Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Biler: for alment interesserede

Her finder du spændende bøger om Biler: for alment interesserede. Nedenfor er et flot udvalg af over 763 bøger om emnet.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Den ultimative visuelle historie
    af Charles Armstrong-Wilson
    235,95 kr.

    Den ultimative køretur gennem bilens historie.Med et utal af illustrationer beskrives mere end 1200 biler fantastiske historie i detaljer. Her fortælles om epokegørende motorer; berømte biler og mændene og maskinerne bag verdens mest populære mærker.Tanken om personlig individuel transport startede med Karl Benz’ Motorwagen i 1885; og da Henry Ford præsenterede masserne for sin ”Tin Lizzie” i 1908; var den amerikanske bilindustri blevet voksen. Fra 1920’erne fineste biler blev statussymboler for hollywoodstjerner; mens de mindre biler for første gang gjorde det muligt for offentligheden at opleve billig og pålidelig motorkørsel.I skyggen af 30’ernes depression blev kørslen stadigt mere demokratisk. Anden Verdenskrig satte en stopper for bilproduktionen; men da freden vendte tilbage; skabte arven fra militærteknologien en eksplosion af fremragende nye motorer. Efter krigen fremhævede de amerikanske bilfabrikanter fart; luksus og kraft ved at bruge luftfartens linjer og forkromede dekorationer med utrolige (og nogle gange absurde) resultater.1960’erne var en tid; hvor alt kunne lade sig gøre. Med nye motorer og unikke enere; fra E-type til Elan og fra Mini Cooper til Corvette Sting; var der spænding på hele vejen. Til gengæld repræsenterede 70’erne dagen derpå med brændstofkrise. Bilerne blev dog også bedre at køre. De midtmonterede motorer øgede reaktionen; turboladere gav bid og automatiske sikkerhedsseler og airbags gav tryghed. Fra 1980’erne og ind i 90’erne steg efterspørgslen efter sikkerhed; luksus; ydelse og perfekt konstruktion. En ny epoke inden for sportsvogne og fine sedaner blev matchet med hurtigt voksende og stadigt mere brugervenlige typer som SUV’ere og MPV’ere.I dag udviskes de traditionelle grænser ved at kombinere off-road; passagerkomfort og ydelse. Hybrider hjælper med til at spare brændstof og skære ned på udledninger; mens de nyeste superbiler får 322 km/t til at virke som noget dagligdags. Hvad bliver det næste? Entusiasterne håber naturligvis på; at bilkørsel vil blive ved med at være det; som det altid har været – sjovt.

  • af Flemming Søeborg
    310,95 kr.

  •  
    138,95 kr.

    Retro Revyen 2020: Ny lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.

  • af Jens Birch & Ole Gold
    387,95 kr.

    I 1932 begyndte DSB for alvor at satse på busdrift. Vi følger historien i overordnede træk fra den spæde begyndelse i Sønderjylland og op gennem tiden til den bitre ende.Historien fortælles gennem billeder, som viser os de første rutebiler og derefter mangelsituationen under besættelsen og udvidelserne i årene derefter. Igennem 1950'erne, hvor rutebilerne havde deres storhedstid, følger vi udviklingen hen imod standardiserede bustyper. Mangfoldigheden var stor, og heldigvis har vi kunnet vise billeder af de fleste bustyper. I 1960'erne begyndte passagererne at udeblive, og der måtte indskrænkes på forskellig vis. Men trods dette kommer nye ruter til, bl.a. i takt med at jernbaner nedlægges. I de næste to årtier indtræder en form for stabilitet, som skyldes lovgivningen om, at amter og kommuner får det overordnede ansvar for bustrafikken. DSB rutebiler indtræder som entreprenør og udfører kørslen på kontrakt. Enkelte ruter drives dog fortsat for egen regning.I 1990'erne bliver det meste af buskørselen udbudt i licitation - og DSB busser bliver et selvstændigt aktieselskab, som udskilles fra DSB og overdrages til Trafikministeriet. Kort efter skifter DSB busser navn til Combus. I denne periode genindtræder tidligere tiders mangfoldighed i materiellet i takt med, at der stilles forskellige krav fra trafikselskaberne. Combus kom hurtigt ud i et sandt økonomisk uvejr, og i 2001 solgte Trafikministeriet selskabet til Arriva.Tag med på en tur med DSBs busser fra 1932 og op gennem tiden til afslutningen med Combus i 2001.

