Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Inklusion i daginstitutionen - Anne Marie Marquardsen - Bog

- om at udvikle inkluderende læringsmiljøer

Bag om Inklusion i daginstitutionen

Anna er særlig sensitiv. Bushra er flygtet med sin familie fra krig. Carl har en autismediagnose. Lucas har diabetes, Magnus har ADHD og Sofie kæmper med forsinket sproglig udvikling. De går alle sammen i en hel normal børnehave, hvor pædagogerne skal inkludere dem i arbejdet med de andre børn og i institutionens dagligdag. Det kræver en bevidst pædagogisk tilgang og inspiration til pædagogiske aktiviteter. Bogen her giver pædagoger og ledere opskriften på, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter i institutionen. Bogen kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter, og den fortæller om de udfordringer, børn kan have. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren gennem de seks cases får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet. Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere. Anne Marie Marquardsen er pædagogisk konsulent med PD i organisation og ledelse. Hun er uddannet pædagog og har en bred erfaring inden for dagtilbudsområdet, både som pædagog, institutionsleder og konsulent. Hun gennemfører desuden uvildige tilsyn for kommuner. Hun driver firmaet DEN GODE DAGINSTITUTION, der yder konsulentbistand til daginstitutioner, der ønsker at fokusere på det gode læringsmiljø.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771187373
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 175
  • Udgivet:
  • 16. marts 2017
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 164x231x14 mm.
  • Vægt:
  • 398 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 28. december 2024
På lager
Forlænget returret til d. 31. januar 2025
  •  

    Kan ikke leveres inden jul.
    Køb nu og print et gavebevis

Normalpris

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Inklusion i daginstitutionen

Anna er særlig sensitiv. Bushra er flygtet med sin familie fra krig. Carl har en autismediagnose. Lucas har diabetes, Magnus har ADHD og Sofie kæmper med forsinket sproglig udvikling. De går alle sammen i en hel normal børnehave, hvor pædagogerne skal inkludere dem i arbejdet med de andre børn og i institutionens dagligdag.
Det kræver en bevidst pædagogisk tilgang og inspiration til pædagogiske aktiviteter. Bogen her giver pædagoger og ledere opskriften på, hvordan man skaber inkluderende læringsmiljøer og aktiviteter i institutionen.
Bogen kobler teoretisk viden med praktisk pædagogik og pædagogiske aktiviteter, og den fortæller om de udfordringer, børn kan have. Teoridelens fokus er social trivsel og læring. Hvert kapitel indkredser og nuancerer begrebet inklusion gennem læringsteorier, modeller og refleksionsværktøjer. Modellerne bruges aktivt i bogens praksisdel, hvor læseren gennem de seks cases får et indblik i børn med særlige behov, og hvordan pædagogerne kan tilrettelægge et læringsmiljø og pædagogiske aktiviteter rundt om barnet.
Målet med bogen er at skabe sammenhæng og mening i inklusionens mange lag samt at formidle inspiration til fortsat udvikling af inkluderende fællesskaber. Den er skrevet til ledere, pædagoger, studerende på pædagoguddannelsen, pædagogiske konsulenter, ansatte i PPR, forvaltningsledere, specialpædagoger, specialkonsulenter, sagsbehandlere, socialrådgivere og politiske beslutningstagere.
Anne Marie Marquardsen er pædagogisk konsulent med PD i organisation og ledelse. Hun er uddannet pædagog og har en bred erfaring inden for dagtilbudsområdet, både som pædagog, institutionsleder og konsulent. Hun gennemfører desuden uvildige tilsyn for kommuner. Hun driver firmaet DEN GODE DAGINSTITUTION, der yder konsulentbistand til daginstitutioner, der ønsker at fokusere på det gode læringsmiljø.

Brugerbedømmelser af Inklusion i daginstitutionen



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.