrebet samt en solid og anvendelsesorienteret værktøjskasse til understøttelse af strategisk ledelse. Derudover får du en indsigt i strategisk ledelsespraksis, som den opleves og udøves i et Leadership Pipeline-perspektiv gennem en række spændende cases fra kommune, region og stat. Ønsker du at styrke din egen bevidsthed og handlekompetence i strategisk ledelse, er denne bog et vigtigt bidrag. Strategisk ledelse for offentlige ledere er målrettet ledere på alle niveauer i den offentlige sektor samt rådgivere og undervisere, der arbejder i det strategiske felt. Bogen egner sig desuden som grundbog på alle strategirelaterede uddannelser i offentlig ledelse herunder fag på Master i offentlig ledelse, Diplom i ledelse og Den Offentlige Lederuddannelse.
Forskning, kvalitet og klinisk praksis introducerer basale begreber og rationaler ved netop forskning, kvalitet og klinisk praksis og belyser, hvordan et evidensbaseret og lærende sundhedsvæsen kan udfolde sig. Formålet er dels at mindske en potentiel forståelseskløft, dels at præsentere, hvordan både forskning, kvalitetsområdet og samspillet kan udøves i praksis. Bogen er anlagt som grundbog og praktisk vejledning. Den henvender sig derfor til alle sundhedsprofessionelle – specielt klinikere, ledere og andre med interesse for forskning og kvalitet i sundhedsvæsenet.Bogen søger at kombinere rationalerne bag det evidensbaserede og det lærende sundhedsvæsen. Flere steder i det danske sundhedsvæsen mangler der en kritisk tilgang til egne resultater. Desuden er der utakt i hastigheden, hvormed man implementerereksisterende viden og evidens. Derfor er vi af den faste overbevisning, at kombinationen af den evidensbaserede og den lærende tilgang vil komme patienterne til gode.Samspillet og sammenhængen mellem forsknings- og kvalitetsverdenen kan være udfordret af silotænkning. Dog findes der også eksempler på komplementært samspil. Forskning kan betragtes som det principielle grundlag for det kliniske arbejde, mens kvalitetsarbejdet kan afspejle udviklingen af den kliniske virkelighed. Den kliniske virkelighed giver så indlysende afsæt til nye og relevante forskningsspørgsmål. Dette samspil behandles i bogens fjerde del, mens de tre første dele omhandler henholdsvis forskning, kvalitet og klinisk praksis.
Uddannelsen til sundhedsadministrativ koordinator er en forholdsvis ny uddannelse. Her får du den første grundbog skrevet direkte til uddannelsen. Samtidig er bogen velegnet til videreuddannelse af de mange lægesekretærer, som i mange år har været en central kraft i det sundhedsadministrative arbejde.Det er en grundbog som giver et indgående blik på det sundhedsadministrative fag og faglighed samt de mange muligheder som et fag som dette byder på. Bogen beskriver også det samlede sundhedsvæsen og giver dig en organisatorisk forståelse ved at beskrive organiseringen, styring, digitalisering og den økonomiske opbygning i det samlede sundhedsvæsen.Og sidst i bogen stiller forfatterne skarpt på kommunikation og samtale, som er en afgørende kompetence for at løse kerneopgaven i forhold til patienter og borgere, men også i forhold til samarbejdet tværfagligt i organisationen
Velfærdsteknologier er blevet en så integreret del af, hvad vi forstår ved moderne bekvemmeligheder, at vi ikke længere tænker over, hvor stor en rolle de spiller i vores daglige gøremål. Vi oplever dem kun som problematiske, når de ikke virker. Pludselig opleves vores velfærd som truet. I alle dele af den offentlige sektor indføres teknologier med løfter om at effektivisere og udvikle leveringen af velfærdsydelser. Men i praksis kommer de ofte til at gøre mere, end de lover. De ændrer nemlig også på vores grundlæggende forståelse af velfærd og sætter nye betingelser for, hvordan denne velfærd bliver leveret. Teknologierne er dermed ikke blot materielle redskaber eller styringsformer. Når teknologier holder mere, end de lover kaster et kritisk blik på teknologier indført på eksempelvis hospitaler og plejehjem samt i hjemmehjælpen, folkeskolen og politiet. Med forskellige teoretiske og empiriske indfaldsvinkler udfordrer antologiens 12 kapitler enhver instrumentel opfattelse af teknologier, der på den ene side overvurderer teknologiernes evne til at indløse vores mange ambitioner på velfærdssamfundets vegne og på den anden side undervurderer teknologierne som neutrale værktøjer.
