Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Piger og kvinder med ADHD slås ikke bare med en hård og stresset hverdag. I kraft af deres køn har de også en række ekstra udfordringer, som drenge og mænd med ADHD ikke oplever. F.eks. er diagnosekriterierne baseret på de symptomer, drenge og mænd har, og derfor får piger og kvinder betydeligt mindre hjælp i skolen, i sundhedsvæsenet og i psykiatrien. Lotta Bog Skoglund har som læge og psykiater specialiseret sig i at hjælpe disse piger og kvinder. I bogen gennemgår hun den viden, der er om de særlige udfordringer, piger og kvinder med ADHD er udsat for, og hun beskriver alle aspekter af hverdagen fra at være teenager til at blive pensionist. Dette suppleres med en række eksempler og historier, hun har hørt i sin private praksis. Bogen er blevet kåret til årets populærvidenskabelige bog i Sverige i 2020. Lotta Bog Skoglund skriver i bogens forord bl.a.: ”I løbet af mine år som læge og psykiater har jeg mødt mange piger og kvinder med udiagnosticeret ADHD, som har kæmpet så hjerteskærende hårdt for at få deres liv til at hænge sammen. Desværre har hverken forskningsverdenen eller sundhedsvæsenet været specielt interesseret i de særlige udfordringer, som disse piger og kvinder har, og kendskabet til deres særlige situation, er stadig skræmmende lav. Denne bog er til Jer.”
Denne bog beskriver i et klart og forståeligt sprog konkrete metoder til at klare livet med ADHD og giver indsigt i de udfordringer, der er forbundet med et liv med ADHD.En af bogens pointer er, at den voksne med ADHD må kende til såvel symptomer som behandlingsmuligheder for at blive i stand til at tage ansvar for sit eget liv. Fokus er på muligheder for at blive selvhjulpen og på mestring af de udfordringer, som vanskelighederne medfører. Bogen kommer derved til også at fungere som en selvhjælpsbog, der meget klart formidler praktiske eksempler og erfaringer. Den beskriver med indlevelse, hvordan det er at leve med ADHD, samtidig med at den gennemgår symptomer og giver præcise anvisninger til den professionelle.Livet som voksen med ADHD illustreres levende med tre casehistorier, der viser både vanskeligheder og handlemuligheder. Forfatteren giver en intens beskrivelse af, hvordan det opleves at få en diagnose, hvordan det påvirker ens selvopfattelse – og beskriver mulige følelsesmæssige reaktioner i form af chok, forvirring og tristhed. Hverdagens konkrete udfordringer, irritationsmomenter og glæder illustreres, og forfatteren giver håndfaste råd om, hvordan det kan lade sig gøre at få tingene til at fungere og leve et godt liv med ADHD.Bogen har forord af psykolog Dorte Damm, og professor Per Hove Thomsen har tilpasset afsnittet om medikamentel behandling af ADHD til danske forhold.Oversat fra norsk af Søren Søgaard.
'Stille ADHD' er et andet navn for den variant af ADHD, der hedder ADD - altså uden H'et for hyperaktivitet. Mennesker med ADD bliver hele tiden forstyrret af både indre og ydre stimuli, og de har ofte tankemylder og indre uro. ADD kan være svær at opdage, fordi symptomerne er utydelige eller bliver misforstået og mange får først diagnosen i ungdomsårene eller som voksne. I bogen kan man møde en række unge og voksne, der fortæller om deres liv med ADD. Undervejs får vi sagkundskabens blik på fortællingerne fra Lene Straarup, der er psykolog på Center for ADHD. Stille ADHD præsenterer også viden om ADD, symptomer, årsager og om udfordringer og positive sider ved diagnosen. Disse afsnit bygger på forskning og interviews med eksperter i ADD, pædagoger og lærere, der møder mennesker med ADD i deres arbejde. Stille ADHD er skrevet til unge og voksne med ADD, deres forældre og andre tæt på. Bogen kan også bruges af lærere, pædagoger og fagfolk, der møder mennesker med ADD. "Bogen er et must for alle, der enten privat eller professionelt kommer i kontakt med mennesker, der har fået diagnosen." – Lene Straarup, psykolog med speciale i klinisk børneneuropsykologi, Center for ADHD "Mennesker med ADD fortjener i højere grad opmærksomhed og fokus, og det får de med denne bog." – Per Hove Thomsen, overlæge, dr.med. og professor i børne- og ungdomspsykiatri ved Aarhus Universitet. Om forfatteren: Majbritt Augustinus er cand.merc. og master i Journalistik. Hun arbejder som journalist, forfatter og foredragsholder med fokus på sundhed, psykiske vanskeligheder og særligt udsatte. Hun formidler og holder foredrag på både dansk og engelsk. Se mere på majbrittaugustinus.dk
