Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Specialundervisning

Her finder du spændende bøger om Specialundervisning. Nedenfor er et flot udvalg af over 1.332 bøger om emnet. Det er også her du finder emner som Specialpædagogik.
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Ross W. Greene
    267,95 kr.

    På tværs af en række forskellige diagnoser som ADHD, autisme, Aspergers Syndrom, ODD, ikke-verbale indlærings­vanskeligheder, Tourettes Syndrom, OCD mv. reagerer børn med disse diagnoser ofte ens i en række af hverdagens situationer: De har svært ved at håndtere frustrationer og behov, der ikke opfyldes med det samme, de er ufleksible og har svært ved at omstille sig. I det daglige samspil med andre børn eller voksne reagerer de tit ved at eksplodere, når omverdenens krav og forventninger bliver ”for meget”. Fælles Proaktiv Problemløsning (tidligere kendt som Samarbejdsbaseret Problemløsning) er den første pædagogiske metode, der effektivt og synligt hjælper denne gruppe børn og unge. Ross W. Greene har forsket i emnet i en årrække, og hans erfaringer er her omsat til en praktisk brugsbog med masser af eksempler og konkrete anvisninger på, hvordan man praktiserer metoden i hverdagen. 'Det eksplosive barn’ henvender sig til alle, der er i kontakt med udfordrede og udfordrende børn – herunder også børn, der reagerer ved at trække sig ind i sig selv og ”implodere”. Metoden fører til langt færre konflikter i hverdagen, samtidig med at børnene lærer de nødvendige sociale færdigheder til at kunne begå sig i en stadig mere kompliceret verden. Bogen er blevet ”bibel” for såvel forældre som lærere, pædagoger og andre, der er i kontakt med disse børn. Som psykolog Bo Hejlskov Elvén skriver i bogens forord: ”At diskutere adfærdsproblemer hos børn i dag uden at nævne Ross W. Greene er ikke seriøst. Og så er det lige meget, om man er forælder, lærer, pædagog eller psykolog. Derfor er ’Det eksplosive barn’ en klassiker.” Denne udgave er den nye udgave: Den 7. gennemreviderede og opdaterede udgave fra 2017.

  • af Bo Hejlskov Elvén
    222,95 - 253,94 kr.

    Hverdagen på mange skoler er præget af uro og konflikter, og lærere og pædagoger bruger meget tid på at skabe ro i klassen, så eleverne kan lære det, de skal. Nogle gange går det godt, men andre gange mangler der praktiske pædagogiske redskaber til at ændre problemadfærd og løse hverdagens konflikter i skolen. Redskaberne kommer her! Denne bog er en praktisk guide til, hvordan lærere og pædagoger kan håndtere konflikter og adfærdsproblemer i skolen. Ud fra 11 grundprincipper giver bogen viden om, hvad konflikter er, hvorfor de opstår, og hvordan man som lærer eller pædagog løser dem i hverdagen – trin for trin. Bogen opfordrer lærere og pædagoger til at tage ansvar for problemer og konflikter, der står i vejen for lærernes arbejde og elevernes indlæring.

  • - En kat i en verden af hunde
    af Hildur Grauslund Nielsen
    72,95 - 213,95 kr.

    Jeg er autist er Hildur Grauslund Nielsens rørende, poetiske, til tider triste, men også underholdende fortælling om at leve sit liv på kanten af samfundet. Hun ser sig selv og andre autister som katte i en verden af hunde. Mellem 1 og 2 procent af verdens befolkning har autisme, og 30 procent af alle mennesker har et eller flere autistiske træk. At forstå autistens verden er for mange mennesker det samme som at forstå sig selv bedre – eller den anderledes kollega, elev eller ens eget barn. Hildur Grauslund Nielsen har Aspergers syndrom, som er en profil på autismespektret. Som mange andre autister har hun særinteresser. Sproget og hjernen interesserer Hildur, og hun har derfor en helt unik evne til at formidle verden set gennem en autists øjne. ”… det forunderlige er, at det, autisten mærker i rå form, kan langt de fleste genkende i varianter. Vil du blive klogere på dig selv og på dine tanke- og handlemønstre, skal du læse denne bog.” Adm. direktør Carsten Lassen, den socialøkonomiske virksomhed Specialisterne, der skaber job for mennesker med autisme „Jeg vil anbefale Jeg er autist til enhver, som er berørt af autisme, uanset om man selv har diagnosen eller er pårørende eller fagperson. Bogen er et vigtigt bidrag til at udbrede insiderviden om autisme til alle, som kun kender autisme udefra. Temaerne er trukket som perler på en snor lige fra diagnostik til angst og depression og med en stor dosis overvejelser om arbejdsliv og sociale behov." Psykolog Kirsten Callesen, Psykologisk Ressource Center,specialist i autisme

  • - hvad enhver lærer har brug for at vide
    af Kathy Hoopman
    314,95 kr.

    En must-have værktøjskasse til alle lærere, der underviser elever med autisme. Det gælder både i grundskolen, på ungdomsuddannelserne og på specialskoler.Ingen elever med autisme er ens, men deres udfordringer i skolen er ofte de samme. Bogen fortæller, hvordan du som lærer letter hverdagen for både den enkelte elev og klassekammeraterne samt skaber et positivt læringsmiljø for alle i klassen.Autismemanualen indeholder helt konkrete værktøjer til at undervise og støtte elever med Aspergers Syndrom (AS) eller med andre former for autisme. Det øger inklusionen og forbedrer indlæringen. Bogen hjælper dig med:At forberede undervisning af elever med AS.At hjælpe elever med AS med at organisere og strukturere.At lære børnene at forstå og håndtere regler, sociale koder, venskaber, følelser, kropssprog, forandringer, mobning og meget mere.At lære børnene at forstå og håndtere sansemæssige udfordringer som hørelse, syn, lugt, smag, balance, kropsbevidsthed og smerte.Bogen dækker også emner som nedsmeltninger, sociale regler, konkret tænkning og tale samt sansemæssige udfordringer. Hvert emne er fyldt med forslag til aktiviteter i klassen, der øger forståelsen for de særlige udfordringer, som eleverne med AS oplever. Der er desuden stort fokus på skole-hjem-samarbejdet, og under hvert emne er der derfor beskrevet måder, hvorpå skolen og hjemmet bedst kan samarbejde for at give barnet den størst mulige opbakning og støtte.Bogens råd og praktiske tips kan bruges til børn med AS, infantil autisme, atypisk autisme, GUA eller GUU.Kathy Hoopmann har vundet flere priser for sine fagbøger om autisme og Aspergers syndrom, bl.a. Alle katte har Aspergers syndrom. Hun har været lærer i mere end 20 år.

