Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Professionssamarbejdet mellem lærere og pædagoger - Poul Rask Nielsen - E-bog

- Viden og værktøj

Bag om Professionssamarbejdet mellem lærere og pædagoger

Dagligt går omkring 200.000 elever i indskolingen både i skole og i SFO. Alligevel er samarbejdet mellem de to institutioner og mellem deres faggrupper, lærerne og pædagogerne, en af de største, uudforskede pædagogiske arenaer i folkeskolen i dag. Bogens første del sætter fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger i skolen. Nyere forskning på området præsenteres og kommenteres. Anden del af bogen består af et anvendelsesorienteret afsnit med forskellige metoder og værktøj, som kan medvirke til at fremme samarbejdet. Bogen kan anvendes som inspiration til en konkret udviklingsproces på den enkelte skole. Efter hvert kapitel er der udarbejdet kernespørgsmål, som har til hensigt at støtte de lokale udviklingsprocesser. Bogen inspirerer til, at de samarbejdende lærere og pædagoger kan udvikle et professionelt samarbejde fremfor emotionel styring. Hensigten er at øge indsigten i samarbejdets grundlag og at opøve konkrete færdigheder og kompetencer til samarbejdets svære kunst i det daglige. Bogen henvender sig til skole- og SFO-ledere, til erfarne såvel som uerfarne lærere og pædagoger samt studerende på de pædagogiske grunduddannelser. Poul Rask Nielsen, født 1961. Har siden 2008 været projektchef i Frederikshavn Kommune med fokus på erhverv og udvikling. Han er cand.pæd. i pædagogik og oprindeligt folkeskolelærer. I en periode seminarielærer for pædagogstuderende. Senere ansat på Danmarks Pædagogiske Universitet som ph.d.-studerende med fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger. Fra 2002–2007 rektor for CVU Nordjylland. Poul Rask Nielsen arbejder i dag primært med udvikling af lokalsamfundet og implementering af forandringsprocesser i den offentlige sektor. Udfordringen består især i at fremme samarbejde på tværs hidtidige territorier. Har desuden en landsdækkende pædagogisk virksomhed med pædagogisk rådgivning, foredrag og temadage for ansatte og ledelser med fokus på ledelse, samarbejde og strategisk udvikling.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771600544
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 25. oktober 2010
  • Straks på e-mail.

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Professionssamarbejdet mellem lærere og pædagoger

Dagligt går omkring 200.000 elever i indskolingen både i skole og i SFO. Alligevel er samarbejdet mellem de to institutioner og mellem deres faggrupper, lærerne og pædagogerne, en af de største, uudforskede pædagogiske arenaer i folkeskolen i dag.
Bogens første del sætter fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger i skolen. Nyere forskning på området præsenteres og kommenteres. Anden del af bogen består af et anvendelsesorienteret afsnit med forskellige metoder og værktøj, som kan medvirke til at fremme samarbejdet. Bogen kan anvendes som inspiration til en konkret udviklingsproces på den enkelte skole. Efter hvert kapitel er der udarbejdet kernespørgsmål, som har til hensigt at støtte de lokale udviklingsprocesser.
Bogen inspirerer til, at de samarbejdende lærere og pædagoger kan udvikle et professionelt samarbejde fremfor emotionel styring. Hensigten er at øge indsigten i samarbejdets grundlag og at opøve konkrete færdigheder og kompetencer til samarbejdets svære kunst i det daglige.
Bogen henvender sig til skole- og SFO-ledere, til erfarne såvel som uerfarne lærere og pædagoger samt studerende på de pædagogiske grunduddannelser.
Poul Rask Nielsen, født 1961. Har siden 2008 været projektchef i Frederikshavn Kommune med fokus på erhverv og udvikling. Han er cand.pæd. i pædagogik og oprindeligt folkeskolelærer. I en periode seminarielærer for pædagogstuderende. Senere ansat på Danmarks Pædagogiske Universitet som ph.d.-studerende med fokus på samarbejdet mellem lærere og pædagoger. Fra 2002–2007 rektor for CVU Nordjylland. Poul Rask Nielsen arbejder i dag primært med udvikling af lokalsamfundet og implementering af forandringsprocesser i den offentlige sektor. Udfordringen består især i at fremme samarbejde på tværs hidtidige territorier. Har desuden en landsdækkende pædagogisk virksomhed med pædagogisk rådgivning, foredrag og temadage for ansatte og ledelser med fokus på ledelse, samarbejde og strategisk udvikling.

Brugerbedømmelser af Professionssamarbejdet mellem lærere og pædagoger



Find lignende bøger
Bogen Professionssamarbejdet mellem lærere og pædagoger findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.