Kristin Leer var 44 år gammel, mor til tre børn og på vej til at uddanne sig til psykiater, da hun endelig fandt ud af, hvad det var, hun kæmpede med. Til trods for sin lægeuddannelse forstod hun ikke selv, hvorfor simple hverdagsopgaver var uoverkommelige eller hvorfor hun havde problemer med at huske aftaler, at betale regninger til tiden og følge med i børnenes fritidsinteresser. Samtidig var hun så stresset på sit job, at hun overvejede at forlade arbejdsmarkedet.Det var en stor lettelse for forfatteren at få at vide, at det er fordi, hun har ADHD. Og et af hendes budskaber i denne bog er, at man får et bedre liv med en diagnosticeret og behandlet ADHD. En ubehandlet ADHD kan let føre til, at man som voksen bliver ensom, ikke får en uddannelse, glider ud af arbejdsmarkedet og bruger alkohol eller stoffer som selvmedicinering. ADHD kan have nogle forbløffende positive sider, men kan også betyde et liv med mange svære udfordringer, og spændet i funktionssvigt kan være meget stort.Kristin Leers bog giver nye indfaldsvinkler til, hvordan ADHD kan forstås, den gennemgår diagnosekriterier og behandlingsformer og tilbyder fremragende mestringsstrategier for hverdagen. Bogen er skrevet til dig der har ADHD, din kæreste, forældre, søskende, lægen, læreren og alle andre, der gerne vil være klogere på, hvordan et liv som barn, ung og voksen med ADHD kan leves og mestres.Kristin Leer er fra Trondheim og er uddannet psykiater og psykofarmakolog. Hun arbejder i dag med misbrugere og underviser sundhedspersonale og pårørende om ADHD.
Hvad er ADHD? Hvad sker der, når man har ADHD? Hvorfor får man ADHD? Hvordan stilles diagnosen? Hvordan foregår behandlingen? Hvad kan man selv gøre? Og hvordan kan man hjælpe, hvis man er forældre eller tæt på et menneske med ADHD?Kort & godt om ADHD henvender sig til dig, der har ADHD eller er tæt på et barn, ung eller voksen med ADHD og gerne vil have mere at vide om emnet, hvordan behandlingen foregår, og hvad man selv kan gøre. I bogen finder du kort og klar viden om ADHD, om symptomer, årsager og behandling, særlige forhold for børn, unge og voksne med ADHD, og om hvordan man kan forholde sig til ADHD i hverdagen. Bogen indeholder viden og råd om opmærksomhed, hyperaktivitet, impulsivitet og andre vanskeligheder som søvn- og spiseproblemer mv.Bogen er også relevant for lærere, pædagoger, behandlere, ledere og andre, der er i kontakt med mennesker med ADHD.Serien Kort & godt:Kort & godt-serien er en række bøger, der beskriver det vigtigste, man skal vide om forskellige emner inden for psykologi, sundhed og det gode liv. Bøgerne er skrevet af førende eksperter på området og formidler den vigtigste viden på feltet i et sprog, der er til at forstå. Kort & godt!
ADHD og ADD er opmærksomhedsforstyrrelser, der påvirker adskillige aspekter af livet, og som kan vise sig på forskellig vis med en myriade af symptomer. AD(H)D overses hyppigt hos kvinder, og målgruppen for denne bog er kvinder, der mistænker, at de kan have en opmærksomhedsforstyrrelse eller allerede lever med AD(H)D, samt deres pårørende og fagpersoner. Bogen beskriver, hvordan symptomerne på AD(H)D ændrer sig i takt med kroppens hormonelle svingninger, fx i puberteten, igennem menstruationscyklus, ved graviditet og i overgangsalderen. Bogen indeholder en grundig beskrivelse af symptomer, udredning og behandling, samt hvordan forstyrrelsen adskiller sig fra andre psykiatriske lidelser. I bogen fortæller en række kvinder om deres liv med AD(H)D, herunder udfordringer og glæder i en hverdag med uddannelse, arbejdsliv, parforhold og familieliv samt kampen for at nå frem til den rigtige diagnose.
Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pædagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hverdagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at katalogisere børn og putte dem i bestemte kasser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kærlig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive forandringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsforfatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejdsbaseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbejder med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Minde Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk
Anton Tigertæmmer er en sjov, lærerig og tankevækkende historie om, hvordan Anton lærer at tæmme den tiger, han har inde i maven, så den nøjes med at knurre lidt, når han bliver vred eller bange.Anton synes, det er svært at have en tiger i maven, for de andre børn bliver bange. Men andre gange er han glad for tigeren, Den kan hjælpe ham til at sige stop, når nogen gør noget, Anton virkelig ikke kan lide. Men det ville være bedre, hvis den ikke var så voldsom og skræmmende.Skrevet med respekt for barnet"Historien er skrevet med respekt for barnet, og gør det tydeligt, at vrede er en naturlig følelse, som altså ikke skal udryddes fuldstændig. Men som skal tæmmes lidt, så banet kan begå sig i sociale sammenhænge uden at skræmme sine venner".(Anmeldelse i Lektørudtalelse til bibliotekerne.)Psykologisk metodeBogen indgår i en serie børnebøger, hvor der bliver talt om et problem, som barnet bøvler med, på en legende måde, så problemet bliver til noget eller nogen, der er uden for barnet og ikke inden i barnet selv. Der giver barnet en lettere tilgang til at lære at mestre noget svært og samtidig blive mindre tynget af problemet.Metoden, der kaldes eksternalisering, forklares bagest i bogen på en måde, så forældre og andre kan anvende den på andre af de problemer og tanker, mange børn bøvler med.
Mange voksne med adhd klarer sig fint på arbejdsmarkedet, mens andre kan have en række udfordringer. Men med den rette viden og i nogle tilfælde en vis tilpasning behøver adhd ikke at være en forhindring for at få et godt, indholdsrigt og meningsfyldt arbejdsliv.I bogen beskriver de to forfatter de udfordringer, voksne med adhd typisk oplever på en arbejdsplads, og de kommer med en række gode råd til hvilke strategier, man kan vælge for at overvinde udfordringerne, og den støtte, arbejdspladsen kan give. De gennemgår ligeledes den nyeste forskning på området. Det hele suppleres med en række cases fra en hverdag med adhd på jobbet – fortalt af nogle af de mennesker, de to har mødt i deres klinik.Bogen henvender sig både til voksne med adhd, til arbejdsgivere, chefer, ledere og HR-afdelinger, der vil give deres medarbejdere en hjælpende hånd. En af bogens pointer er, at de tilpasninger, arbejdspladsen kan lave i forhold til mennesker med adhd, altid viser sig at komme alle til gode.Bogen er blevet anmeldt til 5 stjerner i Sundhedspolitisk Tidsskrift og har fået begejstrede anmeldelser på forskellige blogge skrevet af mennesker med ADHD.Om forfatterne:Lotta Borg Skoglund er overlæge i almen medicin og psykiatri. Hun har grundlagt organisationen SMART Psykiatri, og hun er lektor ved Uppsala universitet. Lotta Borg Skoglund bliver ofte brugt som oplægsholder og samfundsdebattør. Hun har en række tillidsposter i forskellige organisationer og er forfatter til bestselleren ”ADHD hos piger og kvinder”.Martina Nelson er chefpsykolog hos SMART Psykiatri. Hun er uddannet psykolog med fokus på neuropsykologi samt uddannet i kognitiv adfærdsterapi og dialektisk adfærdsterapi. Martina holder foredrag og formidler viden om neuropsykiatriske funktionsnedsættelser og har arbejdet både inden for almen psykiatri og misbrugsbehandling.
"The creator of the YouTube channel How to ADHD shares the insights and strategies that help her thrive in this accessible and shame-free guide to working with, understanding, and celebrating the ADHD brain"--
With funny and relatable illustrations throughout, find out what it's really like to live with ADHD.When Alice Gendron was diagnosed with ADHD aged 29, she knew she didn't fit the usual ADHD stereotypes. And she knew she wasn't alone. With 10 percent of the population worldwide living with ADHD, it's still highly misunderstood.Can you have ADHD and still be able to focus? Do you have to be hyperactive to get a diagnosis?The Mini ADHD Coach will set the record straight. Through Alice's much-loved illustrations, you'll learn:- How ADHD can impact your daily life, from getting dressed and commuting to dating and making dinner- How to deal with strong emotions after your ADHD diagnosis- What ADHD expressions, such as analysis paralysis, hyperfocus and time blindness, really mean- And how to finally understand yourselfFull of insider tips, daily hacks and an important glossary of ADHD language, this book will show you that you are not alone and that by with working with your brain, not against it, it is possible to thrive with ADHD.