  • af Erich Karsholt
    528,95 kr.

    Dette er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om produktion, handel, markedsføring og foretagsomhed. Udkommer medio NOVEMBER Erich Karsholt: Dansk bilproduktionBil- og samlefabrikker i det 20. århundrede. BILHISTORIE - INDUSTRIHISTORIE - KULTURHISTORIE - SAMFUNDSHISTORIE Det er en udbredt opfattelse, at der ikke er produceret biler i Danmark… Men det omvendte er realiteterne: Næsten en million biler er det blevet til! Nu kommer bogen der belyser denne side af dansk industrihistorie og bilkultur. Årets julegave til især mænd der interesserer sig for teknik og historie! I de to første årtier af 1900-tallet skete en revolutionerende udvikling af ikke blot selve bilen, men også omkring fremstillingen, der gik fra håndværksmæssig tilvirkning af få enheder til masseproduktion. De danske forsøg på en bilindustri kom ikke over begynderstadiet, før de udenlandske bilfabrikker viste deres styrke. Til gengæld betød bilernes voksende udbredelse at der opstod fordele ved at samle bilerne lokalt. De første var Ford Motor Company (1919) og General Motors (1924). Gennem årene er mere end 40 forskellige bilmærker samlet i Danmark. Samlefabrikkerne havde betydning for industriens udvikling gennem inspiration af amerikansk organisering, men de udenlandske fabrikker måtte også tilpasse sig de danske vilkår, herunder vores arbejdsmarkedsforhold. I mellemkrigsårene blev hovedparten af alle biler til det danske marked samlet herhjemme. Under besættelsen holdt fabrikkerne beskæftigelsen oppe gennem bl.a. fremstilling af gasgeneratorer - og arbejde for besættelsesmagten. I efterkrigstiden voksede produktionen gennem 1950'erne, hvor der også var toldfordele ved at samle bilerne herhjemme, men fabrikkerne var i længden for små og urentable. Samle-fabrikkerne lukkede én efter én op gennem 1960’erne. Den sidste og største dog først i 1974. Der blev i Danmark samlet ca. 920.000 biler. Til sammenligning blev der i sidste århundrede fremstillet ca. 10.000 biler af danske bilmærker. Der er tale om et stykke industrihistorie, der endnu ikke er blevet analyser og beskrevet. Bogen baserer på et stort antal kilder. Bogen indeholder desuden mere end 750 foto og illustrationer. Erich Karsholt: Dansk bilproduktion. Bil- og samlefabrikker i det 20. århundrede.456 sider, vejl. udsalgspris 499 kr. Niels Nørgaard Telefon 4052 0021 niels@strandbergsforlag.dk www.strandbergsforlag.dk

  • af Peter Nygaard
    459,95 kr.

    Ferrari er en legende i formel 1. Og det eneste team, der har været med, siden VM startede i 1950. I denne bog fortæller Peter Nygaard den fascinerende historie om Enzo Ferrari og hans biler. Fra formel 1-premieren på Silverstone til i dag - 1000 grandprixer senere. Om op- og nedture, den utrættelige kamp for at vinde, om interne stridigheder og magtkampe - på fabrikken og på banen. Og om de kørere, ingeniørere og ledere, der alle har bidraget til legenden om Ferrari.Bogens billeder er en underholdende, smuk og dramatisk fortælling, som giver læseren et enestående indblik i historien om, hvordan en myte inden for motorsport blev skabt.Peter Nygaard er Danmarks førende forem 1-ekspert og har fulgt Ferraris tragedier og triumfer helt tæt på siden 1982.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt
    497,95 kr.