  • - med low arousal og afstemt pædagogik
    af Bo Hejlskov Elvén & Anna Sjölund
    299,95 - 356,95 kr.

    Denne bog kombinerer low arousal-principperne og den personcentrerede tilgang til en pædagogisk helhed. Værktøjerne er inddelt i tre forskellige værktøjskasser: håndtere, evaluere og forandre. Som personale eller forælder har du brug for at kunne mestre alle tre: I perioder med stress og kaos skal du være i stand til at håndtere, og derefter skal du kunne vurdere årsagerne til stress og kaos og kunne finde ud af, hvilken form for støtte personen har brug for. Endelig er du nødt til at kunne forandre rammerne, så du undgår lignende situationer fremover. Det kræver nogle gange efteruddannelse, andre gange ændringer af det fysiske miljø, men det handler altid om at tilpasse den pædagogiske ramme, så den passer til det enkelte menneske. Nøglebegreberne er autonomi, selvkontrol, pædagogisk kapital og ikke mindst etik. Formålet med bogens værktøjer og metoder er, at personen lykkes så meget som muligt. Os, der er tæt på personen, skal derfor være i stand til at tilpasse vores pædagogik til personens behov. Her handler det især om at kunne skelne mellem sine egne værdier og personens ønsker og behov.Bogen er skrevet til alle, der er sammen med børn og voksne med særlige behov: på bosteder, dagcentre, skoler, specialskoler, daginstitutioner eller hjemme. Det kan være, de har en intellektuel funktionsnedsættelse eller har autisme, ADHD eller en anden diagnose. Fælles for dem alle er et meget enkelt faktum: De almindelige metoder slår ikke til. Så læs bogen, prøv værktøjerne af, og find ud af, hvilke værktøjer du har brug for og i hvilke situationer – og boost din udvikling som forælder eller personale. BO HEJLSKOV ELVÉN er autoriseret psykolog, konsulent, underviser og efterspurgt foredragsholder både i Danmark og i Sverige, hvor han bor. Bo arbejder med praktisk pædagogik på videnskabelig grund, både med hvordan man forebygger, og hvordan man håndterer konfliktadfærd og modstand mod personalet. Bo er forfatter til en række bøger, særligt om low arousal-pædagogik i skoler og børneinstitutioner, i børnefamilien, i psykiatrien og på specialområdet mv. ANNA SJÖLUND er uddannet psykoterapeut og har særligt fokus på low arousal, empowerment og neuropsykiatri. Anna har mange års erfaring inden for autismeområdet, hvor hun nu underviser og rådgiver.

  • af Ross W. Greene
    267,95 kr.

    Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Læ­rere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pæ­dagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kom­petencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hver­dagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at kata­logisere børn og putte dem i bestemte kas­ser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kær­lig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive for­andringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsfor­fatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejds­baseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbej­der med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Min­de Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk

  • af Michelle Garcia Winner, Ryan Hendrix, Kari Zweber Palmer & mfl.
    332,95 kr.

    Her bestiller du Lærebog for sociale opdagelsesrejsende og hæfte 1-5 i Vi Tænker! • Serien samlet med rabat. Lærebog for sociale opdagelsesrejsende er den bog, lærere og pædagoger skal bruge, når du arbejder med Vi Tænker! • Serien. De 5 hæfter er beregnet til børnene. I Lærebog for sociale opdagelsesrejsende gennemgås og forklares principperne bag Vi Tænker!, ligesom den indeholder en lang række øvelsesark til brug i arbejdet med at lære de små sociale kompetencer. Den pædagogiske tankegang bag bøgerne kaldes Social Tænkning og er udviklet af Michelle Garcia Winner, der er medforfatter til bøgerne i denne serie.Det er vigtigt, at de fem hæfter ikke bruges uden at inddrage denne bog. Ellers får man ikke det fulde udbytte af hæfterne og metoden. Vi Tænker! • Serien består af 5 hæfter, der er udviklet for at hjælpe børn i alderen 4-7 år med at forstå de sociale, mentale og følelsesmæssige forhold, som er nødvendige for at opbygge en social bevidsthed og kunne agere og kommunikere socialt. Hvert hæfte fokuserer på et bestemt element i den sociale kommunikation – fra det helt basale om, hvad tanker og følelser er, til det at indgå i en gruppe og at lytte med hele kroppen. Titlerne er: 1. At tænke tanker og føle følelser 2. Gruppens plan. 3. At tænke med øjnene 4. Kroppen i gruppen 5. Lyt med hele kroppen Serien er velegnet til alle børn, men Vi Tænker! • Serien er særlig vigtig for børn, der har brug for støtte til at begå sig i det sociale fællesskab. Lærebogen kan købes for sig selv på ISBN-nummer 9788790333928. De 5 hæfter kan købes samlet med rabat på ISBN-nummer 9788790333911.

  • - Elever med særlige behov
    af Kristine Jess
    193,94 kr.

