Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Jens Kusk Jensen (1866-1936) stod til søs som 17-årig og læste siden til styrmand. Elleve år tog det ham at skrive førsteudgaven af Haandbog i Praktisk Sømandsskab, fire gange led skibe, Kusk Jensen var med på, skibbrud, og manuskripterne gik tabt. Førsteudgaven udkom i 1901, men stadig blev der skrevet og ikke mindst tegnet videre på værket, og udgaven fra 1924 blev den endelige med dens mange detail-illustrationer . En kæmpe bedrift og et hovedværk i maritim dansk litteratur. En guldgrube for alle der interesserer sig for de gamle skibe – eller selv sejler med sejl. Bogen giver svar på alle spørgsmål, der angår sejlskibe: om rigning, sejl, ankre, manøvrering, stuvning af last, om haveri, stillinger og skikke om bord, de gamle kommadoer – endda på flere sprog – vejledning i sejlmagerarbejde og mere til. Udgaven her er et præcist og komplet fotografisk optryk af originalen. Den er desuden blevet forsynet med et stikordsregister, der gør det ud for en maritim ordbog og giver mulighed for nemt at finde rundt.
Når man har gjort den store investering, som en moderne båd er, vil enhver bådejerønske, at vedligeholde den så godt som han kan. Men hvordan skal man gribe det an? Hvor meget vedligehold er for meget og omvendt for lidt? Hvordan kan man undgå problemer? Hvordan ved du, om det du gør, er det rigtige?Hjælpen er lige her. Denne væsentlige nye bog fra guruen i bådvedligeholdelse,Andrew Simpson, kommer med svar på det, du søger både over og under dæk, inden og udenbords. Med en omfattende spændvidde, farvelagte illustrationer og fotos og uovertruffen sagkyndig rådgivning om, hvordan man skal pleje hele bådens inventar og alle fittings, kan du tillidsfuldt takle enhver opgave.
I og med at afhængigheden af elektriske systemer vokser, er det betryggende at vide, at man har en god indsigt i, hvordan man undgår fejl, og også hvordan man reparerer disse på sit 12 volts anlæg om bord. Denne bog giver en grundig vejledning i, hvordan du installerer, bruger og vedligeholder det elektriske system. Strøm om bord kigger også på problemløsning, strømbesparelse, landstrøm og korrosionsbeskyttelse.RYA (Royal Yachting Organization) er Englands førende interesseorganisation for ejere af fritidsbåde og andre, der benytter havet som sport og rekreation. RYA driver en udstrakt uddannelses- og kursusvirksomhed og er anerkendt over hele verden for sine gode bøger om sømandsskab, vedligeholdelse og færdsel på havet.
Denne bog om maritime dieselmotorer er en del af RYA’s (Royal Yachting Organization) storsælgende serie af håndbøger, som er skrevet for lystsejleren. Den er letlæst med detaljerede farveillustrationer, som sætter læseren i stand til at tilegne sig den kundskab og de hemmeligheder, som alle bådejere bør kende.
2. udgave er forsynet med et kort. Lys langs kysten. Danmarks fyrtårne – Fra Skagen til Gedser er titlen på Knud Peder Jensens og fotograf Knud Nielsens både monumentale kulturhistoriske værk om de danske fyrtårne og deres historie. De danske fyrtårne står endnu i majestætisk ophøjethed ved vore kyster, f.eks. på ´Fyrvej´ for enden af blinde grusveje. Siden 1747, hvor det første grundmurede fyrtårn blev indviet i Skagen, har de med lys og blink bidraget til at skibstrafikken kunne afvikles. Fyrenes storhedstid var fra begyndelsen af 1800-tallet til første halvdel af 1900-tallet. Omkring årtusindskiftet satte fotograf Knud Nielsen sig for at fotografere samtlige grundmurede fyr i kongeriget. Det blev til mere end 5000 km på landevejene og til mange færgeoverfarter ud til fjerntliggende øer. Knud Peder Jensen har fulgt i hans fodspor og yderligere besøgt lokale museer, Farvandsvæsenets arkiver m.v. for at finde og nedfælde historierne. Dette samarbejde er der nu kommet en bog med mange flotte farvefotografier ud af.
