Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
I november 2016 døde Peter Øvig Knudsens mor. Allerede samme dag besluttede forfatteren, at han ville skrive en bog om hende – og om at være barn af en psykisk syg. I de følgende måneder gik han i gang med sit dokumentariske arbejde som så mange gange før: Han opsøgte dem, der havde kendt hans mor, og bad om aktindsigt i hendes psykiatriske journaler. Planen var nøgternt og sagligt at undersøge årsagerne til morens depressioner. Samtidig skulle bogen give et billede af de traumatiserende hemmeligheder bag parcelhuskvarterernes pæne facader. Men under arbejdet med bogen begyndte noget at gå i skred i forfatteren: Peter Øvig Knudsen blev ramt af en svær depression og måtte til sidst indlægges på en lukket, psykiatrisk afdeling. Min mor var besat fortæller et stykke danmarkshistorie: Om den generation af kvinder, der trods begavelse og drømme blev husmødre, før kvindekampen slog igennem. Og om de børn, der voksede op i et miljø, hvor de borgerlige normer var vigtigere end børnenes trivsel. Samtidig er bogen en stærkt personlig beretning om at skifte syn på psykisk sygdom og psykiatri, på sin mor og sig selv.
Mange års frustrationer over den udvikling det offentlige sundhedsvæsen har gennemgået, blev fundamentet for overlæge i ortopædkirurgi, Steffen Jacobsens erindringsbog “Hvis De lige vil sidde helt stille, frue, dr. Jacobsen er ny på afdelingen”. Gennem selvoplevede anekdoter serverer overlægen et morsomt og til tider tragikomisk indblik i et sundhedsvæsen, der beskæftiger sig mere med regneark end med dets patienter.Det er tydeligt at mærke, at Steffen Jacobsen er en erfaren samfundsdebattør, og den debatterende forfatter og erfarne læge lægger ikke fingre imellem, når han leverer sin knivskarpe analyse af de danske sygehuse. Bogen er ikke bare god underholdning, den er fyldt med tankevækkende beretninger om et system, vi selv er med til at fastholde, og den kan klassificeres som vaskeægte samfundssatire.
Dette er 7. udgave af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE, der for længst har skrevet sig ind som en klassiker inden for områderne forebyggelse og sundhedsfremme. Bogen har over en periode på 35 år fået status af et alment accepteret opslagsværk og er en foretrukken grundbog på en række professionsbacheloruddannelser samt på kandidatuddannelser som medicin,folkesundhedsvidenskab og sociologi. Siden den første udgave udkom i 1986, har værket behandlet centrale områder inden for forebyggelse og sundhedsfremme og har for hver ny udgave afspejlet den aktuelle udvikling inden for området og i samfundet som helhed.Forebyggelse og sundhedsfremme har i de senere år fået en stadig mere central rolle i sundhedsvæsenet. I dag er inddragelse af brugeren og dennes aktive rolle blevet endnu mere afgørende, ligesom klimalovgivning og de seneste ændringer i sundhedslovgivningen er nye vigtige tiltag. Derfor er der i denne udgave mere fokus på brugerinvolvering, udvikling af kompetencerog handlekraft, men også på individets egne værdier og præferencer. Mere generelt afspejler 7. udgave den nyeste udvikling i teori og praksis på tværs af sundhedsvæsenet, og der er gennemført et grundigt redaktionsarbejde for at forny bogen.Den praktiske virkelighed, hvor det forebyggende sundhedsarbejde udføres, udgør en rød tråd i samtlige udgaver af FOREBYGGENDE SUNDHEDSARBEJDE. Bogen rummer også en række teoretiske og metodiske kapitler, som giver læseren en solid forståelse af baggrunden for det praktiske arbejde. Denne kombination af teori og praksis gør bogen særdeles velegnet somlærebog for en bred målgruppe.
Nogle børn sover igennem fra starten. De fleste gør ikke. Faktisk er det helt normalt for forældre til 0-4 årige børn at opleve en eller flere svære perioder:Udfasning af den vuggende bevægelseNedtrapning og afvænning fra mælkSove selvTidlige morgenerNår putningen bliver ved og vedDenne bog gør dig i stand til at håndtere situationer som disse, og klæder dig på til at møde dit barn i øjenhøjde når det er træt og skal sove. Redskabet Putteritualet giver dig ro i maven når dit barn skal puttes og når det vågner om natten. Måske du endda selv vil få mere søvn. Tilgangen til barnets søvn er baseret på den nyeste forskning indenfor området børn og søvn, Sundhedsstyrelsens anbefalinger samt erfaringsbaseret praksis.Om forfatteren:Sine Ditlev Bihlet driver Søvnplejersken for at hjælpe forældre og dit børn til gode og trygge sovevaner. Udover privatkonsultationer afholder Sine mange foredrag, webinarer og kurser om børns søvn - for forældre, sundhedsfaglige og pædagogisk personale. Hun er aktiv på Instagram og Facebook, hvor hun også deler sin viden og erfaring om børns søvn. Anbefalinger: "Denne bog skiller sig ud ved at lade tilknytningen stå centralt i formidlingen af barnets søvn, og samtidig prioritere forældrenes trivsel i lige så høj grad. Det er enormt meningsfuldt, og jeg ved, at det gør – og vil gøre – en stor forskel for rigtig mange familier.” Lena Adalberth – Cand. mag. i sprogpsykologi og skaber af MOAR.”Sines vidensdeling giver masser af tryghed til alle familier. Relevant, autentisk og nærværende.” Karina Byrialsen Fragtrup, mor til Freja på 13 måneder.
