Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
En grundbog til faget ”Farmakologi og medicinhåndtering". Bogen er skrevet til dig, der skal være social- og sundhedsassistent.Faget skal give dig forudsætninger for at håndtere medicin på en patientsikker måde. Derfor indeholder bogen emner som: Ansvar og kompetence ved medicinhåndtering. Konkrete opgaver i forbindelse med medicinhåndtering Samarbejde med og undervisning af borgeren i forbindelse med medicinering Medicinens påvirkning af kroppen Medicinregning Konkrete præparaters virkninger og bivirkninger.Denne bog er en trykt bog, som indholder en nøgler til en digital udgave af bogen.
Mikrobiologi – hånden på hjertet er en grundbog i mikrobiologi. Bogen gennemgår de vigtigste hovedgrupper af mikroorganismer; bakterier, virus, svampe og parasitter samt deres grundlæggende egenskaber centrale emner som smittespredning og afbrydelse af smittekæden, kroppens forsvar samt diagnostik, behandling og forebyggelse af infektionssygdomme de vigtigste infektionssygdomme i de forskellige organsystemer, specielt relevante for vores breddegrader, samt vigtige og meget aktuelle emner som bakterieresistens og hospitalsinfektioner Bogen præsenterer stoffet overskueligt og er rigt illustreret med farverige figurer og fotos, der underbygger teksten. Layoutet er levende og pædagogisk opbygget, så læseren får mulighed for at få uddybet stoffet med ekstra faktuelle, kliniske og opsummerende informationer undervejs. Målgruppe Mikrobiologi – hånden på hjertet er en lærebog til sygeplejerskestuderende i faget mikrobiologi og kan bruges gennem hele uddannelsen både i teori og i klinik. Andre studerende indenfor det sundhedsfaglige område fx jordmoder- eller radiografstuderende kan også have glæde af bogen. Bogen kan endvidere anvendes af færdiguddannet sundhedspersonale, som opslagsbog, og som mulighed for at få opdateret deres viden på området.
Grundforløb 2, Sosu er skrevet til elever på grundforløbet til uddannelserne til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent. Vi har valgt at lave én bog, der dækker begge uddannelser, da de fleste mål for de to uddannelser er ens. Bogen behandler en række meget forskellige emner, som både vedrører eleven selv, samarbejdet med borgeren og samfundet som helhed. De forskelige emner skal bidrage til, at eleven her i starten af uddannelsen både lærer at passe på sig selv og andre og bliver opmærksom på den rolle og de opgaver, som han eller hun selv har i det samlede sundhedsvæsen, i det tætte samarbejde med borgere med forskellige typer af funktionsnedsættelser. Bogens indhold lægger sig tæt på ad uddannelsens vidensmål og færdighedsmål og giver dermed eleverne baggrund for at udvikle deres kompetence inden for faget. Den tilhørende i-bog har masser af supplerende tilbud i form af lydfiler, opgaver og quizzer. Således tilbyder det samlede materiale en mangfoldighed af måder at lære og tilegne sig stoffet på. Faglig læsning er integreret i bogen, fx ved at teksten er let at læse, fagudtryk er forklaret, og der er oplæg til forskellige opgaver, der aktiverer læserens forforståelse af stoffet.
Sygeplejebogen 1 indledes med et kapitel om sygepleje som profession, som ud over beskrivelsen af professionsbegrebet sætter fokus på væsentlige perspektiver, som den nye bekendtgørelse lægger op til. Herefter følger flere kapitler, som giver faglige forudsætninger for sygeplejersken til at kunne indgå i samarbejde med patient og pårørende, dvs. til at kunne anlægge et patientperspektiv, som fx overvejelser om omsorg, etik og patientologi. Et kapitel om patientforløb og klinisk lederskab beskriver rammer og retningslinjer for, at patienter og pårørende kan opleve indlæggelsesforløb som overskuelige og sammenhængende.De næste kapitler fokuserer på mange af de reaktioner, som patient og pårørende kan opleve i forbindelse med sygdom og i mødet med sundhedsvæsnet, fx reaktioner på at blive syg, opfattelse af sundhed og sygdom, håb og lidelse, krise og sorg. Kapitler om krop, køn og kulturs betydning i sygeplejen giver forskellige perspektiver til at forstå patienter og pårørendes reaktioner.I dag er der øget fokus på den sundhedsprofessionelles færdigheder inden for situationsbestemt kommunikation, og kapitlet om kommunikation og den professionelle samtale giver den studerende konkrete metoder til kommunikativt at indgå i relationen med patient og pårørende.Bogens sidste kapitler favner flere områder, som på forskellig måde har indflydelse på sygeplejerskens arbejde og samarbejde med patient og pårørende som fx rehabilitering, dokumentation og evidens, patientsikkerhed og velfærdsteknologi.
