Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Proppet med hverdagseksempler sætter han fingereren på de ømme punkter, vi alle kan relatere os til i såvel arbejds- som hjemmesituationer, men ligeså vigtigt giver han konkrete råd til, hvordan man overkommer mange af de benspænd, vi oplever, og får sat fut på forandringerne.I bogen finder du blandt andet ud af Hvad køen i Netto kan lære dig om, hvorfor forandringer går så langsomt Hvad en hummer kan lære dig om, hvorfor kollegaerne er demotiverede Hvorfor Randers Kommunes strategi ligner angrebsmanualen fra D-dag (og hvorfor det ikke er et kompliment) Hvorfor det er tåbeligt at arbejde på at ændre andres ’mindset’ Hvorfor motivation er overvurderet, og hvad du skal gøre i stedet Hvorfor det er en konkurrencefordel at være uambitiøsBogen er ligesom Jytte fra Marketing målrettet alle, der arbejder med forandringer på alle niveauer i en organisation. Uanset om den organisation er en kommune, en virksomhed eller et parforhold.
Dette er en fortælling om, hvorfor evnen til at samarbejde er den ultimative konkurrencefordel for en virksomhed.Kathryn Petersen, nytiltrådt CEO i it-virksomheden DecisionTech A/S, er af sin bestyrelsesformand blevet sat på en umulig opgave: at vende den lurende nedtur i det stærkt udfordrede firma. Hun bliver hurtigt klar over, at DecisionTechs problemer ikke bunder i økonomi, strategi eller teknologi, men i en dysfunktionel ledergruppe, og hendes opgave bliver nu at træde i karakter som leder og få gruppens vidt forskellige medlemmer til at arbejde sammen som et team.I løbet af fortællingen afdækker Lencioni de fem mest almindelige samarbejdsdefekter:• Fravær af tillid• Konfliktskyhed• Manglende commitment• At undgå at holde hinanden ansvarlige• Uopmærksomhed på resultaterVed at introducere en enkel og letforståelig model viser Lencioni, hvordan man kan overvinde disse fem dysfunktioner og skabe det perfekte team, der er i stand til at arbejde sammen, bede hinanden om hjælp, trække på hinandens kompetencer, omfavne fejl og begrænsninger, træffe kvalificerede beslutninger og ganske enkelt udrette mere på kortere tid.
Danmark konkurrerer i stigende grad på viden og kreativitet. Derfor skal virksomhederne sørge for at få det bedste ud af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere, som skal producere det, Danmark skal leve af i fremtiden.De medarbejdere, som går til arbejdet med dyb viden og stærk drivkraft, er ofte med en vis foragt blevet kaldt ”primadonnaer”. De stemples som mennesker med store egoer, høje krav og en forkælet indstilling, som gør livet surt for ledere og kolleger.Bogens forfatter har gennem en årrække studeret primadonnaerne og deres arbejdspladser, og på baggrund af fire års feltstudier på Det Kongelige Teater har hun udviklet ny motivations- og ledelsesteori. Den konsulentrapport, som Helle Hedegaard Hein udarbejdede om Den Kongelige Ballet, har efterfølgende fået stor opmærksomhed i medierne.Bogen skelner mellem forskellige medarbejdertypers forskellige motivationsprofiler og ledelsesbehov. En af disse medarbejdertyper er primadonnaen, som i denne bog bliver mødt af en helt ny forståelse. Det bliver tydeligt, hvor vigtigt det er, at ledelsen understøtter og fremmer den drivkraft og entusiasme, som vi møder hos primadonnaen.Bogen indeholder hverken værktøjer eller modeller, men lægger op til at lederen konstant reflekterer over sin ledelsespraksis og over, hvad der motiverer de forskellige typer af medarbejdere.Cases fra en lang række arbejdspladser herunder Det Kongelige Teater understøtter bogens budskaber om ledelse af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere.
Det opløftende budskab i bogen Fremtidens organisation har givet genklang hos læsere i hele verden. De har – en samtale ad gangen – gjort det til et sandt mund til mund fænomen. Bogen har hjulpet med at ændre samtalen fra, hvad der er galt med dagens form for ledelse til, hvad der er muligt. Den inspirerer tusindvis af organisationer – virksomheder og non-profit foretagender, skoler og hospitaler – til at indføre radikalt mere sjælfulde og formålsorienterede fremgangsmåder. Bogen giver bred genklang, men ikke alle kan afsætte tid til en tætskrevet ledelsesbog på 360 sider. Denne illustrerede udgave formidler hovedtankerne i den oprindelige bog og gengiver mange af dens historier fra det virkelige liv på en livfuld og engagerende måde. Bliv ikke overrasket, hvis du finder det svært at lægge bogen fra dig og læser den nærmest i et stræk. Velkommen til samtalen om organisationers næste udviklingstrin.