Epidemiologi og evidens er tænkt som lærebog til introduktionskurser i epidemiologi ved de videregående sundhedsuddannelser, herunder bl.a. medicin, sygepleje, ergo- og fysioterapi.Bogens teoridannelse er i vid udstrækning bygget op omkring illustrative eksempler. Det er en nyskabelse i forhold til de fleste eksisterende lærebøger i feltet, og det har den klare fordel at læseren undgår at blive trukket rundt i teoretisk-matematiske generaliseringer, inden han når til den konkrete anvendelse af epidemiologisk metode.Eksemplerne følges op med en kort beskrivelse af variationer eller afvigelser fra det generelle eksempel, og formler til beregning af de relevante parametre er samlet i en overskuelig boks i slutningen af hvert afsnit.Bogens formål er at sætte læseren i stand til at fortolke de resultater, man møder, og vægten ligger på kritisk læsning fremfor beregningsfærdigheder. Bogen indeholder præcis den information man har brug for, når man som kliniker vil vurdere en videnskabelig artikel med epidemiologisk-statistiske briller, og den giver et vældig godt udgangspunkt for senere kurser i videnskabsteori. Med andre ord en god og tidssvarende lærebog.
THE NUMBER ONE SUNDAY TIMES BESTSELLERA TIMES AND SUNDAY TIMES SCIENCE BOOK OF THE YEAR 2023AN ECONOMIST, DAILY MAIL, GOOD HOUSEKEEPING and AMAZON BEST BOOK OF THE YEAR 2023SHORTLISTED FOR WATERSTONE''S BOOK OF THE YEAR 2023Chosen by the SUNDAY TIMES, GUARDIAN, FT and DAILY MAIL as one of their BEST SUMMER BOOKS OF 2023''If you only read one diet or nutrition book in your life, make it this one'' Bee Wilson''A devastating, witty and scholarly destruction of the shit food we eat and why'' Adam Rutherford---An eye-opening investigation into the science, economics, history and production of ultra-processed food.It''s not you, it''s the food.We have entered a new ''age of eating'' where most of our calories come from an entirely novel set of substances called Ultra-Processed Food, food which is industrially processed and designed and marketed to be addictive. But do we really know what it''s doing to our bodies?Join Chris in his travels through the world of food science and a UPF diet to discover what''s really going on. Find out why exercise and willpower can''t save us, and what UPF is really doing to our bodies, our health, our weight, and the planet (hint: nothing good).For too long we''ve been told we just need to make different choices, when really we''re living in a food environment that makes it nigh-on impossible. So this is a book about our rights. The right to know what we eat and what it does to our bodies and the right to good, affordable food.
Denne bog henvender sig til alle sundhedsbachelorer. Især vil kommende bioanalytikere, fysioterapeuter, sygeplejersker, jordemødre, radiografer og ergoterapeuter have udbytte af bogen, da den er skrevet tæt op ad gældende bekendtgørelser og studieordninger. Forfatterne viser, hvordan samfundet sætter rammerne for den sundhedsprofessionelles møde med borgeren. Disse rammer udgøres ikke mindst af konkrete politiske tiltag og lovgivning. Men også folkesundhedsprogrammer og aktuelle forebyggelses-, sundhedsfremme- og behandlingstilbud fra kommuner og regioner spiller ind, da det er den sundhedsprofessionelles opgave at udmønte dem i forhold til den specifikke borger. Samtidig indvirker forskellige strømninger og strukturer på mødet. Det kan være samfundets formelle og uformelle magtrelationer, den ulige fordeling af muligheder og ressourcer samt forskellige opfattelser af væsentlige begreber som risiko, livsstil og ’det gode liv’.
