Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Dannelsesteori og didaktik - Wolfgang Klafki - E-bog

- nye studier

Bag om Dannelsesteori og didaktik

Wolfgang Klafki har med sin teori om den kategoriale dannelse fået klassikerstatus i danske pædago­giske kredse, på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie. Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indarbejdet centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori. Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ‘i kulden’ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker. I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig ­placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788772044903
  • Udgivet:
  • 23. oktober 2019
  • Straks på e-mail.

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Dannelsesteori og didaktik

Wolfgang Klafki har med sin teori om den kategoriale dannelse fået klassikerstatus i danske pædago­giske kredse, på linje med Rousseau, Pestalozzi, Fröbel og andre store navne i pædagogikkens historie.
Selv om Klafkis værk bygger på den klassiske åndsvidenskabelige teori, har han indarbejdet centrale aspekter fra nyere pædagogiske retninger i sin kritisk-konstruktive teori.
Med de senere års tilbagevenden til en mere kulturorienteret undervisning og den fornyede fokusering på fagligheden er Klafki efter flere år ‘i kulden’ igen kommet ind i varmen. Klafki støtter imidlertid ikke de nykonservative tendenser med den ensidige fokusering på fagene og fagligheden. Han er ikke fagdidaktiker, men almen didaktiker.
I sin videreudvikling af den kategoriale dannelsesteori viser han, hvordan erfaringer har en vigtig ­placering i al læring, men det er netop på baggrund af værdiorienteringer, der udspringer af etiske normer. Undervisning, der ikke vedkender sig en bagvedliggende dannelsesteori, er for Klafki meningsløs.

Brugerbedømmelser af Dannelsesteori og didaktik



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.