Bag om Sind i sigte - Mentalisering i skolen
Mentalisering handler om at danne mening og sammenhæng. Når vi mentaliserer, danner vi forestillinger både om andres og egne tanker, følelser, ønsker og intentioner. Når vi er gode til at mentalisere, kan vi bedre forstå hinanden, justere os, tage ved lære af hinandenog fantasere om, hvad vi vil skabe. Vi kan lege med hinanden og med virkeligheden. Derfor er mentalisering nødvendig i skolepraksis. Med en god mentaliseringsevne er det lettere både at lære fra sig og tage ved lære af andre.
SIND I SIGTE – MENTALISERING I SKOLEN bringer mentaliseringsbegrebet ind i skolens verden og viser, hvordan mentalisering spiller sammen med fx didaktik, sundhed, motivation, mestring og samhørighed.
Bogen er fuld af eksempler, fotos, modeller, videoklip og opgaver. Din forståelse af mentalisering bliver bredt forankret og konkret. Bogen giver også ideer til at undersøge praksis og til handling. Mange afsnit kan bruges direkte som oplæg til debat og indsats.
Bogen henvender sig til alle, der arbejder med børn og unges udvikling og læring i skolen.
Vis mere