Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Under sejl fortæller historien om de danske langfarter i sejlskibenes tid. Både de dramatiske med mytteri, slaveoprør, sygdom og forlis og dem, hvor det meste gik som planlagt: hårdt arbejde, kummerlige forhold og lasten fuld af værdifuldt gods på vejen hjem. De allerlængste sørejser fra begyndelsen af 1600-tallet til midt i 1800-tallet gik oftest til de danske tropekolonier – Trankebar, Guldkysten og De Vestindiske Øer – eller til Kina og Sydamerika. Under sejl giver for første gang en samlet fremstilling af langfarterne under dansk flag, hvor handelsflådens største skibe var hjemmefra i flere år ad gangen. Bogen fortæller om navigation, mandskaber, forplejning, justits og kvinder, og den følger udviklingen i sejlruter og sejltider. Man kommer tæt på sømændene, fra små skibsdrenge til erfarne kaptajner. Erik Gøbel (f. 1949), historiker og seniorforsker i Rigsarkivet i København 1981-2017. Erik Gøbel er forfatter til en lang række artikler og bøger om søfartens og tropekoloniernes historie og har i en årrække været et af de store navne inden for dansk søfartshistorie.
Når man har gjort den store investering, som en moderne båd er, vil enhver bådejerønske, at vedligeholde den så godt som han kan. Men hvordan skal man gribe det an? Hvor meget vedligehold er for meget og omvendt for lidt? Hvordan kan man undgå problemer? Hvordan ved du, om det du gør, er det rigtige?Hjælpen er lige her. Denne væsentlige nye bog fra guruen i bådvedligeholdelse,Andrew Simpson, kommer med svar på det, du søger både over og under dæk, inden og udenbords. Med en omfattende spændvidde, farvelagte illustrationer og fotos og uovertruffen sagkyndig rådgivning om, hvordan man skal pleje hele bådens inventar og alle fittings, kan du tillidsfuldt takle enhver opgave.
I og med at afhængigheden af elektriske systemer vokser, er det betryggende at vide, at man har en god indsigt i, hvordan man undgår fejl, og også hvordan man reparerer disse på sit 12 volts anlæg om bord. Denne bog giver en grundig vejledning i, hvordan du installerer, bruger og vedligeholder det elektriske system. Strøm om bord kigger også på problemløsning, strømbesparelse, landstrøm og korrosionsbeskyttelse.RYA (Royal Yachting Organization) er Englands førende interesseorganisation for ejere af fritidsbåde og andre, der benytter havet som sport og rekreation. RYA driver en udstrakt uddannelses- og kursusvirksomhed og er anerkendt over hele verden for sine gode bøger om sømandsskab, vedligeholdelse og færdsel på havet.
Denne bog om maritime dieselmotorer er en del af RYA’s (Royal Yachting Organization) storsælgende serie af håndbøger, som er skrevet for lystsejleren. Den er letlæst med detaljerede farveillustrationer, som sætter læseren i stand til at tilegne sig den kundskab og de hemmeligheder, som alle bådejere bør kende.
Den danske admiral Niels Juels motto, nec temere, nec timide (“hverken ubesindig ellerfrygtsom”), har siden 1700-tallet stået som ledetråd for søofficererne i den danske flåde. Som skibschef har søofficeren ansvaret for skib og besætning, og mangt en skibschef har igennem tiden måtte træffe beslutninger, der kunne betyde liv eller død for dem selv og deres besætning.Hverken ubesindig eller frygtsom fortæller 11 dramatiske beretninger fra Flådens virke. Fra kampen mod algeriske korsarer i 1700-tallet over krigene i 1848-51 og 1864 til 2. Verdenskrig og vor tids indsatser mod pirater ved Afrikas Horn. Det er beretningen om de søofficerer og orlogsgaster, der ofte fjernt fra Danmark gennem tiderne har gjort deres bedste for at udføre ordrer fra kongen eller Danmarks regering. Med deres egne ord fortæller de, hvordan de oplevede kampene på kanondækket, på broen, i riggen og i maskinrummet.Bogen er illustreret med over 200 billeder, hvoraf mange ikke tidligere har været offentliggjort.
