Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog samler argumenter mod kvinders uddannelses-, stemme-, valg-, erhvervs-, leder-, forældremyndigheds- og selvbestemmelsesret i Danmark gennem 150 år. Argumenterne har sat dybe spor i den offentlige debat og er blevet ført af højtplacerede mænd fra Johan Ludvig Heiberg i 1850’erne til Morten Messerschmidt i 2015. Der er også eksempler på kvinder, som har argumenteret imod kvinders evner og rettigheder.I bogen gennemgås og fortolkes argumenterne og mønstrene i dem. Tidsånden har eksempelvis ændret argumenternes retorik. I 1852 gjorde man Kvinders og mænds talenter og evner til noget gud- og naturgivent, som der ikke kunne ændres på. Kvindens livsopgave var moderskabet. I 2015 henviste man til kvindens forvirring eller mangel på erfaring. Bogens citater er velresearchede og stammer fra artikler, breve og udtalelser fra politikere, embedsmænd, videnskabsmænd og kulturpersonligheder.Birgitte Possing, dr.phil., f.1952, er professor emerita i historie og antropologi. Hun er forfatter til værker om ikoner i dansk og europæisk kulturhistorie fra Natalie Zahle over Henrik Ibsen til Clara Zetkin. Senest har hun skrevet om kunsten at skrive en biografi og om sammenhængen mellem biografi, køn og historie, et felt, som hun har høstet international anerkendelse for. Birgitte Possing er medinitiativtager og forfatter til Dansk Kvindebiografisk Leksikon. Modtager af bl.a. Weekendavisens litteraturpris (1993) og Årets Danske Faglitterære Pris (2014).
Manipulation er den reviderede udgave af Klaus Kjøllers bog fra 1991. Den har siden udgivelsen solgt 25.000 eksemplarer i.Bogen handler om, hvordan man manipulerer med andre mennesker for at få sin vilje. Den er derfor blevet kaldt den ækleste bog. Men det er også en bog der kan ændre ens liv.Bogen viser, hvordan man opfatter hinanden, og hvordan man styrker sit image over for ´modstanderen´. Den gennemgår persontyper og en lang række metoder, som man kan bruge til at manipulere i forskellige situationer: Hvordan får man sin vilje over for tryghedsnarkomaner, karrieremagere, fanatikere, skrankepaver. Skal man hidse sig op, snakke modstanderen efter munden, gøre hende utryg, bekræfte hendes opfattelse osv.?Bogen er også en vaccination mod manipulation: Hvordan undgår man at blive manipuleret? Hvad, hvem og hvornår skal man passe på?Denne nye, reviderede udgave er tilpasset det nye årtusindes skærpede krav og ændrede livsvilkår, og det har gjort den om muligt endnu mere nødvendig. Med sine nye kapitler om indoktrinering (systematisk manipulation) og hjernevask er den yderst relevant i en tid, hvor medierne er fulde af f.eks. terrorangst og nye fjendebilleder.
Denne første del af Passaparola-serien består af tekstbog incl. to CD'er med lytteøvelser og oplæsning af bogens tekster. Hver lektion består af en tekst, opgaver til lytteøvelserne, grammatik, grammatiske øvelser og samtaleøvelser. Teksterne tager udgangspunkt i dagligliv i Italien med temaer som familie, hverdagsliv, ferie og fritid. Øvelserne i bogen fokuserer især på samtale og lægger vægt på, at man skal kunne klare sig i Italien. Sidst i bogen finder man en grammatisk oversigt og en ordliste. Passaparola har et stort billedmateriale, der giver indblik i italienernes dagligdag og er velegnede til samtale på italiensk. Derudover er der mulighed for særskilt at købe et hæfte med skriftlige øvelser, samt adgang til bogens website der bl.a. indeholder supplerende øvelser, oplæsninger, lytteøvelser og facitliste til bogen.
