Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Maritime brancher og søfart

Her finder du spændende bøger om Maritime brancher og søfart. Nedenfor er et flot udvalg af over 24 bøger om emnet.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Knud Peter Jensen & Knud Nielsen
    190,95 kr.

    2. udgave er forsynet med et kort. Lys langs kysten. Danmarks fyrtårne – Fra Skagen til Gedser er titlen på Knud Peder Jensens og fotograf Knud Nielsens både monumentale kulturhistoriske værk om de danske fyrtårne og deres historie. De danske fyrtårne står endnu i majestætisk ophøjethed ved vore kyster, f.eks. på ´Fyrvej´ for enden af blinde grusveje. Siden 1747, hvor det første grundmurede fyrtårn blev indviet i Skagen, har de med lys og blink bidraget til at skibstrafikken kunne afvikles. Fyrenes storhedstid var fra begyndelsen af 1800-tallet til første halvdel af 1900-tallet. Omkring årtusindskiftet satte fotograf Knud Nielsen sig for at fotografere samtlige grundmurede fyr i kongeriget. Det blev til mere end 5000 km på landevejene og til mange færgeoverfarter ud til fjerntliggende øer. Knud Peder Jensen har fulgt i hans fodspor og yderligere besøgt lokale museer, Farvandsvæsenets arkiver m.v. for at finde og nedfælde historierne. Dette samarbejde er der nu kommet en bog med mange flotte farvefotografier ud af.

  • - – opdagelsesrejser og klima gennem 1000 år
    af Svend Albrechtsen
    287,95 kr.

    Hvordan kunne vikingerne sejle helt til Amerika? Hvorfor var det lige i 1400-1500-tallet, at vi europæere for alvor opdagede resten af verden? Bogen fortæller om sejlads på verdenshavene fra vikingetiden til i dag. Og den viser, hvordan klimaet har spillet en væsentlig rolle for de store opdagelser.Kom med ind i en verden af fantastiske opdagelser og søeventyr og mød de sejlivede matroser og kaptajner, der sejlede på de syv verdenshave. I en kronologisk gennemgang fortæller forfatteren om opdagelsesrejserne, og han sammenfatter vejr, skibe og resultater over en periode på 1.000 år: fra vikingernes togter til Grønland og Vinland over de store opdagelsesrejser fra 1400-tallet og frem til 1900-tallet. Herunder beskrives trekantshandelen i 1700-tallet samt de fuldriggede klipperes kapsejlads på tværs af oceanerne i 1800-tallet.Bogens udgangspunkt er de klimamæssige udfordringer og muligheder, der gennem tiden har øget eller vanskeliggjort sejladsen. Bl.a. skyldes de store opdagelsesrejser i 14-1500-tallet, at der netop i denne periode var særligt gunstige vilkår for sejladsen – vejrforhold, som afveg ganske væsentligt fra dem, vi kender i dag.Fokus er på de sørejser og rejsende, der har skabt et gennembrud i udforskningen af havene: vikingerne, Vasco da Gama, Christoffer Columbus, Fernando de Magellan, James Cook, Vitus Bering og mange flere. Det er spændende læsning for alle historie- og sejlinteresserede – samt for alle, der interesserer sig for vejr og vind og for, hvordan klimaet påvirker vores daglige liv.Svend Albrechtsen er sejlsportsmand og pensioneret søofficer. Efter afslutningen på sin militære karriere har han brugt sin viden og erfaring – som både pilot, skibsfører og sejlsportsmand – på at udbrede kendskabet til forholdene på havet gennem sit forfatterskab og en omfattende foredragsvirksomhed

  • - Et liv i den blå verden
    af Torben Ravn
    277,95 kr.