Simon Sineks internationale bestseller START WITH WHY på dansk. En nyklassiker i managementlitteraturen.Hvorfor er nogle mennesker og virksomheder mere innovative; banebrydende og succesfulde end andre? Og hvordan kan det være; at de er i stand til at gentage succesen igen og igen?Fordi i business drejer det sig ikke om; HVAD du gør – det vigtige er; HVORFOR du gør det.Steve Jobs; brødrene Wright og Martin Luther King havde én ting til fælles: De var drevet af deres HVORFOR.Denne bog har gået sin sejrsgang verden rundt med sin friske og innovative tilgang til ledelsesfilosofi; og hvad der skal til for at inspirere andre.
New York Times-bestseller, der har solgt over 1 mio. eks.Tilbyder redskaber og lette strategier til at ændre dårlige vanerJames Clear er en af verdens førende eksperter inden for opbygning af vaner, og han giver i denne bog praktiske strategier, der lærer dig nøjagtigt, hvordan man danner gode vaner, bryder med de dårlige og lærer at mestre de små ændringer, der fører til store resultater.Bogens hovedpointe er, at vaner bedst ændres i meget små skridt – ved at lede efter en lillebitte forbedring i alt, hvad man gør, i stedet for “alt eller intet”-løsninger. Efterhånden som handlingen gentages, vokser vanen sig stærkere og slår rod. Hver gang du gentager en vane, styrker du nemlig det neurale kredsløb, der associeres med denne vane, og derfor er gentagelse noget af det vigtigste i forhold til at automatisere vaner.Andre gode pointer fra bogen:Lav en implementeringsstrategi: Hvornår vil du præcis gøre hvad og hvor?Vi bliver ændret af den verden, der omgiver os: Man kan indrette sig til gode vaner (gem chokoladen! Sæt løbeskoene frem! Læg telefonen ind i et andet rum!)Fokuser på at skabe systemer. Fix dit input, og dit output løser sig selv: Formålet med at sætte mål er at vinde spillet – formålet med at opbygge systemer er at blive ved med at spille.Byg ovenpå allerede eksisterende vaner: 'Efter NUVÆRENDE VANE vil jeg NY VANE'James Clear er forfatter, oplægsholder og konsulent med fokus på vaner og udvikling. Hans arbejde har bl.a. kunnet ses i New York Times, Time Magazine og CBS’ This Morning. Hans hjemmeside, jamesclear.com, har hver måned millioner af besøg, og over 100.000 abonnerer på hans populære nyhedsbrev.Bogen udgives i samarbejde med WElearn A/S, og bogens forord er skrevet af Henrik Dresbøll, forfatter bag bogen Få det til at ske.
Som leder skal man kunne træffe beslutninger og kommunikere viden på et kvalificeret grundlag. Den undersøgende leder giver et samlet overblik over samfundsvidenskabelige metoder til indsamling og anvendelse af data, der på kvalificeret måde kan indgå i empiriske undersøgelser og dermed som led i udførelsen af ledelsesopgaven. Bogen ser specifikt på dataindsamlingen fra lederens perspektiv og kombinerer korte fremstillinger af teori og metode med praktiske eksempler fra konkrete ledelsessituationer. På denne måde relateres de samfundsvidenskabelige metoder til de praktiske ledelsesopgaver, som mange ledere står med, og som ofte indebærer, at lederen må påtage sig rollen som dataindsamler og bruger af data i egen organisation.Den undersøgende leder henvender sig først og fremmest til studerende på lederuddannelser på diplom-, HD- og masterniveau og andre videregående uddannelser, hvor der undervises i samfundsvidenskabelige metoder i en ledelsesmæssig kontekst. Bogen kan også med fordel læses af ledere, der står over for at skulle undersøge forhold i egen organisation eller i organisationens nærmeste omverden.Bogens forfattere har indgående kendskab til brugen af samfundsvidenskabelig metode i forskningsmæssig og praktisk sammenhæng gennem mange års erfaring med ledelse og organisation såvel som med undervisning på bl.a. diplom- og masteruddannelser.