    I 2011 er det 125 år siden at bilen blev opfundet. Både Daimler og Benz lancerede i 1886 deres første automobil. Langt senere blev de to mærket slået sammen til Daimler-Benz og kaldte deres biler for Mercedes. Bogen her handler mere om mennesker og historier end om specifikke tal om mål, vægt og HK. Med op i mod 500 illustrationer, hvoraf mange aldrig har været offentliggjort før, har forfatteren Erich Karsholt ydet en monumental indsats i sine bestræbelser på at afdække og beskrive historien om Mercedes i Danmark. Bogen tiltaler både bil-entusiasten og den historieinteresserede, idet man faktisk gennemgår Danmarks-historien med en rød trød i form af Mercedes. Bogen er lavet i opslagsafsnit, så den kan læses i vilkårlige afsnit når man har tid og lyst. Den har modtaget fine anmeldelser og er på vej i andet oplag.

  • - 20 års dansk motorsportshistorie
    af Morten Alstrup & Peter Elgaard
    272,95 kr.

    DTC-serien satte ikke blot sit præg på dansk motorsport.Klassen forandrede også sporten. For evigt. DTC-serien befandt sig konstant ioverhalingsbanen. Der blev sat helt nye standarder for, hvordan racerløb kunneafvikles i Danmark. Og DTC var den første danske løbsserie, der blev vist livepå TV. Den historie fortælles i DTC – Fra start til målflag.Ideen til DTC-serien startede med et møde mellem PeterElgaard og Morten Alstrup. Det er dette makkerpar, som står bag denne bog. De fortæller historien,men de er ikke alene. Mange af de 171 kørere, som har været med i DTC-serien i enten Super 2000-eller V8-tiden, bidrager til historien med deres egne oplevelser og anekdoterfra dansk motorsports superliga.I DTC – Fra start til målflag kan man læse hele historien. Fra daJesper Sylvest i 1999 i sin Peugeot 306 tog den første titel til Kasper H.Jensen i 2019 skrev sig ind i historien som den sidste mester. Bogen sætterfokus på en lang række temaer og tendenser gennem de 20 sæsoner og fortællernogle af de historier, som først nu kommer frem i lyset. 20 år ioverhalingsbanen.

  • - Hvad siger du med din bil - og hvad siger din bil om dig?
    af Christian Grau
    235,95 kr.

    Hvornår har du sidst set en Bandidos i en Suzuki Wagon R? Enhver bil fortæller en historie - ikke kun om sig selv, men også om sin ejer. Det er dén historie Mænd & Biler handler om. Det er bilen set gennem øjnene på en livsstilsekspert, der har beskæftiget sig professionelt med biler, mennesker og målgrupper i mere end ti år. Se, hvad din bil siger om dig, få tips til god kørestil og rul med, når Christian Grau tager kørehandskerne på for at hylde de bedste biler, de værste medtrafikanter og andre fænomener fra bilernes verden.

  •  
    187,95 kr.

  •  
    187,95 kr.

  • - Svensk teknik og italiensk elegance
    af Per Groth
    268,95 kr.