101 almenmedicinske patienter er en samling karakteristiske og repræsentative patienthistorier fra almen praksis, som alle har deres oprindelse i forfatternes egne oplevelser med virkelige patienter. Samlingen giver dermed et realistisk billede af den kliniske hverdag i almen praksis og af det arbejde, de praktiserende læger udfører. Bogen lægger sig tæt op ad lærebogen Almen medicin, hvor man kan læse den grundlæggende sygdomslære, der relaterer sig til patienthistorierne. Målgruppen er især medicinstuderende og yngre læger, der gennem arbejdet med bogens sygehistorier kan blive forberedt på henholdsvis eksamen og det kliniske arbejde i almen praksis. Bogen omsætter teoretisk viden til faglig handling ud fra: en systematisk tilgang til kommunikation med patienten en systematisk tilgang til konsultationsprocessen fokus på, hvordan man spænder et sikkerhedsnet ud under patienten præsentation af håndteringsvalg ved typiske almenmedicinske problemstillinger og forløb klare læringsmål for hver enkelt sygehistorie. For andre faggrupper, fx speciallæger, praksissygeplejersker og sekretærer, kan bogen give et spændende indblik i almenmedicinske problemstillinger og en forståelse for specialets rolle i sundhedsvæsenet. Alle bogens sygehistorier præsenteres i en almenmedicinsk konsensus med konsultationsprocessen som refleksionsramme og PSOAP (Problem, Subjektivt, Objektivt, Analyse, Plan) som overordnet struktur.Forfatterne har bevidst valgt lidt forskellige formuleringer og spørgsmålstyper fra patient til patient for at afspejle den variation, der findes i almen praksis generelt, og individuelt fra læge til læge. Forfatterne til 101 almenmedicinske patienter er alle aktive praktiserende læger og samtidig centralt placeret i forhold til både præ- og postgraduat undervisning og forskning inden for specialet.
Denne gennemreviderede og opdaterede udgave af Pædagogik for sundhedsprofessionelle tager afsæt i ny forskning og aktuel udvikling i forhold til at vejlede og undervise patienter og borgere. På baggrund af klinisk beslutningstagen og klinisk lederskab skal patienten og borgeren være i fokus og vejledes og undervises i at mestre sundhedsudfordringer og sygdom. Bogen giver et bredt pædagogisk og didaktisk udgangspunkt for samarbejde med patienter, borgere, pårørende og andre fagprofessionelle i forhold til pædagogiske problemstillinger. Bogen belyser pædagogik som begreb og præsenterer såvel nye som ældre centrale teorier om pædagogik. Formålet med bogen er at skabe sammenhæng mellem vejledning og undervisning på den ene side og læring på den anden side, og bogen er pædagogisk opbygget med mange eksempler på praksisanvendelse, referencer, interne henvisninger og informative illustrationer. Alle kapitler er skrevet af forfattere med stor faglig bredde inden for det pædagogiske felt. Bogen henviser sig primært til studerende og undervisere på grunduddannelserne og efter- og videruddannelserne inden for de sundhedsfaglige professioner.
Jane McLelland blev hårdt ramt af livmoderhalskræft og herefter af spredning til lungekræft stadie 4. Hun gennemgik adskillige konventionelle tilbud, men først da hun satte sig ind i kroppens evne til at bekæmpe kræft og fandt ud og gik i gang med en udsultnings diæt bestående af kosttilskud og en række ældre medicintyper lykkede det hende at blive kræftfri. Hun beretter om den modstand hun mødte fra det officielle sundhedsvæsen, som i stedet for at hjælpe hende modarbejdede hende. Men 15 år efter den første kræftdiagnose, er hun stadig her stadigvæk. Bogen fortæller og beskriver teoretisk, hvordan og hvad man selv skal gøre, hvis man vil tage sagen i egen hånd. Det gælderom at stoppe mulighederne for, at kræftcellerne kan overleve i kroppen. Der er vejledninger i, hvordan man kan bruge hendes metoder. Hun bruger både konventionelle og komplementære tiltag. Specielt inddrager hun kombinationer af medicin, der allerede er opfundet og godkendt til en anden sygdom. De kaldes Repurposed Drugs/ off label (genanvendt medicin) og undersøgelser har godtgjort, at de har kræfthæmmende virkning. Så de burde inddrages i kampen mod en kræftsygdom.