Sammen med en lang række af Danmarks absolut bedste sportsfolk undersøger forfatterne – en fodboldtræner og en ledelsesforsker – hvad det har af konsekvenser, når man ikke primært er motiveret af at vinde, men føler sig forpligtet af sit talent til at sætte sig spor på anden måde. Ofte bliver de misforstået med et potentielt talenttab til følge.Vi tror ofte, at topatleters primære drivkraft er at vinde. At de sætter sig mål, og at deres karriere og motivation kulminerer, når de løfter trofæet eller får guldmedaljen om halsen. Men langt fra alle har det sådan. De atleter, hvis primære drivkraft ikke er at vinde, bliver ofte misforstået i en verden, der hylder de ydre præstationer. Når de bliver mødt med præstationskrav og resultatmål, mister de motivationen, de mister meningen med at dyrke deres sport, og de mister sig selv. I mødet med præstationskulturen indstiller nogle karrieren, før den overhovedet er kommet i gang, mens andre præsterer ringere og ringere, fordi deres flamme ikke længere brænder rent. Nogle bliver sat af holdet, fordi de bliver opfattet som arrogante, fordi de ikke motiveres af de målsætninger, de mødes med. Alt i alt er der risiko for et ødelæggende talenttab, hvis man ikke forstår, hvad disse atleter er drevet af, og hvordan de skal ledes.Talent tabes dog ikke kun i sportens verden. Det tabes også i erhvervslivet og i skolesystemet og andre steder, hvor den målstyrede præstationskultur dominerer. Målstyring motiverer nogle, men langt fra alle, og den motiverer slet ikke originalerne og de kreative og innovative talenter. Bogens casestudie af elitesport skal derfor illustrere et større talenttab: Det talenttab, vi som samfund ikke har råd til og derfor er forpligtet til at forhindre. Forfatterne viser gennem interviews med atleterne og arketypeanalyser, hvor store forskelle der er i, hvad der motiverer den enkelte atlet til store præstationerDeltagerne i bogen er Mikkel Kessler (boksning), Rikke Møller Pedersen (svømning), Frederik Løchte Nielsen (tennis), Pierre-Emile Højbjerg (fodbold), Rasmus Henning (triatlon), Sara Slott (hækkeløb), Rene Holten Poulsen (kajak), William Kvist (fodbold), Lisbeth Seierskilde (dressurridning), Michael Maze (bordtennis).
“Op igennem 1990’erne og 00’erne har vi skabt en kultur, der alene har opfordret mennesket til at definere sig selv ved sine ambitioner, drømme og fantasier. En kultur, der reproducerer folks manglende evne til nøgternt at vurdere egne evner ved at anspore dem til konsekvent at overvurdere dem”. Så kontant er meldingen fra Morten Albæk her i bogen.Albæk gør op med folks indbildte tro på, at deres talent bare skal opdages og langer ud efter den manglende selverkendelse, der nærer X Factor og andre lignende konstruktioner i vores omgivelser. For efter Albæks mening er de fleste af os helt gennemsnitlige, fejlfyldte mennesker, som skal arbejde flittigt og gøre vores bedste hver eneste dag, hvis vi skal opleve succes og bidrage positivt til verden.Morten Albæk er Group Senior Vice President i Vestas, anerkendt som en af de mest innovative marketingdirektører i verden og adjungeret professor i Anvendt Filosofi ved Aalborg Universitet.I bogen deler han sine tanker om vigtigheden af at være et helt menneske i en moderne og omskiftelig verden. Han forklarer, hvorfor man hverken kan være en god leder, en god medarbejder eller et godt menneske, hvis man ikke er ærlig i omgangen med sig selv og med andre. De kontante refleksioner sættes løbende i relief med Albæks fortælling om sin egen opvækst og sine personlige erfaringer fra ungdoms- og voksenlivet.
Systemisk ledelse handler om at få øje på muligheder, at se problemer som uindfriede drømme og have fokus på, hvordan det sprog, vi bruger, hele tiden er med til at skabe de resultater, vi opnår. Bogen giver indsigt i teorierne bag den systemiske og anerkendende tænkning og er en platform for at forstå ledelse, kommunikation og relationer i organisationer. Den giver samtidig idéer og inspiration til konkret ledelsespraksis i form af igangsættelse af værdi- og strategiprocesser, gruppe- og teamarbejde, systemisk coaching, konfliktopløsning og reflekterende team. Bogen udkom i sin første udgave i 2005. 2. udgaven er en opdateret og genskrevet version med nye kapitler og vinkler på værdiskabende ledelsespraksis. Den indeholder bl.a. nye kapitler om konstruktionstanken, organisatorisk anerkendelse, strategi, værdiskabende møder og nye og mere praksisnære begreber til at forstå og arbejde med spørgsmålstyper i det coachende lederskab.