    Matematik for lærerstuderende er et lærebogssystem til den nye læreruddannelse i matematik. Systemet består af i alt seks bøger, der hedder y (Ypsilon) 1 og 2, ε (Epsilon), ω (Omega), δ (Delta) og μ (My). Tilsammen udgør bøgerne et ambitiøst forsøg på at sammentænke de faglige aspekter af læreruddannelsen med de mere professionsrettede. Derved giver bøgerne de lærerstuderende mulighed for at skabe sig et solidt grundlag for at undervise i matematik på 1.-10. klassetrin. Alle bøgerne i systemet er opmærksomme på elevernes forskellighed. Men i My fokuseres specielt på, hvad der kendetegner elever med særlige behov i matematik og giver forslag til mulige tiltag i den forbindelse. Bogen opdeler disse elever i tre kategorier, der behandles i hvert sit kapitel: Elever i matematikvanskeligheder, dygtige elever med behov for ekstra udfordringer i matematik og endelig et kapitel om tosprogede elever. Således dækker bogen centrale emner for linjefagene matematik og specialpædagogik.Selv om My sigter på de særlige elever, så vil undervisningen af dem i stort omfang bygge på viden om god matematikundervisning, som den er fremstillet i systemets øvrige bøger. Denne anden udgave er, på grund af den hurtige udvikling på feltet, fordoblet rent omfangsmæssigt i forhold til førsteudgaven fra 2009 og referencerne er ført up to date, altså til 2012. Bogen henvender sig til lærerstuderende i matematik og i specialpædagogik samt til matematiklærere og lærere i øvrigt med interesse for børn med særlige behov i matematik.

  • - Læreres bog med øvelsesark
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    222,95 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på. Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy. ”Social tænkning og mig – lærerens bog med øvelsesark” er bogen til læreren, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer og dermed lære at tænke og handle socialt. Bogen indeholder bl.a. 54 øvelsesark, lige til at kopiere. Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt. Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre. Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

  • - en praktisk guide
    af Susan E. Gathercole & Tracy Packiam Alloway
    227,95 kr.

    En god arbejdshukommelse er afgørende for indlæring. Denne bog forklarer på en enkel måde begrebet arbejdshukommelse og giver et sammenhængende overblik over den rolle, som arbejdshukommelsen spiller i indlæring. I bogen gives konkrete forslag til pædagogiske handlinger i forskellige undervisningssammenhænge til at understøtte dårligt fungerende arbejdshukommelse.

  • - Børnenes lærebog
    af Michelle Garcia Winner & Linda K. Murphy
    212,95 kr.

    Lær børn og unge at tænke socialt”Social Tænkning og mig” er et sæt på to bøger – en til eleven og en til læreren – der især er rettet mod børn og unge med autisme, ADHD og andre, tilsvarende udfordringer.I bøgerne arbejdes der ved hjælp af en række helt konkrete opgaver og øvelsesark systematisk med at lære barnet/den unge at tænke socialt – at forstå andres tanker, følelser og reaktionsmønstre, og hvordan andre påvirkes af den måde, barnet/den unge selv agerer på.Bøgerne er skrevet af Michelle Winner, der har udviklet konceptet social tænkning, i samarbejde med Linda Murphy.”Social tænkning og mig – børnenes bog” er elevens arbejdsbog, der indeholder en lang række konkrete øvelser, hvor typiske situationer fra hverdagen gennemgås for at opbygge elevens evne til at tolke sine egne og andres ikke-verbale kommunikation, finde de passende reaktioner på f.eks. frustrationer, så barnet lærer at handle og tænke socialt. Uden disse evner bliver barnet ofte ensomt, udsat for mobning og social eksklusion.Bogen kan også bruges af forældre, der ønsker at arbejde med at lære deres barn disse ting.Hvad er social tænkning?Langt det meste kommunikation mellem to mennesker består ikke af de konkrete ord, der bliver sagt. Kropssprog, tonefald, kropsholdning, berøring/ikke-berøring, rammerne omkring kommunikationen og så videre sender alt sammen signaler, som de fleste af os har lært at tolke intuitivt – helt uden at tænke over det. Og derfor tager vi ofte for givet, at andre besidder de samme evner til at tænke socialt.Men for andre er denne proces alt andet end naturlig. Mange børn og unge scorer således højt på intelligenstest, selvom de ikke intuitivt kender nuancerne i social kommunikation. Derfor har de ofte svært ved at begå sig, når de er sammen med andre.Amerikanske Michelle Winner har udviklet konceptet Social Tænkning, som er målrettet mennesker, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt. Metoden anvendes i stigende grad verden over til at opbygge sociale kompetencer hos elever, studerende og voksne. Metoden har vist sig at være meget velegnet i forhold til normaltbegavede børn og unge med autisme, Asperger, ADHD og tilsvarende udfordringer, der har vanskeligheder med at tænke og handle socialt.Social tænkning har desuden vist sig som et velegnet redskab til at fremme inklusionen i skolen.

  • - Typisk sprogudvikling og sproglige vanskeligheder
    af Helle Iben Bylander, Trine Kjær Krogh & Eva-Kristina Salameh
    270,95 kr.

    Andelen af børn med flere sprog i dagtilbud og skole, som har vanskeligt ved at følge med, er relativ stor i danske skoler og dagtilbud. Det kan være en udfordring at udrede børn med flere sprog, ligesom tilrettelæggelse af pædagogik i dagtilbud og skole stiller store krav til læreren. I Børn med flere sprog samler førende sprogforskere og logopæder den nyeste viden på området og giver en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog.Tilegnelse af et andetsprog stiller store krav til et barn. Samtidig er det en udfordring at tilegne sig faglig viden og kundskaber på et sprog, man endnu ikkehelt behersker. I bogen præsenteres nye metoder til at undersøge børnenes tilegnelsesfaser og til at udrede og støtte de flersprogede børn, der er i færd med – eller i risiko for – at udvikle sproglige vanskeligheder.Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder relevante casestudier fra både skoler og daginstitutioner. Børn med flere sprog giver en grundig indføring i:• Sproglig socialisering• Flersproglig sprogudvikling• Sprogvurdering af flersprogede elever• Dysleksi hos flersprogede elever• Arbejdet med flersprogede børn i daginstitutioner og i skolenHenvender sig til logopæder, pædagoger, lærere samt sprog- og læsevejledere.

  • - sjove lege, der styrker sociale og motoriske færdigheder
    af Barbara Sher
    270,95 kr.

