Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog giver nogle bud på, hvordan et visionært og åbent samarbejde mellem pædagogisk professionelle, der fokuserer på elevers læring og undersøgelser af praksis, kan være med til at fremme en fælles fagdidaktisk viden. En fagdidaktisk viden er kendetegnet ved evnen til at kunne formidle fagligt indhold på en måde, der er tilpasset en bestemt gruppe elevers forståelse. Den udgør en væsentlig del af lærerens samlede professionelle kompetence. Da lærerens fagdidaktiske viden kan have en tendens til at være overvejende personlig og privat, fordi den primært aktiveres i klasseundervisningen, ligger der en udfordring i, hvordan den i højere grad kan deles med andre i skolen og dermed omformes til en kollektiv ekspertise
I bogen giver forfatterne konkret viden om at arbejde med dialog og kommunikation i organisationer. Benedicte Madsen formår at formidle sin viden og erfaring fra mange års arbejde inden for det social-, arbejds- og organisationspsykologiske felt i en konkret og meget anvendelig form.Benedicte Madsen er mag. scient. soc., lektor ved Århus Universitet og leder af Psykologisk Instituts Center for systemudvikling. Hun har i mange år arbejdet inden for det social- og organisationspsykologiske felt og skrevet om blandt andet kommunikation, konsulentbistand, forsøgs- og udviklingsarbejde og arbejdsløshed.
Dette er en bog om pædagogisk arbejdsglæde. Gennem tiden er der skrevet mange bøger om kriser og krisehåndtering, men kun meget få om glæde og håndtering af begejstring. Forfatterne forsøger ikke at bilde sig selv eller andre ind, at man ved at sætte glæden på den pædagogiske dagsorden har fundet en genvej. Der findes ingen nemme smutveje til en glad og god pædagogisk hverdag. Men det er forfatternes hypotese, at når man lader glæden, optimismen og anerkendelsen være en betydningsfuld del af den faglige drivkraft, skabes en stødpude mod pædagogisk handlingslammelse skabt af pessimisme og katastrofetænkning.Det er bogens intention at stille skarpt på de positive konsekvenser, det kan afstedkomme, hvis man bevidst, systematisk og målrettet bygger det pædagogiske liv op omkring sine personlige styrker. Autenticiteten betyder bl.a., at man tager sig selv alvorligt som ressourceperson. At den enkelte anerkender sine egne personlige ressourcer.Afslutningsvis er der en ønskeliste til morgendagens pædagogiske helte. Bogen henvender sig bredt til pædagoger, lærere, psykologer, studerende og andre med interesse for anerkendende relationsarbejde.
Aktionslæring er en metode, der kan bidrage til at understøtte pædagogisk udvikling rettet mod børnenes hverdagsliv og medarbejdernes faglighed. Samtidig kan aktionslæring være med til at sikre, at den pædagogiske udvikling baseres på viden og målformuleringer og bliver omsat til konkret praksis i hverdagen.Denne bog er en praktisk og overskuelig hjælp til institutioner, der arbejder med aktionslæring. I bogen præsenteres den didaktiske aktionslæringsmodel, og modellens ni arbejdspunkter gennemgås.Bogen henvender sig til ledere og medarbejdere i børnehaver og vuggestuer, 0-6-årsinstitutioner, fritidsinstitutioner, klubber, dagplejere og studerende ved grund-, efter- og videreuddannelser på dagtilbudsområdet.
Den voksende elevmangfoldighed i klasserummet udfordrer lærere til en stadig refleksion over, hvordan de bedst muligt kan understøtte alle elever i deres læringsprocesser. Denne bog ønsker at sætte fokus på lærerens inkluderende klasseledelse for på den måde at åbne for nye og konkrete veje til en mere inkluderende skole.Bogen tilbyder et teoretisk og forskningsbaseret grundlag for viden om og udvikling af inkluderende klasseledelse samt en dynamisk analyse- og udviklingsramme, der kan bruges både i forhold til egen praksis og til skoleudvikling af ledelsesprocesser på klasserumsniveau. Det er således målet at understøtte og igangsætte kompetenceudvikling i teamet og på skolen, så lærere formår at møde og tackle de udfordringer, en mere mangfoldig elevgruppe betyder for deres ledelse. Dette søger bogen at imødekomme ved at vise og forklare, hvordan tre skoler har arbejdet med at udvikle inkluderende klasseledelse på baggrund af deres lokale projekter i relation til analyse- og udviklingsrammen. Samtidig gives en række helt konkrete og situationsbestemte praksisudsnit til inspiration for det videre arbejde på skolerne.Bogen henvender sig til lærere og ledere i skolen samt studerende ved lærernes grund- og efter/videreuddannelse.På bogens hjemmeside kan du finde inspiration til det videre arbejde med inkluderende klasseledelse i praksis. Se www.dafolo.dk/læringsløft.