    Denne bog beskriver på engelsk historien om Volvo 1800, som primært blev skabt for generelt at øge kendskabet til Volvo og salget af Volvo-biler uden for Sverige. Bogen beskriver Volvos historie fra starten i 1927 til den sidste Volvo 1800 kørte af samlebåndet i 1973. Fokus er dog på designfasen af Volvo 1800, problemerne med at finde et sted, hvor bilen kunne produceres, og de problemer, som produktionen i starten var ramt af. Bogen beskriver i detaljer de 12 modelår, hvor Volvo 1800 blev fremstillet mellem 1961 og 1973, samt Volvo 1800-modellens indflydelse på senere Volvo-biler, som Volvo 480, og nyere modeller som Volvo C30. Læseren kan også lære om flere eksempler på brugen af Volvo 1800 i film og reklamer, samt læse om kendte personer, der har ejet en Volvo 1800 gennem årene. Bogen indeholder mere end 1.000 fotos og illustrationer, hvoraf en væsentlig del ikke tidligere er udgivet. Selvom Volvo 1800 kun blev produceret i mindre end 50.000 biler, er der ingen tvivl om, at bilmodellen har haft en meget positiv indflydelse på Volvos salg af biler på især det amerikanske marked, og samtidig er den blevet en af Volvos mest vigtige ikoner. ---------------------- This book, written in English, describes the story of the Volvo 1800, which was primarily created to generally increase awareness of Volvo and sales of Volvo cars outside Sweden. The book describes Volvo's history from the start in 1927 until the last Volvo 1800 drove off the assembly line in 1973. However, the focus is on the design phase of the Volvo 1800, the problems of finding a place where the car could be produced, and the problems that production at the start was affected by. The book describes in detail the 12 model years where the car was produced between 1961 and 1973, and the influence of the Volvo 1800 model on later Volvo cars, such as the Volvo 480, and newer models such as the Volvo C30. The reader can also learn about several examples of the use of the Volvo 1800 in films and commercials, as well as be informed about famous people who have owned a Volvo 1800 over the years. The book contains more than 1,000 photos and illustrations, a significant part of which has not previously been published. Although the Volvo 1800 was only produced in less than 50,000 cars, there is no doubt that the car model has had a very positive impact on Volvo's sales of cars in the US market in particular, and at the same time has become one of Volvo's most important icons

  •  
    134,95 kr.

    Retro Revyen: Lækker udgave af årbogen om klassiske biler og youngtimere fra folkene bag Bil Magasinet. Du kan glæde dig til et opdateret priskatalog med over 2.000 klassikere samt dybdegående artikler om udvalgte biler. Du får lækre billeder af biler fra flere årtier – sportsvogne såvel som flydere.Derudover rummer årbogen spændende temaartikler om bl.a. elektriske klassikere samt guides til pleje, import og originalitetskravet for veteranbiler.

  • af Martin Zerlang
    310,95 kr.

    Denne bog handler om bilens kulturhistorie i Danmark fra de første dristige køreture over bilens rullende sejrsgang i det 20. århundrede og videre til nutidens diskussioner om grønne og førerløse biler.De første biler var legetøj for grever og grosserere. Så skabte Ford en bil, hvor masserne kunne lege med, og i 1920’erne åbnede Ford og General Motors samlefabrikker i Københavns Sydhavn. Under besættelsen blev bilerne klodset op, men fra 1950’erne blev Danmark omdannet i bilens billede med motorveje, rastepladser, tankstationer, forstæder, moteller, garager, carporte, campingferier og, ifølge Lise Nørgaard, mødre bag rattet. ”Vroum, Vroum”, skrev Anders Bodelsen. ”En raket på fire hjul”, skrev Klaus Rifbjerg. Bilen var nu symbolet på, hvad det var muligt at opnå. Med oliekrisen og de bilfrie søndage i 1970’erne skærpedes modsætningen mellem bilelskere og bilhadere. Er bilen friheden på fire hjul, eller er bilen ensbetydende med ”automobilfascisme”? Mens diskussionen kører, er bilparken kun blevet større, og stadig flere lader sig definere ved deres auto-cv: Er du en Fiat eller en Ferrari – eller en Tesla?Gennem en lang række kulturhistoriske nedslag undersøger bogen, hvordan bilen har skrevet sig ind i samfundet, i landskabet, i bylivet, i familierne, i forholdet mellem kønnene og generationerne, i arkitekturen, kunsten, litteraturen, popmusikken og filmen.

  • - Mennesker, biler og markedsføring
    af Erich Karsholt & Henrik Stenholt
    441,95 kr.

    Renault har en lang og stolt historie i Danmark. For første gang nogensinde har man her en samlet fremstilling af mærkets historie i Danmark, og navnlig de mennesker der har været med på Renault-vognen gennem de lidt over 100 år hvor Renault har været i Danmark. Med ca. 700 illustrationer og billeder, hvoraf mange stammer fra private arkiver og ikke har været offentliggjort før, er her tale om en særdeles underholdende og letlæst bog. Det er ikke en bilbog i gængs forstand, men mere et stykke danmarkshistorie om handel, markedsføring og foretagsomhed.