    Børn har brug for leg, og de har brug for den variation, udfordring, forandring og indsigt, som legen fører med sig. Børn med autismespektrum- eller sanseintegrationsforstyrrelser står med en særlig udfordring, da de mangler en del af de sociale, kommunikative og forestillingsmæssige kompetencer, som børn både benytter og udvikler gennem leg.Disse børn har behov for en ekstra håndsrækning for at blive inkluderet og motiveret til at indgå i et fællesskab med andre børn – i institutionen, skolen eller i hjemmet. I denne bog giver forfatteren Barbara Sher en række bud på, hvilke lege man med fordel kan afprøve, når et eller flere børn i en gruppe har udfordringer i forhold til sanseintegration eller autisme.Bogen indledes med en introduktion til teorien bag sanseintegrationsproblemer, hvor forfatteren inddrager sine professionelle erfaringer og personligeoplevelser med sensorisk følsomme børn. Derefter følger legene opdelt i tre kategorier: sociale grovmotoriske lege, sociale finmotoriske lege samt vandlege. Der gives en grundig og overskuelig instruktion til hver enkelt leg, bl.a. med enbeskrivelse af de færdigheder, som udvikles gennem aktiviteten, og hvad man kan gøre for at modificere legen, så også de sartere børn kan deltage.Bogen henvender sig i et letforståeligt sprog til forældre, ergo- og fysioterapeuter og lærere med konkrete forslag til, hvordan man kan tilrettelægge leg og anden social aktivitet, der fremmer udviklingen af socialt samspil.

  • - Styrk relationer, opmærksomhed og kommunikation
    af Lene Straarup & Mette Holst Bertelsen
    207,95 - 237,95 kr.

    ADHD I SKOLEN er en let tilgængelig grundbog til lærere og pædagoger. Bogen giver teoretisk forståelse og praktisk inspiration til det daglige arbejde i og uden for klassen med alle børn – med eller uden diagnosen ADHD. ADHD I SKOLEN tilbyder lærere og pædagoger et mind set og en række konkrete strategier, som hjælper til at nedbringe konflikter og skældud, og som skaber en mere positiv stemning i klasseværelset for alle. Bogen kan være med til at styrke læreres og pædagogers tro på deres egne muligheder for atstøtte og hjælpe børn til bedre trivsel i klassen. Bogen er bygget op over en model med tre grundsten, der altid er i spil: • Opbygning og styrkelse af relationen • Brug af anvendt opmærksomhed • Bevidsthed om, hvad og hvordan der kommunikeres. På den baggrund behandler bogen fire emner: • Forældresamarbejde, som kan være særligt udfordret og konfliktfyldt, når et barn har ADHD. • Klasseledelse og styrkelse af børnefællesskabet, som er helt uundværligt for børn med ADHD og deres klassekammerater – men hvordan skal der ledes – på både makro- og mikroplan? • Håndtering af konflikter, som der kan være mange af i kølvandet på impulsive, uopmærksomme og let stressbare børn. • Udvikling af egen praksis, som er en fortløbende proces for og med én selv i lærerrollen og gerne med en kollega som sparringspartner. Bogen kan bruges som opslagsbog. Man behøver ikke at læse den fra ende til anden, men kan dykke ned i de kapitler, som man har brug for.

  • - Hvad ved vi? Hvad gør vi?
    af Solveig-Alma Halaas Lyster
    247,95 kr.

    Bogen præsenterer det vi i dag ved om skrive- og læsevanskeligheder, og hvad lærere kan gøre for at kortlægge elevernes læse- og skriveudvikling, opdage læse- og skrivevanskeligheder og igangsætte relevante tiltag eller forebyggende indsatser. Det er en praksisnær bog, som samtidig inddrager relevant international forskning, hvorfor bogen især er velegnet på læreruddannelsen og til efter- og videreuddannelse, fx læsevejlederuddannelsen. Solveig-Alma Halaas Lyster er inden for sit felt et kendt navn også i Danmark. Hun er professor ved Institutt for specialpædagogik, Universitetet i Oslo og har både gennem sin tidligere praksis som lærer, logopæd og pædagogisk psykologisk rådgiver og gennem sit forskningsarbejde fokuseret netop på sprog- og læseudvikling og sprog- og læsevanskeligheder.

  • - Udfordringer og indsatser
    af Anne Vibeke Fleischer & Käte From
    247,95 - 287,95 kr.

    Forestillingsevnen er central for vores kommunikation og møde med andre. Det er svært, når den er mangelfuld. Men der er hjælp at hente ... Børn og unge med autisme har to væsentlige fællestræk: For det første har de svært ved at indgå i sociale situationer. Og for det andet har de et begrænset udvalg af handlemuligheder, hvorfor de foretrækker forudsigelighed og faste strukturer. Begge træk indgår i autisme-diagnosen. Og disse primære fællestræk har begge baggrund i børnenes mangelfulde forestillingsevne. Den er mangelfuld, men ikke manglende. Det er vigtigt at være opmærksom på. Bogen giver let tilgængelig viden om denne gruppe børns neurologiske og neuropsykologiske anderledeshed, præsenterer en række teoretiske begreber og sætter fokus på, hvilke konsekvenser det har i praksis. Bogen retter sig mod de voksne, der i dagligdagen omgås børn og unge med autisme i alderen 4-17 år. Det er først og fremmest forældre og familie, pædagoger og lærere, men også fysio- og ergoterapeuter og andet sundhedspersonale. Formålet med bogen er at give de voksne, der er tæt på barnet i hverdagen en forståelse af, hvad forestillingsevne er. Og hvordan forestillingsevnen påvirker børn og unges opfattelse af omverdenen, af sig selv og af andre mennesker. Og endelig: Hvordan man kan arbejde med at udvikle forestillingsevnen i dagligdagen.Forestillingsevnen hos børn og unge med autisme handler primært om autisme og om nedsat evne til at danne forestillingsbilleder. De fleste kapitler i bogen vil imidlertid også være relevante for dem, der møder børn og unge med andre slags udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser end autisme. Ved de fleste udviklingsforstyrrelser eller psykiatriske lidelser ses nemlig overlappende mønstre og fællestræk, herunder nedsat evne til at danne forestillingsbilleder, tænke fleksibelt og acceptere nye måder at gøre tingene på..Om forfatterne:Anne Vibeke Fleischer er cand.pæd.psych. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Har i mange år arbejdet med børn og unge med og uden diagnoser og udviklingsforstyr­relser. I sin private praksis beskæftiger hun sig med undersøgelse, rådgivning og supervision. Forfatter og medforfatter til adskillige bøger, bl.a. Jeg vil ikke i skole og Eksekutive funktioner hos børn og unge.Käte From er cand.psych., autoriseret psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi. Hun er privatpraktiserende psykolog og beskæftiger sig især med terapi og udredning af børn og unge med særlige udfordringer, udviklingsforstyrrelser og anderledeshed. Hun superviserer og underviser i mange forskellige sammenhænge, og har blandt andet været ekstern lektor i børneneuropsykologi på Københavns Universitet. Hun er også forfatter og medforfatter til flere bøger, bl.a. Den sårbare hjerne og Eksekutive funktioner hos børn og unge.