Sygeplejebogen 2 lægger vægten på sygeplejerskens observationskompetence og klinisk beslutningstagen i relation til patientens grundlæggende behov.Bogen indledes med et kapitel om klinisk beslutningstagen. Her fokuseres bl.a. på sygeplejeprocessen som én af de kliniske metoder, som sygeplejersken benytter som systematisk redskab i observation, dataindsamling, dataanalyse og intervention. Herefter følger kapitler med fokus på grundlæggende behovsområder: respiration, kredsløb, udskillelser, temperaturregulering, ernæring og væskebehandling, kvalme og opkastning, søvn og hvile, personlig hygiejne, immobilitet, smerter, seksualitet og infektionshygiejne. Samarbejde med patient og pårørende inddrages undervejs i de enkelte kapitler. Bogen afsluttes med et kapitel om døden. Her er fokus på sygeplejerskens grundlæggende observationer og interventioner hos den døende patient og samarbejde med den pårørende.
ICN. Sygeplejens grundlæggende principper er et klassisk værk og et historisk dokument, der beskriver, hvilke elementer god sygepleje består af. Virginia Henderson er blevet kaldt “the Mother of Nursing”, og hendes principper for sygepleje har haft afgørende betydning for uddannelsen af sygeplejersker overalt i verden.Det er 60 år siden, at den engelske udgave Basic Principles of Nursing Care udkom første gang. Selvom der er sket mange og store forandringer globalt, samfundsmæssigt og teknologisk - og vilkårene for sygeplejersker har ændret sig tilsvarende, er de principper, Virginia Hendersons lagde til grund for god sygepleje, stadig aktuelle og fuldt ud gældende.Bogen udkommer her i sin 7. udgave på dansk. Den danske oversættelse har gennemgået en grundig sproglig revision, men dens originalitet er bevaret, og teksten bibeholdt så tæt på den oprindelige tekst som muligt.
En grundbog til Faget ”Somatisk sygdom og sygepleje”. Bogen indeholder mange forskellige faglige temaer inden for områderne anatomi, fysiologi, sygdomslære og sygepleje.Bogen er skrevet til dig, som skal være social- og sundhedsassistent.Bogen giver dig forudsætninger for at kunne udføre sygepleje i et tværprofessionelt samarbejde. Nogle kapitler beskriver den grundlæggende sygepleje, som kan anvendes i forhold til alle borgere og patienter i såvel primær som sekundær sektor. Andre kapitler beskriver den mere komplekse sygepleje, relateret til konkrete sygdomsdiagnoser.Bogens indhold er opbygget, så der er skabt sammenhæng mellem anatomi/fysiologi, sygdomslære og sygepleje. Bogens teori relaterer sig til praksis bl.a. ved at inddrage cases og eksempler. Desuden er der i bogen beskrevet forskellige redskaber og modeller, der kan anvendes i praksis. Bogens indhold er på et højt fagligt niveau, men formidlet på en let tilgængelig måde.Indholdet i bogen giver eleven mulighed for at kunne tilegne sig et fagsprog, som dækker en del af social- og sundhedsassistentens kompetenceområde.Bogen indeholder også en eNøgle, som giver adgang til en digital udgave af bogen (iBog). I iBogen er der supplerende materiale i form af fx lydfiler, film, opgaver og mulighed for at tage noter.