Professionsbacheloropgaven i læreruddannelsen er en vejledning til lærerstuderende om den afsluttende opgave i læreruddannelsen. Bogen præsenterer en samlet fremstilling af de problemstillinger, spørgsmål, muligheder og svar, man som studerende oplever, når man skal skrive sin professionsbacheloropgave.Der fokuseres på den empiriske dimension i opgaven, som kædes sammen med teorien i analysen for at bevidstgøre den studerende om mulighederne ved konstant at undersøge og analysere egen og andres praksis for at udvikle sin professionalitet. Den studerende skriver for professionen, hvor begreber fra fagene og de pædagogiske fag integreres og aktiveres gennem anvendelse inden for den kontekst, der anlægges i problemformuleringen.Bogen leder den lærerstuderende gennem overvejelserne før opgaveskrivningen, de centrale elementer og afsnit i bacheloropgaven og afslutter med en gennemgang af de formaliakrav, der er til skriftlige opgaver, samt anbefalinger i ft. effektiv brug af vejledere. Alt sammen med henblik på at skrive den gode, læseværdige og relevante opgave!
Livet i vuggestuen handler om børnenes indbyrdes samvær, deres fælles aktiviteter og spirende venskaber. Det handler også om det pædagogiske personales målrettede samvær og interaktion med det enkelte barn og grupper af børn. Denne bog sætter fokus på, hvordan pædagogerne sammen med børnene kan skabe et optimalt læringsmiljø, der åbner mulighed for børnenes trivsel, læring og udvikling.Bogen dækker blandt andet emner som:- typiske træk ved det 0-3-årige barns udvikling- de helt små børns læring- planlægning- dokumentation og evaluering af læringsaktiviteter- overgangen fra hjem til vuggestue- det vigtige forældresamarbejde- børn, der ikke trives i vuggestuen
Praktikken i pædagoguddannelsen fylder godt en tredjedel af den samlede studietid og rummer nogle helt særlige muligheder for læring og udvikling.Læring i praktikken giver den studerende, praktikvejlederen og underviseren en dybere forståelse af, hvad praktik er, og hvordan læreprocessen kan forstås, understøttes og kvalificeres gennem forskellige forskningsbaserede og caseinspirerede læringstilgange, -metoder og -redskaber.Bogen er skrevet til den nye pædagoguddannelse og kommer blandt andet ind på, hvordan kompetencemålene kan bruges som styrings- og måleredskab for den studerendes praktikforløb. Herudover beskriver bogen praktikkens prøver, arbejdet med praktikplaner, dokumentation af den studerendes læreproces, praktikvejledning, praktikforberedelse, studiedage, praktikbearbejdning samt praktikkens etiske aspekter og dilemmaer.Se bogens digitale materiale på www.dafolo.dk/profpædagog. Her findes en række forslag til selvstændige studieaktiviteter og yderligere læring i praktikken.Birgitte Højberg er uddannet socialpædagog og master i professionsuddannelse fra Aarhus Universitet, DPU. Hun er ansat som lektor i pædagogik og praktikkoordinator ved Professionshøjskolen UCC, Pædagoguddannelsen Sydhavn, hvorfra hun har mange års erfaring med praktikrelateret undervisning, vejledning og supervision, både af studerende, praktikvejledere og undervisere.
Neuropsykologi i et neuropædagogisk perspektiv formidler, hvordan neuropsykologien kan forstås i en neuropædagogisk ramme med fokus på hjerne, krop og omverden. Forfatterne viser, hvordan viden og teorier fra neuropsykologien kan anvendes inden for det pædagogiske, social- og sundhedsfaglige og undervisningsfaglige felt.Neuropædagogikken præsenteres og anvendes i bogen som en forståelses- og refleksionsramme, der indkapsler forskellige perspektiver fra neuropsykologien. Med emner som sansning, emotioner, tilknytning, hukommelse, kommunikation og mentalisering styrkes den professionelles evne til nysgerrigt at se bag om adfærden hos barnet, eleven, patienten eller borgeren – og til at reflektere over, hvordan vi påvirker og påvirkes i samspillet med andre.Forfatterne er alle tilknyttet Neuropædagogisk Kompetencecenter ved University CollegeNordjylland, der er en del af pædagoguddannelsen på UCN. Med deres forskning, undervisning og praksiserfaring breder forfatterne sig over det relationsprofessionelle område. Anni Mortensen og Eva Maria Oberländer er bogens faglige redaktører.
