Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Kritik af Nordisk socialisme - Reinout Bosch - Bog

- En aftegning af den gradualistiske position

Bag om Kritik af Nordisk socialisme

Pelle Dragsteds bog Nordisk socialisme har antændt socialismediskussionen i Danmark.Bogen blev udsolgt på udgivelsesdatoen, og forfatteren har siden rejst fra Aalborg til Rønnefor at præsentere sine visioner for »en ny vej«til socialistisk samfundsforandring.Men hvad er egentligt det nye ved den vision, som Pelle Dragsted præsenterer? I Kritik af Nordisk socialisme kritiserer bogensforfattere forestillingen om, at socialisme og kapitalisme eksisterer som sidestillede sektorer i det nuværende samfund – og viser hvordanmanglende metodisk og teoretisk stringensleder Pelle Dragsted til at kunne definere en række fritsvævende kamppladser, hvor »demokratiskelommer« kan formere sig og styrke»en allerede eksisterende socialisme«.Særligt kritiseres Dragsted for – i sin bestræbelse på at overbevise et flertal i befolkningen om hans projekts spiselighed – at undgå de egentlige magtspørgsmål, hvilket efterladerNordisk socialisme som et uforløst forsøg på at definere en socialistisk strategi på ny.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk