Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Motorteknik og erhverv

Her finder du spændende bøger om Motorteknik og erhverv. Nedenfor er et flot udvalg af over 97 bøger om emnet.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (92)
  • (5)
  • (1)
Format
  • (32)
  • (30)
  • (12)
  • (5)
  • (3)
  • (2)
  • (1)
  • (1)
Sprog
  • (94)
  • (2)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Serie
  • (3)
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (9)
  • (8)
  • (7)
  • (6)
  • (5)
  • (5)
  • (4)
  • (4)
  • (4)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • - En teoribog til køreprøven. Selvkontrollerende med opgaver
    af Mogens Stjernqvist & Lars-Christian Borg
    256,69 kr.

    Køreklar Personbil er systemets grundbog, og den indgår også i motorcykelundervisningen. Da Køreklar Personbil altid er ajour med de seneste ændringer i færdselslovgivningen kan du med fordel også bruge den, hvis du skal have kørekort til store biler eller taxa.Bag i bogen gengives færdselstavlerne samlet.22. udgave af teoribogen Køreklar Personbil er nu klar til salg. Faktisk har der ikke tidligere været foretaget en så omfattende revision som i 22. udgave.

  • af Jens Jessen
    251,95 kr.

    Bogen, Datidens knallerter – nutidens kult, er skrevet med stor indsigt af Jens Jessen, som er forfatter og mangeårig motorjournalist. Bogen er på 228 sider, og er spækket med både nye og gamle billeder. Indholdet dækker så godt som samtlige knallertmærker, der kom til Danmark i perioden fra halvtredserne og indtil midten af firserne. Hovedvægten ligger på de store mærker som eksempelvis Puch, Kreidler, Yamaha, Everton, Honda, NSU, VeloSolex, Gilera, Suzuki, Velo Vap, Tomos og Mobylette, men så godt som alle de mindre knallertmærker er også repræsenteret i bogen. Bogen indeholder adskillige interviews med knallertimportører og dem, der var en del af datidens knallertbranche. Også den dramatiske historie, om hvordan Danmarks største knallertimportør erhvervede sig importen af Suzuki knallerterne kun med det ene formål at beskytte ens eget mærke, er med i bogen. Ved at sidde på importrettighederne, kunne man nemlig styre og kontrollere salget, bare ved at gøre – absolut intet.

  • af Jens Birch & Ole Gold
    342,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • af Peter Fredsted
    251,95 kr.

    Bogen tager dig med tilbage til knallertens barndom – den vidunderlige driftige knallertperiode, hvor danskproducerede knallerter prægede det danske trafikbillede. Transportmidlet med den lille motor, der på mere end én måde satte skub i Danmark.Knallerten blev folkelig og endda en 'smart' transportform benyttet af alle. Der var lagerarbejderen, der skulle tidligt op og være på sin pind fra morgenstunden. Der var kontormennesket, der på sin søndagspudsede Radexi stille og lidt forsigtig trillede afsted i myldretiden. Der var pigen med armene tæt omkring kæresten for ikke, at glide bagud af twinsædet – og ja, selvfølgelig, så var der jo den royale kørsel, når vor tennisklædte Prins Henrik drog afsted på Velo'en. I de sociale sammenhænge var der liv og glade dage blandt Danmarks ungdom. Måske lidt 'Wild kørsel' og en lille smule ballade nede på hjørnet med disse 'knallertknægte' og deres 'tøser'. Plus de titusinder andre der dagligt benyttede dette fantastisk smarte driftsikre, teknisk forholdsvis enkle og prisbillige befordringsmiddel.Denne bog giver en oversigt og beskrivelse af alle knallertmærker af betydning, der helt eller delvist er blevet produceret i Danmark. Bogen er blevet til på baggrund af arbejdet med og materiale om knallerter samlet gennem de seneste 30 år. Der er tale om mangfoldige kilder i form af brochurer, artikler, bøger og et utal af samtaler med 'det danske knallertfolk'.Dette er den første udgivelse som medtager samtlige kendte knallertmærker. Bogen er rigt illustreret med fantastiske farvefotos af den tids drøm af en konfirmationsgave for enhver teenager.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt
    454,95 kr.

    I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst. Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.

  • af Erich Karsholt
    433,95 kr.

    Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer. Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk

  • af Peter Nygaard
    462,95 kr.

    Ferrari er en legende i formel 1. Og det eneste team, der har været med, siden VM startede i 1950. I denne bog fortæller Peter Nygaard den fascinerende historie om Enzo Ferrari og hans biler. Fra formel 1-premieren på Silverstone til i dag - 1000 grandprixer senere. Om op- og nedture, den utrættelige kamp for at vinde, om interne stridigheder og magtkampe - på fabrikken og på banen. Og om de kørere, ingeniørere og ledere, der alle har bidraget til legenden om Ferrari.Bogens billeder er en underholdende, smuk og dramatisk fortælling, som giver læseren et enestående indblik i historien om, hvordan en myte inden for motorsport blev skabt.Peter Nygaard er Danmarks førende forem 1-ekspert og har fulgt Ferraris tragedier og triumfer helt tæt på siden 1982.

  • - en eksportchaufførs erindringer
    af Erik Nielsen
    251,95 kr.

    Erik Nielsen fik sin ilddåb som eksportchauffør, da han skulle køre oksekød til Libyen og måtte vente to dage på at komme ind i Tripoli, fordi det var Gadaffis fødselsdag. Lastbilens kølemaskine var gået i stykker, og kødet var blevet grønt, da det kom frem, men det så man stort på dernede. Da kødet skulle losses, blev de halve kalvekroppe blot smidt på gulvet i kølehuset, og da man ikke kunne nå højere op, brugte man de allerede aflæssede kroppe som trapper! Erik Nielsen alias ”Præsten fra Libyen” sov stille ind den 8. juni 2015 æret være hans minde. Erik Nielsen var en af de første som skrev og fik udgivet sine beretninger, via denne bog. Denne udgave af Erik Nielsens bog, indeholder mange af hans originale billeder, som ikke kom med i den første udgave.

  • af Helge Christensen
    251,95 kr.

    Lad dine tanker tage dig med på en rejse, igennem landskaber vi kun forbinder med ældre film på landet. Mød de vidt forskellige mennesker på rejserne til østen - nogle selvfølgelig mere end andre, kalder det indvendige smil frem og andre får læseren til at tænke på korruption og mafia. Over 5.000.000 kilometer er det blevet til. Fra polarcirklen i nord til Bagdad i syd, fra Lissabon i vest til Kurdistan i øst. Fra minus 35 grader til plus 45 - fra sne og is til flimrende varme. Denne beretning beskriver i detaljer, hvordan det var inden danske eksportchauffører efterhånden blev en uddøende race. Presset ud, dels af østeuropæere der kører for ekstremt lav løn, og dels af vore egne politikere, der har strammet chaufførernes vilkår så hårdt, at det er blevet trist og tabubelagt at køre lastbil. ”Udgave 2 er en lettere revideret udgave af EKSPORT MED LASTBIL - et liv bag rattet. Der er tilføjet ca. 10 sider ny tekst i forhold til 1. udgave, samt et par nye fotos, ligesom nogle af billederne i original-udgaven er udskiftet med fotos af bedre kvalitet." – god læselyst.

  • af Bent Nielsen
    212,95 kr.