Magasinet I børnehøjde er uafhængigt og udgives af Dafolo. Magasinet formidler praksisnær pædagogisk viden til alle de pædagoger, dagplejere, ledere og faglige fyrtårne, som hver dag arbejder for at styrke kvaliteten af vores dagtilbud til gavn for alle børn.Vi vil gerne sammen med andre bidrage og inspirere, så børn, unge og voksne har lige muligheder for at lære, trives og være, og derfor er artiklerne i øjenhøjde med de professionelles daglige praksis og omhandler den nyeste viden og udvikling på det pædagogiske område.Bag magasinet står både en redaktionsgruppe og en baggrundsgruppe bestående af fagpersoner fra det pædagogiske videns- og praksisfelt. Sammen sikrer vi, at magasinet altid omhandler de mest aktuelle temaer og emner i den pædagogiske virkelighed, for eksempel den styrkede pædagogiske læreplan, kvalitet i dagtilbud, stærke læringsmiljøer, en øget evalueringskultur, et styrket børneperspektiv, øget fokus på leg og udviklingen af professionelle læringsmiljøer, hvor faglig refleksion og videndeling er i højsædet.Redaktionen består af:Anne Merethe Løvmose, Børne- og ungechef i Aarhus KommuneTrine Venbjerg Hansen, Afdelingsleder i Afdeling for Dagtilbud og Skoler hos Vordingborg KommuneDafolos dagtilbudsredaktion (forlagsredaktørerne Esben Klange, Mette Johnsen Elbeck)Sophie Ellgaard Soneff, redaktionschef og ansvarshavende redaktørMagasinet udkommer digitalt fire gange om året i marts, juni, september og december. Som medlem af vores pædagogiske klub I børnehøjde får du magasinet tilsendt gratis hver gang, det udkommer. Du kan læse mere om medlemskab her. Magasinet sælges også i løssalg som e-magasin. Dette nummer af magasinet 'I børnehøjde' indeholder følgende artikler:Mentalisering og børneperspektivet i vuggestuepædagogikkenAf Thomas Gitz-Johansen"Vi kalder os selv for strandede hvaler" - at nærme sig barnets perspektiver i vuggestuenAf Crisstina MunckUdsat - eller sat udAf Tine Basse Fisker
Første udgave af bogen "Sprogfagenes didaktik" udkom første gang i 2002. Den er siden kommet i tre oplag og er blevet en populær undervisningsbog på landets lærerseminarier. Nu foreligger Sprogfagenes didaktik i 2. gennemreviderede udgave. Bogen udgør med sin klare gennemgang af centrale sprogdidaktiske og sprogpædagogiske teorier en lettilgængelig indføring i sprogtilegnelse og kommunikativ undervisning inden for fremmedsprog og dansk som andetsprog. Fagdidaktiske udfordringer i fremmed- og andetsprogsundervisningen belyses ud fra en læringsorienteret forståelse af sprogundervisning, hvor elever og studerende forholder sig udforskende og hypotesedannende til sproglige spørgsmål i realistiske lærings- og kommunikationssituationer. Bogen beskriver også metoder og arbejdsformer vedrørende lærerens praktiske tilrettelæggelse af undervisningen; der er udarbejdet studiespørgsmål til de enkelte kapitler. I denne 2. udgave har forfatterne videreudviklet bogens røde tråd: den tætte sammenhæng mellem læring, fagdidaktik og den praktiske undervisning, og de har tydeliggjort, hvordan underviserens viden herom kan udmøntes i konkrete undervisningsforløb. Bogen henvender sig til lærere og studerende inden for fremmed- og andetsprogsundervisningen i grundskolen, ungdomsuddannelserne, de videregående uddannelser og indvandrerundervisningen.
Hvordan danner og uddanner vi børn og unge til at leve meningsfulde og gode liv i en digitaliseret samtid? En designtilgang til teknologiforståelse besvarer dette spørgsmål ved at give en faglig indsigt i digitalt design og digital myndiggørelse. Bogens hovedargument er, at alle elever gennem uddannelse skal have mulighed for at medskabe den fremtid, der opstår gennem design af digitale teknologier. Det indbefatter en kritisk, konstruktiv og nysgerrig stillingtagen til teknologi.Bogens første del handler om, hvordan vi kan tale meningsfuldt om digital teknologi i undervisningen, og beskriver den udfordring, som elever, lærere og uddannelsesinstitutioner står over for. Anden og tredje del fokuserer på henholdsvis at sætte elever i stand til selv at designe digitale artefakter (digitalt design) og at give elever en forståelse for de digitale artefakter, som andre har designet (digital myndiggørelse). Gennem designprocessen kan eleverne lære at arbejde med komplekse problemer og konstruere med digital teknologi ud fra egne intentioner og under hensyntagen til de mennesker, der skal bruge teknologien. Gennem analyser af teknologier, som andre har designet, klædes eleverne på til at forstå, hvordan teknologi bruges, hvilken intentionalitet den indeholder, og hvilken betydning den har for individer, fællesskaber og samfund.En designtilgang til teknologiforståelse bidrager således med en forståelse af digitalt design og digital myndiggørelse og sigter mod at skabe et solidt fundament, på hvilket teknologiforståelsesfagligheden i undervisningen kan opbygges og kvalificeres.