Denne anden del af Passaparola-serien består af en tekstbog, der indeholder:Et varieret tekstmateriale inden for mange genrer og emnerSamtaleøvelserØvelser i udtaleGrammatik, der forklares overskueligt med øvelserOplysninger om italiensk levevis og kultur Lektionerne er forsynet med billeder, der illustrerer italiensk dagligliv, og som vil være velegnede som udgangspunkt for samtale på italiensk.Der er også mulighed for at købe en CD-er med lytte- og udtaleøvelser.Passaparola 2 er produceret med støtte fra Undervisningsministeriets tips- og lottomidler.Serien omfatter:BogSkriftlige øvelser – med opgaver i tilknytning til bogens grammatik og oversættelser
At forme ord er en storslået beskæftigelse. Ord kan skabe broer. Men de kan også skabe spærringer.Målet med denne bog er at udvide det sproglige fællesskab, udvide kredsen af mennesker, der kan og vil deltage i samtalerne om liv og samfundsforhold.Det gør vi bedst ved at bevare respekten for dagliglivets små ord.Bogen giver konkrete råd om skrivning og også om, hvordan man ikke bør skrive.Nils Christie er samfundsforsker. Han er en af Norges mest oversatte faglitterære forfattere.Nyt dansk forord af Allan Holmgren.
A Handbook for Language Detectives gives a thorough presentation of English grammar at bachelor level and discusses how to teach grammar.The book unveils to the readers, who will be working as grammar detectives, the fascinating world of language. It does not only deal with ‘traditional grammar’, but also discusses what different grammatical structures mean (semantics) and how they influence the level of style (pragmatics).Grammar should not be taught as a separate discipline; it can and should be integrated in communicative language teaching. The book gives you innovative and valuable ideas of how this can be done.The book serves a double purpose:- English grammar and language usage at bachelor level from a functional linguistic point of view. How to teach English grammar within a communicative approach.The book is mainly intended for Danish student teachers of English, but anyone else interested in teaching English grammar within an inductive and communicative approach may find it profitable.Special emphasis is given to areas that are known to be difficult for Danish learners. A Handbook for Language Detectives was awarded LÆREBOGSPRISEN in 2010.
FUCK, EN LÆKKER RØV! ER EN SUPERFORENKLET GUIDE TIL DEN SVIGTEDE SPROGBRUGER. DU LÆRER ALT DET BASALE, SOM DU BURDE HAVE LÆRT I FOLKESKOLEN – OGSÅ AT SÆTTE KOMMAER UDEN AT DØ AF KEDSOMHED. OG DU KOMMER TIL AT FORSTÅ, HVORFOR DET ER VIGTIGT.BOGEN KAN LET OG SMERTEFRIT REDDE DIT LIV – I HVERT FALD KAN DEN REDDE DIT OMDØMME, JÆVNE VEJEN TIL DRØMMEJOBBET OG I DET HELE TAGET GØRE DIG MERE SKINNENDE LÆKKER PÅ SKRIFT, END TILFÆLDET ALLEREDE ER.FUCK, EN LÆKKER RØV! ER EN SPROGLIG MAKEOVER MED TURBO FOR ALLE, DER HVER DAG DUMMER SIG, NÅR DE SKRIVER.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
La Grammatica er en udførlig basisgrammatik, der afspejler moderne standarditaliensk og har et omfattende eksempelmateriale med pædagogisk valgte, men helt almindelige italienske sætninger.Bogen er inddelt i to niveauer, så den passer til niveauerne i gymnasiet, men denne deling gør også La Grammatica velegnet som basisgrammatik på andre undervisningsinstitutioner - lige fra aftenskoler til de første år på videregående uddannelser.Den grundige gennemgang af alle grammatiske problemstillinger gør endvidere bogen hensigtsmæssig til selvstudium.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