Systemisk coaching er en grundbog for coaches og andre samtalepartnere, der ønsker at dygtiggøre sig i arbejdet med samtaler og coaching. Den giver læseren mulighed for at opbygge eller videreudvikle et teoretisk fundament for at arbejde med samtaler og coaching på et systemisk og anerkendende grundlag. Med den systemiske tilgang til coaching flyttes fokus fra individ til relationer og fra problem til muligheder – og nye perspektiver og muligheder skabes.Bogen udkom første gang i 2009 og har siden etableret sig som en populær grund- og studiebog i coaching. Denne 2. udgave er gennemskrevet og opdateret med ny litteratur, og der er tilføjet nye kapitler om grafisk facilitering, coaching med modeller og parathed hos fokusperson og coach.Bogen vil kunne inspirere alle, der på tværs af brancher arbejder professionelt med samtaler – blandt andet ledere, konsulenter, vejledere og sagsbehandlere.”Systemisk Coaching har fungeret både som lærebog og som fysisk anker for min ledelse. Det er en klog bog, som udfordrer og skubber ens forståelse af samtaler, både når man læser den første gang, og når man læser den femte gang.” – Jan Henriksen, konsulentchef, KL´s konsulentvirksomhed, KLK”Bogen giver en unik indsigt i den teori og praksis, som en systemisk coach trækker på. Samtidig får enhver leder værdifuld inspiration til de mange samtaler, hvor især spørgende, undersøgende, værdsættende, nysgerrige og rammesættende dialoger er i spil.” – Camilla Wang, rektor, professionshøjskolen ABSALONOm redaktørerne:• Hanne V. Moltke er partner og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.• Asbjørn Molly er ledelses- og organisationskonsulent i konsulentvirksomheden New Stories, ekstern lektor ved AAU, underviser og proceskonsulent. Uddannet cand.mag. og certificeret coach.Om medforfatterne:• Per Møller Janniche. Chefkonsulent i KLK samt vært i Væksthus for Ledelse. Uddannet cand.pæd. i biologi. Medforfatter til kapitel 3 og 14.• Lars Munch Svendsen. Afdelingschef i Finanssektorens Uddannelsescenter. Uddannet cand.mag. og MBA. Medforfatter til kapitel 3 og kapitlet 'Systemiske grundbegreber'.• Kim Martin Nielsen. Ledende partner i konsulentvirksomheden LEAD - enter next level. Uddannet cand.mag. i pædagogik og master i management development. Medforfatter til kapitel 12.• Jesper Jørvad. Erhvervspsykologi hos virksomheden Ennova. Uddannet cand.psych. Coach og specialist i ledelse- og talentudvikling. Medforfatter til kapitel 1.• Morten Ziethen. Lektor i anvendt filosofi på Aalborg Universitet. Uddannet ph.d. og cand.mag. i filosofi samt cand.pæd. i generel pædagogik. Medforfatter til kapitel 2.
Når Google, Sony, McKinsey, Carlsberg og mange andre virksomheder tilbyder mindfulness-træning til deres ledere og medarbejdere, gør de det for at øge de ansattes velvære og performance. Vi føler os ofte under pres på grund af en stresset og kompleks arbejdsdag, og vi bliver hele tiden afbrudt og distraheret af mails, telefoner og møder. Derfor har vi brug for metoder til at skabe ro og koncentration, og her er mindfulness et fantastisk værktøj.Bogens forfatter har i samarbejde med forskere, ledere og mindfulness-eksperter fra hele verden udviklet programmet Corporate-Based Mindfulness Training, som her for første gang præsenteres i bogform. Forskere fra Cambridge og Rigshospitalet har dokumenteret, at programmet øger arbejdsglæde, work-life balance, fokus og performance og mindsker stress. Programmet bruges i over tyve lande, bl.a. af Nike, American Express, Google, General Electric, Sony og Carlsberg.
Det er 30 år siden, den allerførste 7 gode vaner af Stephen Covey (1932-2012) udkom. Siden da har denne business-klassiker hjulpet millioner verden over med at blive mere effektive, mere ansvarlige og bedre ledere.At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. Bogen træner mennesker i at være mere effektive og mere ansvarlige. Den præsenterer 7 fornuftige og virkningsfulde regler, der giver mere effektivitet såvel derhjemme som på jobbet.I Danmark har mange erhvervsledere og undervisere taget Coveys budskaber til sig. Ideerne fra 7 gode vaner danner baggrund for mange kurser og uddannelser inden for ledelse og personlig udvikling.Stephen Coveys søn, Sean Covey, tilføjer i denne 30 årsjubilæumsudgave nye aspekter til hver af de 7 gode vaner.Jim Collins, forfatter til lang række business-bestsellers, skriver forord.
En hjælp til projektledere til at kunne navigere i komplekse sammenhænge, hvor standardiserede processer oftest langt fra er løsningen. Forfatterne bidrager med teori, tanke- og handleværktøjer som gør projektledere i stand til: - At forholde sig reflekteret til de værktøjer, som projektledere har adgang til- At klæde projektledere på til at kunne facilitere de nødvendige processer i og omkring projektet. Det er ikke de enkelte værktøjer og tilgange som er afgørende for om en projektleder lykkes. Det er i højere grad den måde man som projektlederen og projektorganisation ser på disse værktøjer og bringer dem i spil, der er afgørende. Formålet med denne bog er at skærpe projektlederens opmærksomhed på og refleksion over de værktøjer, der nu engang er til rådighed, samt at skabe refleksion over, hvordan man kan tænke og arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for projektledelse.
