Bag om Sårbare unge
Mange unge mennesker mistrives i det danske samfund. Store trivselsundersøgelser viser, at omkring 30 % af unge mennesker i Danmark har problemer med mistrivsel og lider bl.a. af mavepine, stress, tristhed, søvnproblemer, angst og depression. Denne bog er et bidrag til, hvordan vi kan hjælpe vores unge mennesker til at håndtere og takle de udfordringer og krav, de møder i livet.
Unge defineres i bogen helt konkret som 13-20 årige.
Bogen indeholder et mentaltræningsprogram, der er rettet mod at styrke den unges positive udvikling, motivation og selvværd, og strategier til at kontrollere følelser gennem mentaltræning.
Programmet bygger på metoder og teorier inden for positiv psykologi og tager udgangspunkt i mental robusthed og resiliens, der handler om evnen til at komme sig over modgang i livet.
Teorier og metoder beskrives og forklares i første del af bogen. I anden del af bogen præsenteres det mentale træningsprogram, der ved hjælp af kognitiv adfærdsterapi forsøger at ændre de unges tænkesæt, så de lærer at finde muligheder og alternative tanker frem for underminerende tanker om dem selv. Vigtige elementer i arbejdet, hvor der opnås god effekt af mentaltræningen, er relationer og sociale færdigheder, selvværd og selvindsigt, motivation og faglig udvikling, håb og mindfulness.
Bogen henvender sig til alle, der til daglig arbejder eller beskæftiger sig med unge mennesker, fx lærere, pædagoger, psykologer, familiebehandlere og socialrådgivere. Dernæst til forældre, der oplever at have børn, der mistrives og som har behov for at få viden og konkrete metoder til, hvordan de kan hjælpe og støtte deres børn.
Om forfatter
Line Spicker er uddannet sygeplejerske, lærer og master i positiv psykologi. Hun har i de seneste 11 år arbejdet som lærer i folkeskolen med en særlig interesse for udsatte børn og unge. Line arbejder primært med inklusion af børn med diagnoser og indsatser for udsatte og sårbare unge.
Frank Rothstein er uddannet lærer og master i positiv psykologi. Han har arbejdet 10 år i
folkeskolen og 4 år med undervisning i Heltidsundervisningen med udsatte og psykisk sårbare
unge. Frank har været støttelærer for unge med forskellige diagnoser og problematikker og har altid været optaget af, hvordan man bedst muligt styrker og fremmer de unges udviklingspotentiale og selvværd.
E-bogen er lavet i fixed format.
Vis mere