VALGAKTUEL BOG OM UDLÆNDINGEDEBATTENS RÅ RETORIK På basis af et meget stort eksempelmateriale fra den offentlige debat dokumenterer og analyserer bogen sprog og forestillinger i den såkaldte udlændingedebat. Retter sig til den alment interesserede borger, men er også særdeles velegnet til undervisningsbrug fra ungdomsuddannelser og opefter. Bogen er efter udgivelsen hædret af SPORTGOODSFONDEN med et legat på 80.000 kroner. Fremragende anmeldelser og anbefalinger, fx disse: Knud Lindholm Laus bog er en bedrift, Georg Metz, Information | Hermed min varmeste anbefaling, prof. emer. Heine Andersen, KU | En inspiration for alle, der vil forholde sig kritisk til vore dagessprog. Bred anskaffelse anbefales, lektørudtalelse | Måskeårets vigtigste udgivelse, journalist Paula Larrain, Altinget. dk | Politisk korrekt? Jovist, og mange tak. Bedre endsmå doser arsenik, seniorkorrespondent Anders Jerichow, Politiken. Efter min mening burde den sendes i klassesættil Christiansborg, Lone Theils, POV International. En sober sproglig analyse, der godtnok er hårrejsende,mangeårig formand for Dansklærerforeningen Jens Raahauge, Indhold: DEM Hvilke virkemidler skaber det negative indtryk, og hvad er konsekvenserne?OS Er Danmark virkelig så homogent, harmonisk og uforandret? DEN POLITISKE GRUNDORDEN Magtens tredelingvaklerBEGRUNDELSER Hvordan tilskærer retoriske greb debatten,og er følelser bedre end fornuft?KOMMUNIKATIONSPOPULISMEN forhindrer samtalen om løsning af problemer ØNSKER til alle samfundsaktører om at bidrage til et nyt VI. Forfatteren er udgiver af Victor Klemperers "LTI - Det Tredje Riges sprog" på dansk (2010). Knud Lindholm Lau, f 1954. Cand.phil.fra Inst. f. Statskundskab, ÅU, uddannetmedieretoriker ved DR, journalist sammested 1973-1993. Egen undervisningsvirksomhedtekst og tale ApS siden 1989 medførende virksomheder, advokathuse, institutionerog organisationer på kundelisten.
Denne bog er en almen introduktion i dansk sprog på akademisk niveau. Den er en revideret og udvidet udgave af forfatternes grundbog om dansk sprog og sprogbrug, der i en årrække har været et standardværk på seminarer, handelshøjskoler og universiteter.DANSK SPROG henvender sig primært til studerende ved de videregående uddannelser i Danmark. Også danskstuderende ved universiteter i udlandet kan dog bruge den med udbytte, ligesom danske fremmedsprogsstuderende ved hjælp af den kan få en indsigt i deres eget sprog som er værdifuld ved deres øvrige sprogstudier.DANSK SPROG sigter umiddelbart mod anvendelse som lærebog ved danskuddannelsernes hold- eller klasseundervisning, men er også velegnet til mere individuel studiebrug.DANSK SPROG indeholder 11 kapitler: Skriftlig fremstilling Sprogbrugsanalyse Sprognormer Ord, helheder og orddannelse Sætningsled og sætningsskema Juridisk sprogbrug Mundtlig fremstilling Fonetik Referater Fynd (sproglig koncentration) Sproglige termer.Sidst i hvert kapitel giver grundbogen fyldige kommenterede litteraturhenvisninger, og i kapitlet »Skriftlig fremstilling« er der desuden en udførlig oversigt over ordbøger og andre håndbøger til det praktiske arbejde med dansk sprog.Herudover rummer DANSK SPROG både et navneregister og et meget omfattende emneregister. De to registre giver – sammen med alle litteraturhenvisningerne – talrige muligheder for, at læseren også kan bruge grundbogen som fagligt opslagsværk.
