Udvidet returret til d. 31. januar 2023

RES PUBLICA - Claus Carstensen - Bog

Bag om RES PUBLICA

[...] at etablere mening imellem tilsyneladende inkompatible kunsthistoriske størrelser [...] Som det for eksempel er tilfældet i Aroldo Bonzagnis maleri af en række hængte tyrkere, der hænger i et juletræ. Det er placeret overfor et maleri fra Psykiatrisk Samling i Middelfart af en patient ved navn Vilhelm Hansen, som har titlen Nisseskibet fra 1930’erne. Det interessante i sammenstillingen af de to billeder er, at Hansens maleri udfolder en fortælling i tværformatet: Fra et skib i baggrunden kommer der en masse nisser ind imod os bærende på gaver. Billedet er malet som erstatning for det juletræ, de aldrig havde på afdelingen. I det andet billede har vi præcis det modsatte, nemlig et højformat med et juletræ, hvor der hænger en række tyrkere, malet af en bagstræberisk futurist. Bonzagni var medunderskriver af det futuristiske manifest, hvad stil­en på ingen måde giver indtryk af. Billedet er malet efter, at italienerne havde hængt en række tyrkere i forbindelse med den imperialistiske, italiensk-tyrkiske krig 1911-12.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788793694729
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 208
  • Udgivet:
  • 29. Oktober 2020
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 113x173x18 mm.
  • Vægt:
  • 176 g.
  • 1-2 hverdage.
  • 1. December 2022
På lager

Online pris

  • BLACK NOVEMBER

Fordelspris

Anmeldelser af RES PUBLICA

    Beskrivelse af RES PUBLICA

    [...] at etablere mening imellem tilsyneladende inkompatible kunsthistoriske størrelser [...] Som det for eksempel er tilfældet i Aroldo Bonzagnis maleri af en række hængte tyrkere, der hænger i et juletræ. Det er placeret overfor et maleri fra Psykiatrisk Samling i Middelfart af en patient ved navn Vilhelm Hansen, som har titlen Nisseskibet fra 1930’erne. Det interessante i sammenstillingen af de to billeder er, at Hansens maleri udfolder en fortælling i tværformatet: Fra et skib i baggrunden kommer der en masse nisser ind imod os bærende på gaver. Billedet er malet som erstatning for det juletræ, de aldrig havde på afdelingen. I det andet billede har vi præcis det modsatte, nemlig et højformat med et juletræ, hvor der hænger en række tyrkere, malet af en bagstræberisk futurist. Bonzagni var medunderskriver af det futuristiske manifest, hvad stil­en på ingen måde giver indtryk af. Billedet er malet efter, at italienerne havde hængt en række tyrkere i forbindelse med den imperialistiske, italiensk-tyrkiske krig 1911-12.

    Forlagets beskrivelse af RES PUBLICA

    [...] at etablere mening imellem tilsyneladende inkompatible kunsthistoriske størrelser [...]

    Som
    det for eksempel er tilfældet i Aroldo Bonzagnis maleri af en række
    hængte tyrkere, der hænger i et juletræ. Det er placeret overfor et
    maleri fra Psykiatrisk Samling i Middelfart af en patient ved navn
    Vilhelm Hansen, som har titlen Nisseskibet fra 1930’erne. Det
    interessante i sammenstillingen af de to billeder er, at Hansens maleri
    udfolder en fortælling i tværformatet: Fra et skib i baggrunden kommer
    der en masse nisser ind imod os bærende på gaver. Billedet er malet som
    erstatning for det juletræ, de aldrig havde på afdelingen. I det andet
    billede har vi præcis det modsatte, nemlig et højformat med et juletræ,
    hvor der hænger en række tyrkere, malet af en bagstræberisk futurist.
    Bonzagni var medunderskriver af det futuristiske manifest, hvad stil­en
    på ingen måde giver indtryk af. Billedet er malet efter, at italienerne
    havde hængt en række tyrkere i forbindelse med den imperialistiske,
    italiensk-tyrkiske krig 1911-12.

    Brugerbedømmelser af RES PUBLICA



    Gør som tusindvis af andre bogelskere

    Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.