Hvordan kunne vikingerne sejle helt til Amerika? Hvorfor var det lige i 1400-1500-tallet, at vi europæere for alvor opdagede resten af verden? Bogen fortæller om sejlads på verdenshavene fra vikingetiden til i dag. Og den viser, hvordan klimaet har spillet en væsentlig rolle for de store opdagelser.Kom med ind i en verden af fantastiske opdagelser og søeventyr og mød de sejlivede matroser og kaptajner, der sejlede på de syv verdenshave. I en kronologisk gennemgang fortæller forfatteren om opdagelsesrejserne, og han sammenfatter vejr, skibe og resultater over en periode på 1.000 år: fra vikingernes togter til Grønland og Vinland over de store opdagelsesrejser fra 1400-tallet og frem til 1900-tallet. Herunder beskrives trekantshandelen i 1700-tallet samt de fuldriggede klipperes kapsejlads på tværs af oceanerne i 1800-tallet.Bogens udgangspunkt er de klimamæssige udfordringer og muligheder, der gennem tiden har øget eller vanskeliggjort sejladsen. Bl.a. skyldes de store opdagelsesrejser i 14-1500-tallet, at der netop i denne periode var særligt gunstige vilkår for sejladsen – vejrforhold, som afveg ganske væsentligt fra dem, vi kender i dag.Fokus er på de sørejser og rejsende, der har skabt et gennembrud i udforskningen af havene: vikingerne, Vasco da Gama, Christoffer Columbus, Fernando de Magellan, James Cook, Vitus Bering og mange flere. Det er spændende læsning for alle historie- og sejlinteresserede – samt for alle, der interesserer sig for vejr og vind og for, hvordan klimaet påvirker vores daglige liv.Svend Albrechtsen er sejlsportsmand og pensioneret søofficer. Efter afslutningen på sin militære karriere har han brugt sin viden og erfaring – som både pilot, skibsfører og sejlsportsmand – på at udbrede kendskabet til forholdene på havet gennem sit forfatterskab og en omfattende foredragsvirksomhed
I 1964 stod en dreng til søs. Det blev til et langt liv med vand under kølen – et med dagens målestok barsk liv, hvor hårdt arbejde og tugt var en del af hverdagen, men hvor resultatet blev et disciplineret menneske, der endte som skibsingeniør og skibsreder.Følg ham fra dreng til mand på de syv verdenshave og de bonede gulve på rederikontorerne, gennem fire skibsforlis og et militærkup i Liberia, mens han stiger gennem graderne til styrmand, skibsfører og senere skibsingeniør, indtil han i 1991 etablerer eget rederi.Undervejs til de dengang eksotiske lande må han opleve en blind passager med en krank skæbne og tabe en voldgiftssag mod Mærsk, samtidig med at han er teknisk ansvarlig for milliardinvesteringer i skibsbyggerier verden over.Torben Ravn, der ikke sovende, er kommet til en fantastisk karriere, har haft hele verden som sin arbejdsplads og er øjenvidne til den for Danmark så vigtige maritime industri – tag med ham på en rejse ind i Den Blå Verden.Vand under kølen – Et liv i Den Blå Verden er ikke blot en erindringsbog, men også en fascinerende bog om Danmarks historie som maritim nation.
Der er mange situationer, hvor det kan være enormt godt at kunne sine knob og stik. Hvis du er sejler, spejder eller lignende, skal du kunne binde det rigtige knob, og det er der heldigvis råd for. Knob & Stik samler den nødvendige viden om knob, stik, splejsninger, taklinger og tovværk for sejlere, spejdere og andre friluftsfolk, som skal kunne slå det rette knob i en given situation.Nils Trautner står bag bogen, hvor det trin for trin vises, hvordan man skal gå frem for at opnå det korrekte resultat, ligesom bogen fortæller, hvilke forholdsregler man skal tage, når man vælger tovværk. En klassiker – udkom første gang i 1964.Ny udgave med nyt omslag og produceret i stenpapir. Stenpapir er et bæredygtigt alternativ til almindeligt papir. Stenpapir er lavet af kalk og HDPE, hvilket gør papiret naturligt hvidt, slidstærkt og vandafvisende og oplagt af tage med ud at sejle eller med ud i naturen.