En af de største udfordringer for en evidensbaseret tilgang til praksis er den enorme mængde af publikationer, der offentliggøres hver dag over hele verden. Erfaringsmæssigt har det vist sig, at mange klinikere har det svært med de redskaber og metoder, som er en nødvendig forudsætning for evidensbaseret medicin (EBM) i praksis.Håndbog i litteratursøgning og kritisk læsning - redskaber til evidensbaseret praksis giver konkrete bud på følgende spørgsmål: Hvordan formulerer man et godt spørgsmål; hvordan søger man; hvilke kriterier skal man anvende ved kritisk læsning af den fundne evidens samt hvilke konkrete udfordringer og metoder findes der for at implementere resultaterne i daglig praksis.Der er tale om en opslagsbog eller håndbog, der forklarer, hvordan principperne for EBM virkeliggøres. Bogen tager udgangspunkt i byggestenen for praktisk gennemførelse af evidensbaseret praksis - den såkaldte CAT (Critically Appraised Topic). Dvs. en mindre rapport der beskriver det kliniske spørgsmål, litteratursøgningen, den kritiske læsning/vurdering og svaret på det kliniske spørgsmål.Bogens målgruppe er de sundhedsprofessionelle - både studerende og færdiguddannede, der ønsker at sikre et evidensbaseret grundlag for deres daglige praksis. De daglige ledere kan også få stor nytte af at læse bogen, og den kan være en hjælp til, at deres afdeling bliver langt mere evidensbaseret.
Sygepleje til den akut syge patient – et curologisk perspektiv har ABCDE-princippet som udgangspunkt for sygeplejeinterventionerAt være akut syg er ikke knyttet til en bestemt medicinsk diagnose. Situationen kan opstå uden forudgående sygdom eller som en forværring af kronisk sygdom Uanset hvor den akutte sygdom opstår, er der sygeplejersker involveret i plejen og behandlingen. Så godt som alle sygeplejersker møder den akutte patient og skal derfor have grundlæggende viden om og færdigheder i at kunne akut syge mennesker. Synsvinklen er sygeplejerskens, dvs. et curologisk perspektiv, hvis arbejde dog ikke kan ses isoleret. Mange faggrupper er involveret i pleje og behandling af den akutte patient, hvorfor det tværfaglige samarbejde også beskrives i bogen. Sygepleje til den akut syge patient – et curologisk perspektiv har fokus på den voksne patient med en akut sygdom inklusive den kritiske fase af den akutte sygdom. Den omhandler såvel den medicinske som den kirurgiske patient, mens den rent intensive behandling og pleje er ikke denne bogs ærinde. Målgruppen er sygeplejestuderende på modul 10-14 samt nyuddannede sygeplejersker. Bogen er således både en lærebog til studiet og en opslagsbog, som kan anvendes efter endt uddannelse.
'Patologi og farmakologi' dækker almen patologisk anatomi, herunder cellebiologi og mikrobiologi, men inddrager også speciel organrelateret patologisk anatomi. Herudover rummer bogen en kort gennemgang af almen farmakologi og centrale områder af speciel farmakologi. Den inddrager desuden historiske hovedtræk og metodelære. Teksten er i bogen illustreret med stregtegninger af makroskopiske og mikroskopiske strukturer og forandringer. Med den foreliggende 3. udgave er der endvidere oprettet en hjemmeside til illustrationer, især makroskopiske fotos af organforandringer, samt links til andre relevante hjemmesider: www.patologiogfarmakologi.munksgaarddanmark.dk.
Lærebog i anatomi og fysiologi til sygeplejestudiet og andre mellemlange videregående sundhedsuddannelser. Bogens faglige niveau og omfang er afstemt, så det giver det nødvendige vidensmæssige fundament i sygeplejerskeuddannelsen og samtidig tager hensyn til den studietid, der er til rådighed for tilegnelsen af faget efter den seneste reform af studiet. Bogens pædagogiske grundidé er at bevæge sig fra helheden til detaljen - fra kroppens funktion til de enkelte byggesten, der skal til for at opnå den optimale funktion. Kroppens og organernes funktion er i fokus i alle kapitler og der er inddraget mange eksempler til understøttelse af den fysiologiske og anatomiske viden. Til bogen er udarbejdet et helt nyt og originalt illustrationsmateriale med over 400 tegninger, hvoraf de fleste er i farver. Den nye 2. udgaven af bogen er en generel opdatering af bogen og specielt en ny bearbejdning af kapitlet om nervesystemet.
