Bag om Sensibilitetens bevægelse
Denis Diderot (1713-1784) var fransk forfatter og filosof. Han blev en prominent figur under oplysningstiden og var selv en af de to hovedredaktører på storværket L’Encyclopédie.
Diderots mest kendte bidrag til litteraturen er romanen Fatalisten Jacques, hvor han bryder med de eksisterende konventioner for romanens struktur og indhold.
For oplysningsmanden, kunstkritikeren og forfatteren Denis Diderot repræsenterede fysiologiens teorier om kroppens sensibilitet en vej ud af den kristne metafysik og overtro.
I Sensibilitetens bevægelse spores den fysiologiske påvirkning igennem Diderots alsidige forfatterskab med særlig vægt på hans æstetiske refleksioner over maleri og musik.
Bogen handler om, hvordan den nye vitalistiske retning inden for det 18. århundredes fysiologi påvirker Diderots forståelse af sanseerfaringen, herunder erfaringen af bl.a. billedkunst og musik.
I en række tekstnære læsninger af nogle af de mest centrale naturfilosofiske og æstetiske skrifter i Diderots forfatterskab undersøger og diskuterer Anne Fastrup det erkendelses-mæssige og emancipatoriske potentiale, som Diderot tilskriver kunsten i forlængelse af impulserne fra den vitalistiske fysiologi.
Bogen er den første i en ny serie om 16-1700-tallet, som udgives af Museum Tusculanums Forlag.
Anne Fastrup (f. 1963), ph.d. i Litteraturvidenskab, er lektor og viceinstitutleder ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet.
Forlagets emneord: Filosofi og psykologi - Kunst og kunsthistorie - Litteraturvidenskab - Billedkunst - Fysiologi - Idehistorie - Litteraturhistorie - Oplysningstiden - Æstetik - Encyklopædi - Kunstudstillinger - Frankrig - Denis Diderot - 18. årh. - Dansk
Vis mere