Bag om Pi tager skolen på sig
Pi tager skolen på sig, er den tredje bog i serien om Pi og hendes rejse fra at være et børnehavebarn til at være et skolebarn.
I denne bog bliver hele Pis verden vendt på hovedet. Skolen er nemlig ikke helt nem at finde ud af, synes Pi. I skolen har bogstaverne lyde, mens klokken både ringer ud og ind med den samme lyd. Der er heller ikke altid en voksen til at hjælpe i frikvarteret. Med hjælp fra gode venner, voksne Mor og Far får Pi styr på, hvad det vil sige at være et skolebarn. Og inden længe har Pi både lært at læse og fundet sit helt eget heltemodsmantra.
Denne bog er en del af serien om Pi, der handler om overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole. I serien følger vi Pi fra den dag, hun får beskeden om, at hun snart skal i SFO. En besked, som hun modtager med ambivalente følelser. På den ene side er hun ved at vokse fra børnehaven, men på den anden side er SFO og skolen en ukendt størrelse. Vi følger Pi og hendes udvikling helt frem til afslutningen på børnehaveklassen.
Pi-bøgerne er skræddersyet til at hjælpe børn med at forstå og sætte ord på deres følelser, samtidig med at de fremmer empati og selvudtryk. Hver bog fokuserer på at hjælpe børn med at sætte ord på de følelsesmæssige udfordringer de oplever, når de siger farvel til en lille tryg hverdag i børnehaven og træder ind i en ny, stor verden. Pi-bøgerne er meget mere en blot højtlæsningsbøger.
"Et helstøbt materiale til pædagogers arbejde med overgange." Børn og Unge 6/2024
"En række fine fortællinger, som kan være med til at skabe en god og mere tryg overgang fra børnehave til SFO og skole." Lektørudtalelse, DBC.
3 i 1 børnebøger
Lærerige højtlæsningsbøger:
Bøgerne kan læses som helt almindelige højtlæsningsbøger hjemme i sofaen. De kan hjælpe børn med at sætte ord på alt det, de oplever – det sjove, det dumme og alt det som er anderledes.
Teoribøger i børnehøjde:
Bøgerne giver et børneperspektiv på overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole, og giver et bud på, hvordan forberedelses-, separations- og integrationsfasen samt begreber som læringstab og sense of belonging kan opleves for et barn.
Et pædagogiske materiale:
Bøgerne kan i sig selv fungere som et overgangsmateriale i overgangen fra børnehave til tidlig SFO og skole, da de foregår i hver sin læringsarena.
Vis mere