    Bent Nielsen er lidt af en legende blandt nordjyske og norske vognmænd og chauffører. Han startede som mekaniker hos Scania-forhandler Im. Stiholt A/S i Sæby i 1969, avancerede ret hurtigt til værkfører, og senere til værkstedschef. 29 år blev det til i alt, hvor de tre navne Im. Stiholt, Scania og Bent Nielsen var nært knyttede til hinanden. Der findes ikke mange mennesker, der ved lige så meget som Bent om, hvordan en Scania er skruet sammen, og ingen der ved mere. Bent har den opfattelse, som han naturligvis delte med kunderne, at en lastvogn er til for at køre på vejene, og ikke for at stå stille. Så når en chauffør eller en vognmand ringede til Bent og fortalte, at hans bil var kørt i stykker, og at det lokale Scania-værksted ikke ville rykke ud omgående, gik der ikke lang tid, inden Bent og en eventuel makker var undervejs. Denne bog handler især om alle de reparationer, Bent har udført under primitive forhold, på rastepladser, eller i vejkanten, et eller andet sted i Danmark, og det øvrige Europa. Det kunne være udskiftning af et bagtøj i Ungarn, eller en større motorreparation i Østrig. Eller den lokale vognmand, der hang fast i en snestorm med en ødelagt brændstofpumpe. Bilerne kom altid ud at køre igen, for Bent har et motto, som han har overtaget fra hans læremester: ”Hvis man ikke har det, man skal bruge, må man bruge det man har”.

  • - håndbog for campister
    af Peer Neslein & Jens-Peder Rasmussen
    178,95 kr.

    Denne opslagsbog er til alle campister. Du får overblik over de mange slags udstyr og bliver klogere på, hvad du selv har behov for på din campingferie. Bogen er fyldt med masser af praktiske tips og vejledning i at håndtere en campingvogn, autocamper eller teltvogn.

  • af Andreas Persson & Per-Henrik Persson
    331,00 kr.

    Udledningen af miljøskadelige stoffer fra transport-sektoren skal nedbringes. Derfor ser vi i disse år en masse køretøjsteknologiske fornyelser:- Optimering af de traditionelle forbrændingsmotorer.- Hybridteknologier, hvor forbrændingsmotoren kombineres med en el-motor, hvilket giver bedre brændstoføkonomi og dermed lavere udledning fra det enkelte køretøj.- Køretøjer med ren el-drift, som kan være stort set forureningsfrie, såfremt strømmen hentes fra en miljøvenlig strømkilde.- Udvikling af alternative brændstoffer som biodiesel, ætanol, brint m.fl.Denne bog kommer rundt om de mange spændende, nye tiltag.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt & Henrik Stenholt
    441,95 kr.

    Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.

  • - - et håndværk
    af Jes Uno Larsen
    205,95 kr.

    Så kom den .......endelig !. Her er bogen der ikke kunne købes i 1989 da jeg havde besluttet mig for at ville prøve roadracing på lukket bane. Hvilken cykel skulle man købe, hvad skulle man gøre ved den, hvor kunne man købe reservedele til at ombygge den, hvilket personligt udstyr krævedes der, hvor kunne man køre på den ??. Jo spørgsmålene var mange og ubesvarede for der var faktisk ikke nogen i min omgangskreds der kunne besvare ovenstående, heller intet Internet, Facebook, mm. Kort sagt, jeg var på herrens mark. Løsningen blev "Learning by doing", hvilket da kan have sin charme, men i en materiel sport, også til tider en undøvendig dyr fornøjelse Med denne bog som er fremragende beskrevet, er ikke bare trackdaykørere men måske også "rigtige" racerkørere godt hjulp på vej med såvel tekniske tips, som almindelige gode praktiske råd om hvordan man kommer godt i gang med trackday kørsel. Man behøver måske ikke nødvendigvis at følge bogens tips slavisk, men måske bare tage sin gadecykel og plukke de ideer bogen er fyldt med, inden man tager af sted til det første arrangement. Bogen kan både bruges som inspiration og appetitvækker der forhåbentlig kan inspirere nye til at tage springet ind i denne fantastiske sport der byder på fart, spænding, udfordring under ordnede sikre forhold, samt muligheden for nye venskaber med ligesindede. René Prang René Prang f./1969 Kørt roadracing 1990-20XX? Dansk Mester Superbike 1995-1996-1998 Nordisk Mester Superbike 1993-1997-1999-2000 Deltaget Europamesterskab 1994-1995-1996 Wildcard World Superbike 2000 Talent & Elitekoordinator DMU (Dansk Motorunion) siden 2009

  • af Poul Helge Andersen
    258,95 kr.