Den egentlige historie tager sin begyndelse i 1919, hvor Igor Sikorsky – i den spæde start af hans karriere i Rusland – bliver besat af idéen om vertikal flyvning. I første omgang må han dog nødtvungent skrinlægge denne drøm, men genoptager den igen 30 år senere, efter han er emigreret til Amerika. I den mellemliggende periode gør han to andre revolutionerende opfindelser – nemlig den første flermotorers flyvemaskine og den berømte amfibieflyvemaskine. Historien fortsætter i Danmark, hvor de første Sikorsky helikoptere dukker op i 1956 og senere bliver skiftet ud med de modeller, vi kender i dag: S-61A. Vi følger helikopternes færden i Danmark, og går tæt på Eskadrille 722. De fleste af os kender sikket de danske redningshelikoptere – men ved vi egentlig, hvad de laver, og hvor barsk deres dagligdag kan være? En af de fornemmeste opgaver, Eskadrille 722 har, er at redde mennesker i nød, men for ingen af dem bliver det nogensinde rutine at redde et andet menneskes liv i et frådende hav med 15 meter høje bølger. Hver eneste redningsmission er fyldt med faremomenter, og en sjælden gang er opgaven så risikofyldt, at kun alle seks besætningsmedlemmers enestående mod og ukuelige vilje giver operationen en lykkelig udgang.
Georg Stage blev søsat i 1882 og var det første civile skoleskib, hvor uddannelsen udelukkende foregik til søs.I bogen beskrives de elementer, skibet og skolen arbejder med i hverdagen, og hvordan de har udviklet sig siden begyndelsen i 1882. Hvad er det for et erhverv, skibet uddanner til? Hvordan har skolen udviklet sig? Hvordan har skibet forandret sig? Og hvad er det for nogle elever, der kommer om bord? Bogen er fyldt med fantastiske nye og gamle billeder, som viser skibet gennem tiden, dagligdagen om bord og de mennesker, som har været en del af Georg Stage gennem historien.Historien om Skoleskibet Georg Stage er fortællingen om, hvordan sejlskibe, mennesker og de rigtige ideer kan smelte sammen og gøre verden til et bedre sted.
The complete guide to racing in dinghies and yachts, packed with hands-on practical advice, user friendly instructional diagrams, and lively, inspirational photography. Racing in dinghies and yachts is a uniquely challenging sport - no other form of racing puts you at the mercy of something as unpredictable as wind or current. To win, you need an understanding of the weather and of your craft, and an understanding of psychology, whether that's your own strategy and adaptability or your opponents'. The most thorough and comprehensive guide to sail racing ever written, The Sail Racing Bible avoids the overly technical, but includes theory to help you understand what you need to do, when and why.Packed with step-by-step instructions, clear bird's-eye diagrams showing exactly what you need to do, tip boxes and checklists, tables and charts, this book is the racing coach you need by your side, at every stage of the race, and at every level from beginner to advanced. With up-and-coming racer Mason Stang and his superstar coach Udi Gal to hand, anyone - at whatever level - can turn yesterday's defeat into tomorrow's victory.
This well-established cruising guide covers the coast of Norway northwards from the Swedish border in the Skagerrak around the North Cape to the Russian border.
This new Royal Cruising Club Pilotage Foundation title is the successor to Brian Navin's cruising guide to the area, covering the exposed North Sea coasts and the more protected Baltic Sea coasts of both Germany and Denmark.
Norie's Nautical Tables is the essential requirement for anyone learning and practicing astronavigation.