Akut psykiatri giver en oversigt over et stort antal psykiske lidelser, der kort beskrives med symptomer, årsager, forekomst og forløb. For hver sygdom angiver bogen en vejledning i akut diagnostik, akut behandling og visitation. Bogen beskriver ligeledes vurderingen og behandlingen af specielle akutte tilstande i psykiatrien, såsom selvmordsadfærd, aggressiv adfærd, abstinenstilstande, akut psykotisk uro og psykiske symptomer ved medicinske og neurologiske sygdomme. Den nødvendige viden om den neurobiologiske og psykologiske baggrund for akutte psykiske lidelser og tilstande er kort anført. Denne 3. udgave er gennemrevideret og tilpasset de nyeste behandlingsprincipper. Bogen er opdateret med de nye lovregler om tvang i psykiatrien m.v. Akut psykiatri giver talrige informationer og er velegnet til hurtige opslag. Bogen er særdeles nyttig for enhver læge, som får kontakt med patienter med akutte psykiske lidelser, og denne nye udgave vil også, som den tidligere udgave, kunne anvendes af lægestuderende under deres klinikophold, såvel som af sygeplejersker.
Den klassiske bog Sundhedsjura foreligger nu i 5. udgave medrevisioner i forhold til lovændringer og lovpraksis og udvikling i lovpraksis.Der kan bl.a. nævnes den administrative praksis for sundhedspersoners pligt tilat inddrage forældremyndigheden til mindreårige børn og unge i beslutning ombehandling og servicelovens regler om behandling af mindreårige udenforældrenes samtykke. Desuden er der ændringer ij offentlighedslovensaktindsigtsregler i og ændrede regler om videredelegation.
Sygdomslære for ikke-klinikere giver et indgående kendskab til de hyppigste og væsentligste sygdomme i den vestlige befolkning. Bogens opbygning I beskrivelserne af de enkelte sygdomme er der lagt vægt på en grundig beskrivelse af sygdommenes patogenese og ætiologi, mens det for diagnostikkens og behandlingens vedkommende kun er de overordnede principper, der bliver gennemgået. Bogen giver samtidig læseren et indblik i hyppigheden af de enkelte sygdomme og deres konsekvenser for patienter, sundhedsvæsen og samfund, ligesom forebyggende tiltag beskrives. Bogen er systematisk opbygget, og den indeholder mange oversigter, figurer, kliniske billeder og tabeller. Alle medicinske betegnelser er samlet i en ordliste bagerst i bogen med forklaringer af ordene, så bogen kan læses uden brug af klinisk ordbog. Målgruppe Målgruppen er studerende, som ikke selv skal tilse eller behandle patienter, men som skal kunne agere i tværfaglig sammenhæng med læger, sygeplejersker og andet sundhedspersonale. Det kan fx være studerende inden for folkesundhedsvidenskab, medicoteknik, sundhedsteknologi og -informatik samt andre sundheds- og naturvidenskabelige uddannelser.
De Kellerske Anstalter var i mange år navnet på Danmarks største institution for udviklingshæmmede. Eller åndssvage som de blev kaldt. Institutionen kom til verden i 1865 i en baggård i det indre København, men fik hurtigt vokseværk, og inden århundredet var omme, var stenbroen byttet ud med et omfattende anstaltskompleks i Brejning mellem Vejle og Fredericia. De paladsagtige bygninger blev i årenes løb et hjem for mere end 13.000 patienter, og Danmark blev et foregangsland, når det gjaldt systematisk indsamling, overvågning og sterilisation af åndssvage. De Kellerske Anstalter var, med sine isolerede filialer på Livø og Sprogø, den institution som politikere og læger gerne holdt frem som forbillede for resten af Europa. Et bevis på hvor humant Danmark var. Men institutionen skabte ikke kun forbedrede forhold for nogle af landets svageste borgere. Den var også var udtryk for et samfundsmæssigt fravalg og med til at gøre et stadigt bredere spektrum af mennesker til afvigere. I sine velmagtsdage rummede anstalten mennesker, som man i dag ikke ville drømme om at institutionalisere, herunder en far til en dansk statsminister. Den slags kan der være gode grunde til at mindes. Men der kan også være gode grunde til at glæde sig over, at det nu er slut. I 1990 blev institutionen nedlagt. Det siges, at graden af et lands ”civiliserethed” kan måles på, hvordan det behandler sine afvigere. Hvis det er sandt, så er historien om De Kellerske Anstalter et stykke enestående danmarkshistorie.
I 2014 fik Bjørn Jacobsen konstateret demenssygdommen Alzheimers, kun 48 år gammel. Blot fem år senere døde han efter nogle år, hvor han forsvandt mere og mere ind i sig selv og mistede evnen til at kommunikere med sin omverden.JEG SER DIG STADIG er hustruen Julie Rubows hjerteskærende, barske og kærlige fortælling om langsomt at miste sin mand til en sygdom, der rammer flere og flere. Bogen er en historie om om at få demens tæt ind på livet i en ung alder og ikke bare skulle kæmpe med sygdommen, men også det system, der burde hjælpe og aflaste de pårørende.JEG SER DIG STADIG er en beretning om omsorg, smerte, sorg, afmagt og en kærlighed, der bliver ramt af forandring, når demensen sætter ind og langsomt skiller mennesker fra hinanden.Julie Rubow og Bjørn Jacobsen blev landskendte, da de for nogle år siden lod DR følge Bjørns kamp mod demens i tv-dokumentarserien "En stille forsvinden".