  • af Michelle Garcia Winner, Ryan Hendrix, Kari Zweber Palmer & mfl.
    357,95 kr.

    Her bestiller du Lærebog for sociale Problemløsere og de fem sidste hæfter (hæfte 6-10) i Vi Tænker! • Serien samlet med rabat. Lærebog for sociale problemløsere er den bog, lærere og pædagoger skal bruge, når du arbejder med Vi Tænker! • Serien. De 5 hæfter er beregnet til børnene. I Lærebog for sociale problemløsere gennemgås og forklares principperne bag Vi Tænker!, ligesom den indeholder en lang række øvelsesark til brug i arbejdet med at lære de små sociale kompetencer. Den pædagogiske tankegang bag bøgerne kaldes Social Tænkning og er udviklet af Michelle Garcia Winner, der er medforfatter til bøgerne i denne serie. Det er vigtigt, at de fem hæfter ikke bruges uden at inddrage denne bog. Ellers får man ikke det fulde udbytte af hæfterne og metoden. Vi Tænker! • Seriens 2. del består af 5 hæfter, der er udviklet for at hjælpe børn i alderen 4-7 år med at forstå de sociale, mentale og følelsesmæssige forhold, som er nødvendige for at opbygge en social bevidsthed og kunne agere og kommunikere socialt. Hvert hæfte fokuserer på et bestemt element i den sociale kommunikation – fra det helt basale om, hvad tanker og følelser er, til det at indgå i en gruppe og at lytte med hele kroppen. Titlerne er: Hæfte 6: Skjulte regler og forventet og ikke-forventet adfærd Hæfte 7: Smarte gæt Hæfte 8: Fleksibel og fastlåst tænkning Hæfte 9: Problemets størrelse Hæfte 10: At dele en forestillingSerien er velegnet til alle børn, men Vi Tænker! • Serien er særlig vigtig for børn, der har brug for støtte til at begå sig i det sociale fællesskab. Lærebogen kan købes for sig selv på ISBN-nummer 9788793716124. De 5 hæfter kan købes samlet med rabat på ISBN-nummer 9788793716117.

  • - En håndbog i at lære børn med socialkognitive vanskeligheder at forstå og handle i den sociale verden
    af Eva Bartram, Camilla Tan Høegh, Mads Rune Dahlstrøm, mfl.
    276,95 - 287,95 kr.

    SOCIAL LÆRING præsenterer en konkret og praksisnær metode til at give de professionelle i skoleverdenen retning og systematik i deres møde med børn med socialkognitive vanskeligheder.Social Læring-metoden er udviklet af bogens forfattere og bygger på et børnesyn, der er inspireret af positiv voksenstøtte og Nest programmet. Nest er oprindeligt udviklet i New York i USA som et skoleprogram til undervisning af børn med autisme sammen med børn uden autisme. Bogen og metoden udspringer af forfatternes mangeårige arbejde i Nest programmet i Danmark, der blev startet i Aarhus i 2016. Bogen tager udgangspunkt i en mindre gruppe og bruger den som platform til at implementere indsatser i det større klassefællesskab. Social Læring er således en metode, der har potentiale til at indgå og bidrage i de mellemformer, der løbende opstår mellem det almene og specielle i skoleverdenen.Bogens overordnede mål er således at støtte, vejlede og inspirere professionelle voksne i arbejdet med at få børn med socialkognitive vanskeligheder til at lykkes bedre i fællesskaber. SOCIAL LÆRING henvender sig til lærere, pædagoger og PPR-psykologer, der arbejder praksisnært ind i skoleverdenen samt uddannelsesinstitutioner, der er rettet mod pædagog- og læreruddannelsen.Bogens forfattere:Alle bogens forfattere har været en del af Nest projektet i Aarhus siden opstarten i 2016.- EVA BARTRAM (RED.) er aut. psykolog, specialist i klinisk børneneuropsykologi og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- MADS DAHLSTRØM (RED.) er lærer og cand.pæd. i pædagogisk filosofi og arbejder i dag som konsulent i Viborg Kommune.- CAMILLA TAN HØEGH er aut. psykolog og tilknyttet specialpædagogisk sektion i PPR Aarhus.- RIKKE LAMBÆK er lærer i en Nest klasse og konstitueret pædagogisk leder for Nest klasserne på Katrinebjergskolen.- KARINA DAMGAARD POULSEN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.- MORTEN BÆKKE RØNN er børnehaveklasseleder på Katrinebjergskolen i en Nest klasse og ansvarlig for Social Læring på tværs af Nest årgangene.

  • af Bjarne Nielsen
    270,95 - 321,95 kr.