Tolv Trunte Lunte historier i hæfteform i en fiks kuffert. Lige til at tage med på tur. Kufferten er 15 x 15 cm. NYT: Udover de 10 kendte historier, er der to nye: Trunte Lunte laver mad og Trunte Lunte i Tivoli. (De kan ikke købes separat) Kufferten indeholder også de Trunte Lunte historier som er udgået som hardcoverbøger.
Hæftet gennemgår enkelt og klart de vigtigste regler for kommaet, som de er fastsat af Dansk Sprognævn. En slags førstehjælp, som du hurtigt kan læse - og genlæse, når du kommer i tvivl. Ha´det ved hånden, i lommen, i tasken, i skuffen - så vil du være i stand til at løse langt de fleste kommaproblemer. Til bogen hører et program, så man på computer kan øve sig i både kryds&bolle og at sætte kommaer.
This new Sogang Korean series is an updated version of its predecessor with the following changes:- new Grammar textbook- Information on social and cultural context updated and modernized- New illustrations and more effective layout- Complete guide for Korean language learning, covering grammar, reading, speaking, listening and writingDescription of the original Sogang Korean series:The objective of this book is to assist readers to improve their communication skills in the Korean language. The format of the textbook and the workbook allows the learner to select and focus on any of the four language skills (speaking, listening, reading, and writing). These skills are connected by a common learning objective in each lesson, enabling the student to build on each through new situations and repetition.The students learn specific language functions through meaningful practice dialogues. Ultimately, students are able to create their own original conversations. Relevant illustrations accompany each lesson to provide visual context and to heighten student interest. In addition, lesson objectives and tasks have been written in English to facilitate the learning process for beginners. To further assist independent study, the book also includes English explanations of Korean grammar, scripts for each CD, complete translations for each lesson, and a glossary of terms.
Madrigal's Magic Key to Spanish: A Creative and Proven Approach is an innovative book by Margarita Madrigal. Published by MAIN STREET in 1989, this book has stood the test of time, remaining a popular choice for Spanish learners. The genre of this book falls under educational, specifically language learning. Margarita Madrigal, an acclaimed author in this field, offers a unique and proven approach to learning Spanish. Through her creative techniques, she makes the process of learning a new language not only easier but also enjoyable. The book is designed in such a way that it unlocks the 'magic key' to understanding Spanish and its nuances. Published by MAIN STREET, a publisher known for its quality educational books, this book is a must-have for anyone embarking on their Spanish learning journey.
This new Sogang Korean series is an updated version of its predecessor with the following changes:- new Grammar textbook- Information on social and cultural context updated and modernized- New illustrations and more effective layout- Complete guide for Korean language learning, covering grammar, reading, speaking, listening and writingDescription of the original Sogang Korean series:The objective of this book is to assist readers to improve their communication skills in the Korean language. The format of the textbook and the workbook allows the learner to select and focus on any of the four language skills (speaking, listening, reading, and writing). These skills are connected by a common learning objective in each lesson, enabling the student to build on each through new situations and repetition.The students learn specific language functions through meaningful practice dialogues. Ultimately, students are able to create their own original conversations. Relevant illustrations accompany each lesson to provide visual context and to heighten student interest. In addition, lesson objectives and tasks have been written in English to facilitate the learning process for beginners. To further assist independent study, the book also includes English explanations of Korean grammar, scripts for each CD, complete translations for each lesson, and a glossary of terms.
Ny Jord – Tidsskrift for naturkritik er et multidisciplinært tidsskrift, der orienterer sig på tværs af århundreder og landegrænser og bringer videnskab, litteratur og kunst side om side i ønsket om at bidrage til en kvalificeret samtale om naturen i en tid, hvor vores forestillinger og idéer om den ændres markant.