ANMELDELSE I BØRSEN, 5. marts 2017; Kom i mål & hav mod til at se fremtiden! CEO Lars Sander Matjeka, ALLER MEDIA VIP Blogger BØRSEN”Alignment handler om at spille sammen og afstemme strategiske ambitioner og indsatser på tværs af funktioner. Om bevidste aftaler om konsekvenserne for såvel mindset, kultur og handling.” Sådan står der på én af de første sider i Lars H. Nielsen’s nye bog ”Winning through Alignment in Leadership”, og det kan synes så elementært, at det er unødvendigt at skrive i en bog til ledere. Alligevel rammer det hovedet på sømmet ift. én af de største udfordringer i mange komplekse organisationer, nemlig at den samlede ledelse i fællesskab ejer strategien; går i samme retning; kommunikerer det samme rationale og sikrer forankringen fra øverste til nederste trappetrin.Ingen værdi uden mennesker. I en årrække er der i ledelseskredse blevet talt om vigtigheden af en robust strategi, som både rummer innovation, de rette forretningsmodeller og teknologi. Uanset hvor god og gennemarbejdet en strategi er, har den ingen værdi uden mennesker! Netop bogens fokus på at binde mennesker ind i processen er årsagen til, at jeg vælger at omtale den her. På den måde adskiller den sig nemlig fra en lang række andre bøger med samme emne, og jeg glædes over en forfatter, som tør sætte ord på, at nærhed og opmærksomhed er vigtigt; at du får det, du giver; at mennesker skal mødes, der hvor de er; og at ledere skal turde lytte til deres intuition. Buskørsel med bind for øjnene Alt for ofte har jeg i strategiprocesser oplevet forvirring mellem - og sammenblanding af - strategiske indsatser, aktiviteter, midler, mindset, kultur, mål og KPI’er. Dertil kommer en tendens til at strategier bliver alt for komplekse og omfattende – ikke mindst fordi villigheden til at foretage fravalg er langt mindre end ønsket om at vælge til. Resultatet er strategier, som er vanskelige at kommunikere for den øverste ledelse, og som dermed aldrig bliver forstået af den øvrige organisation. I sådanne tilfælde er strategiens værdi mildt sagt begrænset, og organisationens ledere må have følelsen af at sidde ved rattet i en bus uden at kende ruten samtidig med, at de har bind for øjnene. Styrken ligger i enkelheden! Eksekveringsevne og fleksibilitet. Lars H. Nielsen's nye bog viser med gode cases, at resultaterne kommer langt hurtigere, når ledelsen viser sammenhængskraft og høj eksekveringsevne. Personligt vil jeg da også foretrække en middelgod strategi, der eksekveres frem for en fuldstændig perfekt og fuldendt strategi, som ligger i skuffen bl.a. fordi den er umulig at kommunikere. Derudover er det for mig afgørende, at enhver strategi er så tilpas fleksibel, at den kan justeres i takt med at virksomheden og dens omverden bevæger sig. Og netop den holdning gør det oplagt at runde af med endnu et citat fra bogen: ”Alene kan du ikke forudsige fremtiden, men fremtiden skabes af dem, der tør se den.”Denne bog handler om, hvordan du som leder kan designe processen og arbejde målrettet med at skabe strategisk alignment i jeres organisation. Alignment handler om sammenhængskraft og teamets manøvredygtighed i en kompleks hverdag. Om at forkorte tiden, fra at strategien ligger klar, til at den bliver eksekveret og ført ud i livet. Det starter med dig som leder - og især med jer som ledelse.Udfordringen er at sikre, at I på tværs af funktions- og ansvarsområder præsterer jeres allerbedste, når det er allervigtigst, og derved optimerer konkurrenceevnen.Lars H. Nielsen har knap 30 års erfaring med at facilitere succesfulde strategiske udviklingsprocesser i erhvervslivet. Bogen giver dig indblik i, hvordan organisationer som Sparekasssen Kronjylland, Banedanmark, Pfizer, Bayer Crop Science, Sanofi Genzyme og Danmarks rolandshold har håndteret udfordringerne med succes og skabt unikke præstationer, da det virkelig gjaldt.
