Markedets laveste priser
Dag-til-dag levering

Biler: for alment interesserede

Her finder du spændende bøger om Biler: for alment interesserede. Nedenfor er et flot udvalg af over 66 bøger om emnet.

Vis mere
Filter
Filter
Bogtype
  • (66)
  • (3)
  • (1)
Format
  • (26)
  • (19)
  • (7)
  • (4)
  • (3)
  • (3)
  • (1)
Sprog
  • (65)
  • (1)
Pris
DKK
Bedømmelse
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
  • (1)
Serie
  • (1)
  • (1)
Tag
  • (5)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
  • (3)
Vis mere
Sorter efterSorter Populære
  • af Peter Nygaard
    185,95 - 316,95 kr.

    Et pragtværk om verdens mest spektakulære motorløb. Formel 1 er ikke bare en af verdens største sportsbegivenheder, det er et fænomen. En sport, der består af lige dele teknik, talent og penge. En kombination, der sæson efter sæson tiltrækker millioner af mennesker, som følger kørernes intensive kappestrid på baner verden over. I denne bog fortæller Peter Nygaard hele historien om løbene, fra den beskedne start i 1950'erne til den milliardforretning, formel 1 har udviklet sig til at være i dag. Han beretter om dramerne, tragedierne og triumferne; om de største legender og de mange små fascinerende detaljer omkring løbet, blandt andet udviklingen af den avancerede teknik, der i dag sørger for, at kørerne kan overleve selv de mest voldsomme sammenstød. Bogens billeder er en underholdende, smuk og dramatisk fortælling i sig selv, og giver læseren et enestående indblik i motorsporten helt fra den spæde start og frem til i dag. Peter Nygaard er Danmarks førende Formel 1 ekspert. han har fulgt Formel 1 i snart 35 år for at fortælle om de dramaer, triumfer og tragedier, der præger det store løb.

  • - Den ultimative visuelle historie
    af Charles Armstrong-Wilson
    231,95 kr.

    Den ultimative køretur gennem bilens historie.Med et utal af illustrationer beskrives mere end 1200 biler fantastiske historie i detaljer. Her fortælles om epokegørende motorer; berømte biler og mændene og maskinerne bag verdens mest populære mærker.Tanken om personlig individuel transport startede med Karl Benz’ Motorwagen i 1885; og da Henry Ford præsenterede masserne for sin ”Tin Lizzie” i 1908; var den amerikanske bilindustri blevet voksen. Fra 1920’erne fineste biler blev statussymboler for hollywoodstjerner; mens de mindre biler for første gang gjorde det muligt for offentligheden at opleve billig og pålidelig motorkørsel.I skyggen af 30’ernes depression blev kørslen stadigt mere demokratisk. Anden Verdenskrig satte en stopper for bilproduktionen; men da freden vendte tilbage; skabte arven fra militærteknologien en eksplosion af fremragende nye motorer. Efter krigen fremhævede de amerikanske bilfabrikanter fart; luksus og kraft ved at bruge luftfartens linjer og forkromede dekorationer med utrolige (og nogle gange absurde) resultater.1960’erne var en tid; hvor alt kunne lade sig gøre. Med nye motorer og unikke enere; fra E-type til Elan og fra Mini Cooper til Corvette Sting; var der spænding på hele vejen. Til gengæld repræsenterede 70’erne dagen derpå med brændstofkrise. Bilerne blev dog også bedre at køre. De midtmonterede motorer øgede reaktionen; turboladere gav bid og automatiske sikkerhedsseler og airbags gav tryghed. Fra 1980’erne og ind i 90’erne steg efterspørgslen efter sikkerhed; luksus; ydelse og perfekt konstruktion. En ny epoke inden for sportsvogne og fine sedaner blev matchet med hurtigt voksende og stadigt mere brugervenlige typer som SUV’ere og MPV’ere.I dag udviskes de traditionelle grænser ved at kombinere off-road; passagerkomfort og ydelse. Hybrider hjælper med til at spare brændstof og skære ned på udledninger; mens de nyeste superbiler får 322 km/t til at virke som noget dagligdags. Hvad bliver det næste? Entusiasterne håber naturligvis på; at bilkørsel vil blive ved med at være det; som det altid har været – sjovt.

