Bag om Tegneserier og tekstlæsning
Der kan være mange fordele ved at anvende tegneserier i undervisningen. De studerende er ofte begejstrede for fortællingerne, og når de arbejder med dem i undervisningen, træner de deres multimodale læsefærdigheder. I Tegneserier og tekstlæsning peger forfatterne desuden på, at tegneserier kan bidrage til at opnå en bedre forståelse af tekstanalytiske begreber, og at en aktiv praksis med selv at lave tegneserier kan understøtte både tegneseriefortolkning og tekstanalyse. Forfatterne tager udgangspunkt i deres egne erfaringer med at undervise med tegneserier, og de giver en række forslag til, hvordan elevernes danskfaglige kunnen og mediebevidsthed herigennem kan styrkes. Bogen bruger kanontekster som eksempler og anvender dermed tegneserien til at åbne svært tilgængelige tekster, samtidigt med at tegneseriens mediespecifikke karakteristika bliver gennemgået. Tegneserier og tekstlæsning henvender sig primært til studerende og deres undervisere ved danskfaget på læreruddannelsen på professionshøjskolerne samt til dansklærere i grundskolen.
Vis mere