Med otte plakater og et tilhørende hæfte får du konkret inspiration og input til, hvordan du kan arbejde med den nye styrkede pædagogiske læreplan i praksis. Hvert enkelt læreplanstema og de tilhørende brede mål for læringsmiljøet beskrives, og ved hvert tema præsenteres forslag til, hvad du som pædagogisk voksen kan gøre i praksis. Plakaterne er bygget op med konkrete praksiseksempler, som du kan blive inspireret af, når du selv skal sætte mål, organisere og planlægge den pædagogiske praksis. Og så er de herligt illustreret og lige til at hænge op på stuen som flot dekoration.
I de forenklede Fælles Mål fra 2014 har fire tværgående temaer fået særlig opmærksomhed med en selvstændig vejledning samt ved at være integreret i målene og omtalt i læseplanen for de enkelte fag. Omdrejningspunktet for bogen It-didaktik i teori og praksis - elevpositioner og digitale kompetencer i et dannelsesperspektiv er det tværgående tema It og medier med udgangspunkt i fire elevpositioner, der repræsenterer fire måder at forholde sig på i omgangen med it.Bogen består af seks kapitler, hvor de første to beskriver udfordringen med at integrere it meningsfuldt i skolesammenhæng. Kapitel 1 argumenterer for, hvilke digitale kompetencer eleverne må udvikle i forhold til digital dannelse, mens det næste henter eksempler fra en amerikansk kontekst på, hvordan integration af it ikke i sig selv fører til omfattende ændringer i undervisningspraksis. Herefter følger fire kapitler, der retter sig direkte mod praksis ved at tage udgangspunkt i hver enkelt af de fire elevpositioner, som er:Eleven som kritisk undersøgerEleven som analyserende modtagerEleven som målrettet og kreativ producentEleven som ansvarlig deltager.I disse fire kapitler kommer forfatterne med bud på, hvori udfordringerne består, hvilke forståelser, redskaber og kompetencer eleverne bør udvikle, og hvordan undervisningen kan foregå, anskueliggjort med konkrete forslag til undervisningsforløb. Desuden afsluttes hvert af disse kapitler med refleksionsspørgsmål og opgaver til lærerteamet eller studiegruppen, så de på den måde leder frem mod en reflekteret praksis.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/it kan relevante redskaber downloades, printes og deles, og der linkes til relaterede sites og videoer.
Dialogisk læsning er en omhyggeligt forberedt pædagogisk aktivitet og et rigtig godt redskab i det sprogpædagogiske arbejde. Der er forskningsmæssigt belæg for, at oplæsning af billedbøger efter metoden bidrager til børns sproglige udvikling, deres koncentrationsevne, deres erfaring med og viden om skriftsproget samt deres senere lyst til at læse.Denne bog giver læseren:viden om teorien og forskningen bag metoden. Denne del af bogen besvarer spørgsmålene: Hvorfor skal vi bruge metoden, og hvordan blev dialogisk læsning til?konkrete anvisninger på, hvordan man selv kan komme i gang med metoden. Her gennemgås den dialogiske læsnings tre faser, ligesom man klædes på til at organisere læsegrupper, vælge de rigtige bøger og udarbejde de såkaldte ”boghæfter”, der er oplæserens forberedelse til samtalerne med børnene om bogens sprog og indhold. Overordnet set svarer denne del på spørgsmålet: Hvordan praktiserer man dialogisk læsning i praksis?viden om og idéer til forløb, hvor børnene i forlængelse af læsningen maler, tegner, fortæller og leger. I denne del besvares spørgsmålet: Hvorfor og hvordan kan man knytte æstetiske læreprocesser til oplæsning af god børnelitteratur?
