Bag om TÆNK MATEMATIK
Al for meget matematikundervisning handler om tal, regler og udenadslære, og alt for mange elever synes, at matematik er meningsløst og k-e-d-e-l-i-g-t.
Det er jo skørt, for matematisk tænkning og problemløsning er en naturligdel af hverdagen. Derfor skal vi have koblet matematik i skolen bedre sammen med hverdagens problemer.
Det skal i spil fra begyndelsen. Børn leger og undersøger problemer som en naturlig del af deres udvikling. De er kreative og åbne over for forskellige måder at undersøge verden på, og de tager ofte intuitivt matematikken til hjælp. Det er her, undervisningen begynder - og giver mening for eleverne. Også uden for klasseværelset.
Når vi arbejder med problembehandling i undervisningen, lærer eleverne matematik ved at tænke strategisk, reflektere matematisk og argumenterefor idéer og fremgangsmåder. Eleverne er med i et undersøgende, matematisk samarbejde - modsat mange lærebøger og digitale matematiksystemer. Det er med til at udvikle deres matematiske kundskaber, kreativitet og selvtillid og samtidig styrke deres matematiske mindset.
Bogen er til matematiklærere i grundskolen, og undervisere på ungdomsuddannelser kan også læse med. Den indeholder 118 problemstillinger inden for 15 matematiske områder:
Pascals trekant * De naturlige tal * Fibonaccital * Cirklen * Måltal på former og figurer * Konstruktionen af former og figurer * Brøker, procent og decimaltal * Sandsynligheder * Pythagoras sætning * Mønstre * Ligninger og funktioner * Data og statistik * Målinger * ”Penge” * Vise og bevise i matematik.
Om forfatteren:
Peter Weng er cand.pæd. i matematik og pensioneret lektor med tidligere ansættelser ved Danmarks Pædagogiske Institut, Danmarks Pædagogiske Universitet og Professionshøjskolen Metropol.
Vis mere