FAGLIGHED OG SAMARBEJDE I ORGANISATIONER OG VIRKSOMHEDERGod opgaveløsning og suveræne resultater kommer ikke af høj faglighed – alene. Når ansatte i organisationer leverer høj værdi, er det fordi der opstår en særlig synergi, hvor faglighed og samarbejde spiller sammen. Til glæde for de mennesker, de skaber værdi for, altså borgerne. Og til gavn for de ansattes trivsel. "Ræk mig lige samarbejdet – tak!" handler om, hvordan du bliver medskaber af et højtydende professionelt samarbejde. Når samarbejdet for alvor svinger, er det fordi du og dine kolleger har rakt ud efter det. Det ville være skønt, hvis det kom af sig selv. Det gør det bare ikke. Det skabes af medarbejdere og ledere – sammen. Bogen handler om de egenskaber, som råstoffet samarbejde besidder. Den inspirerer til, hvordan du kan bruge egenskaberne til at skabe fantastisk samarbejde. Og den giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor samarbejdet hele tiden kan og skal udvikles!OM FORFATTERNERené Jensen og Finn Salomonsen er specialister i forbedring af samarbejde i små og store organisa- tioner. Sammen med Michael Sandborg har de siden sidste århundrede drevet konsulentvirksomhed – i dag under navnet De-tre. Gennem coaching, rådgivning, supervision, temadage, konflikthåndtering, foredrag og lederuddannelser har de hjulpet mere end 25.000 ledere og medarbejdere i hele landet. Hovedsageligt i offentlige organisationer, hvis primære fokus er ”menneskearbejde”. Altid med et ufravigeligt fokus på at gøre det komplekse enkelt og håndterbart for kunderne – en metode De-tre har udviklet siden begyndelsen i 1998.
Europas bedste offentlige arbejdsplads ligger i Danmark. LEDELSEN KRÆVER, at de ca. 120 medarbejdere kan og vil løfte ansvaret for at udvikle løsninger og træffe beslutning i komplekse spørgsmål, der i de fleste organisationer er forbeholdt ledelsen, fx: Strategi: Hvordan skaber vi endnu bedre resultater for borgerne og tjener penge på det? Reorganisering: Hvilken organisering understøtter bedst strategien? Ansættelser: Hvem skal rekrutteres? Løn: Hvem skal have lønforhøjelse? Læs også om erfaringerne med en leder uden personaleansvar, der 100 procent fokuserer på strategiimplementering samt ledelsens konsekvente brug af konstruktivt korrigerende samtaler og personalesager. OM CASE-ORGANISATIONEN: Job-,Aktivitets – og Kompetencecenteret (JAC) er kåret til Europas bedste offentlige arbejdsplads af Great Place to Work i 2019. Faglig kvalitet og arbejdsmiljø er dokumenteret i top. OM FORFATTEREN: Bo Vestergaard er cand.scient. adm., ledelsesrådgiver, foredragsholder, proceskonsulent og forfatter til den prisvindende praktiske teori og bog “Fair proces - fra upopulære forandringer til medarbejderne der udvikler løsninger” www.fairproces.dk
Ledere overalt i verden – i både offentlige og private organisationer – er optagede af at bygge bro mellem deres organisationers mål og visioner på den ene side og medarbejdernes engagerede indsats på den anden. Der er ingen tvivl om, at ”katedral-byggere” præsterer, udvikler sig og trives langt bedre end ”stenhuggere”.Måske, fordi det er et menneske ligt grundbehov at søge mening? Måske, fordi en god vision skaber fællesskab? Eller måske, fordi det er superfedt at være god til at hugge sten, når man står og skal bygge en katedral?I denne bog viser vi, hvordan udviklingsdialoger med stor effekt kan anvendes til at styrke medarbejdernes oplevelse af at få dækket deres grundlæggende behov for mening, mestring, tilhør og autonomi, så de både kan og vil bidrage til at realisere organisationens vision – frugterne af alt arbejdet.