Ambitionen med denne bog er at give næring og inspiration til en tiltrængt diskussion af den æstetiske fagligheds aktuelle vilkår på pædagoguddannelsen og ude i de pædagogiske praksisfelter i bredeste forstand. For hvad er det egentlig, de æstetiske udtryksformer har at tilbyde pædagogikken i dag? Dette højaktuelle spørgsmål er bogens centrale omdrejningspunkt, og hvert kapitel giver et særligt perspektiv på værdien af at revitalisere den æstetiske dimension i det pædagogiske arbejde med børn og unge.Bogen kan fungere som en bred grundbog både til modulerne på pædagoguddannelsens fællesdel og til alle de moduler på dagtilbuds- og fritidsspecialiseringerne, hvor de æstetiske udtryksformer og den praktisk-musiske faglighed spiller, eller potentielt kunne spille, en rolle. Bogen henvender sig desuden til de pædagogiske praksisfelter, hvor den forhåbentlig både kan give inspiration og nye idéer til det daglige arbejde med børn og brugere og vække til kritisk eftertanke og diskussion af nogle af de bredere samfundsmæssige udviklingstendenser og politiske dagsordener, som er med til at forme pædagogikkens mulighedsbetingelser i disse år.Endelig henvender bogen sig til alle andre, der går rundt med en spirende nysgerrighed over for de muligheder, som de æstetiske, kreative og kunstneriske udtryksformer kan åbne i daginstitutioner, i skoler og på vores uddannelsesinstitutioner i bredere forstand.Bogens bidragydere er: Nils Falk Hansen (red.), Steen Nepper Larsen, Bennyé D. Austring, Allan Baumann, Vicki June Sieling, Lene Tanggaard, Michael Blume, Sonja Svendsen, Hanne Kusk, Gert Vorre, Martin Ladefoged Johnsen, Martin Spang Olsen og Lulle Zahle.Se indholdsfortegnelse og forord til bogenOmtale af bogen'Æstetikken tilbage i pædagogikken består af 9 kapitler, der fra såvel teoretiske som praktiske perspektiver opfordrer til eksperimenterende æstetisk praksis med børn. Bogen er velbegrundet og berigende læsning for alle, der lever og arbejder inden for det pædagogiske felt. Æstetikken som begreb og fænomen er nærværende overalt i teksterne, dog aldrig som et eksklusivt filosofisk anliggende, men snarere som et altomfattende perspektiv på pædagogisk praksis. Ved iagttage og deltage i hverdagslivet gennem æstetiske væremåder bliver konkrete læringsmål fortrængt af eksistentielle temaer. Bogen bidrager til at synliggøre nytten af det tilsyneladende unyttige, hvor det ikke drejer sig om at udfylde en bestemt læreplan, men om at inddrage børn og voksne i et undersøgende og skabende oplevelsesfællesskab. Plads til fordybelse er et gennemgående tema, der står i skarp modsætning til den tendens til instrumentalisering, som har gennemsyret de seneste årtiers økonomisk-politiske styring af det pædagogiske felt. Men æstetisk fordybelse kræver både fagligt og personligt engagement, og derfor peger bogen også på pædagoguddannelsen som et væsentligt grundlag for, at æstetikken virkelig kan komme tilbage i pædagogikken.' - Sven-Erik Holgersen, lektor, ph.d., DPU
Eleverne i de fleste klasser er på forskellige faglige niveauer, og de møder op med forskellige baggrunde, interesser, behov, tilgange til læring og eventuelle støtteordninger. Det er en udfordring for mange lærere at imødekomme den enkelte elevs læringsbehov og samtidig leve op til de faglige mål og arbejdet med hele klassen.Ledelse af differentieret undervisning - teori og praksis giver viden om og inspiration til, hvordan man effektivt kan differentiere sin undervisning, så alle elever lærer mest muligt. I bogen behandles emner som elevernes stærke og svage sider, individuelle målsætninger og dialogen med elever, forældre og kolleger, læringsmiljø og betydningen af de fysiske rammer, klassens rutiner, principper for gruppeinddeling, skift mellem aktiviteter og styring af tiden.
Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også.Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen.Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.
Bogen præsenterer den seneste viden inden for syv områder, der er centrale i undervisningen: Klasseledelse, klarhed og strukturering, motivation, forventninger og resultater, metodevariation, læringsklima og undervisningsdifferentiering.Til praktikerens håndværk hører at forholde sig til resultaterne fra empirisk undervisningsforskning med nødvendig skepsis, men også at benytte dem til professionel inspiration. Bogen giver grundlag for refleksion for at få et bedre blik på det, der faktisk foregår i undervisningen og på de beslutninger, der træffes om, hvad der skal ske i undervisningen.Bogen henvender sig til alle med interesse for undervisning og læring, særligt folkeskolelærere, undervisere på ungdomsuddannelser og seminarier, lærerstuderende og skoleledere.Bogen indeholder bidrag af Andreas Helmke, Cathrine Walter, Eva-Maria Lankes, Hartmut Ditton, Gerhard Eikenbusch, Manfred Pfiffner, Hilbert Meyer, Matthias Trautmann, Beate Wischer og Hans Werner Heymann.Lektor ved University College Lillebælt Jens Peter Christiansen har skrevet introduktion til bogen, hvor han sammenholder bidragene med uddannelsesforskning i en dansk undervisningskontekst.Bogens titel forveksles ind imellem med 'Det ved vi om god undervisning', 'Hvad ved vi om god undervisning' eller 'Det vi ved om god undervisning' - kært barn har mange navne!