De færreste debatbøger er værd at læse fire årtier efter de først udkom. Endnu færre er værd at genudgive. ’Den herskende klasse’ af Jørgen S. Dich (1901-1975) er en markant undtagelse. Dich var nationaløkonom, pensioneret professor i socialpolitik – og socialist, oprindeligt Moskva-tro. Han havde endvidere været ledende embedsmand under opbygningen af den tidlige velfærdsstat frem til 1950’erne. Den herskende klasse repræsenterer noget, som i dag er fraværende til venstre for midten: kritik af den offentlige sektor. Som titlen mere end antyder, tager bogen udgangspunkt i en marxistisk klasseanalyse. Ifølge Dich er det ikke kapitalisterne, der udbytter arbejderne men i stedet en ny herskende klasse af offentligt ansatte. Magtmidlet er deres "dominerende ideologi… baseres på humanismen, angsten for sygdom og død og flugten fra det legemlige arbejde. Den er uimodståelig. Den fylder presse, radio og fjernsyn. Den skaber den utilfredshed, som den herskende klasse lever af". Fra forordet af Martin Ågerup, direktør for Center for Politiske Studier (CEPOS) Den Herskende Klasse blev første gang udgivet i 1973.
Kan psykedeliske stoffer være en måde at tænke anderledes om dødsangst, depression og alderdom på? Ja, kan de ændre vores syn på verden? Michael Pollan tager os på en gribende og fascinerende rejse fra genkomsten af psilocybin og LSD i psykiatrisk forskning og ud mod sindets horisonter og muligheder.Da LSD blev opdaget i 1940’erne, troede lægerne, de stod på tærsklen af en psykologisk revolution. De så overvældende resultater i behandlingen af lidelser som afhængighed og depression – og mulighed for at bruge de psykedeliske stoffer til at undersøge bevidsthedens mysterier. Men optimismen varede ikke ved. Da ungdomsoprøret rullede ind over USA i 1960’erne, blev de psykedeliske stoffer koblet til modkulturen og presset ud af universiteterne og politisk under jorden. I 40 år turde ingen tage forskningen op.Lige indtil et umage par – en Silicon Valley-ingeniør der bor i en skov og en højt estimeret, ranglet professor med hang til meditation – i 2006 fik godkendt et studie på det prestigefyldte universitet Johns Hopkins.I dag er en stille, men gennemgribende revolution i gang. Studier viser, at dødeligt syge kræftpatienter kan håndtere deres dødsangst efter at være guidet af en psykolog gennem en psilocybinoplevelse. USA’s og EU’s lægemiddelmyndigheder finansierer enorme studier i psykedeliske stoffer, fordi man håber, de kan afhjælpe den truende depressionsbølge, der er ved at slå ind over den vestlige verden. I London er det første center for psykedelisk forskning åbnet. Og på Rigshospitalet undersøger man effekterne på hjernen.I ‘Din foranderlige bevidsthed’ fortæller Michael Pollan på varm, uhelbredeligt nysgerrig og sober vis historien om de psykedeliske stoffer. Han beskriver, hvad der skete, da det første forskningskapitel blev fortrængt, og hvordan det andet folder sig ud lige nu. Han tager os på en rejse ind i en verden af psykologer, shamaner og svampejægere, der beretter om exceptionelle oplevelser med dyb og forandrende effekt. Kigger med i hjernescanneren, når forskerne viser, hvordan det netværk i hjernen, der er knyttet til vores selv, dæmpes. Og endelig prøver han (for første gang i en alder af næsten 60) stofferne selv.En rapport fra det, der meget vel kan være fremtiden for vores psykologi og vores forskning i bevidsthed.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I første bind er der et overvejende fokus på klinisk beslutningstagning i relation til sygeplejefaglige områder. Der er fokus på teori og forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, eksempelvis respiration, mundpleje, smerter, sår, palliativ sygepleje, immobilitet m.v. Læseren får en bred og nuanceret indføring disse sygeplejefaglige områder på et højt fagligt niveau. Forfatterne har i de forskellige sygeplejefaglige områder inddraget klinisk beslutningstagen, hvor det forekommer relevant, da klinisk beslutningstagen overordnet handler om at finde ud af, hvilken sygepleje patienten er bedst tjent med i den pågældende situation. I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Sundhedsvæsenet på tværs beskriver de faglige og menneskelige kompetencer, som er afgørende i et komplekst og specialiseret sundhedsvæsen. Hvis man som sundhedsprofessionel skal kunne agere selvstændigt, er det centralt, at man har fornødne tværfaglige og organisatoriske kompetencer. Det kræver et kendskab til de økonomiske vilkår og andre regulerende