Denne nye udgave af Sygeplejens fundament er en stærkt revideret, udbygget og opdateret udgave, som kan anvendes som grundbog på alle sygeplejerskeuddannelsens 14 teoretiske og kliniske moduler.Bogens 61 kapitler er organiseret i forhold til sygeplejens virksomhedsområde: at udføre, formidle, udvikle og lede sygepleje. Der indledes med en række kapitler, som beskriver generel viden rettet mod sygeplejeprofessionens grundlag. Her gives en indføring i fagets udvikling, genstandsfelt, teknologi og sygepleje, interkulturel sygepleje, værdier, metoder, teorier og anerkendte sygeplejeteoretikeres syn på sygepleje.Dernæst følger 29 kapitler, som alle har fokus på klinisk sygepleje. Kapitlerne i relation til den ledende funktion giver en indføring i bl.a. patientsikkerhed, sygeplejedokumentation, evidens i sygepleje og accelererede patientforløb. De formidlende kapitler har bl.a. fokus på sygeplejerskens kommunikation og pårørende i sundhedsvæsenet. Endelig har den udviklende del, som afslutter bogen, fokus på teoriudvikling og vidensdeling i sygepleje, sygeplejeforskning og -videnskab.Som noget nyt inden for lærebogsområdet er bogen kompletteret med en hjemmeside, www.supplerendemateriale.dk, hvor der findes supplerende materiale i form af cases, studiespørgsmål, links til relevante hjemmesider, videoklip, fotos, øvelser og meget andet, som løbende bliver opdateret og udviklet i overensstemmelse med vidensudviklingen.63 eksperter bidrager i værket, hvoraf flertallet er sygeplejesker med master- eller kandidatuddannelser og flere med ph.d.-grader.Bogen er tænkt som et grundbogsværk til sygeplejestuderende, men på grund af det høje faglige niveau kan bogen med fordel også anvendes som opslagsværk i klinisk praksis, på efter- og videreuddannelse inden for sygeplejen samt på andre sundhedsuddannelser.
Sygeplejebogen 3 har fokus på den komplekse sygepleje. Bogen indledes med to kapitler, som beskriver karakteristika ved sygepleje til den akutte, komplekse og kroniske patient. De følgende kapitler præsenterer problemstillinger i forhold til sundhedsudfordringer og sygdomssammenhænge relateret til de store kirurgiske og medicinske specialeområder. Herefter følger et kapitel om sårbehandling, og et om patienten med kræft. Bogen afsluttes med et kapitel om sygepleje til patienter med palliative behov.
Akutbogen – for læger og sygeplejersker beskriver modtagelsen, plejen og behandlingen af patienter med akut sygdom. I kraft af den nyeste udvikling er akutmedicin blevet et kerneområde med en klar tværfaglig profil. Landets akutafdelinger er blevet den primære indgang i sundhedsvæsenet for et stort antal patienter, ligesom stadig flere patientforløb grundlægges her.Denne bog retter sig primært til læger og sygeplejersker, som beskæftiger sig med akut og kritisk syge patienter. Den kan anvendes på de postgraduate uddannelser inden for det lægefaglige og sygeplejefaglige speciale, og studerende på grunduddannelsesniveau og nyuddannet personale kan også have glæde af bogen. Det samme gælder bioanalytikere, fysioterapeuter og ergoterapeuter, som også indgår i teamsamarbejdet i en akutafdeling.Akutbogen – for læger og sygeplejersker er skrevet af erfarne eksperter, som alle har en stor indsigt i det akutmedicinske område. Den er opdelt i tre hovedele, og på tværs af bogens kapitler er der især fokus på det tværfaglige teamsamarbejde. Mange faggrupper er involveret i modtagelsen, plejen og behandlingen af den akutte patient, og det er afgørende for kvaliteten af de enkelte patientforløb på tværs af professioner, afdelinger og sektorer i sundhedsvæsenet.
Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering beskriver, hvordan den motiverende samtale kan anvendes i konkrete rehabiliterende samtaler. Bogen er letlæst, og den viser, hvordan en række værktøjer fra den motiverende samtale kan bruges til at skabe et konstruktivt samarbejde med den enkelte borger og patient. En vellykket rehabiliteringsproces bygger på, at den enkelte aktivt inddrages og kommer til orde, så det samlede forløb bliver meningsfuldt.Ambitionen er at vise, hvordan man rent praktisk kan sætte patienten eller borgeren i centrum for rehabiliteringsprocessen. Bogen henvender sig især til professionelle inden for sundhedsområdet, psykiatrien, det sociale område og misbrugsområdet.Den motiverende samtale – praktisk håndbog til samtaler om rehabilitering er opdelt i to dele. Første del viser, hvordan den motiverende samtale kan bruges til at åbne op for personens perspektiv, og hvordan man mobiliserer personens indre motivation, så han eller hun kan blive aktør og beslutningstager i eget liv.Bogens anden del viser, hvordan den motiverende samtale i sin helhed kan bruges i rehabiliterende samtaler, og virkelige samtaler fra praksis analyseres og kommenteres ud fra de værktøjer, der er gennemgået i bogens første del.Der er udvalgte cases inden for vigtige rehabiliteringsområder såsom: Ergoterapeutisk rehabilitering Fysioterapeutisk rehabilitering Sygeplejefaglig rehabilitering Psykologisk rehabilitering Social rehabilitering Socialpsykiatrisk rehabilitering Beskæftigelsesrettet rehabilitering.