Bogen sætter som den første fokus på livet som 50+’er med ADHDHvordan er det som voksen pludselig at indse, at man har levet hele sit liv uden at forstå, hvorfor nogle ting tilsyneladende altid går galt? Hvorfor andre mennesker gang på gang misforstår én, og hvorfor man ikke bare gør alle de ting, man ved, man burde gøre? Det handler denne bog om.I mange år troede man, at ADHD var en diagnose, børn fik og som de voksede fra. I dag er vi blevet klogere. Men hvad ved vi egentlig om alle de voksne og ældre, som har levet et helt liv uden den rigtige forklaring, og som får en ADHD-diagnose sent i livet? Hvad sker der efter diagnosen? Hvilken støtte er der, og hvordan skal du navigere gennem resten af dit liv med denne nye indsigt?”ADHD 50+” er den første bog på dansk, der sætter fokus på denne del af det at leve med ADHD.Uddrag fra bogen:"Jeg har mødt så mange voksne og så mange bedsteforældre, der kan genkende deres børns og børnebørns udfordringer, og som nu endelig forstår, hvorfor deres egen barndom var så kaotisk og med så mange konflikter og problemer. Det kan lyde som en ringe trøst, men denne nye indsigt kan i sig selv være meget helende. Mange voksne med ADHD har fundet strategier, som har fungeret for dem, så længe arbejdet, familien og en støttende partner har skabt struktur og rutiner i hverdagen. Men mange fortæller også, hvordan disse strategier og rutiner ikke længere er tilstrækkelige, når deres livssituation forandres, når de mister deres partner eller når de går på pension.
KORT & GODT OM ADD er til dig, der selv har ADD, eller er tæt på et barn, ung eller voksen med ADD og gerne vil vide mere.I bogen finder du klar viden om opmærksomhedsforstyrrelsen ADD, om hvad symptomerne, årsagerne og behandlingen er, og om hvordan ADD adskiller sig fra ADHD-diagnosen, som ADDhører under. Der er gode råd til, hvordan man opbygger strategier og rutiner, der letter hverdagen og får det hele til at fungere bedre – derhjemme, i skolen, på uddannelsen og på jobbet.Bogen beskriver også de psykiske og fysiske udfordringer, der ofte optræder sammen med ADD – og nogle gange bliver forvekslet med ADD-symptomer.Bogen er også til lærere, pædagoger, behandlere, ledere og andre, der er i kontakt med mennesker med ADD, og som ønsker at forstå, hvad det er, og hvordan det viser sig.
Scattered Minds, a masterful work by Gabor Mate, is a book that will leave you spellbound. Published in 2023 by Penguin LCC US, this English-language book belongs to the genre that defies the ordinary and explores the extraordinary. Gabor Mate, a name synonymous with insightful and thought-provoking writing, has once again proven why he is regarded as one of the best in the business. Scattered Minds is more than just a book; it's an exploration of the human mind and its complexities. Published by Penguin LCC US, a publisher renowned for quality content, this book is a must-have for every avid reader. So, dive into the world of Scattered Minds and let Gabor Mate take you on an unforgettable journey.
Legetræning er kongevejen til at hjælpe et barn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.At lege er sjovt og motiverer barnet til at forblive i kontakten med den voksne. Den forbedrede kontakt sætter gang i barnets udvikling. Dermed kan legetræningen vise barnets stærke sider og afdække problematikker og huller i barnets udvikling, som der så kan arbejdes målrettet med gennem legen. Forskning viser, at en tidlig, målrettet indsats centreret om leg gør en verden til forskel for det enkelte barns udvikling og markant forbedrer barnets sociale, relationelle og følelsesmæssige kompetencer.I bogen beskriver forfatteren, hvordan man som lærer, pædagog eller forælder kan gribe legetræningen an med udgangspunkt i barnets aktuelle udviklingsniveau.Bogen er spækket med konkrete eksempler fra de over 25 år, hun har arbejdet med børn med udviklingsforstyrrelser. De demonstrerer overbevisende, hvor meget barnet kan udvikle sig på denne måde.Bogen indeholder desuden beskrivelser af, hvordan en psykolog, en mor, en elev, en lærer og en pædagog har oplevet legetræningen.Om forfatteren:Hanne Bendix er uddannet lærer, og efter 10 år i den almindelige folkeskole har hun i mere end 25 år undervist børn og unge med autisme og andre udviklingsforstyrrelser. I 2008 tog hun til USA for at lære mere om legetræning af børn og blev uddannet som konsulent i ”PLAY Project”, som er et legetræningsprogram specielt beregnet til børn med autisme, adhd og andre udviklingsforstyrrelser.Sundhedspolitisk Månedsblad skrev:" ... en ny, inspirerende og opmuntrende bog om legetræning af børn med autisme og ADHD. ... Bogen er ikke bare en avanceret, pædagogisk legemanual. Det er også en bog, der - i kraft af forfatterens helt særlige og nænsomme fornemmelse for udviklingsforstyrrede børn - giver alle os andre en chance for indsigt i, hvordan man tænker, når man har en udviklingsforstyrrelse."Specialpædagogisk månedsblad skrev:"En god bog, som bringer nyt om legetræning. Bogen er rigt udstyret med illustrative cases."