  • - En visuel historie
    af Giles Chapman
    231,95 kr.

    Mere end 250 ikoniske biler fra 1940’erne til 1980’erne. Historien om de smukkeste og mest nyskabende biler med beskrivelser, mængder af billeder og facts. Læs om designerne, og bliv klogere på de fremsynede firmaer, der gjorde drømme om fart, styrke og innovation til virkelighed. Læseren får viden om verdens mest berømte vintagebiler, herunder stilfulde cabriolot’er og luksuslimousiner fra fabrikanter som Mercedez-Benz, Ferrari, Rover, Jaguar og Bentley.

  • - nysynet jubilæumsudgave
    af Christian Grau
    208,95 kr.

    Tag på hyggelig søndagstur med Christian Grau og lær alt om biler og deres ejere i denne nye, opdaterede udgave af Danmarks suverænt mest efterspurgte bilbog. Mænd og biler er en hyldest – ikke bare til biler, men også til mænd i en tid, hvor det hverken er nemt at være mand eller bilist. Denne dugfriske 4. udgave af bil- og livsstilsekspert Christian Graus bestseller er fuldt opdateret med nye tekster, nye biler og nye billeder. Christian Grau beskriver med et glimt i øjet det ganske særlige forhold, der er mellem bil og ejer. Hvad siger din bil om dig – og hvad siger du med dit bilvalg? Han giver også tips til den gode kørestil, når han tager læseren med på en verbal søndagstur mellem de bedste og værste biler, trafikanter og andre fænomener fra vejnettet. Desuden gør han læseren meget klogere på, hvilke typer der kører i hvilke biler – og man er godt underholdt undervejs på turen.

  • - Minder fra bilens guldalder
    af Flemming Søeborg
    318,95 kr.

    I 1950'erne blev dankserne for alvor bilister, og antallet af biler voksede eksplosivt i løbet af få år. Folkevogne, For Taunus'er, Opel Rekord'er og mange andre hverdagsbiler fyldte gader og veje, torve og pladser. Med bilen kom også friheden til at begive sig ud i naturen, og velkendt er scenen med familien i vejkanten med campingbord, termokaffe og madpakke. DENGANG VI FIK BIL tager dig med på en nostalgisk rejse med bil rundt i landet, og forskellige skribenter fortæller om deres oplevelser med de første ture i biler. Nyd gensynet med de flotte biler, de betjente tankstationer og kontrasten mellem by og land, trafikalt set.

  • - En biografi om danskeren William S. Knudsen – produktionsgeniet der satte de allierede i stand til at vinde Anden Verdenskrig
    af Martin Lund
    144,95 - 231,95 kr.

    Dette er en usædvanlig biografi. Ikke fordi den beskriver en ung mand, der på lykke og fromme rejste til USA, arbejdede sig op fra bunden og steg helt til tops i den amerikanske bilindustri, men fordi den handler om en dansker, der i sit andet hjemland anerkendes som helt afgørende for de allieredes sejr i Anden Verdenskrig, men i Danmark stort set er glemt. Speed-Up King Knudsen eller Big Bill, som amerikanerne yndede at kalde ham, betragtede hele livet sig selv som håndværker. Han færdedes på direktørgangene hos Ford og General Motors, han blev som den eneste civile amerikaner nogensinde udnævnt til trestjernet general, han modtog flere hædersbevisninger både i USA og i Danmark, og han krævede lige så meget af sine omgivelser, som han selv ydede. Men han glemte aldrig sin håndværksmæssige baggrund, og det gjorde ham til en vellidt leder, der fik ting til at lykkes i de enorme organisationer, han stod i spidsen for. Journalist og forfatter Martin Lund har arbejdet med denne bog i ti år; han har gennemtrawlet arkiver, besøgt William S. Knudsens tidligere hjem, talt med familiemedlemmer og fået unik indsigt i dette usædvanlige menneskes karakter og rolle, ikke kun som industrimand, men også som søn, ægtemand, far og bedstefar. **** "... en bog, som man læser med fornøjelse." – Berlingske T. **** "Velskrevet ... Knudsens historie er virkelig fantastisk, og den gør læseren i godt humør." – Krist. Dagblad ****** "En grundig bog, fuld af detaljer men letlæst alligevel. En bog hvor man kommer helt tæt på en af Danmarks allerstørste og med totalt uret glemte sønner." – danmarksbloggen.dk "Velskrevet og spændende ... man kan kun håbe, at Knudsens liv nu bliver mere kendt." – DBC Medier