Der er igennem de seneste år kommet øget fokus på palliation både fra politisk side og fra det fagprofessionelle felt. Bogens forskellige kapitler kommer bredt omkring vigtige områder i den palliative indsats og hele vejen igennem ud fra en patientcentreret tilgang.I bogen belyses den palliative indsats i et tværfagligt perspektiv. Der fokuseres både på faktuel viden, opøvelser af færdigheder og bevidstgørelse af egne holdninger og adfærds betydning for den syge og de pårørende.Den palliative indsats henvender sig til studerende på de social- og sundhedsfaglige professionsbacheloruddannelser, herunder sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter og socialrådgivere. Derudover henvender bogen sig til sundhedsprofessionelle, som uddanner sig til eller arbejder med palliation på det basale palliative niveau, dvs. i hjemmeplejen, i plejeboliger og på hospitalsafdelinger, hvor palliation er en del af deres arbejdsfelt.Bogens mange forfattere har alle stor viden og indsigt i det palliative fagfelt og videreformidler i de enkelte kapitler denne viden på en indsigtsfuld måde og med ydmyghed over for palliationens mange udfordringer.
Sygeplejerskestuderende vil tidligt i uddannelsen stifte bekendtskab med den kompleksitet, der er i sundhedsvæsenet, og fokus er generelt skærpet på sygeplejerskens rolle og ansvar i ledelse og samarbejde. Klinisk lederskab er derfor et uomgængeligt element i den nye sygeplejerskeuddannelse,og begrebet indgår i både den nye bekendtgørelse og studieordningen. Denne grundbog giver dig det fundament, du har brug for i arbejdet med klinisk lederskab i både teori og praksis. Bogen indrammer, hvad klinisk lederskab dækker over, og præsenterer centrale begreber, som knytter sig til klinisk lederskab, f.eks. professionalisme, beslutningstagen, patientinvolvering, forandringsledelse, konfliktløsning og etik. Den forbinder de teoretiske aspekter med konkrete dele af sygeplejerskens arbejde. Kapitlernes forfattere har en stor faglig bredde, fra nyuddannede til professorer. De bidrager i kraft af deres forskellige arbejdsområder med en lang række forskellige vinkler på klinisk lederskab fra teoretisk kontekst til klinisk praksis. SUSANNE DAU er docent (associate professor) og programleder for forskningsprogrammet Professionsudvikling og Uddannelsesforskning ved UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Susanne har i flere år arbejdet som uddannelseskoordinator for Psykiatrien i Nordjyllands Amt og som underviser på sygeplejerskeuddannelsen i Hjørring ved UCN. Susanne har en ph.d. indenfor Human Centered Communication and Informatics fra Aalborg Universitet. Hun er forfatter på flere internationale og nationale publikationer og indgår i forskellige nationale og internationale forskningsnetværk. ULLA NIELSBY er lektor og projektleder på sygeplejerskeuddannelsen i Campus Hjørring, UCN. Hun har baggrund som sygeplejerske. Ulla har erfaring som underviser, afdelingssygeplejerske og uddannelsesleder. Hun er cand.cur., BA i filosofi og har gennemført flere moduler på masteruddannelsen i offentlig ledelse.