Bogen har fokus på evaluering af læsning - både ved brug af de nationaletest, men også ved brug af andre metoder. Bogen giver et overblik over, hvordan forskellige læsefærdigheder kan måles og evalueres, og et indblik i, hvad de obligatoriske nationale test tester - og hvad de ikke tester. På den måde klæder bogen læreren på til tolkning af testresultaterne og bidrager samtidig til kvalificering af evaluering af de dele af læsningen, som ikke kan evalueres ved hjælp af de nationale test.Testenes effekt på undervisningen er helt afhængig af lærernes forudsætninger for at forstå og tolke testene. Testresultaterne kan bruges til at kvalificere evalueringen af elevernes udbytte af undervisningen i læsning. Men de kan ikke stå alene. Testresultaterne skal læses og forstås i sammenhæng med resultater fra andre evalueringsformer og den enkelte lærers viden om sin klasse - fagligt, socialt og personligt.Bogen er en håndsrækning til dansklærere, læsevejledere og speciallærere, men kan også bruges på læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsen af lærere.Lis Pøhler og Søren Aksel Sørensen har begge arbejdet mange år med danskfaget i folkeskolen og er begge tilknyttet udviklingen af de nationale test i dansk, læsning.
Denne bog om pædagogisk psykologi giver et ambitiøst og grundigt indblik i fire væsentlige, aktuelle pædagogisk-psykologiske retninger: Et sociokulturelt blik, et neopositivistisk blik, et humanistisk og eksistenspsykologisk blik samt et selvpsykologisk blik. Til sidst skabes et overblik. Bogen har fokus på motivation, identitet og læring.På forsiden ses en flyvende sommerfugl, der metaforisk fortæller, at de fire udvalgte retninger hver især har deres særlige position og videnskabsteoretiske udgangspunkt, der dog i et klogt samspil kan få sommerfuglen til at flyve. Forfatterne er således i deres beskrivelser og fortolkninger af de teoretiske retninger åbne for integration af de forskellige ståsteder. Samtidig bruges sommerfuglen som model til at vise de teoriretninger, der ligger udenfor dem, der er taget med i denne bog.Når læseren får blik for de forskellige psykologiske skoler - og både selvstændigt og i samspil med andre - vurderer den præsenterede viden, argumentationernes indsigter og kapitlernes erkendelser, vil læseren også være i gang med at anvende indsigterne i egen praksis. Først da flyver sommerfuglen.Bogen henvender sig primært til lærere og lærerstuderende, men kan også med fordel læses af andre professionsudøvere og studerende på professionshøjskolerne og universiteterne.
Pædagogens grundfaglighed – grundbog til pædagoguddannelsen er et forskningsinformeret, litterært bidrag ind i de kompetencemål, der er opstillet for uddannelsen. Derudover imødekommer bogen kravet om øget selvaktivitet ved også at være en aktiv opfordring til undervisere og studerende om at forfølge nogle af de pointer og vidensområder, kapitlerne berører. Dette kan gøres ved hjælp af bogens tilhørende hjemmeside, hvor der til hvert kapitel findes forslag til læsernes efterfølgende selvaktivitet.Forslag til selvaktivitet – individuelt og i grupper – findes på bogens hjemmeside: www.dafolo.dk/profpædagogBogen er inddelt i dele efter grundfaglighedens kompetenceområder. Hver del består af en række kapitler, der indledningsvist giver en generel beskrivelse af viden inden for et specifikt tema (”hvad ved vi om dette tema?”) samt peger på erfaringer med handlemuligheder, metode og didaktik i forhold til pædagogisk arbejde generelt. Sidste del af hvert kapitel giver eksempler fra praksis, og mange kapitler har anvisninger på, hvordan pædagogen kan bruge den fremstillede viden i praksis.Bogens indhold:Del 1: Uddannelse og dannelse1. Den moderne pædagog – dannelse, relevans og autoritet (Lars Qvortrup)2. Den studerendes selvaktivitet – når kommunikation om læring bliver det vigtigste (Preben Olund Kirkegaard og Kirsten Hyldahl)3. Reference- og studiemetodik – biblioteket som platform (Pernille Frandsen)Del 2: Pædagogiske miljøer og aktiviteter4. Kvalitet i pædagogisk praksis (Torben Næsby)5. Børns læring – et interaktionistisk perspektiv (Torben Næsby)6. Neuropædagogik – neuroner og relationer (Anni Mortensen)Del 3: Profession og samfund7. Børns rettigheder og medborgerskabsdannelse (Ida Kornerup og Mimi Petersen)8. Unge, uddannelse og netværk (Üzeyir Tireli)9. Køn i pædagogisk praksis (Stine Thidemann Faber og Ana Lisa Valente)Del 4: Pædagogens praksis10. Didaktik i dagtilbud (Ole Henrik Hansen)11. Målsætning, dokumentation og evaluering (Tanja Miller og Margit Margrethe Nielsen)12. Improvisation i et pædagogfagligt perspektiv (Kim Jerg og Kaare Werner Nielsen)13. Kvalitative observationer som metode – om at undersøge pædagogisk praksis med fokus på deltagelse, interaktioner og sammenhænge (Kira SaabyeChristensen og Ida Kornerup)