  •  
    132,95 kr.

    Retro Revyen 2020: Ny lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.

  • af Jens Birch & Ole Gold
    342,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt
    454,95 kr.

    I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst. Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.

  • af Erich Karsholt
    433,95 kr.

    Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer. Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk

  • af Peter Nygaard
    462,95 kr.

    Ferrari er en legende i formel 1. Og det eneste team, der har været med, siden VM startede i 1950. I denne bog fortæller Peter Nygaard den fascinerende historie om Enzo Ferrari og hans biler. Fra formel 1-premieren på Silverstone til i dag - 1000 grandprixer senere. Om op- og nedture, den utrættelige kamp for at vinde, om interne stridigheder og magtkampe - på fabrikken og på banen. Og om de kørere, ingeniørere og ledere, der alle har bidraget til legenden om Ferrari.Bogens billeder er en underholdende, smuk og dramatisk fortælling, som giver læseren et enestående indblik i historien om, hvordan en myte inden for motorsport blev skabt.Peter Nygaard er Danmarks førende forem 1-ekspert og har fulgt Ferraris tragedier og triumfer helt tæt på siden 1982.

  • - 20 års dansk motorsportshistorie
    af Morten Alstrup & Peter Elgaard
    265,95 kr.

    DTC-serien satte ikke blot sit præg på dansk motorsport.Klassen forandrede også sporten. For evigt. DTC-serien befandt sig konstant ioverhalingsbanen. Der blev sat helt nye standarder for, hvordan racerløb kunneafvikles i Danmark. Og DTC var den første danske løbsserie, der blev vist livepå TV. Den historie fortælles i DTC – Fra start til målflag.Ideen til DTC-serien startede med et møde mellem PeterElgaard og Morten Alstrup. Det er dette makkerpar, som står bag denne bog. De fortæller historien,men de er ikke alene. Mange af de 171 kørere, som har været med i DTC-serien i enten Super 2000-eller V8-tiden, bidrager til historien med deres egne oplevelser og anekdoterfra dansk motorsports superliga.I DTC – Fra start til målflag kan man læse hele historien. Fra daJesper Sylvest i 1999 i sin Peugeot 306 tog den første titel til Kasper H.Jensen i 2019 skrev sig ind i historien som den sidste mester. Bogen sætterfokus på en lang række temaer og tendenser gennem de 20 sæsoner og fortællernogle af de historier, som først nu kommer frem i lyset. 20 år ioverhalingsbanen.

  • af Jakob Andresen & Erik Kristoffersen
    207,95 kr.

    Kør med politiet gennem 100 års historie og læs fortællingerne om deres patruljevogne og politibiler. Dette er den store bog om dansk politis biler gennem tiden. Fra den første i 1918 – en lejet Hopmobil bygget i USA med plads til seks betjente – til i dag, hvor patruljevognene oftest er Passat eller Touran. Politiet skal følge med – det gælder også på fire hjul. Fortællingen om politiets biler er i sig selv et stykke danmarkshistorie, der på fascinerende vis afspejler den utrolige tekniske udvikling gennem 100 år. Læs om:Danmarks første ’patrouille-Vogn’, der kostede den formidable sum af 5.749,40 kr.De mest udbredte bilmærker, der er anvendt af politiet i årtierne siden 1920’erne.De mange krav, som moderne politibiler skal indfri. Patruljevognene er i dag mobile kommunikationscentre, der samtidig skal have plads til betjentenes sikkerhedsudstyr.Opsigtsvækkende begivenheder, hvor politiets biler har været med i forreste række. Det gælder eksempelvis det tragiske drab på fire unge betjente i 1965, Volvorøveren i 1968 og urolighederne i forlængelse af rydningen af Ungdomshuset på Jagtvej i København.Politiets biler er rigt illustreret i farver. Alle, der finder politiets arbejde fascinerende, og alle ægte bilentusiaster vil elske denne bog.Bogen er for alle, der elsker blå blink, biler og motorer.Jakob Andresen er journalist ved DR Nyheder. Erik Kristoffersen er tidligere vicepolitikommissær og har haft særligt fokus på politiets biler gennem en lang årrække.