En mand og en kvinde, med hver deres meget forskellige tilgang til det at sejle, sejler på fire måneder rundt om England i en meget lille sejlbåd med deres to halvstore børn. Manden faldt i gryden som barn, og elsker livet på havet som livet selv. Kvinden finder det som udgangspunkt kedeligt, vådt og koldt. Børnene vil hellere være hjemme hos deres kammerater. Det kan vel næsten kun gå galt?Det bliver et eventyrligt og tankevækkende natur- og kulturmøde, en maritim udfordring, et socialt eksperiment - og først og fremmest en afprøvning af, hvad der er muligt i mødet mellem den feminine længsel efter kærlighed og den maskuline længsel efter frihed.Mads Bo Falk er klassisk uddannet violinist og dirigent, men har i mange år i lige så høj grad arbejdet som forfatter, blogger,foredragsholder, virksomhedskonsulent og som terapeut og coach i Frihed Nu! (www.frihed.nu).Han er kendt i sejlerkredse som solosejler i den nordligste nordatlant, herunder Arktis, altid i den tro følgesvend, Polaris Drabanten S/Y Mathilde på kun 26 fod.
Boatlife, das ist Vanlife auf dem Meer: Das Nomadenleben auf dem Wasser lockt mit abwechslungsreichen Landschaften und Kulturen sowie der Freiheit, dort zu segeln, wo es einem besonders gefällt. Ob Mittelmeer, Karibisches Meer oder Arktischer Ozean, jedes Seegebiet hat seinen eigenen Reiz. Überall warten einzigartige Abenteuer und Herausforderungen, die es zu bestehen gilt.Immer mehr Menschen wollen nicht mehr ortsgebunden leben und arbeiten und tauschen ihre Stadtwohnungen gegen die funktionale Gemütlichkeit einer Schiffskajüte ein. Boatlife zeigt beeindruckende Fotos, erzählt inspirierende Geschichten und lädt ein, in die Boatlife-Welt einzutauchen.
Med fornøden dristighed. Ordene er tilskrevet den danske søhelt Peter Wessel Tordenskiold, der under Store Nordiske Krig 1709-1720 viste, at han ikke var bange for at tage chancer, når han mødte fjenden.Bag begrebet ”fornøden dristighed” ligger den filosofi, at vil man vinde i krig, så kræver det en aggressiv og offensiv holdning. Skibschefen skal balancere ansvaret for skib og mandskab op mod gennemførelsen af den pålagte ordre, og Søværnets historie har mange eksempler på situationer, hvor skibschefer, befalingsmænd eller gaster har udvist en fornøden dristighed.Flådens historie har dog også eksempler på det modsatte, og Med fornøden dristighed samler 12 af disse dramatiske beretninger. Fra linjeskibet Dannebroges eksplosion i Køge Bugt i 1710 over krigen 1864 til 1. og 2. Verdenskrig og vor tids indsatser for at redde søfolk i nød. Hermed føjes flere spændende historier til beretningerne om flådens virke i Søren Nørbys tidligere bog Hverken ubesindig eller frygtsom.
Hvilke af de små franske landsbyer er så hyggelige, at de er værd at sejle en omvej for at overnatte på? Hvilke havne skal du helst undgå, fordi en larmende motorvej ødelægger stemningen? Hvor kan du tanke?I “La Moselle og Canal des Vosges – guide til Europas kanaler” ledsager Thomas Veber dig på to af de franske vandveje. Du vil få tips til gode havne og hyggelige kajer, men også hvis der er steder, hvor du skal være ekstra opmærksom, når du sejler. Alt sammen så du vil få en fantastisk oplevelse, når du sejler på de franske kanaler.Med denne bog som rejsekammerat vil du blandt andet få:Oversigts- og detaljekort over havne, floder og kanalerBeskrivelse af havne, fortøjningsmuligheder og sluserVanddybder, tankstationer, priser og kontakter.“La Moselle og Canal des Vosges – guide til Europas kanaler” er den perfekte rejsekammerat, og sammen med guidebøgerne “Tyskland og Luxembourg” og “Saône og Rhône” får du hjælp til at sejle hele vejen fra Østersøen til Middelhavet på floder og kanaler.
Hvilke kajpladser er så hyggelige, at de er værd at sejle en omvej for at overnatte på? Hvilke havne skal du helst undgå, fordi en larmende motorvej ødelægger stemningen? Hvor kan du tanke?I “Tyskland og Luxembourg – guide til Europas kanaler” ledsager Thomas Veber dig på en række tyske floder og kanaler. Du vil få tips til gode havne og hyggelige kajer, men også hvis der er steder, hvor du skal være ekstra opmærksom, når du sejler. Alt sammen så du vil få en fantastisk oplevelse, når du sejler på de tyske kanaler.Med denne bog som rejsekammerat vil du blandt andet få:Oversigts- og detaljekort over havne, floder og kanalerBeskrivelse af havne, fortøjningsmuligheder og sluserVanddybder, tankstationer, priser og kontakter.“Tyskland og Luxembourg – guide til Europas kanaler” er den perfekte rejsekammerat, og sammen med guidebøgerne “Frankrig” og “Holland og Belgien” får du hjælp til at sejle hele vejen fra Østersøen til Middelhavet på floder og kanaler.