    I 1964 stod en dreng til søs. Det blev til et langt liv med vand under kølen – et med dagens målestok barsk liv, hvor hårdt arbejde og tugt var en del af hverdagen, men hvor resultatet blev et disciplineret menneske, der endte som skibsingeniør og skibsreder.Følg ham fra dreng til mand på de syv verdenshave og de bonede gulve på rederikontorerne, gennem fire skibsforlis og et militærkup i Liberia, mens han stiger gennem graderne til styrmand, skibsfører og senere skibsingeniør, indtil han i 1991 etablerer eget rederi.Undervejs til de dengang eksotiske lande må han opleve en blind passager med en krank skæbne og tabe en voldgiftssag mod Mærsk, samtidig med at han er teknisk ansvarlig for milliardinvesteringer i skibsbyggerier verden over.Torben Ravn, der ikke sovende, er kommet til en fantastisk karriere, har haft hele verden som sin arbejdsplads og er øjenvidne til den for Danmark så vigtige maritime industri – tag med ham på en rejse ind i Den Blå Verden.Vand under kølen – Et liv i Den Blå Verden er ikke blot en erindringsbog, men også en fascinerende bog om Danmarks historie som maritim nation.

  • af Alex Schou Jensen
    287,95 kr.

    Den egentlige historie tager sin begyndelse i 1919, hvor Igor Sikorsky – i den spæde start af hans karriere i Rusland – bliver besat af idéen om vertikal flyvning. I første omgang må han dog nødtvungent skrinlægge denne drøm, men genoptager den igen 30 år senere, efter han er emigreret til Amerika. I den mellemliggende periode gør han to andre revolutionerende opfindelser – nemlig den første flermotorers flyvemaskine og den berømte amfibieflyvemaskine. Historien fortsætter i Danmark, hvor de første Sikorsky helikoptere dukker op i 1956 og senere bliver skiftet ud med de modeller, vi kender i dag: S-61A. Vi følger helikopternes færden i Danmark, og går tæt på Eskadrille 722. De fleste af os kender sikket de danske redningshelikoptere – men ved vi egentlig, hvad de laver, og hvor barsk deres dagligdag kan være? En af de fornemmeste opgaver, Eskadrille 722 har, er at redde mennesker i nød, men for ingen af dem bliver det nogensinde rutine at redde et andet menneskes liv i et frådende hav med 15 meter høje bølger. Hver eneste redningsmission er fyldt med faremomenter, og en sjælden gang er opgaven så risikofyldt, at kun alle seks besætningsmedlemmers enestående mod og ukuelige vilje giver operationen en lykkelig udgang.

  • - På kryds mod tidsånden siden 1882
    af Asser Amdisen
    138,95 - 413,95 kr.

    Georg Stage blev søsat i 1882 og var det første civile skoleskib, hvor uddannelsen udelukkende foregik til søs.I bogen beskrives de elementer, skibet og skolen arbejder med i hverdagen, og hvordan de har udviklet sig siden begyndelsen i 1882. Hvad er det for et erhverv, skibet uddanner til? Hvordan har skolen udviklet sig? Hvordan har skibet forandret sig? Og hvad er det for nogle elever, der kommer om bord? Bogen er fyldt med fantastiske nye og gamle billeder, som viser skibet gennem tiden, dagligdagen om bord og de mennesker, som har været en del af Georg Stage gennem historien.Historien om Skoleskibet Georg Stage er fortællingen om, hvordan sejlskibe, mennesker og de rigtige ideer kan smelte sammen og gøre verden til et bedre sted.

  • - da krigen blev luftbåren
    af Jens Robdrup
    227,95 kr.

    ”Der var sus i luften af store vingeslag. Menneskeånden vandrede på Kløvermarksvej, beredt til at beundre en af sine sejre. Vi mærkede vort eget hjertes hastige slag, følte, hvorledes det er gennem de store mænds udholdende og målbevidste arbejde, at menneskehedens fremtid skabes.”Således blev luftskibet, ”Hansa” med dets skaber, den tyske greve von Zeppelin om bord, modtaget og en halv million københavnere jublede. I England derimod betragtede man zeppelinerne med frygt og bæven.Kun få år efter viste det sig berettiget, da zeppelinerne under 1. Verdenskrig kastede bomber ned over byerne. Et nyt krigsvåben var skabt.Da krigen blev luftbåren fortæller om det militære og politiske magtspil, der udfoldede sig under 1. Verdenskrig omkring Danmark. I dette kom zeppelinerbasen i Tønder i daværende tyske Nordslesvig til at spille en tragisk rolle for Danmark.I ”Da krigen blev luftbåren” møder man H. G. Wells, Conan Doyle, marineminister Winston Churchill, forsvarsminister Munch, prins Heinrich og hans storebroder, kejser Wilhelm II, admiral Kofod-Hansen, krigsminister Christian Tuxen, udenrigsminister Erik Scavenius, strandfoged Mads Villadsen, W. O. Bentley og mange andre, der den gang kom til at øve indflydelse på begivenhederne.Men hovedpersonerne er grev von Zeppelin, zeppelinerkaptajn, von Buttlar Bradendenfels og søløjtnant, Walter Yeulett fra den engelske flåde.Von Zeppelin døde som olding i 1917, von Buttlar Bradensfels fik en lang karriere, mens Walter Yeulett kun blev 19 år. Men han bidrog til at udslette zeppelineren som et terrorvåben.