  •  
    164,95 kr.

  • af Andreas Persson & Per-Henrik Persson
    331,00 kr.

    Udledningen af miljøskadelige stoffer fra transport-sektoren skal nedbringes. Derfor ser vi i disse år en masse køretøjsteknologiske fornyelser:- Optimering af de traditionelle forbrændingsmotorer.- Hybridteknologier, hvor forbrændingsmotoren kombineres med en el-motor, hvilket giver bedre brændstoføkonomi og dermed lavere udledning fra det enkelte køretøj.- Køretøjer med ren el-drift, som kan være stort set forureningsfrie, såfremt strømmen hentes fra en miljøvenlig strømkilde.- Udvikling af alternative brændstoffer som biodiesel, ætanol, brint m.fl.Denne bog kommer rundt om de mange spændende, nye tiltag.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt & Henrik Stenholt
    441,95 kr.

    Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.

  • - historien om tyren fra Sant´Agata
    af Christian Frost
    176,95 kr.

    Ny dansk bog om Lamborghini af forfatter og bilentusiast Christian Frost. Tag med, når Lamborghinis legendariske testkører, Valentino Balboni, kører samtlige udgaver af Countach - og når Christian Frost tester Aventador, Diablo, Miura og Gallardo. Du får historien, en komplet oversigt over alle modeller, et blik ind i fremtiden og meget, meget mere. Lamborghini af Christian Frost udgives af forlaget Duckshoot Media, der også står bag bøgerne om Porsche, Peugeot og En Bilidiots Bekendelser... samt månedsmagasinet ´Bil Ekspressen´.

  •  
    131,95 kr.

  •  
    128,95 kr.

    Retro Revyen: Lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.

  • - Sechers Rutebiler 1932-95
    af Mikael Hansen
    256,69 kr.

    Bogen beskriver en spændende del af Djurslands trafikhistorie - med overraskende perspektiver langt fra Mols Bjerge og med tråde helt til Polen og Gorbatjovs Sovjetunionen. Historien om Sechers Rutebiler fra Rostved på Djursland begynder med at buschaufføren Søren Secher Sørensen i 1932 åbnede en ny busrute fra Korup over Thorsager til Aarhus, som i de følgende årtier blev levebrødet for en ung familie.Sønnen Erling Secher overtog 35 år senere ledelsen, og så blev den ene rute til mange, og forretningen blev udvidet med turistkørsel, postbefordring og olietransport. Erling Secher var desuden landsformand for rutebilejernes brancheforening i otte år i 1980’erne. Erling Sechers stjernestund var busruten mellem Moskva og Warszawa i 1989 - et aldrig før prøvet koncept. Samarbejdet med danske, polske og sovjetiske partnere i Østeuropas og Sovjetunionens tøbrudstid så i begyndelsen lovende ud. Skæbnen ville, at ruten åbnede 9. november 1989, den historiske dag for Berlinmurens fald. Tøbruddet i Østeuropa blev til en tsunami, som også rev den nye busrute med sig i faldet. Erling Secher solgte i 1995 sit livsværk til den svenske buskoncern Swebuss og fik siden en karriere i danske og internationale busselskaber - men altid med Rostved og Djursland som omdrejningspunkt.

  •  
    172,95 kr.

  • - Kategori B (bil) - Inklusiv oplæsning & online medier
    af Stella Betak & Teoriundervisning.dk
    346,95 kr.