    Hvad er inklusionsopgaven? Inklusionshåndbogen beskæftiger sig med skolens opgaver med undervisningen af de elever, der ikke socialt og fagligt får et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen. Det drejer sig om 15-20 procent af eleverne. Hvorfor er inklusion så svært? Der er tale om en så stor gruppe elever, at inklusionsopgaven kun kan løses som en del af en samlet skoleudvikling. Håndbogen beskriver de krav, der må stilles til skolens praktiske arbejde med inklusion af de mange elever. Hvad kendetegner eleverne? Hvad kræves der af kompetencer og samarbejdsformer? Hvilke faglige ressourcepersoner er nødvendige? Hvad kræves der af skoleledelsen? Hvordan inddrages forældrene? Inklusionshåndbogen gennemgår de mange betingelser, der er for at udvikle en skole, der inkluderer flest mulige. Den handler i særlig grad om skolens opgaver, men stat, kommuner og forældre skal også løse deres opgaver. Der er ingen lette eller hurtige løsninger, og det kræver sejt og langsigtet arbejde for alle implicerede. Målgrupper: Inklusionshåndbogen er en grundbog for alle skolens direkte aktører som lærere, AKT-, inklusions- og læsevejledere, pædagoger, skoleledere, konsulenter, PPR og den kommunale ledelse. Skolebestyrelser, forældre, politikere samt samarbejdsparter i dagtilbuds-, familie- og på sundhedsområdet vil også få nyttig viden om skolens inklusionsopgave. Inklusionshåndbogen inddrager den nyeste pædagogiske forskning og vil være velegnet til undervisere og studerende på pædagog- og ikke mindst læreruddannelsen. Forfatteren Bjarne Nielsen er autoriseret psykolog, specialist og supervisor i pædagogisk psykologi. Mangeårig formand for Pædagogiske Psykologers Forening, PPF, og forfatter til en række artikler og bøger om folkeskolen, specialundervisning og PPR’s virksomhed.

  • af Stefan Samuelsson m.fl.
    357,95 kr.

    Behovet for viden om dysleksi/læse- og skrivevanskeligheder – og især om forholdet mellem årsager, konsekvenser og pædagogiske tiltag – er stort og må have høj prioritet. Denne bog gør rede for forskning og forskningsbaseret undervisning inden for området. I 18 kapitler gives der en bred og lettilgængelig gennemgang af aktuel biologisk, pædagogisk og psykologisk forskning. Læseren bliver blandt andet orienteret om, hvad dysleksi er, og hvad der forårsager dysleksi, hvordan man kortlægger og udreder læse- og skrivevanskeligheder, samt hvordan man kompenserer for problemer med skriftsproget. De fleste af de myter, der findes omkring læse- og skrivevanskeligheder, bliver også taget op. Intervention og specialpædagogiske tiltag har fået deres eget kapitel, og dette tema gennemsyrer de fleste af bidragene. Den brede indfaldsvinkel og den tydelige tilknytning til forskningen gør bogen anvendelig inden for mange uddannelser og professioner. Forfatterne er lærere og forskere med særlig interesse for dysleksi og andre vanskeligheder med skriftsproget

  • - En praksisnær fortælling om planlægning, gennemførelse og evaluering af tiltag for elever i læse- og skrivevanskeligheder
    af Jørgen Frost, Bente Eriksen Hagtvet & Vigdis Refsahl
    364,95 - 425,95 kr.

    Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet er på en og samme tid både en forskningsbaseret og en praksisforankret beskrivelse af et intensivt undervisningstilbud til tre elever med dysleksi. Bogen viser, at det er muligt at vende en negativ udvikling, også selv om eleven er nået til mellem- eller sågar udskolingstrinnet. Bogen er skrevet ud fra en helhedsorienteret tilgang. Teori og praksis går hånd i hånd, elevens læsevanskeligheder ses i sammenhæng med social-emotionelle og kognitive sider af eleven, og tiltagene er teoretisk begrundet, samtidig med at der er mange praktisk funderede og detaljerede eksempler. Intensiv læseundervisning på mellemtrinnet henvender sig til lærere, sprog- og læsevejledere og kan samtidig inspirere og informere alle interessenter: i hjemmet, i skolen, i de rådgivende organer og i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere. Dermed kan bogen bidrage til at styrke vores fælles viden om og erfaring med undervisning af elever med svære læse- og skrivevanskeligheder. Statistisk sidder der mindst 1-2 elever i hver klasse, som kan få gavn af denne viden. Hvis modløsheden skal vendes til motivation og kompetence, må der sættes ind med systematiske og udviklingsrelevante tiltag, som løbende giver eleven en oplevelse af at mestre opgaven. Grundlaget for en sådan indsats findes i denne bog.

  • af Birgit Dilling Jandorf & Karl-Åge Andreasen
    484,95 kr.

    Dette er en lærerhenvendt flergangsbog om dysleksi.TilgangForskning støtter hypotesen om, at dysleksi først og fremmest handler om problemer med afkodningen, og at denne vanskelighed har sin årsag i mangler i det fonologiske system. Et gennemgående tema i denne bog er derfor fonologiske vanskeligheder.Dysleksi - fra teori til praksis indeholder også en beskrivelse af testen Logos til afdækning af læsevanskeligheder og en vejledning i pædagogiske tiltag, der kan iværksættes for at hjælpe den enkelte elev.Denne 5. udgave har gennemgået en omfattende revision med de sidste års udvikling inden for dysleksiforskningen, men har beholdt samme struktur og kapitelinddeling som tidligere udgaver.IndholdDysleksi - fra teori til praksis indeholder følgende kapitler:Hvad er dysleksi?Afkodningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksiRetskrivningsvanskeligheder - et hovedkendetegn ved dysleksiDysleksi og fonologiDysleksi og læseforståelseDysleksiens biologiske fundamentUndersøgelse og diagnosticeringPædagogiske tiltag.

  • af Michelle Garcia Winner, Ryan Hendrix, Kari Zweber Palmer & mfl.
    187,95 kr.