The dramatic human story of an epic scientific quest and of one man's forty-year obsession to find a solution to the thorniest scientific dilemma of the day--"the longitude problem."Anyone alive in the eighteenth century would have known that "the longitude problem" was the thorniest scientific dilemma of the day-and had been for centuries. Lacking the ability to measure their longitude, sailors throughout the great ages of exploration had been literally lost at sea as soon as they lost sight of land. Thousands of lives and the increasing fortunes of nations hung on a resolution. One man, John Harrison, in complete opposition to the scientific community, dared to imagine a mechanical solution-a clock that would keep precise time at sea, something no clock had ever been able to do on land. Longitude is the dramatic human story of an epic scientific quest and of Harrison's forty-year obsession with building his perfect timekeeper, known today as the chronometer. Full of heroism and chicanery, it is also a fascinating brief history of astronomy, navigation, and clockmaking, and opens a new window on our world.
”Der var sus i luften af store vingeslag. Menneskeånden vandrede på Kløvermarksvej, beredt til at beundre en af sine sejre. Vi mærkede vort eget hjertes hastige slag, følte, hvorledes det er gennem de store mænds udholdende og målbevidste arbejde, at menneskehedens fremtid skabes.”Således blev luftskibet, ”Hansa” med dets skaber, den tyske greve von Zeppelin om bord, modtaget og en halv million københavnere jublede. I England derimod betragtede man zeppelinerne med frygt og bæven.Kun få år efter viste det sig berettiget, da zeppelinerne under 1. Verdenskrig kastede bomber ned over byerne. Et nyt krigsvåben var skabt.Da krigen blev luftbåren fortæller om det militære og politiske magtspil, der udfoldede sig under 1. Verdenskrig omkring Danmark. I dette kom zeppelinerbasen i Tønder i daværende tyske Nordslesvig til at spille en tragisk rolle for Danmark.I ”Da krigen blev luftbåren” møder man H. G. Wells, Conan Doyle, marineminister Winston Churchill, forsvarsminister Munch, prins Heinrich og hans storebroder, kejser Wilhelm II, admiral Kofod-Hansen, krigsminister Christian Tuxen, udenrigsminister Erik Scavenius, strandfoged Mads Villadsen, W. O. Bentley og mange andre, der den gang kom til at øve indflydelse på begivenhederne.Men hovedpersonerne er grev von Zeppelin, zeppelinerkaptajn, von Buttlar Bradendenfels og søløjtnant, Walter Yeulett fra den engelske flåde.Von Zeppelin døde som olding i 1917, von Buttlar Bradensfels fik en lang karriere, mens Walter Yeulett kun blev 19 år. Men han bidrog til at udslette zeppelineren som et terrorvåben.
Århus Havn - et industriområde i forvandling, et wasteland, et bindeled, en byudviklingsressource og et dynamisk fristed. Fotograf Søren Elgaard har gennem tre år været på motivjagt i det enorme industrilandskab på Danmarks største containerhavn og har indfanget områdets diversitet med kameraets linse - havnens aktiviteter, bygninger, færger, pakhuse og lastbiler. Resultatet foreligger nu i denne bog, hvor over 120 kunstfotos ledsages af analyserende tekster skrevet af landskabsarkitekt Ellen Braae.I ord og billeder indfanges rum, strukturer, mennesker og materialer fra skæve og uventede vinkler: Fotografierne åbner for det direkte sanselige og teksterne for det eftertænksomme. Bogen stiller spørgsmål til havnens egenart og anslår en række temaer, der lader den besøgende tage på rundfart med nye øjne.
Brandbekæmpelse i skibe er dels en lærebog til anvendelse på maskinmester- og navigationsskoler, og dels en praktisk håndbog i forebyggelse af brand, brandsikring og brandslukning.
Now in her nineties, the author, in a fictional story, recounts the true events experienced by her family during decades of commercial trawler fishing on the mid north coast of NSW. Based out of Yamba, trawlers would have to negotiate the treacherous bar, the narrow channel through which the Clarence River entered the Pacific Ocean. With photos throughout, including of their trawler nearly capsizing when struck by a rogue wave in the bar, the story details many aspects of the life of a commercial fisherman. Suitable for readers from late primary upwards, it is a good introduction to the fishing industry and a fisherman's life.