rammefaktorer i et sundhedsvæsen, som overvejende er offentligt finansieret og drevet. Bogens primære målgruppe er de sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser. Den kan bl.a. benyttes på fællesmodulet for sundhedsprofessionelle samt i undervisning i organisation og ledelse. Bogen henvender sig også til studerende på naturvidenskabelige, sociale og andre uddannelser, hvor de studerende efter afsluttet studium får arbejde inden for sundhedsvæsenet eller kommer til at indgå i et tæt samarbejde med professionelle i sundhedsvæsenet. Sundhedsvæsenet på tværs har fokus på sundhedsvæsenets aktører, opgaver, struktur, finansiering og regulering. Det samme gælder sundhedsvæsenets organisation og ledelse. Målet er at behandle sundhedsvæsenet på tværs, så læseren får en samlet helhedsforståelse. Dels på tværs af sundhedsvæsenets mange institutioner, dels på tværs af de mange forskellige sundhedsfaglige indsatser, hvor tværfaglighed er en kernekompetence. Dette er 2. udgave af Sundhedsvæsenet på tværs. Her er foretaget en generel opdatering, og flere kapitler er omskrevet, bl.a. kapitlet om sammenhængende og koordinerede patientforløb. Der er også kommet øget fokus på tværfaglighed, som nu beskrives i et selvstændigt kapitel.
Man anslår, at godt 87.000 personer har en demensdiagnose i Danmark i 2018. Hvert år får omtrent 7.700 personer stillet diagnosen, og det antages, at 400.000 mennesker er pårørende til en med demens. Med bogen Få det bedste ud af livet med demens vil Strandberg Publishing i tæt samarbejde med Nationalt Videnscenter for Demens repræsenteret ved professor dr.med. Steen Gregers Hasselbalch og neuropsykolog Laila Øksnebjerg øge viden om demens hos patienter og pårørende og give dokumenteret vejledning i, hvordan man får det bedste ud af livet med demens.Patienter og pårørende rammes hårdt, når demensdiagnosen stilles. Det er hverken muligt at stoppe eller helbrede sygdommen, og behandlingen består derfor af pleje, omsorg og stimulerende aktiviteter. Udfordringen er, især for de pårørende, at finde overskud til at sætte sig ind i sygdommen og de mulige tiltag for at øge livskvaliteten for patienten og pårørende.For at sikre at bogen henvender sig bedst muligt til patienter og pårørende, er skriveropgaven lagt i hænderne på videnskabsjournalist Lise Penter Madsen, som har erfaring med at formidle komplekst sundhedsvidenskabeligt stof til læsere, der ikke er fagfolk.
DEN PENSUMNÆRE LÆREBOG I ANÆSTESINU I 5. UDGAVEDenne lærebogsklassiker introducerer læseren til faget anæstesiologi. Ud over en grundig indføring i fagets grundlæggende elementer har bogen også fokus på anæstesi til specielle patientgrupper og beskriver desuden anæstesiologiske aspekter af akut behandling.Bogen er koncis, pædagogisk opbygget, og hvert kapitel indledes med et resume og en case samt afsluttes med eksamensrelevante spørgsmål, hvor den studerende kan teste sin viden. Alt dette for at gøre lærebogen endnu mere klinisk relevant. Anæstesi 5. udgave henvender sig primært til nyuddannede anæstesilæger og –sygeplejersker, men studerende ved landets fire uddannelser i medicin samt mere erfarne kolleger inden for specialet kan også hente ny viden fra bogen.Bogen er redigeret af Lars S. Rasmussen og Jacob Steinmetz.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I andet bind tages der afsæt i klinisk lederskab i relation til sygeplejefaglige udfordringer og sygepleje til specifikke patientgrupper. Sygeplejerskens kliniske lederskab skal sikre høj kvalitet i pleje, behandling og patientsikkerhed. Kapitlerne i andet bind har fokus på teori og forskningsbaserede områder, som eksempelvis patientrettigheder, patientsikkerhed, patientforløb på tværs af hospitalsafdelinger og sektorer, interkulturel sygepleje og sygepleje i borgerens hjem. Kapitlerne formidles en stor forskningsbaseret viden om sygdomslære og sygdomsinterventioner i relation til eksempelvis kræft, hjerte- og karsygdomme, neurologiske lidelser, diabetes, øjensygdomme m.m. Læseren får generelt en bred indføring i de her sygeplejefaglige områder, og forfatterne har inddraget klinisk lederskab, hvor det forekommer relevant, da klinisk lederskab handler om at kunne varetage klinisk ledelse af forskellige kliniske patientforløb med inddragelse af relevant viden.I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Ledelse i sundhedsvæsenet giver læseren et overblik over sundhedsvæsenets særlige vilkår og forskellige former for ledelse, herunder indblik i personaleledelse og -udvikling.