Hvorfor har vi brug for at mentalisere i dagtilbud og skole? Og hvordan kan mentalisering helt konkret inddrages i pædagogens og lærerens praksis? Det giver psykolog Maja Nørgård Jacobsen et kvalificeret bud på med denne bog. Bogen beskriver – med en solid, teoretisk forankring – den afgørende rolle, mentalisering spiller i barnets udvikling, læring og trivsel, og tilbyder en bred vifte af håndgribelige værktøjer, der kan anvendes i det mentaliserende arbejde med børn og unge.Når man mentaliserer, reflekterer man over og sætter ord på de indre mentale tilstande, der ligger bag en given adfærd. Det handler populært sagt om at se den anden indefra og sig selv både udefra og indefra. Dermed er grobunden hos den professionelle også lagt for bedre at kunne regulere sig selv følelsesmæssigt i samspillet med børn og unge. Bogen behandler, hvordan mentalisering er nært forbundet med begreber som empati og anerkendelse, ligesom den beskriver, hvordan mentalisering er beslægtet med ICDP.Bogens kapitler er inddelt efter barnets alder, fra vuggestue til udskoling, hvilket gør det let for fagpersoner og studerende inden for den pædagogiske verden at orientere sig ud fra deres specifikke fagområde. Bogens afsluttende del giver redskaber til, hvordan mentalisering kan inddrages i den professionelles selvrefleksion og i den kollegiale sparring.På bogens hjemmeside, www.dafolo.dk/mentalisering, kan du finde figurer og redskaber fra bogen.
Her beskrives, hvordan klassemødet kan bruges som et værktøj af lærere og pædagoger til at forebygge mobning. Klasse-mødet udvikler elevernes sociale kompetencer og giver basis for udvikling af en fælles ansvarlighed over for hinanden og over for fællesskabet. Kun når trivslen er god, kan eleverne udvikle og udnytte deres læringsmæssige potentiale. Samtidig trænes eleverne gennem klassemødet i grundlæggende færdigheder i kommunikation, og de erhverver sig forudsætninger for at kunne indgå i et konstruktivt samarbejde.Klassemødet kan bruges på alle klassetrin lige fra børnehave-klassen til 10. klasse. I bogen gives der konkrete anvisninger på, hvorledes klasse-mødet organiseres, og der opstilles en række spørgsmål og svar på de tvivlsspørgsmål, som lærere og pædagoger kan have til afholdelse af klassemødet. Bogen retter fokus mod forebyggelse af mobning og kompletterer således Helle Høibys Ikke mere mobning, der anviser veje til effektiv bekæmpelse af mobning.
Børns trivsel er et centralt element i den pædagogiske hverdag. Blommen i ægget – børns trivsel i daginstitutionen afdækker trivselsbegrebet ud fra fire hovedtemaer:• demokrati, hvor der er plads til ligeværdighed og respekt for forskellighed, hvor det enkelte barn har mulighed for at vælge at deltage eller lade være, og hvor den enkeltes rettigheder skal ses i sammenhæng med fællesskabet• grupper, hvori børnene udvikler identitet i samspil med andre, og hvori børnenes interne normer og hierarkier må ses, analyseres og nogle gange omformes ved hjælp af det pædagogiske personale• anerkendelse, som ikke bare drejer sig om det enkelte barn, men også må sættes i forhold til daginstitutionen som social helhed• organisering og rammer, hvor de fysiske omgivelser som indretning og materialer sammen med organisatoriske rammer som regler og rutiner skaber et godt udgangspunkt for børnenes trivselBogen giver inspiration til, hvorfor og hvordan hvordan pædagoger ud fra konkrete tiltag og etiske overvejelser kan arbejde med trivsel. Den peger på den magt og det ansvar, der ligger i at få børn til at fungere og trives i det fællesskab, som daginstitutionen er. Bogen indeholder både en teoretisk og en praktisk dimension.Bogen henvender sig til både pædagogisk personale, pædagogiske konsulenter, pædagogstuderende og andre pædagogisk interesserede.Unni Lind er socialpædagog og cand.mag. i pædagogik fra Københavns Universitet. Hun er lektor ved Pædagoguddannelsen København/Gentofte(UCC), hvor hun underviser i pædagogik.Thomas Gregersen er cand.mag. i psykologi og kommunikation fra RUC. Erlektor ved Pædagoguddannelsen København/Gentofte(UCC), hvor han underviser i pædagogik.Begge har bred erfaring fra den pædagogiske praksis
Mange dagplejere, sundhedsplejersker, pædagoger og børnehaveklasseledere er i tvivl om, hvad et barn sprogligt forventes at kunne på et givent alderstrin.I denne bog præsenteres derfor en række forskningsbaserede, sproglige milepæle, der kan anvendes som målestok for at vurdere, om et barn har behov for støtte til den sproglige udvikling.Bogen tilbyder blandt andet et redskab, der er hurtigt og præcist at anvende, når pædagoger skal tage stilling til, om der er grund til at screene et barns sprog med henblik på en egentlig sprogvurdering.På bogens hjemmeside www.dafolo.dk/sprogetsmilepæle kan man blandt andet downloade prævurderingsredskabet og et samtaleark til forældresamtaler.