"Does your child exhibit giftedness and behavioral issues like meltdowns, power struggles, and difficulty relating to their peers? Are they out-of-the-box thinkers requiring different teaching and learning methods? It's a widely held misconception that intellectual ability and social and emotional success go hand in hand. In fact, "twice exceptional" kids-those who are gifted and have simultaneous learning differences like ADHD, high-functioning autism, or dyslexia-are often misunderstood by parents, teachers, and themselves. This much-needed and empowering guide reveals the unique challenges these remarkable kids face, and offers strength-based, hands-on strategies for understanding, supporting, and advocating for twice exceptional kids. In a world that labels them lazy, scattered, attention-seeking, and a problem that can't be solved, these tools will help you reimagine the world through your child's unique perspective-so you can help them thrive"--
Neurofeedback er en let, behagelig og effektiv måde at træne hjernen, så den bliver bedre til at afhjælpe en lang række forskellige ubalancer i hjernen.I et letforståeligt sprog gennemgår de to forfattere, hvad neurofeedback ”går ud på”, og hvordan det kan hjælpe i forbindelse med en lang række lidelser.Det gælder bl.a.:ADHD og ADD Autismespektrumforstyrrelser Stress Spiseforstyrrelser Depression og bipolare forstyrrelser Angsttilstande PTSD Afhængighed Epilepsi Migræne Kroniske smerterNeurofeedback er en behandlingsform, der er på vej frem overalt i verden, og bogen er den første om emnet på dansk.Lektørudtalelse:"Forfatterne beskriver emnet entusiastisk og i et letforståeligt sprog, og specielt i baggrundsafsnittet om hjernen og nervesystemet også med et glimt i øjet."Fra bogens forord:”Mange mennesker reagerer skeptisk, når de hører om den omfangsrige liste af symptomer og tilstande, som neurofeedback med held kan anvendes ved.Der kan hurtigt opstå et indtryk af, at metoden markedsføres som et vidundermiddel. Men det er let at forklare, hvorfor så mange forstyrrelsestilstande kan påvirkes positivt af metoden. De har alle en afgørende ting til fælles: Stimuleringen af nervesystemet bliver ikke reguleret optimalt. Hvis du leder efter en ny behandlingsform for en psykisk lidelse, en neurologisk forstyrrelse eller andre kroniske problemer, så kan neurofeedback måske være det rigtige for dig. Med denne bog kan du finde ud af, om du har lyst til at afprøve denne terapiform på dig selv eller dit barn eller en slægtning.”
Guldkorn og gode råd - lige til at gå i gang med!Når man er flyttet hjemmefra, skal man klare alt det hårde arbejde selv: stå op, købe ind og betale regninger. Det kan være ekstra svært, hvis man har ADHD eller ADD. Men der er hjælp at hente.Bogen er fuld af gode råd, lifehacks og redskaber til at få en god hverdag:- Få hjælp og gode rutiner- Få styr på tiden og struktur på tingene- Håndter dine følelser og få styr på dit temperament- Få hold på økonomien og alt det med småtDe korte kapitler og oversigter er overskuelige og lige ud af posen. Der er masser af forståelse – ikke noget med skældud og løftede pegefingre Bogen løser ikke alle problemer. Vasketøj og regninger bliver ikke mere spændende, men det er ret rart at have (nogenlunde) styr på sine ting og klare sig selv.GOD HVERDAG er skrevet særligt til unge med ADHD, ADD og almindeligt roderi. Den er også til forældre og andre, der vil give en hjælpende hånd. Så kan man jo tage en kop kaffe eller et slag kort i stedet for. Det hele står i bogen!
Børn, unge og deres forældre fortæller modigt og reflekteret om livet med ADHD og ADD. I Der er ALT for meget i mit hoved fortæller Manu Sareen om sin egen barndom og ungdom med uopdaget ADHD, og han bliver inviteret indenfor hos 15 børn mellem 8 og17 år, der åbner op om deres liv med ADHD eller ADD.
Madvaner, søvn, skole, lektier, skærmtid, venner, søskendeskænderier, seksualitet, risikoadfærd. Der er meget at forholde sig til som forælder. Hver familie har sine egne unikke vilkår, og i familier, hvor et eller flere børn har ADHD, autisme eller andre diagnoser, er forældreskabet ofte ekstra krævende.Det er som regel netop de udfordringer, som en neuropsykiatrisk diagnose som autisme, ADHD og OCD i sig selv medfører, der gør det særlig svært at etablere rutiner.Denne bog er til dig, der måske føler, at hverdagen med sådanne børn og unge er svær at navigere i. Her blandes forældres egne erfaringer med de mest almindelige spørgsmål, forfatterne møder dagligt som henholdsvis psykiater og psykolog.Forældrenes egne tips og forslag suppleres med den nyeste viden fra forskningen og videnskabeligt baserede råd.Bogen er ikke en guide til at blive en perfekt forælder! Forfatternes håb er, at du vil finde tips og strategier til i samspil med dit barn at skabe et velfungerende familieliv med mere energi og glæde.Lotta Borg Skoglund har tidligere udgivet bogen "ADHD hos piger og kvinder", der er blevet en stor succes.