11.000 solgt. De sidste 30 års forskning viser, at to ud af tre forandringsprocesser ikke skaber mere værdi for organisationen. Men når medarbejderne har ejerskab til formålet med forandringen og er involverede i at udvikle og afprøve løsninger, så lykkes det otte ud af ti gange.Men hvordan involvere uden at miste styringen? Og hvordan styre uden at miste ejerskabet? Fair proces er en forskningsbaseret og praktisk tilgang til forløbsstyring af involverende forandringsprocesser. En tidlig udgave af bogen vandt i 2012 en pris på den nordamerikanske forskerpraktiker- konference “Academy of Management” i Boston. Uddrag af bogen er bragt i Harvard Business Review. ”Fair proces bør være obligatorisk læsning for alle ledere i og af forandringsprocesser. Den er systematisk og lettilgængelig og har solid evidensforankring. Man får sin ledelsesværktøjskasse udvidet med et power tool." Charlotte Buch Gøthgen. Viceklinikchef, Aalborg Universitetshospital ”Fair proces er den tilgang til forandringer, jeg har manglet i mit virke som leder i en videnstung virksomhed, hvor forandringer er hverdag. For den praksisorienterede byder den på mange brugbare redskaber. Hermed varmt anbefalet.” Morten Holst Bjørno. Produktionschef, Martin Professional A/S ”Fair proces er en af de mest anvendelige bøger om forandringsledelse, jeg har læst - en kærkommen how-to-do-it-bog, med en solid teoretisk forankring!” Martin Gredal. Skoleleder, Rosenlundskolen ”Fair proces er et fantastisk arbejdsredskab til en leder, der arbejder med forandrings-processer. Når jeg roser bogen så vældigt, er det, fordi fair proces giver vejledninger på, hvad der kan virke, og hvorfor det virker, og konkrete vejledninger, som er lige til at gå ud og bruge.” Marietta Rosenvinge. Leder af Døgncentret Frederikshavn
"Praktisk medicinregning" giver dig de grundlæggende færdigheder, der er nødvendige for at kunne udregne patientens dosis korrekt. Bogen viser, hvordan du sikrer udregningerne og gennemfører egenkontrol på svarene. Bogens centrale temaer er:Trekantforholdet mellem dosis, styrke og mængde. Grundlæggende regnefærdigheder og egenkontrol. Udregninger knyttet til alle de forskellige lægemiddelformer. Repetitions- og øvelsesopgaver med facit, udregningsmetode og forklaringer.I tilknytning til bogen findes appen Medregning. Den indeholder 100 træningsopgaver, der handler om faste lægemidler. Den kan købes i App Store. Denne bog er en del af FADL’s Forlags serie af udgivelser til sygeplejefaget. Serien omfatter undervisningsbøger til MVU inden for sundhedsfagene samt fagbøger og selvudviklingsbøger for sundhedsprofessionelle.
Hvis New Public Management er kommet til kort, og evidensbølgen er på retur, hvad kommer så nu? Bedre begrundet praksis stiller sig på kanten af denne udvikling og giver en række opbyggelige bud på, hvordan velfærdsprofessionelle kan arbejde med udvikling og forbedringer af kvalitet i praksis uden at forfalde til tavs viden eller kontekstløse manualiseringer. I en række kapitler præsenteres modeller, greb og metoder, der kan bruges, når socialrådgivere, lærere, beskæftigelseskonsulenter, pædagoger, sundhedspersonale m.fl. skal bedømme og forbedre hinandens arbejde i en lokalt forankret praksis.Bogen henvender sig dels til praktikere, ledere og fagkoordinatorer med ansvar for daglig kvalitetssikring i ovennævnte felter, og dels til studerende og forskere inden for samme områder.
Sundhedsvæsenet udfører væsentlige samfundsmæssige opgaver i alle lande. Hvordan man styrer og indretter sundhedsvæsenet er imidlertid meget forskelligt fra land til land. Denne bog fremlægger nogle centrale modeller, begreber og teorier, som kan anvendes til at beskrive, forstå og vurdere sundhedsvæsenet og dets indsats. Der gøres rede for de fremherskende sundhedspolitiske temaer, for de gængse styringsredskaber, og for de mest anvendte sundhedsøkonomiske metoder. Desuden præsenteres hovedelementerne i de mange sundhedsreformer, som præger sundhedsvæsenet internationalt såvel som her i Danmark. Endelig indeholder bogen en deltaljeret gennemgang af det danske sundhedsvæsen med beskrivelse af strukturer, personale og aktiviteter. Bogen henvender sig til studerende i de mange uddannelser, som beskæftiger sig med sundhedsvæsenet og til alle, som allerede har deres virke på sundhedsområdet. Forfatterne repræsenterer forskellige faglige kompetencer, som hver bidrager med sit perspektiv på sundhedsvæsenet og dets mange aspekter.