    Hondas populære Shadow-serie er blevet produceret siden 1983 og produceres stadigt i dag - mere end 25 år senere. Gennem årene har den gang på gang været banebrydende i udviklingen af fabrikscruise-e. Mærkværdigvis har disse herlige maskiner aldrig før fået deres egen bog. Serien har altid været meget populær og en Shadow har flere gange været årets mest solgte motorcykelmodel i USA, men indenfor motorcykellitteraturen levnes den typisk bare et par sider i generelle Honda-bøger. Det er der nu rådet bod på. For første gang findes der nu et værk, som omhyggeligt beskriver de enkelte modeller og deres udvikling fra lance-ringen i 1983 og frem til år 2000. I Danmark er mere end hver tiende Honda en Shadow og mere end 3.200 Honda Shadow er i alt indregistreret her. Imidlertid er mere end tre fjerdedele af dem modeller eller årgange, som aldrig blev importeret til Danmark af de officielle kanaler. Denne bog beskriver modeller fra hele verden, men lægger særlig vægt på Danmark, Tyskland og det vigtige modermarked i USA. Bogen er rigt illustreret og Shadow-ejere fra det meste af verden har bidraget med private billeder for at vise både originale maskiner og spændende ombygninger.

  • - En teoribog til køreprøven. Selvkontrollerende med opgaver
    af Svend Huvendick & Jørn Larsen
    256,69 kr.

    Denne teoribog til bus, lastbil og påhængskøretøj til lastbil er udarbejdet efter Justitsministeriets bekendtgørelse om undervisningsplan og Rigspolitiets retninglinier for køreprøven gældende for køreuddannelsen til kategori D, C og C/E. Bogen er inddelt sådan, at det, der er fælles for de tre køretøjtypers opbygning og indretning, er samlet i ét afsnit forrest i bogen. Derefter er der et afsnit specielt for hver enkelt køretøjtype. Bogens anden del handler om færdsel og køreteknik. Først en repetition af dele af færdselslæren til person- og varebil, derefter et afsnit for hver af de enkelte kørelektioner, inklusive køreteknik. Imellem afsnittene er der indlagt opgaver. I bogen er der så vidt muligt brugt de ord, udtryk og vendinger, der bruges i undervisningsplanerne, det vil sige dem, man også må forvente at møde til prøverne. Bagest i bogen er der en teoriprøve for hvert af de tre køretøjskategorier. Stort format - illustreret

  • - historien om tyren fra Sant´Agata
    af Christian Frost
    176,95 kr.

    Ny dansk bog om Lamborghini af forfatter og bilentusiast Christian Frost. Tag med, når Lamborghinis legendariske testkører, Valentino Balboni, kører samtlige udgaver af Countach - og når Christian Frost tester Aventador, Diablo, Miura og Gallardo. Du får historien, en komplet oversigt over alle modeller, et blik ind i fremtiden og meget, meget mere. Lamborghini af Christian Frost udgives af forlaget Duckshoot Media, der også står bag bøgerne om Porsche, Peugeot og En Bilidiots Bekendelser... samt månedsmagasinet ´Bil Ekspressen´.

  •  
    131,95 kr.

  • - Sechers Rutebiler 1932-95
    af Mikael Hansen
    256,69 kr.