    Den første teoribog du rent faktisk vil læse! Teoribogen er skrevet i et normalt og direkte sprog Bogen inkluderer oplæsning, video, VR og links via QR-koder Indholdet dækker hele køreskole forløbet til kategori B, bil ‘Teoribogen’! Alle som har taget kørekort husker ‘teoribogen’, men de færreste husker, hvad der stod i den. Stoffet i teoribøgerne har nemlig altid båret præg af juridisk tale og kedeligt læren-udenad-materiale, hvis indhold er glemt få timer efter man har modtaget sit kørekort. Og det er jo ikke meningen! Med Den Digitale Teoribog har vi nytænkt den gamle måde at tænke køreteori på. Ved at lade os inspirere af alle de muligheder teknologien i dag byder os, har vi blandet alle de medier vi bruger i vores dagligdag ind i bogen. Det komplicerede er gjort ukompliceret, fordi vi ikke behøver at lade os begrænse af sproget. I bogen vil man støde på QR koder, der linker til videoer, hvor man visuelt kan se, det emne man lige har læst om. På denne måde bliver materialet anderledes relevant for eleven, der endnu ikke har praktisk erfaring med trafikken, og derfor kan have svært ved at forstå helheden og komplek-siteten i de forskellige trafikale situationer. På denne måde øger vi forståelsen og gør indlæringen mere umiddelbar.

  • - Stautrup Karosserifabrik
    af Jens Birch
    212,95 kr.

    I Stautrup sydvest for Aarhus grundlagde Rasmus Skaarup i 1906 et karetmagerværksted, der over årene udviklede sig til Stautrup Karosserifabrik. Oprindeligt var det reparation og bygning af hestekøretøjer, som værkstedet beskæftigede sig med, men omkring 1920 blev det fremstillingen af karrosserier til busser, vare- og lastvogne, der dominerede produktionen. I årene herefter blev fabrikken løbende udvidet, men besættelsen i 1940 satte en stopper for udviklingen. I årene efter 1945 kom der igen gang i hjulene, og det var for det meste busser, fabrikken herefter beskæftigede sig med at bygge. I 1950'erne blev fabrikken igen udvidet, og flere nye produktionsmetoder holdt sit indtog. Op gennem 1960'erne blev konkurrencen skærpet for produktion af buskarrosserier, men Stautrup Karosserifabrik holdt skansen ved at begynde at bygge bogbusser, ligesom man optog en nicheproduktion med ombygning af kassevogne til minibusser. Udover opbyggervirksomheden har fabrikken også udført reparationsarbejder og klargøring af busser. I 1990'erne blev konkurrencen hårdere og hårdere, og den lille virksomhed havde ingen muligheder for at rationalisere produktionen yderligere. Og i efteråret 2002 besluttede Rasmus Skaarups efterkommere at lukke virksomheden. Hvor virksomheden i Stautrup lå, er der i dag (2015) bygget rækkehuse og intet afslører, at der i næsten 100 år lå en karrosserifabrik på stedet.

  • - Bil Magasinet
    af Steen Bachmann
    123,95 kr.

    undefined

  • af Anders Richter
    164,95 kr.

  • - billeder af Sorø Karosserifabriks produktion
    af Jens Birch
    256,69 kr.