  • af Søren Elgaard & Ellen Braae
    267,95 kr.

    Århus Havn - et industriområde i forvandling, et wasteland, et bindeled, en byudviklingsressource og et dynamisk fristed. Fotograf Søren Elgaard har gennem tre år været på motivjagt i det enorme industrilandskab på Danmarks største containerhavn og har indfanget områdets diversitet med kameraets linse - havnens aktiviteter, bygninger, færger, pakhuse og lastbiler. Resultatet foreligger nu i denne bog, hvor over 120 kunstfotos ledsages af analyserende tekster skrevet af landskabsarkitekt Ellen Braae.I ord og billeder indfanges rum, strukturer, mennesker og materialer fra skæve og uventede vinkler: Fotografierne åbner for det direkte sanselige og teksterne for det eftertænksomme. Bogen stiller spørgsmål til havnens egenart og anslår en række temaer, der lader den besøgende tage på rundfart med nye øjne.

  • af Joyce Lange Cowen
    134,95 kr.

    Now in her nineties, the author, in a fictional story, recounts the true events experienced by her family during decades of commercial trawler fishing on the mid north coast of NSW. Based out of Yamba, trawlers would have to negotiate the treacherous bar, the narrow channel through which the Clarence River entered the Pacific Ocean. With photos throughout, including of their trawler nearly capsizing when struck by a rogue wave in the bar, the story details many aspects of the life of a commercial fisherman. Suitable for readers from late primary upwards, it is a good introduction to the fishing industry and a fisherman's life.

  • af Søren Anton Nyegaard
    248,95 kr.

    Havnen i gamle dage af Søren Nyegaard er femte bind i serien Glemte Danskere. Bogen indeholder 7 interviews om livet som havnearbejder. Erindringerne strækker sig fra Christians, der startede i havnen før 2. verdenskrig og til Eriks, der først sluttede sit arbejdsliv i 2010.Jobbet som havnearbejder har i løbet af årene forandret sig radikalt. Der er stor forskel på gårsdagens løsarbejdere, der med deres “rødspætter” sjakvis gik løs på sækkene og vore dages fastansatte maskin- og kranførere, der i ”ensom majestæt” kører rundt med 30 tons container. Gårsdagens havnearbejde skabte et enestående miljø, sin helt egen verden. I havnen endte folk fra mange andre erhverv og her var plads til særlinge, som ikke kunne finde sig til rette andre steder.De største forandringer inkluderer Af-industrialiseringen af København, overgangen fra at løfte og bæretungt til container og kran, oprustning af maskiner og nedrustning af arbejdere fra en havn på flere tusinder arbejdere til under 100 i dag, og overenskomst fra løsarbejder til fastansat.Bogen er støttet af Vellux Fonden.

  • af Knud Jakobsen
    123,95 kr.