    Bogen beskriver en spændende del af Djurslands trafikhistorie - med overraskende perspektiver langt fra Mols Bjerge og med tråde helt til Polen og Gorbatjovs Sovjetunionen. Historien om Sechers Rutebiler fra Rostved på Djursland begynder med at buschaufføren Søren Secher Sørensen i 1932 åbnede en ny busrute fra Korup over Thorsager til Aarhus, som i de følgende årtier blev levebrødet for en ung familie.Sønnen Erling Secher overtog 35 år senere ledelsen, og så blev den ene rute til mange, og forretningen blev udvidet med turistkørsel, postbefordring og olietransport. Erling Secher var desuden landsformand for rutebilejernes brancheforening i otte år i 1980’erne. Erling Sechers stjernestund var busruten mellem Moskva og Warszawa i 1989 - et aldrig før prøvet koncept. Samarbejdet med danske, polske og sovjetiske partnere i Østeuropas og Sovjetunionens tøbrudstid så i begyndelsen lovende ud. Skæbnen ville, at ruten åbnede 9. november 1989, den historiske dag for Berlinmurens fald. Tøbruddet i Østeuropa blev til en tsunami, som også rev den nye busrute med sig i faldet. Erling Secher solgte i 1995 sit livsværk til den svenske buskoncern Swebuss og fik siden en karriere i danske og internationale busselskaber - men altid med Rostved og Djursland som omdrejningspunkt.

  • - livet på landevejen
    af Hans E. Kratholm Rasmussen
    251,95 kr.

    Hans E. Rasmussen, er kendt for mere end 10 år som skribent på lastbilmagasinet, og gjorde sin entre på bladet, ved at kritisere en artikel til bladet. Siden den dag, har han hver måned, skrevet om alt fra egne spændende ture, politik, over østeuropæernes indtog, til meninger og holdninger.Læser man hans klummer i Lastbilmagasinet, vil enhver vide, at han elsker den danske transportbranche højt. På godt og ondt, beskrives de mange problemstillinger der altid har været i denne hårdt ramte og udsatte branche.Der er ingen tvivl om at livet som lastbilchauffører, rummer historier der er værd at fortælle. Kombineres disse historier med en forfatter der forstår at skrive, og udnytte ytringsfriheden, har vi fat i en samling historier der sætter debatterne i gang, langt op i hierarkiet.Ingen kan føle sig sikker, når Hans sætter sig bag computeren, for at skrive sin elskede klummer. Speditører, politikere, vognmænd, og selv sine kollegaer på vejene står tit for skud, når han ytrer sine meninger om sit elskede erhverv.Nu har Hans 10 år’s jubilæum på Lastbilmagasinet, og fejrer dagen ved at udgive de bedste artikler, fra de første fem år som klummerskribent. De fleste historier i denne bog er krydret med kommenterer, der give en god forståelse for det efterspil der har været ved hans skriverier.

  • - engelsk/dansk
    af Ebbe Skjerk
    291,95 kr.

    Bilteknisk ordbog er udarbejdet med det formål at give reparatører, fagfolk og bilinteresserede mulighed for langt større udbytte af de blade, manualer og reparationsvejledninger, som kun forefindes på engelsk. Bogen indeholder engelsk/dansk oversættelser af alle de ord, bilens enkeltdele indeholder. Mange tror, den danske betegnelse er taget direkte fra den engelske verden, men nej, her vil de fleste blive overrasket over, hvorledes bilens dele er oversat til dansk.Endelig indeholder bogen eksploderede tegninger over alle bilens elementer. Der giver mulighed for at se direkte ind i bilens indre funktioner, og finde en bestemt komponent på engelsk eller dansk. Tegninger og ord som kan være til megen nytte ved enhver reparation. Bogen er til sidst forsynet med oversigt over måleenheder og europæiske nationalitetsbetegnelser.

  • - Kategori B (bil) - Inklusiv oplæsning & online medier
    af Stella Betak & Teoriundervisning.dk
    346,95 kr.