Dieses essential bietet einen Einstieg in die Fragestellung, was mit dem Begriff ¿Interoperabilität¿ gemeint ist, der nicht nur den Datenaustausch zwischen IT-Systemen im Gesundheitswesen beschreibt. Dazu werden die in diesem Kontext häufig gebrauchten Begriffe wie Kompatibilität oder Konformität erläutert und in einen Zusammenhang gebracht. Weiterhin wird aufgezeigt, dass Interoperabilität das Ergebnis eines längeren Arbeits- und Austauschprozesses ist und wie ¿Interoperabilität¿ für den erfolgreichen und reibungslosen Einsatz im Gesundheitssystem gemeinsam mit allen Stakeholdern weiterentwickelt werden kann.
In the aftermath of the pandemic, preexisting challenges in healthcare organizations have intensified. Stress, burnout, staffing shortages, and even the erosion of trust in organizational leadership are pressing issues that need solutions.Using construction as their metaphor, authors Joe Tye and Bob Dent make a compelling case that a healthcare organization's Invisible Architecture-a foundation of core values, a superstructure of organizational culture, and the interior finish of workplace attitude-is no less important than its visible architecture.In this third edition of Building a Culture of Ownership in Healthcare, readers will learn how investing in their organization and their people can enable a significant, successful change in productivity; employee engagement; nurse satisfaction, recruitment, and retention; quality of care; patient satisfaction; and positive financial outcomes.
Das Thema Nachhaltigkeitsmanagement gewinnt auch im Gesundheitssektor stark an Bedeutung. Nicht zuletzt, da auf Bundes- und europäischer Ebene neue rechtliche Anforderungen gestellt werden, die auch für viele Organisationen des Gesundheitswesens aktives Handeln in Richtung Nachhaltigkeit und Wahrnehmung der gesellschaftlichen Verantwortung erfordern.Dieses essential bietet Ihnen eine praxisnahe Einführung, durch die Sie sich eine Orientierung im Thema - eben mit spezifischem Fokus auf den Gesundheitsbereich - erarbeiten können. Es möchte bestehende Werke in diesem rasant wachsenden Feld nicht ersetzen, sondern um eine schnelle Orientierungshilfe ergänzen. Sie werden sowohl grundlegende Begrifflichkeiten und theoretische Hintergründe rund um das Thema Nachhaltigkeitsmanagement kennenlernen als auch Hilfestellungen zur Formulierung einer Nachhaltigkeitsstrategie oder zur Nachhaltigkeitsberichterstattung erhalten. Innerhalb kurzer Zeit können Sie sich so zunächst einen grundlegenden Überblick verschaffen und im Anschluss zum Aufbau eines Nachhaltigkeitsmanagements in Ihrer Organisation des Gesundheitswesens beitragen.
Dive into the world of medical coding and billing with "Medical Coding and Billing - The Comprehensive Guide." This essential resource provides a thorough understanding of the crucial role these fields play in healthcare administration. Whether you're a student, a healthcare professional, or simply interested in the administrative side of healthcare, this guide offers comprehensive coverage of the latest coding systems, billing procedures, and regulatory requirements. Written by experts in the field, the book navigates through complex coding systems, including ICD-10, CPT, and HCPCS, ensuring you're up-to-date with current practices. Beyond the codes, it delves into the practical aspects of billing, claims processing, and the nuances of insurance. Essential topics like compliance, ethics, and the impact of coding on revenue cycle management are covered in depth. This guide also addresses the ever-evolving landscape of healthcare legislation, providing insights into how these changes affect medical coding and billing. Furthermore, to ensure a clear focus on content, this book does not include images or illustrations for copyright purposes. Whether you're aiming for certification or looking to enhance your professional skills, "Medical Coding and Billing - The Comprehensive Guide" is your indispensable resource in mastering the intricacies of this vital healthcare industry role.