    U 15 – das erste Opfer Der Journalist Knud Jakobsen hat für das Sea War Museum in Thyborøn, Dänemark, ein neues Buch über U-Boote aus dem Ersten Weltkrieg herausgebracht. Es trägt den Titel „U 15 – das erste Opfer“ und enthält insgesamt sechs Berichte aus dem Seekrieg 1914 – 1918. U 15 war das erste U-Boot der Geschichte, das durch eine Kriegshandlung versenkt wurde. Der Krieg war erst 4 Tage alt, am 8. August 1914, als das Schicksal zuschlug. Es gab keine Überlebenden und die genaueren Vorkommnisse wurden erst geklärt, als das Sea War Museum Jutland das Wrack des U-Bootes im Jahr 1021 im nördlichen Teil der Nordsee fand. Dies alles können Sie im Buch lesen und zum ersten Mal auch ein Bild des U-Boot-Kommandanten Richard Pohle zu sehen bekommen. Knud Jakobsen ist es gelungen einen 86-jährigen Neffen in Schweden zu finden. Das Buch enthält auch den einzigartigen Bericht über die letzte Reise des dänischen Dampfschiffs „Indien“ im Jahre 1918. Das Schiff wurde im Atlantik von einem deutschen U-Boot versenkt und die 38 Seeleute an Bord wurden sich selbst überlassen. Im Beiboot Nummer 2 überlebten neun Männer, weil der 2.Offizier Hans, Christian Tversted, Erfahrungen im Umgang mit dem kleinen Boot hatte. Neben den anderen Berichten muss insbesondere die Geschichte des Dampfschiffs Frode erwähnt werden. Bevor das dänische Schiff westlich von Irland von einem deutschen U-Boot versenkt wurde, gab sich einer der „dänischen“ Seeleute als Deutscher zu erkennen und wurde mit offenen Armen auf dem U-Boot empfangen.Außerdem gibt es die Geschichte von Ernst August Krüger, der eines der vielen Opfer der Skagerrakschlacht war, sowie die Geschichte eines Fischerkapitäns aus Esbjerg und seiner Begegnung mit einem deutschen Flieger und schließlich die Geschichte des dänischen Schiffskochs, der an Bord zurückgelassen wurde, als sein Schiff von einem U-Boot versenkt wurde und anschließend vom deutschen U-Boot gerettet wurde. Das Buch ist das perfekte Weihnachtsgeschenk für alle, die sich für das Leben auf See interessieren. Es ist sowohl auf Dänisch als auch auf Deutsch erschienen und ist in Deutschland bei Berliner Zinnfiguren erhältlich. Frühere Bücher derselben Reihe sind ”U 20 - Ein U-Boot änderte den Lauf der Geschichte” (2021) und ”U 55 - Berühmt und berüchtigt” (2022), die auch beide bei Berliner Zinnfiguren erhältlich sind.

  • af Knud Jakobsen
    128,95 kr.

    U 15 – det første offer Journalist Knud Jakobsen har for Sea War Museum skrevet en ny bog i serien om ubåde fra Første Verdenskrig. Den nye bog hedder ”U 15 – det første offer”, og indeholder i alt seks beretninger fra søkrigen 1914-1918.U 15 var den første ubåd i historien, der blev sænket ved en krigshandling, hvilket skete allerede den 8. august 1914. Der var ingen overlevende, og nøjagtigt hvad der skete, blev først opklaret, da Sea War Museum Jutland i 2021 fandt ubådens vrag i den nordlige del af Nordsøen. Det kan man læse om i bogen, og her kan man for første gang også se et billede af ubådens kommandant, der hed Richard Pohle- Knud Jakobsen fandt hans 86-årige nevø, der bor i Färentuna i Sverige. Bogen indeholder også den fantastiske beretning dampskibet Indiens sidste rejse i 1918. Skibet blev sænket af en ubåd i Atlanten, og 29 søfolk omkom. Kun de ni mand i båd nummer 2 ført af styrmand Hans Christian Tversted fra Skagen overlevede, fordi han kunne sejle en lille båd. Blandt de øvrige beretninger skal især nævnes historien om dampskibet Frode, som vest for Irland blev sænket af en tysk ubåd, hvorefter det viste sig, at det danske skib havde en tyske sømand om bord. Han hoppede af og blev modtaget med åbne arme i ubåden. Der er også beretningen om Ernst August Krüger, der var et af de mange ofre i Jyllandsslaget, samt historien om en fiskeskipper fra Esbjerg og hans møde med en tyske flyver, og endelig historien om den danske skibskok, der blev efterladt om bord, da hans skib blev sænket af en ubåd, hvorefter han blev reddet af den tyske ubåd. Bogen er den perfekte julegave til alle med interesse for livet til søs. Den fås både på dansk og tysk og kan købes på Sea War Museum samt i boghandelen fra 15. november.

