Bag om I hjertet af skolesundhedsplejen
Inden for skolesundhedsplejen er der stigende interesse for at arbejde ud fra en deltagerorienteret sundhedspædagogisk tilgang. Men hvordan gør man? I Randers Kommune har en gruppe sundhedsplejersker genenmført et udviklingsprojekt i samarbejde med forskere fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. Resultatet er blevet en række nytænkende arbejdsredskaber, der kan anvendes direkte i det sundhedsfremmende arbejde.
I denne bog præsenterer sundhedsplejerskerne deres fælles arbejde med at udvikle og afprøve nye metoder - og de faglige og personlige udfordringer, de har mødt undervejs. For udviklingsprojektet har krævet brud med vante arbejdsgange og tænkemåder. Hvad sker der mon, hvis eleverne sætter dagsordnen i sundhedssamtalen i 8. klasse? - eller hvis man på mellemtrinnet ikke fokuserer på et enkelt barns sundhedsproblemer, men laver gruppeforløb med henblik på at styrke børnenes selvværd og handlekompetencer? Hvad gør man konkret, når man skal snakke om pubertet og kroppens udvikling med børn på 2.-3.-klassetrin? Og hvad nu, hvis vægt og målebånd bliver til rekvisitter i et 'Sundhedscirkus', hvor folkeskolens mindste klasser lærer om sundhed gennem leg?
Bogen indledes med en introduktion til sundhedspædagogisk udviklingsarbejde og afrundes med et kapitel om betydningen af sundhedsplejerskernes kollegiale sparring. I hjertet af skolesundhedsplejen lægger således op til forankring og videreudvikling af en pædagogisk tilgang til børn og unges sundhed.
Vis mere