Bag om Har modernismen fejlet?
For ca. 50 år siden var der en håndfuld moderne kunstgallerier på Manhattan i New York. I dag er der mange tusinde. Der er kunst alle vegne, og det der karakteriserer kunsten i dag, skriver Suzi Gablik, er, at den er underlagt de samme markedsvilkår, som produktionen af cigaretter, sportsvogne eller sko.
Men tjener kunsten ikke et "højere" formål? Nej, selvfølgelig ikke, lyder svaret fra enhver med forstand på kunst i dag. Den moderne kunst er kunst for kunstens egen skyld, som allerede Kandinsky udtrykte det. Men hvor den moderne kunsts pionerer var besjælet af en idealisme, og kunstneren fremstod som en præst, der kunne ane ånden eller den indre sjæl, så har den modernistiske kunst siden midtvejs i det tyvende århundrede opgivet disse bindinger til en idealistisk tænkning.
Suzi Gabliks gennemgang af den sene modernisme, post- og post-postmodernisme munder ud i et spinkelt håb. Håbet finder hun i en ny begejstringsbåret integralisme - og i en genfortryllelse af kunsten som igen præges af et holistisk verdenssyn.
Professor Bjørn Nørgaard har skrevet et dansk forord til bogen og har i samarbejde med forlaget valgt en række illustrationer og kunstværker for omsider at give Gabliks bog en billedside: En ny krisens
billedbog.
Vis mere