Sproget udvikles i interaktion med relationskompetente voksne.Denne bog udgør et praksisnært, forskningsbaseret og interaktivt studiemateriale til praktikere og studerende. Den giver mulighed for, at læseren kan gøre sig praktiske erfaringer med sprogarbejde i en tryg ramme.I samarbejde med pædagoger er der til bogen produceret en række film, som – sammen med relevante klip fra YouTube og internetbaserede artikler – ligger på den tilhørende hjemmeside. Læseren afprøver således sin viden via bogens mange øvelser og refleksionsspørgsmål, der tager udgangspunkt i hjemmesidens materiale.På den måde gives der mulighed for at beskrive, vurdere og reflektere over sprogudvikling med udgangspunkt i autentiske børn og autentiske situationer.Udgangspunktet er et grundlæggende, inkluderende sprogsyn med fokus på interaktion og relation som drivkraft for sproglig udvikling og som udgangspunkt for forældreinddragelse.Med bogen i hånden bliver læseren i stand til at planlægge, udføre, dokumentere og evaluere pædagogiske processer, der fremmer mundtlig og skriftlig sprogtilegnelse hos børn, unge og voksne med særlige behov.Hjemmesiden findes på adressen: www.dafolo.dk/sprogtilegnelse.
Hvad har vi mennesker brug for, hvis vi skal udvikles og trives? Hvorfor er vores fællesskaber så vigtige? Hvad er det, der betyder noget i livet? Hvilken retning fører hjertet os i?Denne bog giver professionelle, der arbejder med mennesker, en indføring i relationspsykologien og en hjælp til at anvende de fire relationspsykologiske principper – kaldet RARRT – i praksis. RARRT står for:Relationel, Anerkendende, Ressourcefokuseret og Reflekteret Teori.Denne fremstilling af relationspsykologien er banebrydende, fordi den retter sig mod den personlige og praktiske tilegnelse af de relationspsykologiske principper. Dermed kan den gøre en virkelig forskel i den enkelte professionelles arbejde.Med til bogen hører hjemmesiden www.dafolo.dk/relationspsykologi, hvor man kan hente øvelser og praksiseksempler, der kan berige forståelsen af bogen.Bogen er primært rettet mod lærere, pædagoger og psykologer, men den er ligeledes velegnet til forældre, der ønsker at forstå relationens betydning for deres børns udvikling og søger relationsbårne tilgange både til at berige velfungerende relationer og til at genopbygge relationer, der har haft svære kår. Professionelle, der arbejder med voksne udviklingshæmmende, i ældresektoren eller inden for personale- og ledelsesfeltet vil også kunne anvende bogen, der retter sig mod kvalificeringen af alt relationelt arbejde.
Leg så benene vokser er skrevet for at give læseren lyst, inspiration og praktiske redskaber til at lave bevægelseslege med helt små børn. Bogen beskriver i alt 66 lege, der er inddelt i kategorierne:- Startlege- Lege med bevægelsesvariationer- Remser- og sanglege- Fange- og gemmelege- Opgave- og orienteringslege- Fantasilege- Vilde lege- Voksen-barn-lege- Rekvisitlege- Motorikbaner- Massage og afspændingUd over legebeskrivelserne indeholder bogen en teoretisk del, som sætter fokus på de pædagogiske muligheder, der ligger i at lave bevægelseslege med børn.
Forventningerne og kravene til læreres professionalisme er stigende – ikke kun hvad angår den enkelte lærer, men i høj grad også hvad angår teamsamarbejde og andre former for professionelle fællesskaber. Spørgsmålet er, hvordan dette kan gribes an på den mest effektive måde. Hvordan kan man udvikle sig professionelt som lærer og deltage i et frugtbart samarbejde med sine kolleger med det hovedformål at forbedre sin undervisning og øge elevernes læringsudbytte? Et muligt svar herpå ligger i skolebaserede professionelle læringsfællesskaber.Ideen om professionelle læringsfællesskaber er ved at blive udbredt i mange uddannelsessystemer rundt omkring i verden. Denne bog giver den første danske introduktion hertil og et bud på, hvordan professionelle læringsfællesskaber kan bidrage til den daglige undervisningsudvikling. Bogen henvender sig både til praktiserende lærere, skoleledere, lærerstuderende og studerende på pædagogiske efter- og videreuddannelser, der interesserer sig for, hvordan man kan nytænke og videreudvikle det professionelle kollegiale undervisningssamarbejde internt på skolerne.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.