Psykologi i sundhedsfag er en grundbog i psykologi til sygeplejerskeuddannelsen og andre sundhedsuddannelser. Bogen beskriver psykologien som fag med fokus på temaer, der er relevante for studiet af og arbejdet med mennesker. Bogen er en ny og gennemrevideret udgave af Menneskets psykologi af samme forfatter. Bogens opbygning Bogens 10 kapitler giver en indføring i et bredt udvalg af psykologiske fænomener og teorier, bl.a. om personlighed, udvikling, perception, læring og sociale processer. Der bliver også præsenteret temaer, som er særligt relevante i en sundhedsfaglig kontekst, fx tab, krise, stress, relationer og mentalisering. Målgruppe Bogen er målrettet til studerende inden for sygepleje, fysioterapi, ergoterapi, jordemoderfaget m.fl., men også undervisere og praktikere kan få god gavn af bogens præsentation af både klassiske psykologiske teorier og helt nye udviklinger inden for psykologifaget. Om forfatteren Mette Schilling er uddannet sygeplejerske i 1986, og cand.psych. i 1996. Ansat som underviser i psykologi ved sygeplejerske- og radiografuddannelsen i Herlev fra 1996-2004. Ansat som forlagsredaktør på Dansk Psykologisk Forlag fra 2004-2010, og nu som forlagsredaktør på Hans Reitzels Forlag. Udgav i 2004 Menneskets psykologi på Munksgaards Forlag.
Opgaver til Farmakologi og medicinhåndtering er målrettet social- og sundhedsassistenter, og den tager udgangspunkt i bogen Farmakologi og medicinhåndtering. 2. udgave.Opgaverne dækker det samlede indhold i bogen, herunder hvordan medicinen påvirker kroppen, og hvordan kroppen påvirker medicinen, de forskellige lægemiddelgrupper og præparater, virkninger, bivirkninger osv.Bogen indeholder forskellige typer af opgaver, som løses ved at skrive i bogen. Der er også små cases.Opgaverne hjælper eleven til at få styr på de mange begreber, processer og præparater, der hører til faget. Ved hjælp af facitlisten kan eleven selv tjekke sine besvarelser.
The Tidal Model foreligger her første gang i dansk oversættelse. Der er tale om en ressource- og personorienteret guide til psykiatrisk sygepleje, som rummer mange lettilgængelige og praktiske bud på det kliniske arbejde. Modellen er udviklet af Phil Barker og Poppy Buchanan-Barker, og den betoner det aktive samarbejde mellem den sindslidende person og de professionelle.Modellen er oprindeligt udviklet inden for sygeplejen, hvor den bliver brugt inden for psykiatrien og socialpsykiatrien verden rundt. Men den er også relevant for mange andre faggrupper, som arbejder professionelt med recovery, fx ergoterapeuter, pædagoger, socialrådgivere etc. Bogen kan anvendes på alle uddannelsesniveauer, hvor dens enkle budskaber kan tydeliggøre værdien af de professionelle indsatser og inspirere til radikal nytænkning.The Tidal Model er en udgivelse i Munksgaards serie af sygeplejeteori. Danske psykiatriske sygeplejersker har længe søgt efter en relevant teori, som kan forklare og legtimere deres professionelle praksis, og denne bog præsenterer et godt bud på sådan en teori.
Sygepleje på intensiv beskriver sygeplejen til den intensive patient. Intensivsygepleje er et nyere speciale, der på få år har gennemgået store forandringer. Tidligere var der tale om pleje og behandling af sederede patienter, men nu er der overvejende tale om vågne patienter, der modtager sygepleje, behandling og rehabilitering. Ideen er at give et indblik i nyeste viden på området og bidrage med konkrete ideer til den daglige kliniske sygepleje.Bogen er forskningsbaseret, og målgruppen er sygeplejestuderende, undervisere og vejledere på bachelor- og kandidatniveau, ligesom bogen helt naturligt kan anvendes som grundbog på specialuddannelsen i intensivsygepleje. Den er også relevant for sygeplejersker, som til daglig arbejder med intensivpatienter. Studerende på andre sygeplejefaglige efter- og videreuddannelser kan også have gavn af bogen. Det samme gælder studerende og praktikere inden for andre fag, hvor man arbejder med pleje, behandling og rehabilitering af intensivpatienter.Sygepleje på intensiv er opbygget, så bogen samlet giver en bred introduktion til specialet, og den beskriver de mest centrale kliniske problemstillinger. Der er eksempler på sygepleje, som er anvendelige i klinisk praksis, og kapitlerne er forsynet med infobokse og definitioner. Der er også cases og studiespørgsmål, der kan give inspiration til undervisning, øvelser, opgaver og projekter.
