Bag om Jeg vil ikke i skole
For nogle børn og unge bliver det for svært at gå i skole. De har skolevægring.
Det betyder, at børnene vægrer sig mod skolen. De forsvarer sig
og gør modstand mod noget ubehageligt. Altså mod noget, som barnet
oplever som ubehageligt. Måske synes de voksne ikke, at det er slemt.
Men man må nødvendigvis tage udgangspunkt i barnets virkelighed. Barnets
virkelighed styrer barnets adfærd.
Skolevægring kan beskrives som undgåelsesadfærd. Barnet undgår skolen,
fordi det giver en øjeblikkelig lettelse. Men på lidt længere sigt er det
skidt at møde svære situationer med undgåelsesadfærd. Det kommer til
at gå ud over skolegang og uddannelse.
Bogen handler om børn og unge i alderen 6-16 år. Man regner med, at
omkring 5 % af alle børn rammes af skolevægring, så alle lærere og pædagoger
har erfaring med børn, der ikke vil i skole. Det er et sammensat
problem, der stiller krav til et tæt samarbejde mellem hjem og skole.
JEG VIL IKKE I SKOLE henvender sig til forældre, lærere og pædagoger, der
er tæt på barnet. Formålet er at give de voksne redskaber og strategier
til at få barnet i skole igen.
ANNE VIBEKE FLEISCHER er cand.pæd.psyk. og cand.comm., autoriseret psykolog og specialist i neuropsykologi og pædagogisk psykologi. Hun har gennem mange år arbejdet med børn og unge, der har diagnoser og udviklingsforstyrrelser,
og med børn og unge uden diagnoser, men med en adfærd, der gør tilværelsen besværlig for dem selv og deres omgivelser.
Hun er også forfatter til adskillige bøger,bl.a. Eksekutive funktioner hos børn og unge, Indsigt og adfærd i børnehøjde, Set med børns øjne, Ung med autisme og mere end ti bøger i serien Psykologi for børn.
Vis mere