Mit Hilfe dieses Buches verschaffen sich Angehörige der Heilberufe (Ärzte, Heilpraktiker, Pflegekräfte, Krankenhausmitarbeiter usw.) schnell das betriebswirtschaftliche Hintergrundwissen, das für die Ausübung ihrer Berufe erforderlich ist. Eine zusammenfassende Betriebswirtschaftslehre für das Gesundheitswesen existiert bislang noch nicht. Aufgrund der steigenden Probleme, der zahlreichen Reformversuche und der demografischen Entwicklung wird sie jedoch über die nächsten Jahre hinaus an Bedeutung gewinnen. Andreas Frodl versteht es aufgrund seiner umfangreichen Erfahrung, Medizinern die für sie eher fremde Ökonomie erfolgreich nahezubringen. Auf den Gesundheitsmarkt bezogen, macht er die wesentlichen betriebswirtschaftlichen Teildisziplinen (Management, Finanzwesen, Marketing, Personalwesen, Organisation, Logistik, Rechnungswesen) verständlich. Neben aktualisierten Inhalten gibt die Neu-auflage der Gesundheitsbetriebslehre auch so gut wie möglich einen Überblick über den Stand vonLehre und Forschung der Betriebswirtschaft im Gesundheitswesen wieder.Die dritte Auflage wurde umfassend aktualisiert und um einige Abschnitte zu den Themen Compliance, kritische Infrastruktur und Nachhaltigkeit ergänzt. Der AutorDipl.-Kfm. Dr. rer. pol. Andreas Frodl, Wirtschaftswissenschaftler, Autor zahlreicher Fachbücher für das Management von Gesundheitsbetrieben, Führungsfunktionen in Verwaltung, Logistik, Organisation und Weiterbildung verschiedener öffentlicher Einrichtungen, langjähriger Lehrbeauftragter an der FH München und der Hamburger Fern-Hochschule, Mitglied der Prüfungskommission der Bundeswirtschaftsprüferkammer.
HVORDAN LEDER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN er en fortsættelse af antologien om fremtidens sundhedsvæsen. Første bog HVORDAN SKABER VI FREMTIDENS SUNDHEDSVÆSEN gav et bud på, hvordan man kan sammentænke drift, forskning, innovation og uddannelse i praksis. Den nyeste bog i rækken uddyber de ledelsesopgaver, der findes i et sundhedsvæsen, der er under transformation. For én ting er at sætte retning, eventuelt med en strategi og målsætninger; noget andet er at skabe resultater gennem samspil med patienter og medarbejdere. Ledelse kræver kompetencer, som erhverves gennem viden, øvelse, refleksion og erfaring.Formålet med bogen er at give læseren et indblik i ledelsesrummet og opgavefeltet for en leder eller ledelse i de nærmeste år, når forventninger, rammer og vilkår for sundhedsvæsenet ændres. Bogen tilstræber desuden at bidrage med både et overblik over det, vi ved, der virker; det der ikke virker; og det, som kan anbefales, altså praktiske råd til ledere, hvorfor bogen kan anvendes i undervisnings- og uddannelsessammenhænge for både den nye og mere erfarne leder/ledelse. Bogen henvender sig overvejende til den leder, der er ansat og omtaler kun lidt den store udfordring, der knytter sig til at rekruttere og fastholde til en leder.