This book offers a detailed guide to the major types of battleships to fight in the two world wars. Explore HMS Dreadnought, the first of a class of fast, big-gun battleships to be developed at the beginning of the 20th century; find out about the destruction of HMS Hood, which exploded after exchanging fire with the Bismarck, which itself was sunk after a trans-Atlantic chase by a combination of battery fire and aircraft-launched torpedoes; and much more.
A fully revised and expanded edition of the only resource you'll need for choosing, owning and maintaining a narrowboat. The UK has over 2000 miles of navigable canals and rivers which are home to an estimated 35,000 licensed boats. Although canal boats can look much the same to the novice, there are some very important differences to be aware of. If you're new to boating you have some important choices to make.This comprehensive book examines the options available to different types of boaters. From those who choose to live aboard their boats and constant cruisers to fair-weather cruisers, hire boating and share boat syndicates - each will need a different type of boat if they are to fully enjoy their time afloat. Packed with case studies and advice from real boaters with years of experience to share, this second edition has been thoroughly updated throughout and includes new information on liveaboard costs and considerations, eco-friendly boating options, shared ownership and tax-free boat building, as well as:- The cost of boating- Choosing the ideal boat for your boating profile- Buying a boat and the legalities of purchase- Choosing suitable internal fittings and features- Heating, lighting, toilets and hot water options- Boat electrics and solar power- Finding a mooring- Boating health and safety- Locks, swing-bridges and the boating 'highway code'- Boat maintenance- Boating etiquette and best practice
Serien JEG OVERLEVEDE fortæller om ægte historiske begivenheder i form af en fiktiv historie - som nærmer sig historier fra virkelighedens verden.JEG OVERLEVEDE TITANICS FORLIS I 1912Synkefrit … indtil en skønne nat! George Calder må være det heldigste barn i hele verden. Han og hans lillesøster, Phoebe, er sammen med deres tante om bord på TITANIC, det mest storslåede skib, der nogensinde er blevet bygget.George kan ikke modstå fristelsen til at udforske hver eneste centimeter af det utrolige skib, selvom hans tante på det strengeste har forbudt det. Og så sker det umulige – TITANIC rammer et isbjerg, og vandet strømmer ind. George er fanget, alene og bange, på det store skib. Han har altid rodet sig ud af problemer før … men kan han overleve det her?Lix: 24,7 ml: 10,2 lo: 14,5
Skivserne Hamp, Klamp og Rusk sejler ud i verden på sejlskibet "Håbet" sammen med kaptajn Ruf. Ruf mener ikke, de kan være til megen hjælp, for de ser så små og ubetydelige ud. Men skivserne kan udrette de mest utrolige ting! De kan for eksempel få et skib til at sejle, når det er vindstille og redde det i stormvejr.Skovserne er et lille folk af små væsner, der lever dybt inde i skoven. De kommer kun frem om natten og lever af duggen fra den rødkål, der vokser ved et lille hus i skovens udkant. Carl Frederik Gardes historier om skovserne handler om natur, om fællesskab og om at være modig, selvom man er bange. Eventyret om skovserne griber både hverdagen og fantasien med sit ligefremme sprog og forfatterens egne dejlige tegninger.Carl Frederik Garde (1928-2008) var sømand, journalist og forfatter. Gennem mere end 40 år arbejde han som kulturjournalist og kunstanmelder - et virke, der gjorde ham til en kendt skikkelse i det Aarhusianske kulturliv. Carl Frederik Garde skrev flere populære børnebøger samt en stribe kunstnerbiografier og digtsamlinger.
Skivserne, som har været helt på Samsø med skipper Ruf, er gået i land for at besøge skovserne. Skovserne og skivserne bliver inviteret til en herlig havefest hos Sara og professoren, der bor i udkanten af skoven, og den mindste skovser, Husk, finder ud af, at den gerne vil med skivserne til søs. Men da skovserne jo lever af dug fra rødkål, og da der ikke vokser rødkål på havet, ser det ud til, at den må blive hjemme.Skovserne er et lille folk af små væsner, der lever dybt inde i skoven. De kommer kun frem om natten og lever af duggen fra den rødkål, der vokser ved et lille hus i skovens udkant. Carl Frederik Gardes historier om skovserne handler om natur, om fællesskab og om at være modig, selvom man er bange. Eventyret om skovserne griber både hverdagen og fantasien med sit ligefremme sprog og forfatterens egne dejlige tegninger.Carl Frederik Garde (1928-2008) var sømand, journalist og forfatter. Gennem mere end 40 år arbejde han som kulturjournalist og kunstanmelder - et virke, der gjorde ham til en kendt skikkelse i det Aarhusianske kulturliv. Carl Frederik Garde skrev flere populære børnebøger samt en stribe kunstnerbiografier og digtsamlinger.
