Bag om Børns processuelle rettigheder i tvangsanbringelsessager
Denne bog er med få tilpasninger udgivelsen af ph.d.-afhandlingen ”Børns processuelle rettighederi tvangsanbringelsessager”, som forfatteren modtog ph.d.-graden på baggrund af i efteråret 2018. Afhandlingen afdækker børns processuelle retsstilling i den administrative sagsbehandling af tvangsanbringelsessager, og det udledes heraf – særligt med inddragelse af forvaltningsretten,socialretten, menneskeretten og andre relevante retsområder – hvilke hensynog retlige værdier der må indgå i vurderingen af, hvorvidt der i visse tilfælde bør fraviges frabarnets parts-inhabilitet i relation til processuelle rettigheder, således at barnet selvstændigt kan udnytte sine partsrettigheder uafhængigt af forældremyndighedsindehaveren.
Afhandlingen er delt op i fire analysedele. Del 1 omhandler forældremyndighed og rettighedsbegreber.I del 2 analyseres den Europæiske Menneskerettighedskonventions art. 8 og Børnekonventionensart. 3, 9 og 12 med det formål at udlede, hvilke processuelle rettigheder børn erblevet tildelt som følge af henholdsvis inkorporeringen og ratifikationen af konventionerne. Endvidereanalyseres praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol med samme formål. Iafhandlingens del 3 analyseres de processuelle rettigheder, som børn er blevet tildelt i serviceloveni relation til tvangsanbringelsessager. Analysen af de enkelte rettigheder er inddelt efterkategorierne; inddragelse og høring, repræsentation og bistand, aktindsigt og klageadgang. Del4 indeholder en perspektivering, der tager udgangspunkt i børns processuelle retsstilling indenfor andre relevante retsområder, og resultaterne heraf inddrages i besvarelsen af spørgsmålet om børns partshabilitet, som i konklusionen bl.a. præsenteres ved formuleringen af retsgrundsætningen om børns partshabilitet.
Vis mere