This book provides a practically applicable guide to the applications of pharmogenomics across medicine. Background information is provided on the mechanisms associated with membrane transporters, drug-metabolizing enzymes and their importance in pharmagenomics. Detailed guidance is subsequently presented on how to apply these techniques in disciplines including cardiology, gastroenterology, oncology, transplantation surgery, infectious diseases, anesthesia and analgesia, neurology, psychiatry, primary care, and public health. Clear easy-to-follow instructions are given on how to use big data technologies and public health databases in day-to-day clinical practice.Pharmacogenomics in Clinical Practice concisely covers how pharmacogenomic technologies and techniques can be applied in daily medical practice. It is therefore an ideal up-to-date resource for any medical practitioner, trainee or researcher across all medical disciplines whowant to better understand how to use these techniques.
Spezifisch zugeschnitten für die Kinder- und Jugendmedizin: Einheitlicher Bewertungsmaßstab mit aktuellen Punktangaben, Eurobeträgen mit dem erhöhten neuen Orientierungswert, Hinweisen auf entsprechende Leistungen in der GOÄ. Stand des EBM nach KBV mit den zahlreichen Änderungen der letzten 4 Quartale aus 2023 inklusive der Anhebung des Orientierungswerts zum 1. Januar 2024 auf 11,9339 Cent je Punkt. Alle relevanten Informationen für die erfolgreich optimierte Abrechnung im Praxisalltag: korrekt, verlässlich, vollständig.Kommentierung der einzelnen Leistungspositionen mit Ausschlüssen: Aktuelle Gerichtsurteile zur Gebührenordnung und vertragsärztlichen Tätigkeit.Praktische Abrechnungstipps, Auslegungshinweise, Beschlüsse, Richtlinien u.a. von KBV und regionalen KVen; G-BA; Sozialgesetzbuch (SGB).Plus: kurze Richtlinien und Übersichtstabellen einzelner Leistungsbereiche.UV-GOÄ mit Hinweisen und Abrechnung vonKita- und Schulunfällen.
Gute Leistung muss gut bezahlt werdenEinheitlicher Bewertungsmaßstab mit aktuellen Punktangaben, Eurobeträgen mit dem erhöhten neuen Orientierungswert, Hinweisen auf entsprechende Leistungen in der GOÄ. Stand des EBM nach KBV mit den zahlreichen Änderungen der letzten 4 Quartale aus 2023 inklusive der Anhebung des Orientierungswerts zum 1. Januar 2024 auf 11,9339 Cent je Punkt. Alle relevanten Informationen für die erfolgreich optimierte Abrechnung im Praxisalltag: korrekt, verlässlich, vollständig.Aus dem Inhalt Kommentierung der einzelnen Leistungspositionen mit Ausschlüssen: Aktuelle Gerichtsurteile zur Gebührenordnung und vertragsärztlichen Tätigkeit. Praktische Abrechnungstipps, Auslegungshinweise, Beschlüsse, Richtlinien u.a. von KBV und regionalen KVen; G-BA; Sozialgesetzbuch (SGB). Plus: kurze Richtlinien und Übersichtstabellen einzelner Leistungsbereiche.
Gesundheitserleben und medizinische Forschung stehen vor einem fundamentalen Wandel. Die Rollen für Ärzt*innen, Apotheker*innen, Forscher*innen und vor allem den Patient*innen werden neu definiert. Krankenkassen, Pharmaindustrie, Medizintechnik und nahezu alle Akteur*innen der Gesundheitsversorgung stehen vor großen Herausforderungen - und Chancen. Diese Trendstudie erläutert wie Digitalisierung und Individualisierung unsere Gesundheitsversorgung revolutionieren und analysiert die zehn wichtigsten Veränderungstreiber, die das Feld der Gesundheit in den kommenden Jahren signifikant transformieren werden.
This book demonstrates how hospitals can be transformed into dynamic, patient-centered, and cost-effective organizations. It describes systems for providing safe, high-quality medical services and outlines the importance of data for health outcomes. In this regard, the book underscores the importance of decision-making and delegation, as well as the effective use of administrative staff, new technologies, and evidence-based medicine to benefit patients and boost efficiency. At the same time, it emphasizes the importance of applying metrics to improve cost-effectiveness.Although primarily intended as a hands-on book for clinical leaders, it also considers hospitals from a broader societal perspective, making it of interest to leaders at all organizational levels in hospitals and to policymakers alike.