    Den første teoribog du rent faktisk vil læse! Teoribogen er skrevet i et normalt og direkte sprog Bogen inkluderer oplæsning, video, VR og links via QR-koder Indholdet dækker hele køreskole forløbet til kategori B, bil ‘Teoribogen’! Alle som har taget kørekort husker ‘teoribogen’, men de færreste husker, hvad der stod i den. Stoffet i teoribøgerne har nemlig altid båret præg af juridisk tale og kedeligt læren-udenad-materiale, hvis indhold er glemt få timer efter man har modtaget sit kørekort. Og det er jo ikke meningen! Med Den Digitale Teoribog har vi nytænkt den gamle måde at tænke køreteori på. Ved at lade os inspirere af alle de muligheder teknologien i dag byder os, har vi blandet alle de medier vi bruger i vores dagligdag ind i bogen. Det komplicerede er gjort ukompliceret, fordi vi ikke behøver at lade os begrænse af sproget. I bogen vil man støde på QR koder, der linker til videoer, hvor man visuelt kan se, det emne man lige har læst om. På denne måde bliver materialet anderledes relevant for eleven, der endnu ikke har praktisk erfaring med trafikken, og derfor kan have svært ved at forstå helheden og komplek-siteten i de forskellige trafikale situationer. På denne måde øger vi forståelsen og gør indlæringen mere umiddelbar.

  • - Stautrup Karosserifabrik
    af Jens Birch
    212,95 kr.

    I Stautrup sydvest for Aarhus grundlagde Rasmus Skaarup i 1906 et karetmagerværksted, der over årene udviklede sig til Stautrup Karosserifabrik. Oprindeligt var det reparation og bygning af hestekøretøjer, som værkstedet beskæftigede sig med, men omkring 1920 blev det fremstillingen af karrosserier til busser, vare- og lastvogne, der dominerede produktionen. I årene herefter blev fabrikken løbende udvidet, men besættelsen i 1940 satte en stopper for udviklingen. I årene efter 1945 kom der igen gang i hjulene, og det var for det meste busser, fabrikken herefter beskæftigede sig med at bygge. I 1950'erne blev fabrikken igen udvidet, og flere nye produktionsmetoder holdt sit indtog. Op gennem 1960'erne blev konkurrencen skærpet for produktion af buskarrosserier, men Stautrup Karosserifabrik holdt skansen ved at begynde at bygge bogbusser, ligesom man optog en nicheproduktion med ombygning af kassevogne til minibusser. Udover opbyggervirksomheden har fabrikken også udført reparationsarbejder og klargøring af busser. I 1990'erne blev konkurrencen hårdere og hårdere, og den lille virksomhed havde ingen muligheder for at rationalisere produktionen yderligere. Og i efteråret 2002 besluttede Rasmus Skaarups efterkommere at lukke virksomheden. Hvor virksomheden i Stautrup lå, er der i dag (2015) bygget rækkehuse og intet afslører, at der i næsten 100 år lå en karrosserifabrik på stedet.

  • - Frakendelse af førerretten
    af Lars Krunderup
    580,95 kr.

    Farlig Kørsel – Frakendelse af førerretten er en systematisk gennemgang af nyere retspraksis om frakendelse af førerretten som følge af farlig kørsel.Bogen gennemgår færdselslovens bestemmelser om ”tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden” og ”særligt hensynsløs kørsel”, ligesom den behandler reglerne om frakendelse som følge af hastighedsovertrædelser, klippekortreglerne samt reglerne om kørselsforbud.Herudover indeholder bogen en nærmere gennemgang af processuelle spørgsmål, et kapitel om straf, konfiskation og sagsomkostninger samt referater af mere end 400 domme.Farlig Kørsel – Frakendelse af førerretten henvender sig især til anklagere, forsvarere og domstolsjurister, som behandler færdselsstraffesager IndholdsoversigtForordIndledning – oversigtKapitel 1. Frakendelse af førerretten (generelt)Kapitel 2. De enkelte kørselsfejlKapitel 3. Mangler ved køretøjetKapitel 4. Flugtkørsel Kapitel 5. HastighedsovertrædelserKapitel 6. Regler om den aktuelle og tidligere overtrædelser (klippe-kortsystemet mv.)Kapitel 7. Særligt hensynsløs kørsel eller tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden?Kapitel 8. Særligt formildende omstændigheder, jf. færdselslovens § 126, stk. 2Kapitel 9. Kørselsforbud, jf. færdselslovens § 127Kapitel 10. Frakendelsestidens længdeKapitel 11. Straf, konfiskation og sagsomkostningerKapitel 12. Processuelle spørgsmålLitteratur og forkortelserDomsregisterStikordsregister

