Bag om Skriv og bliv læst
»For den uøvede vil bogen […] kunne fungere som biblen, intet mindre. […] flyder nærmest over med gode råd til, hvordan du bliver en bedre skribent«.
Journalisten
»Vedhæftet fremsendes hermed blanket til udfyldelse.« Kan du finde på at skrive sådan? Eller bruger du ord som ekstrovert,kontrafaktisk eller shady?
Mange bruger ofte udtryk, som de − hvis de bliver spurgt − ikke altid selv kan forklare. Men tænk på, at det, man selv kan have svært ved at forklare andre, har modtageren af en skriftlig meddelelse endnu sværere ved at forstå. Du skal altid have modtageren i tankerne, når du kommunikerer. Du skriver til din modtager – ikke kun til dig selv!
SKRIV OG BLIV LÆST henvender sig til alle, der skriver professionelle tekster på jobbet, f.eks. kundebreve, referater og e-mails. Bogen er skrevet i et letforståeligt sprog, så den kan læses og bruges af alle. Nogle har glemt, hvad de lærte i skolenom at skrive godt, endnu flere har aldrig fået det lært. Det vil denne bog gerne råde bod på.
SKRIV OG BLIV LÆST er dels en opslagsbog, som du kan have stående på kontoret og bruge i din hverdag, dels giver den et indblik i den danske sprogdebat.
Ellen Bak Åndahl og Susanne Nonboe Jacobsen er sprogkonsulenter og stiftere og ejere af virksomheden Sprogkontoret. De er begge cand.mag. i dansk og har gennem mange år haft stor succes med at gennemføre interne formidlingskurser i offentlige og private virksomheder, blandt andet skrivekurser, talekurser og kurser i grammatik og tegnsætning. De har gennem årene undervist tusindvis af ledere og medarbejdere i danske virksomheder.
Vis mere