    I 1918 åbnede karetmagersvend Aksel Andreasen under beskedne former et karetmagerværksted i Priorgade i Sorø. Til en begyndelse var det reparation og bygning af hestekøretøjer, som udfyldte arbejdsdagene, men Andreasen havde en vision: Han ville bygge karrosserier til de mange biler, der rullede ud på de danske veje i årene efter 1. verdenskrig. Visionen blev mere end opfyldt, og Andreasen drev sin virksomhed frem til en af de betydeligste karrosserifabrikker i Danmark. I bogen følger vi fabrikkens historie i såvel op- som nedgangstider. Ligesom vi ser på den mangfoldighed af karrosserier til person- og varebiler såvel som lastbiler og ikke mindst busser, der rullede ud fra Sorø Karosserifabrik gennem årene fra den spæde begyndelse i 1918 frem til 1974, hvor det sidste karrosseri blev bygget. I årene herefter fortsatte virksomheden med renovering og reparation af karrosserier, ligesom man også handlede med personbiler. Bl.a. oliekriserne i 1970’erne betød, at det gik ned ad bakke for virksomheden, og den lukkede i 1983. Vi får også et indblik i, hvordan man tidligere fremstillede karrosserier. I de godt 55 år, hvor Sorø Karosserifabrik var aktiv, blev der bygget karrosserier til mere end 800 busser, hvortil kom opbygning af personbiler samt vare- og lastbiler. Bogens mere end 275 illustrationer giver et godt indblik i såvel fabrikkens alsidighed som i karrosserityperne.

  • af Nikolaj Karlshøj
    159,95 kr.

    Ny dansk bog om den legendariske Volkswagen Golf GTI VW GOLF GTI af Nikolaj Karlshøj er en helt ny bog på dansk om bilen, alle kender. Det er historien om det hemmelige projekt, der endte med at blive en af de mest indflydelsesrige biler i nyere tid. Ikke kun, fordi den satte nye standard for, hvor sportslig en almindelig familiebil kunne være — det var simpelthen sportsvognen til manden med den almindelige pengepung! I bogen gennemgår forfatteren på et seriøst og underholdende sprog legenden om den tyske hot-hatch, som i år kan fejre 35-års jubilæum. Det er fortællingen om kaffeklubben, der kæmpede mod Volkswagen-koncernens konservative ledelse i midten af 70’erne, men til sidst fik deres vilje og kunne præsentere den første 110-hestes VW Golf GTI på Frankfurt Motor Show i 1975. Det er beretningen om de forskellige generationer af GTI-modellen, som forfatteren selv testkører og vurderer. Det er historien om racerbilen Golf24, som Volkswagens motorsportsafdeling udviklede på rekordtid og indsatte i det legendariske 24-timers-løb på Nürburgring i år. Og det er meget, meget mere. VW GOLF GTI er med andre ord den komplette bog for kendere, fanatikere og helt almindelige bilentusiaster. De 150 sider, som desuden indeholder den obligatoriske oversigt over de forskellige GTI-modeller fra 1976 og frem til i dag, er naturligvis trykt på tykt papir i høj kvalitet og krydret med fantastiske billeder. Nikolaj Karlshøj har gennem årene skrevet artikler om biler til Bil Magasinet, Auto Bild, Bilen, Børsen, Bil Markedet, Metro Express, Ekstra Bladet og Bolig Eksklusiv og er i dag chefredaktør på månedmagasinet BIL EKSPRESSEN, som udgives af Duckshoot Media.

  •  
    138,95 kr.

  •  
    138,95 kr.

    Den mest omfattende oversigt over biler på det danske marked.Alle årets nyheder - lige fra Alfa Romeo 159 til Toyota Aygo.Fotos og omtaler af hele 577 bilmodeller.Guldplade-priser.Kæmpe oversigt med tekniske data og priser på næsten 1700 biler.

  • af Martin Zerlang
    298,95 kr.

    Denne bog handler om bilens kulturhistorie i Danmark. Om hvordan den har skrevet sig ind i samfundet, i landskabet, i bylivet, i familierne, ja, i forholdet mellem kønnene og generationerne. Og om hvordan man har talt og skrevet om bilen i Danmark.Det 19. århundrede var togdriftens store århundrede. Omkring århundredeskiftet kom cyklen på alles læber. Men set i bakspejlet blev det 20. århundrede først og fremmest bilens århundrede, fordi den i højere grad end cyklen ændrede hverdagslivet, byerne, arbejds- og familieforhold. Her i det 21.århundrede er cyklen og toget ved at indhente bilens forspring, men den spinder stadig som en kat på rastepladserne, og den er stadig et omdrejningspunkt for vores kultur.Bogen er rigt illustreret med billeder fra danske satirehæfter, kunstmuseer og fotoarkiver.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.