  • af Villy Poulsen
    251,95 kr.

    Måske er det ikke alle bekendt at Danmark engang var en fremtrædende spiller indenfor motorcykelindustrien.Omkring år 1900, levede motorcykeldrømmen blandt mange danske iværksættere. Det blev til mere end 40 forskellige motorcykler som alle fortjener en placering i dansk industrihistorie. Bogen fortæller historien om de dansk fremstillede motorcykler som gik i produktion. Nogle blev solgt i få eksemplarer, og andre i flere tusinder.Hver motorcykel har fået sit eget afsnit. Læst som en helhed, efterlades et klart billede af forløbet gennem årene, – hvem overlevede, hvem sejrede, og hvem måtte give op. Værdifulde legender, om motorcykler som måske er på vej ud i glemslen, har med denne bog fået sin helt egen historie.

  • - Bil Magasinet
    af Steen Bachmann
    123,95 kr.

    undefined

  • - billeder af Sorø Karosserifabriks produktion
    af Jens Birch
    256,69 kr.

    I 1918 åbnede karetmagersvend Aksel Andreasen under beskedne former et karetmagerværksted i Priorgade i Sorø. Til en begyndelse var det reparation og bygning af hestekøretøjer, som udfyldte arbejdsdagene, men Andreasen havde en vision: Han ville bygge karrosserier til de mange biler, der rullede ud på de danske veje i årene efter 1. verdenskrig. Visionen blev mere end opfyldt, og Andreasen drev sin virksomhed frem til en af de betydeligste karrosserifabrikker i Danmark. I bogen følger vi fabrikkens historie i såvel op- som nedgangstider. Ligesom vi ser på den mangfoldighed af karrosserier til person- og varebiler såvel som lastbiler og ikke mindst busser, der rullede ud fra Sorø Karosserifabrik gennem årene fra den spæde begyndelse i 1918 frem til 1974, hvor det sidste karrosseri blev bygget. I årene herefter fortsatte virksomheden med renovering og reparation af karrosserier, ligesom man også handlede med personbiler. Bl.a. oliekriserne i 1970’erne betød, at det gik ned ad bakke for virksomheden, og den lukkede i 1983. Vi får også et indblik i, hvordan man tidligere fremstillede karrosserier. I de godt 55 år, hvor Sorø Karosserifabrik var aktiv, blev der bygget karrosserier til mere end 800 busser, hvortil kom opbygning af personbiler samt vare- og lastbiler. Bogens mere end 275 illustrationer giver et godt indblik i såvel fabrikkens alsidighed som i karrosserityperne.

  • af Peer Neslein & Jens-Peder Rasmussen
    39,95 kr.

  • af Nikolaj Karlshøj
    159,95 kr.