Ved hjælp af små tegneserier i japansk animé-tegneseriestil lærer de unge at forstå sociale koder og at tyde de uskrevne regler, der gælder i forskellige sociale sammenhænge.Hver episode er på 1 side og findes i to varianter: én, hvor de unge reagerer ”rigtigt” og dermed undgår konflikter, skænderier og dårlig stemning, og én, hvor de går ned ad vejen mod ”sociale unoder”. Bogen kan således vendes om og bogstavelig talt læses både forfra og bagfra!De enkelte episoder handler om typiske hverdagsoplevelser i skolen: at kede sig, at vente med at tale til det er ens tur, at blive enige om, hvordan man løser en opgave i en gruppe og ikke altid at buse ud med, hvad man mener – f.eks. hvis en kammerat har fået en ny frisure, man synes er grim.Ved hver episode er der en kort forklaring på, hvad den unge skal være opmærksom på, og en beskrivelse af forskellige begreber og redskaber, de kan tage i brug. Det kan være TOV (Tænk Over Valgmulighederne), RERU (Regn Reglerne Ud) eller MIRP (Minimer Reaktionen på Problemet).Forrest i bogen er der en indledende gennemgang af, hvad det vil sige at tænke og reagere socialt, der er skrevet i et mundret sprog tilpasset de unge.Bogen er baseret på konceptet Social Tænkning, der er udviklet af amerikanske Michelle Winner, og hvis positive effekt efterhånden er dokumenteret i flere forskningsrapporter.Målgruppen er unge med autisme, ADHD og lignende diagnoser og udfordringer.
NÅR JEG KAN BLIVE TIL NOGET, KAN DU OGSÅ:Mistrivsel er en af vor tids største udfordringer. Jeg møder dagligt unge og voksne, der føler sig presset til at leve op til alle andres forventninger. Alt skal være en konkurrence i dag. Ansvaret ligger hos os voksne hvis vi skal få vores yngre generation til at tro på følgende: Om du er tyk, tynd, høj, lav, må tage medicin, eller er anderledes, så Forstå: Et 4-tal i skolen, er ok, ikke at have store bryster eller de største overarme, er ok. Og det er ok, du gør dig selv glad, fremfor andre. Det reddede mit liv i 2013!Jeg råbte om hjælp til psykiatrien i 2015. Svaret fra kommunen var: Du kan få hjælp om 4-6 måneder! Mit svar. Om 4-6 mdr. er det for sent og slut. FarvelJeg var jo fucked op. Jeg anede ikke, hvad der var galt med mig, før jeg blev udredt for mine diagnoser Autisme og ADHD. I dag forstår jeg, at jeg kunne være for meget. MEN, giver det andre mennesker og nogle håndboldkollegaer ret til at dømme mig og vende mig ryggen.Hvorfor kan alle blive til noget? Diagnoser eller ej så er vi alle sammen mennesker med forskel-lige styrker og drømme. For at lykkes med sine drømme kræver det især to ting - Tro på dig selv og lad ikke andre styre dig og din drøm - Dine pårørende og din omgangskreds skal bakke dig op, give dig kærlighed og følelsen af, at du godt kan!Hvorfor laver jeg denne bog? Det er meget simpelt. Der er så mange lige i dette sekund, mens du læser disse linjer, der lever med udfordringer og ikke får den nødvendige hjælp i tide. Jeg kom så langt ud, at jeg stod med det ene ben i graven. Det må ikke ske for andre. Jeg er et helt andet sted i mit liv nu, hvorfor jeg har gjort det til min livskamp at hjælpe andre
Gennemrevideret udgave af klassikeren på det specialpædagogiske område.Problemadfærd kan fylde meget i relationen til mennesker med særlige behov. Voldsomme vredesudbrud, ulydighed, selvskadende adfærd, bizar optræden mv. er ofte et problem i skolen, på institutioner og i familien.PROBLEMADFÆRD er en praktisk og teoretisk bog om, hvordan man håndterer, forstår og forebygger de vanskeligheder, man typisk oplever som personale eller forældre til en person med fx autisme, ADHD og Tourettes syndrom.Denne nye udgave af Problemskabende adfærd ved udviklingsforstyrrelser eller udviklingshæmning er opdateret med ny viden og forskning og tager udgangspunkt i affektteori, mentalisering og low arousal – og har kapitler om tilpasning af krav, stress, advarselstegn, motivation, struktur mv. Bogen gør op med konsekvenspædagogikken og giver metoder, som afspejler det humanistiske menneskesyn, der er grundlaget for specialpædagogik i dag.Bo Hejlskov Elvén forsvarer også i denne bog et klart fokus på rettigheder for personer med særlige behov, respekt for alle menneskers ligeværd og holdbare pædagogiske metoder – og bandlyser alle former for overgreb.Bogen har et nyudviklet studiemateriale til supervision og faglig udvikling – og rummer et væld af cases om både børn og voksne, der viser, hvordan man kan få hverdagen til at hænge bedre sammen.PROBLEMADFÆRD henvender sig til pædagoger, lærere, psykologer og alle andre professionelle på social- og sundhedsområdet – og til forældre og andre pårørende.