  • af Sarah Ophelia Møss
    308,95 kr.

    Luksusvarer bringer værdi i vores liv på mange planer. Det kan være glæden ved lyden af en gammel sportsvogn, følelsen af at sidde i en særlig stol eller synet af en funklende diamant på fingeren. Men luksusvarer kan i tilgift også, med den rette baggrundsviden, forvandles til en potentiel profitabel forretning. Denne bog klæder dig på til at investere i ure, møbler, diamanter, vin, biler og kunst. En række eksperter beretter om baggrunden for luksusvarernes opståen, og om hvordan de blev til samle- og investeringsobjekter. Om hvad det er, der gør nogle ting særligt værdifulde, og om alt det, du i øvrigt skal være opmærksom på, når du skal vælge dit investeringsobjekt. Mød eksperterne:Kristian Haagen, DailyWatchPeter Kjelgaard Jensen, Bruun RasmussenUlrik Hartmann, Hartmann’sMagnus Buchhave, JeroAlexander Wisler og Jens Christian Randrup, MY GARAGEKasper Nielsen, Bruun Rasmussen På hver deres felt videregiver de masser af brugbar og omsættelig viden og gør dig i stand til at træffe de gode beslutninger i en helt ny og spændende investeringsverden. Du møder desuden en række private investorer, der fortæller om deres passion og erfaring med investering i luksusvarer.Om forfatteren Sarah Ophelia Møss er kommunikatør, sociolog og bestsellerforfatter. Hendes passion er via inkluderende kommunikation, at udbrede kendskabet til nye områder på en måde som alle kan forstå. Hun er forfatter til en række bøger, og uanset om det er i rollen som skribent, ekspert eller facilitator er fokus altid på at skabe et kærligt og nærværende rum for læring. I 2019 blev Sarah valgt af Berlingske som en af landets 100 mest indflydelsesrige kvinder og bliver ofte anvendt som ekspert i kommunikation om finansiel inklusion af de store danske medier

  • af Vaughan Grylls
    125,95 kr.

    A beautifully illustrated book about Saab cars and why people love them, featuring classic models in 50 evocative photographs.

  • - historien om tyren fra Sant´Agata
    af Christian Frost
    197,95 kr.

    Ny dansk bog om Lamborghini af forfatter og bilentusiast Christian Frost.Tag med, når Lamborghinis legendariske testkører, Valentino Balboni, kører samtlige udgaver af Countach - og når Christian Frost tester Aventador, Diablo, Miura og Gallardo. Du får historien, en komplet oversigt over alle modeller, et blik ind i fremtiden og meget, meget mere. Lamborghini af Christian Frost udgives af forlaget Duckshoot Media, der også står bag bøgerne om Porsche, Peugeot og En Bilidiots Bekendelser... samt månedsmagasinet ´Bil Ekspressen´.

  •  
    187,95 kr.

  • - Audi, Nag, Büssing, Leyland, Scania
    af Jens Jessen
    140,95 kr.

    DAB - hele Danmarks bus- og lastbilfabrik Audi NAG Büssing Leyland Scania af Jens Jessen.Bogen beskriver fabrikkens historie fra den bliver grundlagt i 1912 og op gennem tiden. Vi hører om branden i 1932, sabotagen under krigen, hvor fabrikken bliver sprængt i luften og retsopgøret efter krigen, som fik store konsekvenser. Efterkrigstiden med ny ledelse, og den sidste tid, hvor fabrikken skiftede ejere flere gange for til sidst at måtte lukke i 2003.Også historien om lastbilmærkerne, man byggede på, beskrives. De mange fotografier fører læseren tilbage i tiden og vil bestemt begejstre mange.

  •  
    147,95 kr.

  •  
    177,95 kr.

  • af DK
    294,95 kr.

  • - Kategori B (bil) - Inklusiv oplæsning & online medier
    af Stella Betak & Teoriundervisning.dk
    387,95 kr.