Denne bog har til formål at introducere og beskrive vigtige emner inden for psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. I de senere år har der været fokus på at dokumentere, analysere og evaluere psykiatrisk forebyggelse, diagnostik, behandling, pleje og rehabilitering. En række centrale spørgsmål melder sig: · Hvor langt er vi erkendelsesmæssigt nået inden for psykiatrien? · Hvad er de psykiske lidelsers natur? · Hvilken diagnostik, behandling og pleje er relevant for de enkelte psykiatriske sygdomsgrupper? · Hvordan er prognosen? · Hvad er konsekvenserne ved at indføre ny medicinsk teknologi? · Hvordan oplever patienterne en psykisk lidelse? · Lever sundhedsvæsenets ydelser op til vore forventninger? I princippet er der tre tilgange til at belyse dem: psykiatrisk forskning, medicinsk teknologivurdering og kvalitetsudvikling. Tilsammen kan disse dokumentationsstrategier bidrage til at belyse psykiatrien i sin helhed. Det er bogens idé at beskrive vigtige begreber, metoder og designtyper i relation til de tre dokumentationsstrategier.
Sygepleje til ældre er en lærebog i geriatrisk sygepleje, som beskriver hyppigt forekommende fænomener i sygeplejen til ældre. Bogen er skrevet i et konstruktivt samarbejde mellem især læger og sygeplejersker, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, stor klinisk erfaring og forskningsmæssig indblik. Målet er, at læseren får større viden om de mest almindelige kognitive, psykologiske og fysiologiske ændringer, der har betydning for ældres sundhedstilstand og reaktioner på sygdom.Bogen henvender sig især til sygeplejestuderende, og den kan benyttes i den teoretiske undervisning relateret til ældre og i klinisk undervisning i både primær- og sekundær sektor. Bogen er også relevant for sygeplejersker ansat i det geriatriske speciale, det samme gælder på akutte modtageafsnit, på medicinske afdelinger og i hjemmeplejen. Den er også oplagt på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse inden for sygepleje til ældre generelt.Sygeplejersker skal være gode til at identificere aktuelle og latente, potentielle behov hos ældre, og dette kræver indsigt i de særlige forhold, der knytter sig til høj alder og skrøbelighed. Sygepleje til ældre har derfor fokus på observationer, sygeplejerskens opgaver og ansvarsområder samt værktøjer, som kan anvendes til at håndtere typiske kliniske udfordringer på en hensigtsmæssig måde.Cases er et bærende element i bogen, og her gives eksemplariske kliniske eksempler på de enkelte hovedemner.
Denne statistikbog er skrevet til alle dem, som for første gang skal i gang med statistisk arbejde, udredning og dokumentation i forbindelse med opgaver og projekter på en videregående sundhedsuddannelse. Bogen introducerer de statistiske begreber og udtryk og baggrunden og meningen med disse, så man også bliver i stand til læse og forholde sig kritisk til det statistiske materiale, som indgår i de fleste videnskabelige artikler og fagbøger. Bogen gennemgår den bagvedliggende tankegang og de mest almindelige begreber inden for biostatistik. Bogen er en grundbog i statistik, inden man giver sig i kast med en egentlig lærebog i statistik.
Bogen henvender sig til vejledere af fagprofessionelle i et videreuddannelsesforløb eller de der skal introducere fagprofessionelle til et nyt job. Bogen tager udgangspunkt i situationer fra praksis, som ofte vanskeliggør vejlederens rolle, og giver derefter anvisninger til konkrete handlemuligheder. Med baggrund i aktuel teori om læring og vejledning, giver bogen desuden anledning til overordnede overvejelser, som vejlederne med held kan anvende gennem den fagprofessionelles læreproces.Forfatterne: Christine Bagger, sygeplejerske, cand.pæd.pæd., har en toårig suppleringsuddannelse i Oplysningens Kultur og er ansat som udviklingssygeplejerske på Odense Universitetshospital. Helen Schultz, sygeplejerske, cand.cur., har en diplomuddannelse i pædagogisk psykologi og en toårig uddannelse som sundhedsfaglig supervisor. Er ansat som udviklingssygeplejerske på Odense Universitetshospital og har flere års erfaring med supervision, både for basissygeplejersker og for mellemledere. Begge forfattere har stor erfaring med vejledning af fagprofessionelle i et videreuddannelsesforløb, med nyansatte postgraudate medarbejdere og med problemstillinger der knytter sig til, når vejledere skal vejlede fagprofessionelle.