    Vi Tænker! Serien er en serie på 5 hæfter, der er udviklet for at hjælpe børn i alderen 4-7 år med at forstå de sociale, mentale og følelsesmæssige forhold, som er nødvendige for at opbygge en social bevidsthed og kunne agere og kommunikere socialt. Hvert hæfte fokuserer på et bestemt element i den sociale kommunikation – fra det helt basale om, hvad tanker og følelser er, til det at indgå i en gruppe og at lytte med hele kroppen. Titlerne er: 1. At tænke tanker og føle følelser 2. Gruppens plan 3. At tænke med øjnene 4. Kroppen i gruppen 5. Lyt med hele kroppen Serien er velegnet til alle børn, men Vi Tænker! • Serien er særlig vigtig for børn, der har brug for støtte til at begå sig i det sociale fællesskab. Den pædagogiske tankegang bag bøgerne kaldes Social Tænkning og er udviklet af Michelle Garcia Winner, der er medforfatter til bøgerne i denne serie. Der er også udarbejdet en bog til læreren eller pædagogen, hvor principperne bag Vi Tænker! og Social Tænkning beskrives. Den har titlen Lærebog for sociale opdagelsesrejsende. Det er vigtigt, at de fem hæfter ikke bruges uden at inddrage denne lærebog og de øveark, der findes her. Ellers får man ikke det fulde udbytte af hæfterne og metoden.De 5 hæfter og lærebogen kan købes samlet med rabat på ISBN-nummer 9788790333942.De 5 hæfter kan købes på hver deres ISBN-nummer.

  • - Relationer og konstruktioner i læringsmiljøer
    af Elspeth McAdam, Kjeld Fredens, Ole Løw, mfl.
    501,95 kr.

    Flere fantastiske forbindelser - relationer og konstruktioner i læringsmiljøer er en antologi med bidrag fra en række markante pædagogiske personligheder fra USA, Canada, England, Sverige og Danmark, der giver forskellige perspektiver på relationel teori og praksis i læringsmiljøer.Antologien er en selvstændig opfølger til antologien Fantastiske forbindelser - i undervisning og læringssamvær, hvor andre markante navne gjorde bogen til en pædagogisk bestseller.Flere fantastiske forbindelser har en om muligt endnu mere bemærkelsesværdig række af forskere, teoretikere og praksisudviklere som bidragydere, der kan udvide de fantastiske forbindelser og relationelle forståelser og udvikle eminente, samskabende og vitaliserende læringsmiljøer i skoler såvel som i daginstitutioner. Antologien lægger særlig vægt på ideen om, at vi samskaber vores forståelser af både os selv og verden. Alt, hvad vi tilegner os, lærer vi i relation til nogen eller noget.Forfatterne repræsenterer en bred vifte af fascinerende og respektfulde måder at udvikle god praksis. Antologien udgør en samlet helhed, men de enkelte bidrag kan læses hver for sig, hvis man ønsker at dykke dybere ned i emner som værdsættende undersøgelser, samskabelse, compassion, co-teaching, demokrati og professionelle relationer.Ledere, lærere, pædagoger, psykologer, konsulenter, lærer- og pædagogstuderende, studerende på pædagogiske diplommoduler og alle andre, der måtte have interesse i relationer og samskabelse af læringsmiljøer, kan finde inspiration til at udvikle pædagogisk forståelse og god praksis i egne kontekster.

  • af Trine & Trentemøller
    142,95 kr.

    Børn med dysleksi oplever ofte nederlag, når de møder den skriftsprogskultur skolen bygger på. Børnene oplever, at de ikke kan følge med deres kammerater fagligt, og den oplevelse kan have store psykiske konsekvenser for børnene, ligesom det kan få afgørende betydning for deres fremtidige uddannelsesvalg. Det er vigtigt, at både forældre og lærere kan motivere børnene, og det er vigtigt, at de voksne omkring børnene arbejder sammen om at styrke børnenes robusthed, så de kan overkomme de udfordringer de møder.Trine Trentemøller formidler viden om dysleksi, motivation og robusthed og giver bud på strategier til, hvordan man kan arbejde med børnene både i skolen og i hjemmet. Det er barnets perspektiv, der er i fokus, og børnenes stemmer kommer til udtryk gennem tegninger, der illustrere, hvordan det opleves at have dysleksi: Hvad bør der være mere af i skolen og hvad bør der være mindre af, hvis det skal være nemmere at gå i skole, når man har dysleksi. Bogen opfordrer til, at børnenes stemmer inddrages, og den peger på, hvor vigtigt et godt samarbejde mellem skole og hjem er, når et barn er udfordret i skolen.

  • af Dea Franck
    147,95 - 187,95 kr.

    Hvad er høj begavelse og intelligens? Hvordan tester man? Og hvordan skelner man mellem høj begavelse, talent og det at være klog? Hvad er de tidlige tegn? Hvad skal man være særligt opmærksom på hos højt begavede børn og unge?At være højt begavet er både en gave og en udfordring. Mange højtbegavede børn og unge passer ikke til den almindelige opfattelse af kvikke børn og bliver derfor misforstået eller slet ikke opdaget i skolen eller derhjemme. Det kan give mistrivsel i skolen, kedsomhed og manglende motivation, sociale udfordringer, hvis ikke der er forståelse og passende udfordringer i hverdagen.Der er brug for ny og opdateret viden om, hvad høj begavelse er, hvordan det viser sig – og hvordan man hjælper børn og unge med de udfordringer, der også kan være, når man er kvikkere end de fleste. Det kan man få i denne bog, skrevet af psykolog Dea Franck, der er specialist i højtbegavede børn.Bogen giver opdateret viden om, hvad høj begavelse er, test, tidlige tegn, livet i skolen, behov for differentieret undervisning og opmærksomhed på perfektionisme, særlig følsomhed, asynkron udvikling, trivsel og risiko for skolevægring – og hvordan det højtbegavede barn støttes godt i familien og fritiden. Bogen har også et afsnit om voksne.Bogen henvender sig til alle, der faglig og privat er tæt på børn og unge, som er eller kan tænkes at være højt begavet. Det er forældre, pædagoger, lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelser, UU-vejledere m.fl.

  • af Yvonne Lund & Elsebeth Otzen
    261,99 kr.