Wolfram Eilenberger har sat nye standarder for formidling af filosofi med denne nye bog, som sammenfletter fire fascinerende biografier, en solid portion fagfilosofisk teori og et portræt af 1920’ernes Tyskland. Tilsammen danner disse ingredienser en både underholdende og tankevækkende fortælling - ikke mindst takket være de fire excentriske hovedpersoner: sprogfilosoffen Ludwig Wittgenstein, værenstænkeren Martin Heidegger, nykantianeren Ernst Cassirer og mystikeren Walter Benjamin. Bogen følger disse fire personer i årene 1919-1929 - et tiår, som ifølge forfatteren har været definerende for den filosofiske debat siden. De fire havde nærmest ingen omgang med hinanden, men meget med hinanden at gøre. Fire livsudkast, fire forskellige svar på spørgsmålet: hvad er et menneske? “En enorm og lærd præstation - og oveni det et fortælleteknisk mesterværk, der med usædvanlig fingerfærdighed sammenstrikker de fire mænds kærlighedsliv, pengeproblemer og ontologiske bekymringer.”The Times“Et gruppeportræt af fire brillante filosoffer i kølvandet på Første Verdenskrig … Eilenberger beretter suverænt og smagfuldt.”Guardian
Leif Becker Jensens klassiker Indføring i tekstanalyse giver en grundlæggende introduktion til, hvordan man analyserer tekster. En central pointe i bogen er, at der ikke findes én grydeklar metode til tekstanalyse, men at måden, man analyserer tekster på, til syvende og sidst er bestemt af de spørgsmål man stiller til teksten. Bogen gennemgår en lang række begreber, der kan bruges som værktøjer både i tekstanalysen og i fremlæggelsen af den. Denne udgivelse er en udvidet og revideret version af den første og populære udgave fra 1997.
Har du nogensinde spekuleret på, hvad koblingen er mellem sprog og intelligens - og om det fx styrker dit barns læring at se fjernsyn? Tænker du på, hvordan det skal gå for dit barn, når det kommer i skole? Og på, hvad du kan gøre for at støtte dit barn i at udvikle sprog og gode forudsætninger for læsning og skrivning?Forældre er de mest betydningsfulde mennesker i børns liv, og det gælder også i forhold til den sproglige udvikling. De seneste års forskning viser, at der er en tæt sammenhæng mellem børns meget tidlige sproglige udvikling og deres udvikling af ordforråd og tilegnelse af læsning og skrivning i skolen. Sproget kommer ikke af sig selv, og med denne bog får du en praktisk guide til at støtte dit barn efter principperne i den nyeste forskning fra ind- og udland i sprogstimulering, leg og læring i hjemmet.For det skal være sjovt at bruge sproget – også når det driller!Dit barns sprog er skrevet til forældre til børn på 0-6 år og alle voksne, der er optaget af børns sproglige udvikling, og som ønsker viden om sprog, leg og læring.
Lærerhenvendt bog i ny udgave nu hos Akademisk Forlag.Ny ajourført og udvidet udgave af den eksisterende bog. Med nye resultater af læseundersøgelser - nye vinkler på læsning inkl Fælles Mål 2 og læsning i indskolingen.Nyt omslag. Samme motiv / nye farverNyt SBNForventes udg. midt 2010Ikke oprettet dbk - skal IKKE omtales nu - først når den er lige ved at være klar - dette aht. salg af eksisterende 1. udgave
Ny Opdateret 2023 udgaveHvis du vil lære mere om, hvordan man lynhurtigt indgår venskaber og skaber personlige forhold, selv under de mest usandsynlige omstændigheder, bør du læse denne fantastiske bog af Dale Carnegie.Inden Dale Carnegie begyndte at skrive bøger, havde han opnået stor anerkendelse indenfor ledelses- og kommunikationskurser på en række af USA’s og Europas førende Universiteter. Vind venner, indflydelse og fremgang er skrevet med baggrund i erfaringer herfra og som en praktisk guide, der giver dig inspiration og viden til at hvordan du kan tænke og agere for at opnå succes i arbejds- og privatliv.Dale Carnegie var gennem hele forfatterskabet optaget af temaerne selvværd, assertion og kommunikation og han er bl.a. blevet kaldt ”venskabskunstens ypperstepræst” og ”selvhjælpsgenrens fadder”.Vind venner, indflydelse og fremgang har siden den udkom, revolutioneret måden at tænke, og leve livet på. Bogen er bl.a. i solgt over 30 millioner eksemplarer over hele verden. I 2011 lå den som nr.19 på TIME Magazines liste over de 100 mest indflydelsesrige bøger nogensinde skrevet.Bogens redskaber er struktureret omkring emnerne:• Få venner i en fart• Vind popularitet• Overbevis andre om dine synspunkter• Få nye klienter og kunder• Bliv en bedre taler• Smit andre med entusiasmeVind Venner, indflydelse og fremgang er samtidig en morsom læsning, der med konkrete eksempler, øvelser og historier, giver dig en viden om, hvorfor meget er mislykkedes, og gør dig klogere på, hvordan livet kan leves.Dale Carnegie har også skrevet ”Lev livet uden bekymringer” og ”Kunsten at blive en effektiv taler”, som alle er udgivet på dansk af Paludans forlag.