Følg Vinden er en fortælling om en familie, der tager et år ud af kalenderen og sejler til Caribien. Det er ikke kun en rejsefortælling, det er også en åbenhjertig og meget personlig rejse ind i familiens hjerter. En fortælling om følelser og tanker. En fortælling om sejlerlivet, om forberedelserne, om turen gennem Europa, om at krydse Atlanten, om hverdagen i Caribien og om hverdagen ombord for mor, far og deres drenge på 10 og 16 år.
Velkommen ombord på tidsmaskinen, der i form af denne bog tager læseren med på en rejse i ord og billeder tilbage til Rønne havn i 1960’erne. Her er mulighed for at se de gamle kajer, havneanlæg, bygninger og ikke mindst de kønne og specielle skibe, som lagde til i havnen i forbindelse med fiskeri, havneudvidelser, fragt- og passagersejlads. Meget er ændret siden dengang men ikke mere end, at man - ved synet af de mange samtidige fotografier i bogen - tænker: "Jamen, det var jo lige i forgårs". Vi ønsker en behagelig havnevandring.
Hvor finder du de charmerende franske landsbyer, der gør en ekstra omvej det hele værd? Hvilke havne skal du helst springe over, fordi der kun er industri i nærheden? Hvor kan du tanke, og hvor kan du købe ind?I “Saône og Rhône – guide til Europas kanaler” ledsager Thomas Veber dig på to af de franske floder. Du vil få tips til gode havne og hyggelige kajer, men også hvis der er steder, hvor du skal være ekstra opmærksom, når du sejler. Alt sammen så du vil få en fantastisk oplevelse, når du sejler på de europæiske vandveje.Med denne bog som rejsekammerat vil du blandt andet få:Oversigts- og detaljekort over havne, floder og kanalerBeskrivelse af havne, fortøjningsmuligheder og sluserVanddybder, tankstationer, priser og kontakter.“Saône og Rhône – guide til Europas kanaler” er den perfekte rejsekammerat, og sammen med guidebøgerne “Tyskland og Luxembourg” og “La Moselle og Canal des Vosges” får du hjælp til at sejle hele vejen fra Østersøen til Middelhavet på floder og kanaler.
Thoroughly revised, with all new photographs, this latest edition of a guide first published in 1982 has been increased in size from 112 pages to 160 pages and features a squarebacked spine with sewn sections for added durability.
Daniel Rozensztroch brings us into the world of sailors in the way that only he can - with a completely unique eye and sensibility.
Tænk at bygge et perfekt træskib med sine egne hænder og med de teknikker, der hører den danske skibsbyggertradition til. Det var drømmen for søfartshistorikeren, sømanden og formidleren Asger Nørlund Christensen, da han i 1997 uden egentlig skibsbyggeruddannelse gik i gang med sit projekt. Ideen var at bygge et traditionelt træskib, der kunne danne rammen om masser af oplevelser sammen med familie og venner i harmoni med naturen.Bogen handler om, hvordan Asgers drøm tager form. Han beslutter at genskabe sejlskibet Caroline, der var med til at starte den organiserede lystsejlads i Danmark i 1866. For at komme så tæt på originalen som muligt må han igennem mange timers arkivstudier for at afdække Carolines historie. Bogen giver indblik i ikke bare dette skibs historie, men hele udviklingen af den tidlige kapsejlads i Danmark. Skabelsen af den nye Caroline bliver en lang og uforudsigelig proces, og vi følger skibsbyggeriet igennem op- og nedture, nye ideer og masser af udfordringer.Om forfatterAsger Nørlund Christensen stod til søs som 16-årig og var fra start fascineret af de sidste, store træsejlskibe, der ombygget til chartersejlads stadig findes herhjemme. Efter en karriere som professionel sejlskibssømand gik han i land og gennemførte en total restaurering af træskibet Anna fra 1904, inden han i 1997 startede projektet med skibet Caroline. Ved siden af dette blev han cand.mag. i kulturhistorie i 2014 og ph.d. i maritim historie i 2019.E-bogen er lavet i fixed format
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.