This book covers wide aspects of algal technology and algae-based biorefinery aspects. Algae are the most prevalent, primitive, and abundant microbes on Earth, however, the commercialization of algal-based value-added products is still low due to the negligible dissemination of knowledge flow among the stakeholders and researchers.This book provides up-to-date information on the cultivation of microalgae, their harvesting, downstream processing, and diverse applications. It further discusses the macromolecules existing in microalgae, such as proteins, carbohydrates, and lipids, poly-unsaturated fatty acids, peptides, exo-polysaccharides, flavonoids and antioxidants. This book also highlights the advantages and some real-time challenges before the establishment of sustainable algal-based biorefineries. Further, it includes clear flow charts and figures in each chapter to aid in interpretation of every technical concept. This book motivates readers, entrepreneurs, and young farmers to exploit easily growing microalgae through cottage to large-scale biorefineries and start their own businesses for the production of value-added products.
This book recognizes the fact that the vessels' intended operational profile may vary as some vessels are intended to operate with the assistance of an ice breaker and others are intended to operate independently. The guidance provided in this book is proposed to apply to all vessels that are designed, equipped and intended to operate in low-temperature environments. Special attention is given to those vessels operating for extended periods in the Arctic regions, as this presents specific and unique challenges for vessels and crew members. The application of the guidance in this book is optional. When a vessel is designed, equipped, built and surveyed in accordance with the relevant class rules, and when found satisfactory during class notation survey, a classification notation may be granted which demonstrates the vessel's compliance with the appropriate class requirements for vessels operating in low-temperature environments. Those vessels that are designed to meet the requirements of an ice class are typically required to meet specific class rules around ¿strengthening for navigation in ice¿ or other equivalent and recognized ice class rules. Accordingly, this book also provides guidance related to the requirements which address the duration of emergency electrical power. This extended emergency power duration is expressed in hours and may be appended to the base optional class notations. To provide as much context as possible, this book refers to the most relevant international regulations and standards that are considered to be applicable. It is recommended that readers of this book refer to the most recent text of those regulations and standards when seeking to apply the guidance set out herein, as it is the intent of the book to remain consistent with the pertinent international regulations and standards developed by the global maritime industry.
This book has been written to account for improvements in the regulatory regime for shipboard health, safety and welfare. It considers the various regulations and statutory requirements for sanitation, the provision of potable and non-drinkable water, food and provisions, disease and infectious transfer, management of vectors and general health and safety onboard modern merchant and cruise ships.
In today's world, Soldiers rely heavily on their GPS. What are you going to do if you run out of batteries or the satellites go down? You better know how to use a map and compass. Land Navigation is the skill that sets apart the Army's elite Soldiers from the average Soldiers.Unfortunately, the Army doesn't do a very good job of teaching land navigation. This book will be your ultimate trainer. Whether you just want to improve your navigation skills for hunting and hiking or you aspire to attend the Army's toughest schools and selection courses, this is the book for you.The skills in this book range from basic to advanced. The "Basic" section of the book covers the fundamentals and basic skills necessary to be able to navigate. Much of that information is also found in FM's and Soldier's Manuals, which are very few in print these days with everything being digital. The "Advanced" section covers field expedient methods, route planning as well as tips and tricks and a section on the Ranger School Land Nav course and the SFAS Land Nav course.The contributors to this book were Ranger Instructors, Special Forces, and a 1st SFOD-D officer. They completed many Army land nav courses including the most difficult land nav tests the Army has to offer. I think you'll find their insight helpful and useful. If you apply what is in this book you will be the best Soldier at Land Nav in your unit and won't have any problem with basic and advanced course land nav tests, EIB land nav, or Ranger, SFAS, and Delta Selection. Make your own luck!Contains:BasicsDistanceGrid CoordinatesLocate your positionUse a compassAzimuth ConversionNavigateField Expedient Methods for DirectionMap FoldingTips & TricksRanger/SF School
The themes of this monograph include modern engineering problems of marine traffic engineering, focusing on what this discipline deals with: navigational safety assessment methods. These include: criteria of assessing navigational safety in restricted areas, navigation risk, as a complex criterion of navigational safety assessment in waterway systems, models of navigation risk determination used worldwide, conditions of safe operation of ships on waterways determined by using navigation risk, minimum safe tug assistance on port waterways, navigation risk management in waterway systems with a description of a computer program for model-based tests of navigational safety on Southern Baltic waterways.