This book describes bedside pain management interventions for basic clinical situations commonly encountered during the inpatient care. It aims to provide clinicians with real-world practical information, including patient selection, required equipment, and procedure guidance, that will optimize patient management. Each chapter addresses a particular procedure or a set of procedures, with specialties selected according to the subject matter. Physicians of any specialty practicing in hospital settings, residents, fellows in training, medical students, physician assistants, nurse practitioners, nurses, psychology, chiropractors, physical therapy and integrative medicine specialists will find this text to be comprehensive and practical.
Hospital-based physicians are privy to some of the most meaningful moments of people¿s lives, including life-changing diagnoses, pivotal medical procedures, complex medical decisions, and critical end-of-life decisions. Yet, hospitalists have no framework for how to incorporate the varied social factors that impact care such as race, gender identity, cultural background, immigration status, sexual orientation, primary language, housing status, and poverty into clinical decision-making. As hospital physicians, we may use interpreters for our limited English proficiency patients, or try to incorporate questions about cultural practices into our admission histories, or even ask our patients about the ways in which they feel racism has affected their care, but these practices are inconsistently applied and lack a systematic framework for ensuring that the hospital care we provide is truly equitable.In my own practice as a hospital-based physician, I can recall scoresof hospitalized patients where we tried hard to provide equitable care, but fell short. I remember the Spanish-speaking patient with multiple comorbidities who received neurosurgery and was on the road to recovery on an acute care unit, when on day three, he complained of vague abdominal discomfort and ended up dying of a perforated bowel. No interpreter was used by the team to fully delve into the details of the pain he was experiencing. I remember the young Black patient with terminal malignancy who had multiple repeated conversations with physicians recommending hospice care but refused until he saw a physician who was able to explain hospice within the context of racism that has historically defined clinical care for Black people, and was able to present hospice not as a way to hasten death but rather as a way to live the remainder of his days in comfort. I remember the elderly Pakistani female patient whose demanding son antagonized staff and clinicians alike until he was banned from visiting because of his aggressiveness with staff and whose inability to visit his mother caused her extreme distress as she felt that she had lost the unique voice that only her oldest son could provide. Imagine if the hospital physicians in these cases had a resource to help them provide care that is culturally humble, that goes beyond just speaking in the patient¿s first language but that also includes active listening and truly takes into consideration the life experiences and culture that have made this patient who they are. This is what this book will provide for hospital medicine physicians, a framework to help hospital physicians deeply incorporate social factors into the care they provide.
Pflanzenbasierte Ernährungsformen erfreuen sich immer größerer Beliebtheit. Das bedeutet, dass auch in der ärztlichen Praxis jede zehnte Person zumindest schon einmal mit dem Gedanken von Veganismus gespielt hat oder eine vegetarisch/vegane Lebensweise praktiziert. Dieses Kompendium rund um eine pflanzenbasierte Kost dient als strukturierter Leitfaden zur Beratung von vegan bzw. vegetarisch lebenden Personen im ärztlichen Setting. Es stellt evidenzbasierte Informationen rund um die Vorteile einer pflanzenbasierten Kost bereit. Neben der Auflistung aussagekräftiger Laborparameter zur Abschätzung der Versorgung potentiell kritischer Nährstoffe werden auch ausgewählte ernährungsassoziierte Erkrankungen beleuchtet. Eine abwechslungsreiche, vollwertige pflanzliche Kost weist großes, bislang zu selten genutztes Potential sowohl in Prävention als auch in Therapie von einigen chronischen Erkrankungen auf, wie z.B. Adipositas, Bluthochdruck und Diabetes mellitus Typ II. Das praktische Buch richtet sich an Ärzt:innen, Angehörige anderer Gesundheitsberufe sowie an interessierte Leser:innen, die ihr Wissen über vegane Ernährung vertiefen möchten.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.