  •  
    1.303,95 kr.

    This book covers different aspects of optimization autonomous underwater vehicles and their propulsion systems via machine learning techniques. It further analyses hydrodynamic characteristics including study of experimental investigation combined with hydrodynamic characteristics backed my MATLAB codes and simulation study results.

  • af Dennison Berwick
    322,95 kr.

    Un carnet d'entretien pour les système diesel marin à moteurs jumelés a été spécialement conçu pour les installations diesel dans les bateaux de plaisance et les petits navires.

  • af Luke Powell
    359,95 kr.

    This is West Country boatbuilder Luke Powell's account of his life building and sailing traditional wooden boats, and includes the entire fleet of his Scillonian pilot cutters built prior to 2012, when this book first appeared.

  • af Gloria Wilson
    165,95 kr.

  • af Alexander Arnfinn (RINA Consulting Defence Olsen
    632,95 - 1.526,95 kr.

  • af Peter Drummond
    175,95 kr.

  • af Brad Payne
    294,95 kr.

  • af Ran Yan
    1.497,95 kr.

    This book explores the principles of analysing maritime-transportation related practical problems using data-driven models, with a particular focus on machine learning. Coverage includes data-enabled methodologies, technologies, applications and case studies.

  • - Om mytteri, pingvindrab og prægtige skibe
    af Jørgen Damgaard
    207,95 kr.

    ”Styrmand, er De klar over, at De har begået mytteri?” er det første, kaptajnen siger, da han kommer op på broen igen. ”Hvad havde De egentlig tænkt Dem, at jeg skulle gøre? Jeg kunne jo ikke vække Dem. De var beruset, og lodsens krav for at tage over var, at jeg blev på broen under indsejlingen,” svarer jeg, mens jeg kigger fast på ham. Jørgen Damgaard er 26 år gammel i 1962 og overstyrmand, da han i Fècamp i Frankrig med ét får hele ansvaret for skibet M/S Jens Emil af Nørresundby. En foreløbig kulmination på en karriere, der starter med en udfordrende klassisk uddannelse på Kogtved Søfartsskole i Svendborg i 50’erne og en endnu hårdere lærlinge - praktik på galeasen Fremad af Svendborg. En anden kulmination er den britiske trans-antarktiske ekspedition i 1955, hvor han i en række af mange oplevelser møder en flok nysgerrige pingviner på Sydpolen. Og tager en af dem med sig hjem i skibets kølerum. Et liv på havet og på land. Om mytteri, pingvindrab og prægtige skibe er Jørgen Damgaards ærlige og levende fortælling om et arbejdsliv, der starter til søs og ender på land. En historie, der viser, hvordan hans grundige sømandsuddannelse og mestring af store udfordringer på verdenshavene bliver til kompetencer, der resulter - er i, at han bliver en vigtig aktør i opbygningen af arbejdsmarkeds - uddannelser i både Danmark og i Østeuropa i 70’, 80’ og 90’erne. Bogen giver også et levende indblik i, hvad det er, man som sømand siger farvel til, når man går i land. Og hvor svært en beslutning det kan være at tage.

  • af Simon Jinks
    306,95 kr.

    A no-nonsense study guide helping seafarers to pass their MCA or Flag State oral exams for Deck Officer qualifications. This handy revision guide is the one book that Deck Officer Cadets, Master and Deck Officers will want by their side when studying for the much-feared oral exams. Expert marine training director Simon Jinks strips back the masses of information to the core essential points that are easy to absorb and quick to remember when it comes to the oral assessment.The MCA Deck Officer (Officer of the Watch, Chief Mate and Master) syllabi cover a vast amount of information that candidates are required to understand and use in their oral exam, which for many presents a major stumbling block to qualification. While it inevitably takes a long time for candidates to build up this wealth of knowledge, this study aid is the perfect refresher, listing the key points and including helpful sample questions and worked examples on tidal working, radar plotting and more.Written in simple terms, this trusted crammer covers all the principal areas of the MCA's exam syllabus, including sections on business and law conventions, pollution prevention, responses to emergencies and distress signals. Clearly presented, it is packed with straightforward diagrams and flow charts, making it ideal for revising.This is an invaluable reference for all international STCW Deck Officer candidates, and covers both MCA and Flag State oral exams. It is also suitable for Near Coastal and Boatmaster apprentices, Workboat crew apprentices, Yachtmaster Offshores, Yachtmaster instructors, and fishermen going for their fishing licences on larger vessels, and for shore workers such as vessel superintendents, maritime managers and trainers. There is specific information for all vessels, with sections on smaller, code and domestic vessels.