    Den første teoribog du rent faktisk vil læse! Teoribogen er skrevet i et normalt og direkte sprog Bogen inkluderer oplæsning, video, VR og links via QR-koder Indholdet dækker hele køreskole forløbet til kategori B, bil ‘Teoribogen’! Alle som har taget kørekort husker ‘teoribogen’, men de færreste husker, hvad der stod i den. Stoffet i teoribøgerne har nemlig altid båret præg af juridisk tale og kedeligt læren-udenad-materiale, hvis indhold er glemt få timer efter man har modtaget sit kørekort. Og det er jo ikke meningen! Med Den Digitale Teoribog har vi nytænkt den gamle måde at tænke køreteori på. Ved at lade os inspirere af alle de muligheder teknologien i dag byder os, har vi blandet alle de medier vi bruger i vores dagligdag ind i bogen. Det komplicerede er gjort ukompliceret, fordi vi ikke behøver at lade os begrænse af sproget. I bogen vil man støde på QR koder, der linker til videoer, hvor man visuelt kan se, det emne man lige har læst om. På denne måde bliver materialet anderledes relevant for eleven, der endnu ikke har praktisk erfaring med trafikken, og derfor kan have svært ved at forstå helheden og komplek-siteten i de forskellige trafikale situationer. På denne måde øger vi forståelsen og gør indlæringen mere umiddelbar.

  • af Jakob Andresen & Erik Kristoffersen
    397,95 kr.

    Kør med politiet gennem 100 års historie og læs fortællingerne om deres patruljevogne og politibiler. Dette er den store bog om dansk politis biler gennem tiden. Fra den første i 1918 – en lejet Hopmobil bygget i USA med plads til seks betjente – til i dag, hvor patruljevognene oftest er Passat eller Touran.Politiet skal følge med – det gælder også på fire hjul. Fortællingen om politiets biler er i sig selv et stykke danmarkshistorie, der på fascinerende vis afspejler den utrolige tekniske udvikling gennem 100 år. Læs om:Danmarks første ’patrouille-Vogn’, der kostede den formidable sum af 5.749,40 kr.De mest udbredte bilmærker, der er anvendt af politiet i årtierne siden 1920’erne.De mange krav, som moderne politibiler skal indfri. Patruljevognene er i dag mobile kommunikationscentre, der samtidig skal have plads til betjentenes sikkerhedsudstyr.Opsigtsvækkende begivenheder, hvor politiets biler har været med i forreste række. Det gælder eksempelvis det tragiske drab på fire unge betjente i 1965, Volvorøveren i 1968 og urolighederne i forlængelse af rydningen af Ungdomshuset på Jagtvej i København.Politiets biler er rigt illustreret i farver. Alle, der finder politiets arbejde fascinerende, og alle ægte bilentusiaster vil elske denne bog. Jakob Andresen er journalist ved DR Nyheder. Erik Kristoffersen er tidligere vicepolitikommissær og har haft særligt fokus på politiets biler gennem en lang årrække.

  • - Sechers Rutebiler 1932-95
    af Mikael Hansen
    287,95 kr.

    Bogen beskriver en spændende del af Djurslands trafikhistorie - med overraskende perspektiver langt fra Mols Bjerge og med tråde helt til Polen og Gorbatjovs Sovjetunionen. Historien om Sechers Rutebiler fra Rostved på Djursland begynder med at buschaufføren Søren Secher Sørensen i 1932 åbnede en ny busrute fra Korup over Thorsager til Aarhus, som i de følgende årtier blev levebrødet for en ung familie.Sønnen Erling Secher overtog 35 år senere ledelsen, og så blev den ene rute til mange, og forretningen blev udvidet med turistkørsel, postbefordring og olietransport. Erling Secher var desuden landsformand for rutebilejernes brancheforening i otte år i 1980’erne. Erling Sechers stjernestund var busruten mellem Moskva og Warszawa i 1989 - et aldrig før prøvet koncept. Samarbejdet med danske, polske og sovjetiske partnere i Østeuropas og Sovjetunionens tøbrudstid så i begyndelsen lovende ud. Skæbnen ville, at ruten åbnede 9. november 1989, den historiske dag for Berlinmurens fald. Tøbruddet i Østeuropa blev til en tsunami, som også rev den nye busrute med sig i faldet. Erling Secher solgte i 1995 sit livsværk til den svenske buskoncern Swebuss og fik siden en karriere i danske og internationale busselskaber - men altid med Rostved og Djursland som omdrejningspunkt.

