Bag om Håndbog i tavlemøder
Denne håndbog er skrevet som en hjælp til de, der arbejder med at skabe forbedringer gennem tavlemøder. Tavler er det mest anvendte værktøj til procesforbedringer i Danmark. Tavlen er let at tage i brug og taler til vores kultur med inddragelse og diskussion. Desværre har det vist sig, at man mange steder har måtte stoppe, fordi det ikke gav resultater.
Denne håndbog indeholder råd om, hvorledes man får tavlemøder i gang og holder dem i gang. Det overordnede budskab er enkelt:
Koncentrer jer om at optimere jeres egne arbejdsprocesser og skab kontinuerlige resultater. Det skal gøre en forskel, at man står ved tavlen!
Bogen indledes med, at scenen sættes for tavlemøder: Hvad vil det sige at arbejde med kontinuerlige forbedringer? Derefter præsenteres nogle hovedtyper af tavler, således at man vil være i stand til at designe en tavle, som rammer i solar plexus på det aktuelle behov. Videre drøftes, hvilke regler der skal være omkring tavlemøder, hvem styrer, hvilke forventninger osv. Når man således har fået tavlemøderne i gang, vil der typisk komme nogle bump på vejen. De typiske udfordringer omtales, og der gives forslag til, hvorledes man kan tackle dem.
Nogle tror at arbejdet med tavlemøder kun foregår omkring tavlen. Det er imidlertid ikke her resultaterne skabes, det sker nemlig i arbejdet mellem tavlemøderne. Håndbogen omtaler de organisatoriske- og processuelle rammer for dette samt ledelses- og medarbejderrollerne.
Tavlemøder kan foregå i forskellige udviklingsstadier. I håndbogen opstilles en udviklingsmodel, som kan anvendes til at vælge fokuspunkter for forbedringer, så man videreudvikler eget tavlemøde.
Endelig til slut sammenfattes håndbogen i 10 bud for tavlemøder.
Vis mere