Tænk at bygge et perfekt træskib med sine egne hænder og med de teknikker, der hører den danske skibsbyggertradition til. Det var drømmen for søfartshistorikeren, sømanden og formidleren Asger Nørlund Christensen, da han i 1997 uden egentlig skibsbyggeruddannelse gik i gang med sit projekt. Ideen var at bygge et traditionelt træskib, der kunne danne rammen om masser af oplevelser sammen med familie og venner i harmoni med naturen.Bogen handler om, hvordan Asgers drøm tager form. Han beslutter at genskabe sejlskibet Caroline, der var med til at starte den organiserede lystsejlads i Danmark i 1866. For at komme så tæt på originalen som muligt må han igennem mange timers arkivstudier for at afdække Carolines historie. Bogen giver indblik i ikke bare dette skibs historie, men hele udviklingen af den tidlige kapsejlads i Danmark. Skabelsen af den nye Caroline bliver en lang og uforudsigelig proces, og vi følger skibsbyggeriet igennem op- og nedture, nye ideer og masser af udfordringer.Om forfatterAsger Nørlund Christensen stod til søs som 16-årig og var fra start fascineret af de sidste, store træsejlskibe, der ombygget til chartersejlads stadig findes herhjemme. Efter en karriere som professionel sejlskibssømand gik han i land og gennemførte en total restaurering af træskibet Anna fra 1904, inden han i 1997 startede projektet med skibet Caroline. Ved siden af dette blev han cand.mag. i kulturhistorie i 2014 og ph.d. i maritim historie i 2019.E-bogen er lavet i fixed format
At first glance there seems to be a fragmented nature of the maritime digital solution market, yet, after reading this book the 'big picture' becomes clear and everything is put into the right context. Over the last decades, and after numerous projects, committee work, and industry initiatives (all described in this book), the contours of E-navigation eventually distilled to a clear structure. On one hand the E-navigation framework provides reliable guidance, but on the other hand leaves sufficient flexibility for further technological and also procedural advancements. Realisations of E-navigation are in use already, being closely linked e.g. with modern integrated ship-bridges, the layout of information on navigational screens, Maritime Single Windows, port-call optimisation platforms, even the entire multi-modal transport chain. Next to the initiatives is Europe, special attention is given to the enormous E-navigation project in the Republic of Korea, targeted to facilitate the country's transition from a ship-building nation to a leader in the maritime digital world. The book not only take s an actual summary of the E-navigation development, but also highlights benefits and opportunities for various stakeholders. The target group includes those operating the ships at sea and at port, business prime movers, formative maritime authorities, and researchers.
Havnen i gamle dage af Søren Nyegaard er femte bind i serien Glemte Danskere. Bogen indeholder 7 interviews om livet som havnearbejder. Erindringerne strækker sig fra Christians, der startede i havnen før 2. verdenskrig og til Eriks, der først sluttede sit arbejdsliv i 2010.Jobbet som havnearbejder har i løbet af årene forandret sig radikalt. Der er stor forskel på gårsdagens løsarbejdere, der med deres “rødspætter” sjakvis gik løs på sækkene og vore dages fastansatte maskin- og kranførere, der i ”ensom majestæt” kører rundt med 30 tons container. Gårsdagens havnearbejde skabte et enestående miljø, sin helt egen verden. I havnen endte folk fra mange andre erhverv og her var plads til særlinge, som ikke kunne finde sig til rette andre steder.De største forandringer inkluderer Af-industrialiseringen af København, overgangen fra at løfte og bæretungt til container og kran, oprustning af maskiner og nedrustning af arbejdere fra en havn på flere tusinder arbejdere til under 100 i dag, og overenskomst fra løsarbejder til fastansat.Bogen er støttet af Vellux Fonden.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.