De første 100 dage er altafgørende for den nye leder, uanset om det er første eller sjette gang, man tiltræder et lederjob. Og samtidig er de fuldstændig umulige at gøre perfekte, da man som nyudnævnt befinder sig i en midlertidig tilstand af inkompetence.Hvordan man kan navigere i dette minefelt, giver Lars Bo Hansen en lang række bud på i denne nye og opdaterede udgave af hans bog, som henvender sig til den nyudnævnte leder på alle niveauer af en organisation.Bogen præsenterer de udfordringer, den nye leder står over for. Den giver specifikke anbefalinger baseret på interview med fremtrædende skandinaviske ledere, blandt andre Mats Jansson, Jacob Axel Nielsen, Harald Børsting, Fritz Schur og Jan Stig Andersen.Nogle af de indledende råd lyder: Sæt holdet, læg strategien, skab tidligere sejre og afstem forventninger. Hvert råd gennemgåes og forklares, og der trækkes på en eller to cases undervejs – og der henvises løbende til andre lederes erfaringer. Desuden finder man gode råd til, hvad man ikke må bruge de første 100 dage på: endeløse to-do lister, skynde sig at beslutte for meget, se stresset og presset ud eller tale om den virksomhed, man kommer fra.Professor Steen Hildebrandt anmeldte bogen for Børsen, da den udkom første gang: "Det er en fin, overskuelig og kompetent bog, der indeholder masser af praktiske råd, som jeg i høj grad vil anbefale den nye leder at tage med sig ind i det nye job."
Kåret som Årets ledelsesbog 2018 af Ledelse i dag. LEDEREN MELLEM TVIVL OG HANDLEKRAFT handler om de menneskelige modsætningsforhold og paradokser, der er på spil i rollen som leder: Hvordan lever man op til tidens krav om konstant omstillingsparathed, samtidig med at man holder fast i sine egne værdier? Hvordan tager man ledelsesmagten tydeligt på sig, samtidig med at man indgår i ligeværdige dialoger med sine medarbejdere? Hvordan kommunikerer man beslutninger, som man dybest set ikke er enig i? Hvordan håndterer man at stå alene og samtidig forbinde sig til sine medarbejdere? Lotte S. Lüscher søger med bogen at give svar på, hvordan man leder med faste skridt, og samtidig har tvivlen med som sin konstante følgesvend. Gennem en lang række eksempler og cases viser hun, hvordan ledere i praksis arbejder med lederskabets paradoksale vilkår. Ambitionen er at støtte ledere i at forsone sig med oplevelsen af at lede i et felt af paradokser, der ikke kan eller skal løses. LEDEREN MELLEM TVIVL OG HANDLEKRAFT er Lotte S. Lüschers anden bog om paradoksledelse. Hvor hun i sin første, Ledelse gennem paradokset (2012), præsenterede paradokstænkningen i en ledelseskontekst, videreudvikler hun her dens eksistentielle perspektiver og konsekvenser. Om forfatteren: Lotte S. Lüscher er cand.psych.aut., erhvervspsykolog og ph.d. i ledelse og indehaver af Clavis Erhvervspsykologi. Hun er desuden lektor ved Psykologisk Institut og School of Business and Social Sciences ved Aarhus Universitet. Lotte S. Lüscher er efteruddannet inden for blandt andet systemteori (Dispuk) og gruppedynamik (Tavistock Institute of Human Relations, London). Hun har endvidere en coach-uddannelse fra Ashridge School of Business og en bestyrelsesuddannelse fra INSEAD. Joachim Meier, cand.psych. fra Aarhus Universitet og kandidat i analytisk journalistik (cand.public.) har bidraget til bogens del 3: "Lederens splittelse og forsoning."