  • - Volume 3
    af Henrik Dreboldt
    212,95 kr.

    For tredje år i træk lander kongerigets tungeste (vejer 1,5 kg og måler h/b/tykkelse 34/24/2,5 cm) automobilårbog. Perfekt til den kommende bilkøber, eller bilnørden der skal en tur i sommerhuset eller bare foran pejsen en klassisk dansk støvregnsdag. Bogen er et koncentreret fysisk indkog af al den gøgl, løjer og seriøs forbrugerjournalistisk, som er løbet over skærmen ovre på Kuffert & Kørehandskers YouTubekanal. Altså en rolig mulighed for at fordybe sig i bilentusiasme årgang 2023, og få det gyldne overblik over de bærende tendenser og de vigtigste biler lige nu. Vi kommer omkring alt fra kinesiske elbiler til hybridsportsvogne. I år er bogen vokset til 300 sider. Stadigvæk med det store automobilleksikon bagerst i bogen som bærende element. I Leksikonet er alle mærker og alle modeller på det danske marked beskrevet, og der er købsanbefalinger, QR-links til youtube test af bilerne og kåring af de bedste biler i 13 forskellige kategorier – fra bedste elbil til under 400.000 kr. (MG4) til bedste sportsvogn (Porsche Cayman GT4 RS). Men det er de store features og tendenshistorier med luftigt layout og smukke billeder, der løfter bogen fra opslagsværk til tidsrøver. Forfatterne kører til Polarcirklen i en elbil i januar måned, fyrer en Tesla Model S Plaid med 1.020 hk af på en snoet b-vej, kører til Formel 1 på Monza i en den første Mercedes-AMG hybridracer og finder ud af, at Range Rover i virkeligheden er verdens bedste bybil. Alle historierne er drevet af eventyrlyst og nysgerrighed, og af den fascination af frihed som automobilet altid har lovet og leveret. Den absolut dummeste bil på det danske bilmarked – en trehjulet Morgan til over 500.000 kr., bliver også testet, og så finder forfatterne den bil, der giver allermest bagageplads for pengene, og dermed er perfekt til en tur over grænsen i en krisetid – og her er der naturligvis tale om Dacia Jogger.

  • af Ole Gold
    268,95 kr.

    Om danske jernbaners rutebiler er der efterhånden skrevet en del. Men banernes øvrige landevejskøretøjer har ikke været genstand for nogen særlig opmærksomhed. De danske jernbaner begyndte i 1920'erne for alvor at blive truet af konkurrencen fra bilerne. Mange jernbaner tog konkurrencen op ved selv at gå ind i bildrift. Enten ved selv at drive fragtruter eller ved at etablere udkørsel af gods fra stationerne. I nogle tilfælde anskaffede banerne selv biler til opgaverne, mens de i andre tilfælde indgik aftaler med vognmænd om opgaven. DSB begyndte for alvor at transportere gods med lastbil i slutningen af 1940'erne. Helt naturligt fulgte banernes bilpark med udviklingen i takt med, at der kom nye biler på markedet. Senere kom andre typer af biler til, f.eks. biler til vedligeholdelse af jernbanernes anlæg, bygninger mv. Bogen er ud over det jernbanehistoriske element, også en beskrivelse af udviklingen af de mindre lastbiler i Danmark. Hovedvægten er lagt på at vise billeder, men lidt tekst har også sneget sig ind. Biltyperne er "ganske almindelige biler", som vi husker dem fra gadebilledet. Baneejede lastbiler til godstransport forsvandt op mod årtusindeskiftet. Først ophørte privatbanernes kørsel med lastbiler i 1990’erne, og i år 2000 ophørte DSB med transport af stykgods. "Banernes Biler" består nu af tjenestekøretøjer til serviceopgaver, vedligeholdelse og lignende.

  •  
    175,95 kr.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.