    Dette er en fagbog til lærere, der arbejder med elever, der har svært ved at læse og skrive.Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning er en fagbog til lærere, der arbejder med elever i 1. og 2. klasse, der har svært ved at lære at læse og skrive og til ældre elever, der ikke er kommet i gang med tilegnelsen af skriftsproget. Bogen beskriver undervisning i den inkluderende skole og organisering af arbejdet med elever, som har særlige behov. Denne 2. udgave af af bogen er opdateret med nye forskningsresultater af, hvad der virker for elever med læse- og skrivevanskeligheder.Det gennemgående tema i bogen er det bevidste og målrettede arbejde med den enkelte elev. I forbindelse med dette er der udarbejdet en model for undervisningsforløb, som indeholder afdækning af elevens færdigheder, idéer til metoder og aktiviteter og endelig en evaluering af det lærte.Bogen viser et konkret eksempel på en elevs testning, undervisning og re-testning. Den indeholder desuden afsnit om andre læsepædagogiske oplæg, om computeren som hjælpemiddel og et afsnit om, hvordan forældrene bedst kan støtte deres barn i hjemmearbejdet.Specialpædagogisk guide til læsning og skrivning benyttes med fordel sammen med det tilhørende prøvemateriale.DownloadsKopiark 1 Kopiark 2 Kopiark 3 Kopiark 4

  • - Om høreforstyrrelsen APD - Auditory Processing Disorder
    af Helle Overballe Mogensen & Dorte Bisgaard
    187,95 kr.

    APD er en hyppigt overset lyttevanskelighed, der påvirker barnets og den unges læring, udvikling og trivsel. Denne bog giver viden om, hvordan APD kommer til udtryk, hvad der forårsager problemerne, og hvad man som forælder, pædagog, lærer eller anden professionel kan gøre for at støtte barnet og den unge med dårlige lyttefærdigheder.APD skyldes ikke nedsat hørelse, men at hjernen ikke formår at skelne lydene, zoome ind på relevant lyd, sortere lyde og skabe mening. Børn med APD har derfor ofte svært ved at forstå det talte sprog og kan have besvær med fx læse-stave-tilegnelsen.Når hjernen ikke lytter giver en teoretisk gennemgang af hørelsen og hjernens processering af lyd samt den viden, der findes om APD’ens karakter. Bogen indeholder casebeskrivelser, en praksisdel, der giver forslag til forbedringer af de fysiske rammer i læringsmiljøet, pædagogisk understøttende tiltag, viden om behandlingsmuligheder samt screeningsark, der kan anvendes til at vurdere om et barn har en indikation for APD.

  • - Absolut tænkning i en relativ verden
    af Peter Vermeulen
    297,95 kr.

    Hvad nu, hvis den autistiske hjerne fungerer helt anderledes, end vi hidtil har troet? Ganske meget tyder på det, og det har stor betydning for, hvordan mennesker med autisme bedst kan hjælpes i hverdagen.Det handler denne bog om.Den nyeste hjerneforskning viser, at mange af de mest indgroede forestillinger om, hvordan hjernen bearbejder sanseindtryk og læser social adfærd, er forkerte. Vi oplever intuitivt, at hjernen modtager indtryk fra sanserne, bearbejder disse informationer og træffer en beslutning om, hvordan den skal reagere. Men i virkeligheden sker der det modsatte: Hjernen har opbygget en model af, hvordan verden ser ud, og har på den baggrund en forventning om, hvad der vil ske i en bestemt situation. Hjernen kontrollerer derpå, om dens forudsigelse stemmer med virkeligheden. Hvis ikke, korrigerer den sin model af verden og tilpasser sin reaktion.Hvad nu, hvis forståelsen af menneskelig adfærd således først og fremmest er en ubevidst forudsigelse af, hvad folk skal til at gøre? Ville den klassiske træning af sociale færdigheder så give mening for børn, unge og voksne med autisme? Overalt kan man på samme måde læse, at mennesker med autisme har brug for mere forudsigelighed end mennesker uden autisme. Men er det nu rigtigt?Det er nogle af de provokerende og revolutionerende spørgsmål, Peter Vermeulen stiller i denne bog. Han kommer også med forslag til, hvad vi skal gøre i stedet. Specialpædagogisk månedsblad skriver:"En fabelagtig bog. ... Bogen bringer banebrydende nyt om autisme, hvad autisme er og hvordan vi skal håndtere det. Alt er dokumenteret, og bogen er en fornøjelse at læse ... Kan på det stærkeste anbefales."Bibliotekernes anmeldelse:Velskrevet og fængslende bog om hjerneforskningens betydning for den måde, vi forstår autisme på. Bogen er relativt letlæst for alle interesserede.

  • - og pædagogisk praksis
    af Justin Markussen-Brown
    247,95 kr.

    Gode sprogfærdigheder er vigtige for barnet. Sprog gør, at børn kan indgå i fællesskaber, kan forklare deres meninger og tanker, kan stille spørgsmål om deres omverden – og forstå svarene. Et begrænset talesprog vil samtidig begrænse barnets forudsætninger for gode læsefærdigheder senere i skolen. Pædagogen spiller derfor en vigtig og central rolle, da man som pædagog har mulighed for at understøtte sprogtilegnelsen i den periode af barnets liv, hvor det såkaldte sprogvindue står åbent.Denne bog guider læseren igennem barnets udvikling fra sprogløst spædbarn til konstant spørgende fire­årig, hvis udtale og grammatik er nærmest fejlfri. Bogen begynder ved barnets før-sproglige stadium, hvor kommunikationen består af mange andre udtryk end et egentligt sprog. Derfra fortsætter den med barnets tilegnelse af fonologi, leksikon og grammatik. Den behandler desuden emner som tosprogethed og preliteracy hos førskolebarnet i dagtilbud. Efter hvert kapitel giver forfatteren forslag og anbefalinger til praksis.Bogen har sit teoretiske afsæt i lingvistikken og henvender sig til pædagogisk personale og pædagogstuderende, der ønsker en videnskabelig og evidensbaseret forståelse af sprogtilegnelse. Desuden vil dagplejere og andre, der arbejder med småbørn, finde bogen relevant i sammenhæng med understøttelsen af barnets sprog.Justin Markussen-Brown er dansk-canadisk lingvist og har forsket i danske pædagogers sprogpædagogiske praksis og i effekten af efteruddannelse i sprogpædagogisk praksis. Hans ph.d.-afhandling nåede i top 5 i Ph.d. Cup i 2015, og Justin er kendt for sin letforståelige og -tilgængelige formidling af sprogtilegnelsens kompleksitet.Antal

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.