Ledelsesteamet gentænkt bygger på en ny forståelse af ledelse og ledelsesteam. I bogen samles ”best current knowledge” om ledelsesteam i et tilgængeligt og praksisrelevant format kombineret med talrige øvelser og cases. Bogens 12 pointer viser, hvordan ledelsesteam kan nå frem til et bedre og mere effektfuldt samarbejde. Blandt pointerne er:•Ledelse er ikke noget, I er. Det er noget, I producerer•Ledergrupper udvikler sig i eksperimenterende livtag med gradvist mere besværlige realiteter•Jeres møder er for ringe, punktum.•En ledergruppe uden styringsoverblik er som en leder uden en kalender•DU skal udvikle dig, hvis gruppen skal udvikle sig•Dybden i jeres forhold afgør kvaliteten af jeres fakta Bogen er skrevet til ledelsesteam, som ønsker at skabe nye fælles forståelser og tilrettelægge udviklingstiltag til netop deres team, under netop deres betingelser. Dermed bliver teamet i stand til at få de bedst mulige organisatoriske resultater ud af de ressourcer, det råder over."At forstå og udvikle ledelsesteamet er en afgørende forudsætning for ledelsesmæssig succes. Og nærværende bog indeholder en sjælden rigdom af perspektiver til udvikling af ledergruppernes ledelsesgrundlag. 'Ledelsesteamet gentænkt' sætter en ny dagsorden for ledelse i grupper. Dels udfoldes et flot vokabularium, dels opstilles en struktureret og anvendelig model for udvikling i mange forskellige faser, dimensioner og perspektiver, og dels skabes mange flere nuancer omkring ledelsesgrupperne, end hvad vi normalt tænker på." - Fra bogens forord af Alfred Josefsen
Den engelske organisationsteoretiker Ralph Stacey har gennem de senere år vundet indpas i organisationer og på læreanstalter. Denne bog, som er den første om Stacey på dansk, giver en kort og klar introduktion til teorien om ”komplekse interaktioner”. En teori, der udgør et radikalt brud med mange ledelses- og organisationsteorier. Ledelse i kompleksitet ser på baggrunden for teorien og på ligheder og forskelle til andre tilgange. Formålet med bogen er at hjælpe læseren på vej til at udvikle den praksis, som Stacey kalder ”at tage erfaringer seriøst”. I bogen bringer forfatterne deres egne erfaringer som henholdsvis organisationskonsulent og leder i spil og reflekterer i en række narrativer over udviklingen fra systemisk praksis til mødet med tankerne om komplekse interaktioner. Ledelse i kompleksitet henvender sig til ledere, konsulenter, studerende – og alle andre, som er optaget af ledelse som teoretisk og filosofisk disciplin eller som praktisk håndværk i organisatoriske sammenhænge og virkeligheder.
”Disruption” er et af de mest hypede begreber i erhvervslivet. Hurtige skift i markedet kan være livstruende for din virksomhed, hvis ikke du reagerer og er handlekraftig. I dag kommer ændringerne i markedet ofte fra Silicon Valley, der konstant skaber nye digitale trends, som gør livet lettere for brugerne og sværere for mange virksomheder. Men disruption sker ikke kun via IT: gratis-aviser, delebiler og lavpris-teleabonnementer er alle trends, der påvirker markedet og kan gøre klimaet hårdt for din virksomhed. Disruption er her for at blive. Men det behøver bestemt ikke at være dårligt…I Disruption guider Tune Hein og Thomas Honoré dig til en virksomhedsledelse, der tager udfordringen op og gør disruption til din fordel frem for din død. Hein og Honoré giver dig en gennemgang af hvordan digitalisering, deleøkonomi og globalisering skaber grobunden for den perfekte storm i markedet, og hvordan netop du kan udnytte de skiftende markedsforhold.Tag kampen op, digitaliser, sig farvel til gamle rutiner, og aktiver al din handlekraft!Disruption er en guide i fem dele, som byder på ledelsesstrategier og cases, der skridt for skridt gør dig klar til at møde udfordringerne i et hastigt skiftende marked.
At få nye medarbejdere godt ombord har direkte effekt på bundlinjen.Onboarding er et fremmedord i de fleste danske virksomheder. Især på direktionsgangen. Mærkværdigt nok. For arbejdet med at integrere nye medarbejdere i virksomheden kan nemlig, hvis det udføres rigtigt, sætte aftryk direkte på bundlinjen. Større loyalitet, stærkere engagement, bedre fastholdelse og – ikke mindst – kortere tid fra første arbejdsdag til fuld performance er blot nogle af de gevinster, der kan høstes.Tørre tal viser, at 30 procent af alle eksternt rekrutterede kandidater i gennemsnit har forladt deres nye virksomhed inden for to år. Og 22 procent af de nye ansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første to måneder.Onboarding er derfor stærkt underprioriteret, når man ser på den værdi, det faktisk giver at integrere nye medarbejdere godt i virksomheden, argumenterer de to forfattere.De giver en underholdende og pædagogiskindføring i, hvordan man udnytter onboarding-disciplinens enorme potentiale. På en tur gennem feltets forskning, best practice og ikke mindst deres egne erfaringer viser de, hvordan virksomheder kan udvikle og implementere onboarding-programmer, der har dokumenteret effekt på bundlinjen.Bogen er krydret med masser af eksempler fra dansk og internationalt erhvervsliv og kan både bruges som inspiration til at videreudvikle egne aktiviteter og som værktøj til at designe hele onboarding-processen
Supply chain management og marketing er en ny, praksisnær lærebog om forsyningskæden, der gennemgår optimeringsmuligheder både upstream og downstream i forsyningskæden.Læseren bliver i stand til at planlægge og gennemføre valg af distributionskanaler og anvendelse af mellemhandlere og agenter i både dansk og international distribution. Endvidere gør bogen læseren i stand til at optimere de væsentligste kanaler på BtB- og BtC-markederne, herunder detailleddets fysiske og webbaserede butikker samt integrationen mellem kanaler i form af omnichannel.Bogen gør ligeledes læseren i stand til at træffe valg om sortimentsstyring, håndtere relationer og fastlægge de planlægningsprincipper, der skal styre forsyningskædens aktiviteter på baggrund af viden om kædens målgruppe. Endelig gennemgås også indkøb samt styring af lagre og fysisk distribution i forsyningskæden. Udgangspunktet for bogen er SCM-tankegangen, hvor der tænkes i logistisk effektivitet og optimal logistisk strategi.Bogen er rettet mod praksisorienterede erhvervsrettede uddannelser og passer fx til 2. semester på markedsføringsøkonomuddannelsen.På forlagets site for undervisere findes en detaljeret lektionsplan og andre materialer til undervisere. Kontakt forlaget på hrf@hansreitzel.dk for at få adgang.