FAGLIGHED OG SAMARBEJDE I ORGANISATIONER OG VIRKSOMHEDERGod opgaveløsning og suveræne resultater kommer ikke af høj faglighed – alene. Når ansatte i organisationer leverer høj værdi, er det fordi der opstår en særlig synergi, hvor faglighed og samarbejde spiller sammen. Til glæde for de mennesker, de skaber værdi for, altså borgerne. Og til gavn for de ansattes trivsel. "Ræk mig lige samarbejdet – tak!" handler om, hvordan du bliver medskaber af et højtydende professionelt samarbejde. Når samarbejdet for alvor svinger, er det fordi du og dine kolleger har rakt ud efter det. Det ville være skønt, hvis det kom af sig selv. Det gør det bare ikke. Det skabes af medarbejdere og ledere – sammen. Bogen handler om de egenskaber, som råstoffet samarbejde besidder. Den inspirerer til, hvordan du kan bruge egenskaberne til at skabe fantastisk samarbejde. Og den giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor samarbejdet hele tiden kan og skal udvikles!OM FORFATTERNERené Jensen og Finn Salomonsen er specialister i forbedring af samarbejde i små og store organisa- tioner. Sammen med Michael Sandborg har de siden sidste århundrede drevet konsulentvirksomhed – i dag under navnet De-tre. Gennem coaching, rådgivning, supervision, temadage, konflikthåndtering, foredrag og lederuddannelser har de hjulpet mere end 25.000 ledere og medarbejdere i hele landet. Hovedsageligt i offentlige organisationer, hvis primære fokus er ”menneskearbejde”. Altid med et ufravigeligt fokus på at gøre det komplekse enkelt og håndterbart for kunderne – en metode De-tre har udviklet siden begyndelsen i 1998.
De fleste sundhedsprofessionelle vil møde patienter med funktionelle lidelser. Men mange er i tvivl om, hvad en funktionel lidelse er, og hvordan man bedst hjælper denne patientgruppe. Funktionelle lidelser er stadig forbundet med både fordomme, mistro og manglende viden, men de senere års forskning har kastet nyt lys over feltet, og selvom der stadig er ubesvarede spørgsmål, er der grund til at være optimistisk.Bogen er en basal introduktion til den viden, som på nuværende tidspunkt findes. Den indeholder interviews med fagfolk, der giver et indblik i, hvordan patienterne kan hjælpes og behandles. Desuden fortæller 11 forskellige patienter, hvordan det er at blive ramt af en funktionel lidelse, hvordan de er blevet behandlet, og hvordan de har fået det efterfølgende. Sidst i bogen er et afsnit med redskaber, som sundhedsprofessionelle kan bruge i mødet med patienter med funktionelle lidelser.Funktionelle lidelser henvender sig primært til sundhedsprofessionelle, men patienter, pårørende og andre interesserede vil også kunne finde relevant viden.
Børn, unge og forældres møde med sundhedsvæsenet er en antologi, der giver et indblik i, hvordan børn, unge og forældre oplever at være i kontakt med sundhedsvæsenet. Samtidig belyser bogen, hvordan det som barn eller ung er at være pårørende til en syg søskende eller forælder.I bogen løftes en række perspektiver frem med det formål at invitere læseren til at reflektere over egne handlinger i praksis.Bogen er disponeret i fire dele. Den første del omhandler sygeplejens og sundhedsvæsenets bevægelser fra fortid til fremtiden. I anden del gives et samfunds- og sociologisk indblik i de rammer, hvorunder børne- og familieliv udspiller sig i dag. Familiens kontakt til sundhedsvæsenet er i fokus i tredje del, herunder fædre og søskendes oplevelser af dette møde. I fjerde del kommer børn og unges egne oplevelser med sundhedsvæsenet til udtryk.Kapitlerne er skrevet af forfattere med specialviden og stor erfaring inden for det pågældende emne.Bogen henvender sig primært til sundhedsprofessionelle, der beskæftiger sig med børn i deres arbejde både i primær- og sekundærsektoren. Ligeledes henvender den sig til studerende inden for de sundhedsfaglige uddannelser. Bogen vil også kunne anvendes af andre faggrupper såsom pædagoger, socialrådgivere og lærere, der har stor kontakt med børn og unge i deres hverdag.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.