Sarah Templeton is an English Counsellor, CBT Therapist and Coach who has specialised in ADHD since her own shock diagnosis at the age of fifty-one. Her first book, How Not to Murder Your ADHD Kid - Instead, Learn How to be Your Child's Own ADHD Coach, resonated with mums and dads who, desperate for teachers to understand their children's ADHD brains, started thrusting copies at them! Those same parents encouraged Sarah to write this book for teaching professionals.Sarah understands only too well how big a part teachers and schools play in helping children get the best start in life. She spent eleven years in the English education system, yet nobody identified her moderate-to-severe ADHD, severe dyspraxia, dyscalculia or sensory processing disorder, meaning she failed her 12+ 'spectacularly'!Sarah is now passionate about helping teachers identify and work with these conditions in the classroom. Children who are not diagnosed and treated for their neurodiverse conditions often have a dismal time at school: they know they feel different and don't fit in, but they don't understand why. This can lead them to experiment with drugs or alcohol and fall so easily into a life of addiction, unemployment, homelessness or crime.Working with ADHD children and adolescents for ten years in private practice, Sarah has seen first-hand the road from 'stroppy kid' via 'naughty teen' to 'young offender' and is committed to helping teachers understand their ADHD students before things get out of hand. In this book, Sarah shares her insider knowledge of how ADHD kids' brains really work. She will help you understand their thoughts, actions and behaviours and give you the very best ways of managing ADHD in the classroom, ensuring these kids go on to be the leaders and winners they were born to be.'Sarah gets ADHD brains like no other therapist.' - Dr Helen Read, Psychiatrist, The ADHD Consultancy
A scientist's journey from observation to discovery is anything but straightforward. It is littered with failure, unexpected diversions and joyous realizations. Science helps us to understand ourselves - but what we know about the world around us, what has already been explored and discovered, is only half of science's story. Dr Camilla Pang will look at some of the biggest mysteries facing science today and how some of the best, most cutting-edge scientists can illuminate our own approaches to observation, hypothesis, exploration, troubleshooting and discovery in our own lives.
Alfred er en helt almindelig dreng. Han elsker at spille fodbold, tegne, hoppe i trampolin og lave vejrmøller. Han er fuld af gode ideer og har en fantastisk fantasi. Men der er også nogle ting, som Alfred har svært ved, og sådan er det jo for alle. Alfred synes, det er svært at gå i skole, for når han skal sidde stille, så kribler og krabler det i kroppen. Det er som om han har myrer i rumpen og sodavand i benene. Alfred synes også, det er svært at høre efter og ikke snakke i timerne.Alfred har ADHD, og derfor er nogle ting sværere for ham end for andre. Det gør ham tit ked af det og vred.Men en dag forsvinder klassens kagemand, og Alfred og hans kammerater finder ud af, at der også er gode ting ved at have ADHD.Bogen kan anvendes som almindelig højtlæsningsbog, men også som dialogværktøj, til at tale med barnet eller en børnegruppe om ADHD. Viden, informationer og åbenhed omkring forskellighed skaber rummelighed, forståelse og tolerance mellem børnene.Bogen er skrevet af Ina Victoria Haller, der er psykolog og børnebogsforfatter. Bagerst i bogen har hun ligeledes skrevet kort om, hvad ADHD er, og hvordan det kan forklares til børn.