Logistik & Supply Chain Management, 3. udgave - CASES & OPGAVERTrojkas undervisningsmaterialer til Logistik & Supply Chain Management, 3. udgave, består af en lærebog, en opgavesamling med cases og opgaver samt e-læringsmateriale på bogens website via ONLINE TROJKA og iTrojka på www.trojka.dk.Cases og opgaver følger lærebogens kapitelopbygning. Som den sidste opgave til hvert kapitel følger en repetitionsopgave, der fokuserer på et bredt spektrum af kapitlets begreber, modeller og teorier. I samlingen findes også en sektion med cases der går på tværs af allerede læste kapitler. Bagest i opgavesamlingen er gengivet en række tidligere eksamensopgaver i logitik/Supply Chain Management på AU-uddannelserne.Logistik og Supply Chain Management er forbundne begreber. Logistik er “blæksprutten” der samler informationerne for de produkter og serviceydelser, som kunden har bestilt, og koordinerer forskellige funktioner internt i virksomheden, således at kundens behov tilfredsstilles samtidigt med at omkostningerne holdes til et minimum. Logistik har overordnet set til formål at skabe den “rigtige” balance mellem leveringsservice og tilsvarende logistikomkostninger formuleret gennem et mål for logistisk effektivitet, der giver virksomheden vedvarende konkurrencefordele. I dette perspektiv bliver demand management, lagerstyring, produktionsstyring og kvalitetsstyring vigtige elementer.Den stigende globalisering har medført, at virksomheder for at klare sig i konkurrencen vælger at outsource de opgaver, der ligger uden for virksomhedens kernekompetence og derved reducere omkostninger ved at vælge leverandører, der enten er billigere eller bedre til at udføre disse opgaver. Derved udvides logistikopgaven fra en interfunktionel koordinering til en interorganisatorisk koordinering, der omfatter flere aktører i form af transportører, leverandører, kunder, servicevirksomheder m.fl. i den såkaldte forsyningskæde. Dette har ført til implementering af nye SCM-styringskoncepter, der indebærer integration af logistikprocesser på tværs af virksomheder drevet af avancerede informationssystemer under overskriften Supply Chain Management. I dette perspektiv bliver sourcingstrategier, styring af relationer til leverandører og kunder, præstationsmåling, Corporate Social Responsibility og miljøstyring vigtige elementer.Logistik & Supply Chain Management, 3. udgave, fokuserer desuden på innovation og design af logistik- og SCM-koncepter i relation til produktudvikling og beskriver, hvordan virksomheder kan implementere disse koncepter gennem forandringsledelse. Bogen er baseret på relevante og anvendelsesorienterede teorier, modeller og styringsværktøjer. Der fokuseres på såvel det ledelsesmæssige som det operationsanalytiske aspekt. Hvert kapitel indeholder flere praktiske cases/box-historier og eksempler, der kobler teori og praksis sammen. Efter hvert kapitel er der flere afsluttende diskussionsspørgsmål. Det er tilstræbt at anvende original litteratur baseret på den nyeste forskning. Hvor der ikke er angivet kilde i figurer, er det egen tilvirkning.E-læringsmateriale findes på bogens website, hvorfra lærebogens figurer frit kan downloades. Der er desuden udarbejdet vejledende løsninger til Cases og opgaver, som undervisere kan få udleveret loginkoder til ved personlig henvendelse til forlaget via telefon eller mail.