Hvis man skal være god til det med penge, handler det ikke nødvendigvis om, hvor meget man ved. Det handler mere om, hvordan man opfører sig. Og det er svært at lære, selv for de rigtigt kvikke.Penge—investeringer, privatøkonomi og forretningsbeslutninger—er typisk noget, man underviser i med udgangspunkt i matematik, hvor data og formler kan fortælle os nøjagtigt, hvad vi skal gøre. Men i den virkelige verden træffer vi ikke beslutninger om vores penge baseret på regneark. Vi træffer dem ved middagsbordet eller i et mødelokale, hvor vores egen personlige historik, vores verdenssyn, ego, forfængelighed, markedsføring og alskens drivkræfter er rodet sammen.I Pengenes psykologi præsenterer den prisvindende forfatter Morgan Housel 19 korte fortællinger, som udforsker de forunderlige måder, vi tænker på penge. Det drejer sig om psykologiske mekanismer og brugbare indsigter, der kan hjælpe, når det handler om vores egen privatøkonomi og investeringer.
Andelen af børn med flere sprog i dagtilbud og skole, som har vanskeligt ved at følge med, er relativ stor i danske skoler og dagtilbud. Det kan være en udfordring at udrede børn med flere sprog, ligesom tilrettelæggelse af pædagogik i dagtilbud og skole stiller store krav til læreren. I Børn med flere sprog samler førende sprogforskere og logopæder den nyeste viden på området og giver en samlet fremstilling af den flersproglige normaludvikling samt mulige forsinkelser og forstyrrelser i udviklingen af dansk som andetsprog.Tilegnelse af et andetsprog stiller store krav til et barn. Samtidig er det en udfordring at tilegne sig faglig viden og kundskaber på et sprog, man endnu ikkehelt behersker. I bogen præsenteres nye metoder til at undersøge børnenes tilegnelsesfaser og til at udrede og støtte de flersprogede børn, der er i færd med – eller i risiko for – at udvikle sproglige vanskeligheder.Bogen diskuterer forskellige tilgange til andetsprogspædagogik og indeholder relevante casestudier fra både skoler og daginstitutioner. Børn med flere sprog giver en grundig indføring i:• Sproglig socialisering• Flersproglig sprogudvikling• Sprogvurdering af flersprogede elever• Dysleksi hos flersprogede elever• Arbejdet med flersprogede børn i daginstitutioner og i skolenHenvender sig til logopæder, pædagoger, lærere samt sprog- og læsevejledere.