    Ny dansk bog om den legendariske Volkswagen Golf GTI VW GOLF GTI af Nikolaj Karlshøj er en helt ny bog på dansk om bilen, alle kender. Det er historien om det hemmelige projekt, der endte med at blive en af de mest indflydelsesrige biler i nyere tid. Ikke kun, fordi den satte nye standard for, hvor sportslig en almindelig familiebil kunne være — det var simpelthen sportsvognen til manden med den almindelige pengepung! I bogen gennemgår forfatteren på et seriøst og underholdende sprog legenden om den tyske hot-hatch, som i år kan fejre 35-års jubilæum. Det er fortællingen om kaffeklubben, der kæmpede mod Volkswagen-koncernens konservative ledelse i midten af 70’erne, men til sidst fik deres vilje og kunne præsentere den første 110-hestes VW Golf GTI på Frankfurt Motor Show i 1975. Det er beretningen om de forskellige generationer af GTI-modellen, som forfatteren selv testkører og vurderer. Det er historien om racerbilen Golf24, som Volkswagens motorsportsafdeling udviklede på rekordtid og indsatte i det legendariske 24-timers-løb på Nürburgring i år. Og det er meget, meget mere. VW GOLF GTI er med andre ord den komplette bog for kendere, fanatikere og helt almindelige bilentusiaster. De 150 sider, som desuden indeholder den obligatoriske oversigt over de forskellige GTI-modeller fra 1976 og frem til i dag, er naturligvis trykt på tykt papir i høj kvalitet og krydret med fantastiske billeder. Nikolaj Karlshøj har gennem årene skrevet artikler om biler til Bil Magasinet, Auto Bild, Bilen, Børsen, Bil Markedet, Metro Express, Ekstra Bladet og Bolig Eksklusiv og er i dag chefredaktør på månedmagasinet BIL EKSPRESSEN, som udgives af Duckshoot Media.

  • af Jens Jessen
    251,95 kr.

    Emnet tyske motorcykler er stort på flere måder. Før Anden Verdenskrig var der en meget anselig motorcykelproduktion i Tyskland, og specielt i tyverne var mængden af mærker særlig stor, hvoraf mange dog kun klarede den i en kortere periode. Efter krigen var antallet af mærker svundet ind. Af dem var det kun nogle, der blev importeret til Danmark, og det er dem, denne bog handler om. Men når emnet er tyske motorcykler efter krigen, gælder der et specielt forhold, da Tyskland blev delt op i BRD og DDR, altså Vest- og Østtyskland, så derfor er motorcyklerne fra DDR selvfølgelig også med. Ikke helt det samme gør sig gældende for de østrigske Puch motorcykler, men da Østrig er et tysktalende land, har det derfor været helt naturligt at tage Puch motorcyklerne med i denne bog. Lad det være sagt med det samme: Der er skrevet metervis af bøger om tyske motorcykler, og de fleste er naturligt nok skrevet på tysk. Sigtet med denne bog er, at give et nyt og anderledes billede af de tyske motorcykler. Udtrykket, ´et billede siger mere end 1000 ord´, er netop, hvad billederne i denne bog skal gøre.Det er med historiske billeder som med al anden historie – det er brikker af en mosaik. Bogen her er da heller ikke udtryk for en komplet historisk og kronologisk gennemgang af de tyske motorcykelfabrikker, og de mange motorcykler man fremstillede i de knap ti år, hvor det gik rigtig stærkt fra 1950 og frem til slutningen af samme årti. Alligevel fortæller billederne hver især deres egen historie, og det er en historie, som ikke er redigeret eller ændret. Det kameralinsen så, var også det, som endte med at blive til de billeder, som er gengivet her i bogen. I kraft af at en del af billederne er fabrikkernes egne pressefotos, var der et klart mål, og det var at sælge motorcykler og få det budskab ud, som den pågældende fabrik ønskede. Derfor er der også lagt stor vægt på danske billeder. Disse private billeder er specielt interessante, for de havde et helt andet sigte. De skulle ikke sælge, men fortælle en historie om motivet uden skjulte hensigter af nogen art. I tilgift får beskueren også i langt højere grad et indblik i hvordan datidens Danmark så ud med huse, veje, landskab, telefonpæle, påklædning og meget mere. Rådet herfra lyder: Sæt dig i husets bedste stol og nyd billederne fra en tid, som aldrig kommer igen.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.