Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Fagsprog i naturfag - John Polias - Bog

Bag om Fagsprog i naturfag

Når elever arbejder med sproglige genrer i naturfag, får de en større viden om og forståelse for fagene. Og de bliver bedre til at læse og selv skrive fagtekster. Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel: analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtryk præsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprog stilladsering på makro-, meso- og mikroniveau. Bogen gennemgår dernæst de sproglige ressourcer, eleverne skal beherske for at kunne skrive fagtekster i naturfagene. Desuden giver den læreren konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed. Fagsprog i naturfag henvender sig til læreruddannere og lærerstuderende, som skal planlægge, gennemføre eller deltage i naturfagsdidaktisk undervisning. Herudover kan naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere i grundskolen og lærere i gymnasiet finde inspiration til, hvordan de kan styrke elevernes greb om naturfagene med et øget fokus på fagsprog.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788750053705
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 200
  • Udgivet:
  • 1. maj 2020
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 175x240x13 mm.
  • Vægt:
  • 438 g.
  • 1-2 hverdage.
  • 26. november 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Fagsprog i naturfag

Når elever arbejder med sproglige genrer i naturfag, får de en større viden om og forståelse for fagene. Og de bliver bedre til at læse og selv skrive fagtekster.
Fagsprog i naturfag gennemgår de naturfaglige genrer (undersøgelse, klassifikation, argumentation osv.) og viser, hvordan læreren kan opbygge elevernes kendskab til sproglige mønstre og strukturer. Det indebærer for eksempel:
analyser af naturfaglige teksters struktur, sprog og visuelle udtryk
præsentation af den systemisk-funktionelle sprogmodel som teoretisk grundlag for elevers aktive brug af fagsprog
stilladsering på makro-, meso- og mikroniveau.
Bogen gennemgår dernæst de sproglige ressourcer, eleverne skal beherske for at kunne skrive fagtekster i naturfagene. Desuden giver den læreren konkrete pædagogiske værktøjer til undervisning i læse- og skrivefaglighed.
Fagsprog i naturfag henvender sig til læreruddannere og lærerstuderende, som skal planlægge, gennemføre eller deltage i naturfagsdidaktisk undervisning. Herudover kan naturfagslærere, læse- og naturfagsvejledere i grundskolen og lærere i gymnasiet finde inspiration til, hvordan de kan styrke elevernes greb om naturfagene med et øget fokus på fagsprog.

Brugerbedømmelser af Fagsprog i naturfag

  • Michael F. 14. juni 2020

    En ensidig, men grundig bog, der kommer vidt omkring de sproglige problemstillinger der er i forhold til fagsproget i naturfagene. Bogen er fyldt med mange fine eksempler, ikke mindst er der teksteksempler der er gennemgået helt slavisk og farvekodet, det er meget nyttigt. Der er dog et par minusser ved bogen. Bogen har et meget ensidigt fokus på genrepædagogik. Dette fremgår dog ikke af bogens beskrivelse eller cover. Det burde stå meget tydeligt, især når man tager bogens beskrevne sigte i betragtning. Her er det at man kun ser tingene fra EN vinkel, på et bredt emne og med mange tilgange; noget man burde annoncere med. Dernæst vil jeg sige at bogen indeholder meget ubeskrevet sprogteori, og en nærmest selvfølgelig forventning om at læseren er ganske velbevandret i sprogteori. Nu er jeg sproglærer, så det gik fint for mig, men mange af mine kolleger og tidligere undervisere ville have svært ved at gennemskue dele af bogens materiale, forfatterens sprogsyn og den bagvedliggende teori. Så hvis du er velbevandret i sprogtilegnelse og søger inspiration eller indsigt til undervisningen i fagsprog i naturfag er bogen glimrende, men dog med det forbehold at løsningerne er baseret i genrepædagogikken. Så er det ikke lige en læringsteori du er tilhænger af skal du selv oversætte bogens løsninger. Har du et funktionalistisk og konstruktivistisk udgangspunkt, så går det nok også.


Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.