Akut psykiatri giver en oversigt over et stort antal psykiske lidelser, der kort beskrives med symptomer, årsager, forekomst og forløb. For hver sygdom angiver bogen en vejledning i akut diagnostik, akut behandling og visitation. Bogen beskriver ligeledes vurderingen og behandlingen af specielle akutte tilstande i psykiatrien, såsom selvmordsadfærd, aggressiv adfærd, abstinenstilstande, akut psykotisk uro og psykiske symptomer ved medicinske og neurologiske sygdomme. Den nødvendige viden om den neurobiologiske og psykologiske baggrund for akutte psykiske lidelser og tilstande er kort anført. Denne 3. udgave er gennemrevideret og tilpasset de nyeste behandlingsprincipper. Bogen er opdateret med de nye lovregler om tvang i psykiatrien m.v. Akut psykiatri giver talrige informationer og er velegnet til hurtige opslag. Bogen er særdeles nyttig for enhver læge, som får kontakt med patienter med akutte psykiske lidelser, og denne nye udgave vil også, som den tidligere udgave, kunne anvendes af lægestuderende under deres klinikophold, såvel som af sygeplejersker.
Sygdomslære– 400 quizspørgsmål kan understøtte en aktiv og motiverende læring. Du kan quizze alene eller i en gruppe med andre studerende. Spørgsmålene kan også bruges til eksamensforberedelse. Niveauet svarer til sygeplejerskeuddannelsen, og spørgsmålene er opdelt i otte kategorier efter organsystemerne og dækker viden om de vigtigste sygdomme.Sygdomslære – 400 quizspørgsmål er til brætspillet Questio, som skal købes særskilt. Men du kan også spille uden brætspillet. Her giver et korrekt svar 1 point, og der er 2 point, hvis du svarer korrekt på spørgsmålene med en gul stjerne.Spørgsmålene er udviklet af Annette Walsøe Torup og Arne Lykke Viborg, som begge er lektorer ved sygeplejerskeuddannelsen, Professionshøjskolen Metropol.
Dette er den første danske fagbog om operationssygepleje. Bogen er delt i fire overordnede dele.Første del beskæftiger sig med operationssygeplejerskens faglige identitet, kompetencer og funktionsområder, herunder juridiske, etiske og humanistiske aspekter. Organisation og samarbejde samt dokumentation og kvalitetsudvikling indgår også i denne del.Anden del indeholder kapitler om infektionsprofylakse og hygiejniske principper samt steriliseringsprocedurer og vedligeholdelse af operationsteknisk udstyr, som ikke tidligere er beskrevet i dansk faglitteratur. Endvidere er der fokus på det fysiske og psykiske arbejdsmiljø samt forebyggelse af latexallergi.I den tredje del beskrives komplikationsprofylakse, herunder forebyggelse af lejringskomplikationer og profylakse i relation til håndtering af stomi, dræn og katetre. Kapitlet indeholder desuden et afsnit om sårheling samt om anæstesi og farmakologi.Redaktører på bogen er uddannelsesleder Annette Kolding Rørvik og oversygeplejerske Susanne Sebens.Bogen henvender sig til såvel sygeplejestuderende som uddannede operationssygeplejersker på alle kompetenceniveauer og inden for alle grene af operationsspecialet. Bogen er endvidere velegnet som opslagsværk for alle sygeplejersker ansat i ambulatorier, sengeafdelinger, steriliseringscentraler samt opvågnings- og anæstesiafsnit, ligesom medicinstuderende også vil have glæde af bogen som inspiration til specialet.Endelig kan bogen anvendes til operationssygeplejersker på videre- og specialuddannelser i Norge og Sverige.
Bevægelse – en grundbog giver en introduktion til begrebet bevægelse i en kropslig forståelse. Alle mennesker har erfaring med bevægelse, men begrebet er svært at indkredse. Denne bog er opbygget omkring ICF-modellen, og ideen er at bidrage med systematiske refleksioner over forskellige aspekter af bevægelse, især som emnet optræder i forhold til den fysioterapeutiske praksis. Den primære målgruppe er studerende på grunduddannelsen i fysioterapi, men alle, der arbejder med bevægelse, kan have stor gavn af bogen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.