Mennesker med ADHD har ofte mere farverige og utraditionelle parforhold end andre. Men der følger også turbulens og konflikter med.Livet med ADHD er fuld af impulsivitet, nye idéer og svingende opmærksomhed. Mennesker med ADHD keder sig også nemt, når noget bliver rutine. De glemmer tit aftaler og er mere styret af impulser end de fleste. Det kan være rigtig hårdt for parforholdet.Men der er hjælp at hente! Hvis man har viden om og forståelse for det, der er svært, bliver det lettere for de fleste.Bogen giver netop viden og forståelse og tager udgangspunkt i eksempler og fortællinger fra hverdagslivet. Man følger to par og deres små og store udfordringer i parforholdet.Bogens forfatter – der er psykolog og selv har ADHD – deler også ud af sine egne erfaringer fra parforholdets op- og nedture. Det handler om følelsesmæssig nærhed, kommunikation, konflikthåndtering, økonomi og arbejdsfordeling.Bogen er både til dig, der har ADHD, og din partner. Den giver jer begge viden og forståelse, som kan være nøglen for jer til et godt og rummeligt parforhold, hvor I passer godt på jer selv og hinanden.Om forfatteren:Sverre Hoem er en norsk psykolog og specialist i klinisk psykologi. Han har især arbejdet med og skrevet bøger om ADHD – en diagnose han selv fik som voksen, og som flere af hans fem børn også har. Sverre bor og har praksis i Oslo.
Flere og flere kvinder får en ADHD-diagnose – ofte sent i livet, fordi de går under radaren og sjældent passer ind i det typiske billede af ADHD.Mange kvinder har følt sig forkerte i årevis. Diagnosen kan være en stor lettelse og forklare mange ting. Men den kan også være forvirrende, fordi den almindelige opfattelse af ADHD er langt fra det, mange kvinder oplever. Der er ikke mange at spejle sig i, og der mangler viden om, hvordan man håndterer sin ADHD som kvinde.Det laver denne bog om på!Du møder 10 stærke og følsomme kvinder, der ærligt fortæller om deres liv med ADHD. Du får et sjældent indblik i en verden af kærlighed og kaos, familieliv, frustration, gåpåmod, idérigdom, skam, sorg og lettelse. Kvinderne i bogen deler deres personlige erfaringer, opture og nedture – og ikke mindst deres bedste råd til andre kvinder om, hvordan man lever godt med ADHD.Bogen er skrevet til kvinder med ADHD og deres nærmeste.Medvirkende:BARBARA MOLEKO, sangerPUSLE HELMUTH, barnestjerneBERIT KLOSTER, førtidspensionistTILDE, sygeplejerskeLOUISE BROWN, folketingspolitikerMETTE, lægeMETTE CORNELIUS, TV-værtTINA HOFMANN, iværksætterCAMILLA VARMING, Alene i vildmarken-deltagerMATHILDE BEUSCHAU, Årgang 0-deltager, coach og influencerKIRSTEN CALLESEN, psykolog og specialist i ADHD hos kvinderForord af MANU SAREEN, podcastvært og tidl. minister
Et arbejdsliv med AD(H)D behøver ikke være kendetegnet af stress, misforståelser, maskering, grænseløst arbejde, korte ansættelser eller nederlag. Det kan sagtens være sundt og bæredygtigt.At blive diagnosticeret med AD(H)D er ofte både en lettelse og sorgfuldt. Når det har fundet sin plads, begynder arbejdet for alvor. Hvordan vil du bruge denne viden i livet og arbejdslivet? Her gælder det om at forstå netop din AD(H)D og at huske, at du har AD(H)D, du er ikke AD(H)D. Du er stadig et helt unikt menneske – nu med en ny og brugbar viden om dig selv.Jo bedre du kender dig selv, desto bedre kan du bevæge dig i retning af et meningsfyldt og bæredygtigt arbejdsliv og liv. Hvis din leder skal lede dig godt, hvis dine kolleger skal spille dig god, og din HR-konsulent skal støtte og udvikle dig, skal du starte med at forstå dig selv.I Distræt og dedikeret præsenteres tilgange, der ser det hele lidt ovenfra. Nogle er faglige og informative, andre bidrager med konkrete bud og eksempler, og fem voksne mennesker fortæller åbenhjertigt deres historie om arbejdslivet og livet med ADHD. Alt sammen for at støtte dig i at få blik for ikke blot dine udfordringer, men også dine ressourcer og finde din egen vej til et bæredygtige arbejdsliv med AD(H)D.Bogen er til dig, som tror eller ved, at du har AD(H)D, og vil tage hånd om dit arbejdsliv. Bogen kan også bruges af ledere, HR-professionelle og andre, som beskæftiger sig med diversitet og inklusion på arbejdspladsen.Forfatterne, Gitte Daugaard, Nanna Marie von Qualen og Niklas Böhlers Strunge, er hhv. arbejdssociolog, cand.pæd.psych. og cand.med. De er alle tre selv blevet sendiagnosticerede med ADHD. Med forord af Peter Lund Madsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.