Bag om Elitebørn i sunde rammer
Der behøver ikke at være en modsætning mellem elite og trivsel. Selv med en lang skoledag kan man godt træne 5 gange om ugen som 9-årig, hvis krav, læring og præstationer går hånd i hånd med lyst, trivsel og tryghed.
’Elitebørn i sunde rammer’ viser med hjælp fra sociologien og psykologien, hvordan sportsklubber i samarbejde med forældre og skole kan skabe et læringsmiljø for børn og unge fra 9-15 år, der inddrager alle elementer i barnets dagligdag og udvikler mennesket bag udøveren.
Anders Lange er sociolog og talentchef for U10-U13 i Kjøbenhavns Boldklub.
Brian Jensen er Master i Positiv Psykologi (MoPP) og arbejder med U13 - U15 i F.C. København School of Excellence.
- - -
Indholdsfortegnelse:
Forord – af William Kvist
Indledning
Del I: Spillere og forældre
Individualiserede børn og forældre i det moderne samfund
Forventningen om feedback
Mobilitet i samfundet
Instant success – bagsiden af de hurtige medier
Fællesskab i foreningslivet uden online afbrydelser
Forældrenes selvrealisering
Udøveren som familiens kronjuvel
Individualiseringen – mulighedernes land
Traditionen for ensartethed
Sportstræning i en verden af standardiserede mål.
Den demokratiske forventning i et elitemiljø
Knagefællesskabet søges i klubben
Udøveren: Selvisk og afhængig af fællesskabet
Den demokratiske anerkendelse – På tre niveauer
Sans for skønhed – jagten på talent i elitesportsmiljøer
Spændingsfeltet mellem markedsgørelse og tryghed
Bryd ud af den normative forventning i samfundet
Del II: Træningsmiljø og læring
Bevidst træning og leg
Det rigtige tidspunkt for klubskifte
Læring versus undervisning
Kendetegn og betingelser for kreativitet
Hvordan forhindres kreativitet?
Hvad er flow og hvorfor er flow en ønskværdig tilstand?
Betingelser for flow og nydelse
Flourishing – frihed til at blomstre i et stabilt miljø
PERMA – trivsel og vækst
Kreativitet i fodbold
Resultatmål eller præstationsmål?
Aktiviteten skal være autotelisk
Lykke i nuet og fremtiden
Balance mellem udfordringer og færdigheder.
Den svære niveaudeling
Balancen mellem instruktion og refleksion
Indre motivation
Selvregulering
Feltets indflydelse på udøverens succes
Faktorer, der påvirker udøverens mulighed for at øve sig
Relation mellem træner og udøver
Del III: Sportsklubben – en moderne organisation
Det meningsfulde liv i klubben
Implementering af ny strategi – E og O strategi
Den systemiske tilgang. Betingelser og anerkendelse
Appreciative Inquiry – fra fokus på fejl til fokus på ressourcer
Forandring af klubbens og trænerens identitet
Konklusion
Begreber
Noter
Litteraturliste
Vis mere