Hvordan bliver man et mere effektivt menneske? At være et ansvarligt menneske med stor livskraft kræver, at man tager ansvar for sig selv. En bog om de 7 gode vaner, der giver dig personligt lederskab. Stephen R. Coveys klassiker, 7 gode vaner, udkommer nu i en ny og revideret udgave, hvor alle væsentlige begreber er blevet nyoversat, så de fremstår korrekte i forhold til den måde, de bruges på i dag. Nu også med en arbejdsbog, der indeholder øvelser i at bruge vanerne og mulighed for at skrive notater, fastholde tanker og skrive løbende selvvurderinger. Den reviderede udgave og arbejdsbogen passer naturligvis sammen. Vane 1: Vær proaktivVane 2: Begynd med slutningenVane 3: Gør det første førstVane 4: Tænk vind/vindVane 5: Søg først at forstå …derefter at blive forståetVane 6: Skab synergiVane 7: Slib saven 7 gode vaner findes i en hæftet udgave og som paperback, som indbunden gavebog eller i en særlig miniudgave der er hurtig og letfordøjelig. Derudover findes den som lydbog.Oversætter: Annette Rosenberg
Ydmyg spørgen er den ædle kunst at få den anden til at fortælle frit, at stille spørgsmål, som man ikke i forvejen kender svaret på, og at opbygge en relation baseret på nysgerrighed og interesse for den anden.Når vi interagerer med andre mennesker – især dem, vi skal lede – sker det alt for ofte, at vi bare fortæller dem, hvad vi tror, de har brug for vide. Og det virker sjældent efter hensigten. Vi skal i stedet lære at spørge, at spørge ydmygt, med ægte interesse. Vi skal overvinde de kulturelle, organisatoriske og psykologiske barrierer, der afholder os fra at spørge, fordi, når vi spørger ydmygt, bliver vi bedre til at udvikle nye ideer, at undgå katastrofale fejl og vi opnår autentiske relationer baseret på tillid og respekt.At spørge styrker vores manøvredygtighed overfor vores medmennesker og i de organisationer, vi er i.
NARRATIV ORGANISATIONSUDVIKLING handler om fortællingers virkelighedsskabende kraft i organisationer, og hvordan de påvirker det sociale liv og den organisatoriske resultatskabelse. På en lettilgængelig og praksisnær måde tager bogen læseren med på en rejse gennem narrative idéer og giver inspiration til, hvordan de kan bruges til at skabe læring og udvikling i organisationer. Røde tråde gennem bogen er temaer om magt og etik, kommunikation, ledelse og samarbejde. Denne nye udgave er udvidet med et helt nyt kapitel om strategisk forandring og udvikling, der stiller skarpt på strategisk ledelse og følgeskab i en narrativ optik. Bogen er fuld af inspirationshistorier, interview med narrative praktikere og en vifte af konkrete metoder, værktøjer og modeller. NARRATIV ORGANISATIONSUDVIKLING er skrevet til ledere og konsulenter, der arbejder med at skabe læring og udvikling i organisationer. Medarbejdere, tillidsvalgte, undervisere og studerende med interesse for læring og organisationsudvikling, kan også få gavn af bogen.
Velfungerende teamarbejde er helt afgørende for organisationers udvikling, konkurrenceevne og tilpasningsdygtighed. Det udgør samtidiget veletableret forsknings- og praksisfelt, og Michael A. West samler i denne nyklassiker mange års viden og praktiske erfaringer med arbejdet i team. Bogen er i 4. udgave blevet opdateret med den nyeste forskning på området og flere temaer, heriblandt konflikt- og problemløsning samt social støtte, er blevet udvidet. Derudover er der tilføjet nye kapitler om virtuelt teamarbejde og toplederteam. TEAMWORK beskriver med mange praktiske eksempler, hvordan team kan blive mere effektive, når teammedlemmerne får mulighed for at anvende deres unikke evner og ressourcer i gruppens arbejde. Samtidig fokuserer den på, hvor vigtigt det er, at teammedlemmer er udviklingsorienterede og reflekterende, og at der i teamet og for teamet er opstillet visioner og mål for arbejdet.TEAMWORK henvender sig til alle, der indgår i team og interesserer sig forgruppers effektivitet og kreativitet – fx teamledere, ledere, konsulentereller erhvervs- og organisationspsykologer.".. det bliver afgørende for vores velfærdsstat, konkurrenceevne og beskæftigelse, at vi oversætter international viden til danske forhold, så vi bruger teamarbejde rigtigt, opbygger team hurtigt og arbejder kreativt, effektivt og kvalitetsfokuseret på alle niveauer og på tværs af organisatoriske skel ... denne bog bør trykkes i 5.634 millioner eksemplarer"Fra bogens forord af Anders Ramian Trillingsgaard
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.