Øvebogen er inddelt i afsnit svarende til afsnittene i La Grammatica. Hvert afsnit indeholder varierede opgaver til indøvelse af hovedreglerne i den italienske grammatik med fokus på områder, der erfaringsmæssigt volder flest problemer for danskere, der vil lære italiensk.Facitliste kan findes på supplerendmaterialer.systime.dk
Samtaleanalysen (efter Conversation Analysis og ofte forkortet CA) har verden over vundet fodfæste som en væsentlig tilgang til analyse af interaktion og mundtlig kommunikation. I Danmark vinder metoden også frem, og en del danske forskere og studerende arbejder med metoden. I denne bog giver forfatterne Mie Femø Nielsen og Søren Beck Nielsen en kortfattet og basal indføring til metoden og dens væsentligste begreber. Således viser de, hvordan man arbejder med en analyse, og hvad metoden giver af unikke indsigter.Bogen henvender sig især til sprog- og kommunikationsstuderende på de indledende stadier af universitetsstudiet.
Sproget, både det talte og skrevne, udvikler sig til stadighed. Ord forgår, ord opstår. Det er sprogets natur, for vi skaber det, og det skaber os. Men hvor kommer ordene fra, og hvor går de hen, når de går ud? Det samme spørgsmål kunne man stille til naturens rytme. Det er, hvad denne bog vil. Den vil skabe en munter fortælling om sammenhængen mellem sprogets liv og naturen med dens årstider. Hvorfor falmer skoven hos Grundtvig, når den ellers tilsyneladende stråler i mangfoldige farver? Hvordan ryger der finker af panden, når man også kan stege finker på panden?Årets gang, rytme og sproglige liv Spørgsmålene er mange, svarene dog mange flere her i bogen, hvor mødet mellem dansk digtning, landskaber, natur og sprogets liv spændes ud og tages under kærlig behandling. Digteren Thøger Larsen lader Europa hælde mod sol igen. Det får en ny dybde, når man ved, at ordet klima betyder hældning. Der bliver også plads til glimt i øjet i mødet med pandalånere, en ko på isen, markerne som majsfængsler i oktober, til hamstringer, lemminger, selvisolation og mørketal. Jo, der er ugler i mosen i danskernes sprog. Bogen rummer 16 kapitler a cirka 12 sider inddelt i fire hovedtemaer, der med glimt i øjet introducerer til ordenes og sprogets liv, foranderlighed og skabende kræfterJohs. Nørregaard Frandsen, født 1950, er professor ved og leder af H.C. Andersen Centret, SDU. Han har gennem mange år skrevet en populær sprogklumme i Kristeligt Dagblad og er forfatter af utallige bøger om bl.a. H.C. Andersen og Limfjordsdigterne.
Helene Uri er optaget af, hvordan kvinder og mænd bruger sproget, og af hvordan vi bliver omtalt. For ti år siden begyndte hun at klippe artikler ud og lægge dem i en blå mappe. Hun finkæmmede bøger, i smug lyttede hun til samtaler i bussen og til fester, hun målte taletid og optalte nekrologer - på jagt efter, hvad vi siger, hvordan vi siger det, og hvem der siger det. Det, hun fandt, var langt fra en verden, hvor kønnene er ligestillede. I Helene Uris afslørende og veloplagte bog vil du genkende dig selv, få nye indsigter, blive meget overrasket - og more dig over noget, som måske i grunden ikke (kun) er til at grine af. "Et pletskud ... Skarp, indsigtsfuld og vittig." *****
Jørgen Frost præsenterer et afbalanceret læsesyn, hvor der både ses på, hvordan læreren bør være rustet til at møde de krav, skolen stiller i dag, og hvad den gode elev og den gode skole er, når vi taler om optimale betingelser for læseundervisning.Principper for god læseundervisning indeholder forslag til læsepraksis på forskellige trin, som alle er baseret på forskning, der udfordrer den læsepædagogiske tradition ud fra et nutidigt læringssyn.Bogen kan inspirere til en kvalificering af læseundervisningen i en tid, hvor elevgruppen bliver stadig mindre homogen, og hvor der er et øget behov for, at læreren kan møde det enkelte barn dér, hvor det befinder sig fagligt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.