  • af Steen Jensen
    93,95 kr.

    Bogen beskriver forfatterens tilgang til ’det at sejle’ ved at fortælle om Tønder havn, om oplevelser som messeopvarter i ØK, som lystsejler, som ingeniør på trawlerture og andre rejser, som turist på ture til Østersøen, Grønland, USA, vadehavet både syd og nord for grænsen samt om oplevelser af havpattedyr. Bogen er rigt illustreret. Til sidst er anført diverse links, så man selv kan søge og ’gå på opdagelse’ i emner der fortælles om i bogen.

  • af Jens Birch & Ole Gold
    217,95 kr.

    Da Kalvehavebanen åbnede i 1897, stiftede en kreds af mønboer Møns Dampskibsselskab, der sejlede fra Stege til Kalvehave med dampskibet "Stege". For mønboerne var det vigtigt, at forbindelsen blev stabil - også når farvandene frøs til. Og at forbindelsen blev styret fra Møn - og absolut ikke fra Sjælland. I begyndelsen var det primære at få post og gods frem. Passagertrafik spillede en sekundær rolle - at rejse var ikke en dagligdags begivenhed. Men uanset hvad der blev transporteret, var ruten Møns livsnerve igennem mange år. Vi følger selskabet fra den første tur over en årrække med fremgang og til de sidste år, hvor konkurrencen fra bilerne prægede selskabets dagligdag. I 1934 måtte det give op og realisere sine aktiver. I de godt 37 år selskabet sejlede, nåede det at anskaffe tre dampskibe, en motorbåd, et motorskib og en pram. Det var nok det sidst anskaffede dampskib "Codan", som de fleste forbinder med Møns Dampskibsselskab. Skibet var efter forholdene et stort og godt skib, men også meget dyrt at sejle med. Selskabet forbindes også med Steges - nu nedrevne - karakteristiske havnebygning kaldet Havneslottet. Det var ud for denne bygning skibene lagde til. I bogen omtales også diverse havneforhold i Stege og i Kalvehave. Denne bog gør ikke krav på at være en skibsteknisk redegørelse, men er en gennemgang af dagligdagen og milepælene i dampskibsselskabets historie.

  • - Et heldigt skib
    af Bjarni Akesson Filholm
    287,95 kr.

    I år (2015) er det 50 år siden at Det forenede Dampskibsselskab (DFDS)'s skib M/S Dronning Alexandrine, der sejlede på ruten København-Færøerne-Island, blev taget ud af drift og solgt til ophugning. Der markerer vi med en bog om skibet. I 1927 blev M/S Dronning Alexandrine søsat fra det daværende skibsværft i Helsingør under stor festivitas, og under overværelse af Kong Chr. X og Dronning Alexandrine. Efter vel overstået prøvetur begav "Dronningen" (som skibet blev kaldt i daglig tale) sig den 22. juni 1927 ud på sin jomfrurejse til Færøerne og Island. Ved udbruddet af 2. verdenskrig blev det for farligt at besejle ruten og skibet blev lagt op i København. Mod slutningen af besættelsen blev det beslaglagt af den tyske værnemagt og sejlet til Tyskland. Efter krigens ophør kom skibet tilbage til DFDS og efter nødvendig istandsættelse igen indsat i driften i november 1945. I årene efter krigen udførte skibet desuden togter til Grønland. Efter næsten 40 års tjeneste blev skibet i 1965 erstattet af M/S Kronprins Olav og efterfølgende solgt til ophugning. Gennem hele dets levetid var det forskånet for større uheld og ulykker og var det man kan kalde for et heldigt skib. I bogen følger vi skibets historie gennem årene og hører også førstehåndsberetninger fra maskinen og fra en passager.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.