Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ikke et ord om Preben – interviews, dilemmaer og citater fra Mads og Monopolet er et sjældent kig ind i studiet hos Danmarks mest populære radioprogram. Seks af de mest rutinerede gæster i Monopolet, heriblandt Hella Joof og Søren Pind, åbner op for personlige overvejelser om at være med i programmet; hvad de stiller op, når de er i tvivl om et dilemma, og hvad de taler om i studiet, når mikrofonerne er slukkede. De fortæller også om forholdet til de andre i Monopolet og meget mere. 10 udvalgte dilemmaer med spørgsmål og bonus-info giver læserne mulighed for selv at diskutere videre derhjemme, til festen eller på arbejdet. Bogen har fotos fra studiet, fra Mads & Monopoletshows rundt om i landet og selvfølgelig en masse morsomme og skæve citater. Bogen er illustreret med finurlige og originale tegninger af Anders Morgenthaler, som er tegnet live i studiet under optagelserne.
Nyhedsmedier verden over arbejder på at blive bedre til at fortælle med billeder. Fotos, illustrationer, infografik, video, farver, symboler og tegn. Alt sammen for at gøre en journalistisk historie mere interessant – og nemmere at forstå.Mere liv, mere oplevelse, bedre oplysning.Kombinationen af ord og billeder er et kompliceret samspil, som Ole Munk har over 40 års erfaring med. I praksis og med en solid teoretisk ballast. Som designer, visualizer, underviser og konsulent, der har været med til at designe og udvikle mere end 100 magasiner, aviser og websites. Præmieret i danske og internationale konkurrencer gennem årene. I dag er han designchef på Kristeligt Dagblad.Bogen er rigt illustreret med eksempler fra Danmark, Skandinavien, Europa, USA og resten af verden.
Siden 1960'erne har den 67-årige udenrigskorrespondent rejst det meste af verden rundt og dækket alt fra krige til royale bryllupper. Hun har en forbløffende evne til at være, hvor det sker, og til at se det originale og vedkommende i de mennesker, hun møder. Hun mestrer det elegante og åndfulde, det indsigtsfulde og reflekterende. Ikke mere, intet mindre. Som en irsk veninde engang har introduceret hende: "Det her er Ulla. Hun fortæller gode historier."I denne personlige bog fortæller Ulla Terkelsen, i samarbejde med journalist og forfatter Andreas Fugl Thøgersen, de allerbedste historier fra sit liv og årene som omrejsende reporter med hele kloden som arbejdsplads. Hun beretter blandt andet om ungdomsårenes skelsættende møde med kommunismen i Polen og om det løsslupne liv i Swinging London. Om længsler og leg i barndommens aarhusianske baggårde og om slagmarkernes rædsler i Kabul, Belfast, Kairo og omegn. Og om, hvordan man altid tager fejl, hvis man tror, man kan regne ud, hvordan det ender.
Fattigdomsydelser eller lønforhøjelse til flygtninge - så forskellige udsagn støder man på, når politikere debatterer, hvilken ydelse staten skal yde til flygtninge fra verdens brændpunkter. Selvom de to udsagn beskriver samme fænomen, så er de milevidt fra hinanden; de fremkalder dybt forskellige billeder, og de tager afsæt i to væsensforskellige ideologier og værdisæt. Men fælles for de to udsagn er, at de repræsenterer stærk, værdibaseret framing. Tag bladet fra munden er en introduktion til politisk framing. Bogen giver et indblik i den toneangivende framingforskning og i sammenhængen mellem sprog, hjerne og politik. Samtidig får læseren indblik i, hvordan framing er en genvej til politiske grundværdier og succes i moderne politik, og at politiske aktører, der gerne vil skabe forandring, bør mestre evnen til at frame i en verden, hvor man enten kan frame eller blive framet. Tag bladet fra munden henvender sig til universitetsstuderende, der vil anvende framing som analyseredskab, til praktikere, der vil anvende framing som praktisk redskab til at overbevise, og til alle danske borgere, der gerne vil tilføje et nyt aspekt til deres forståelse af politik.
Dyk ned i en fascinerende verden af viden leveret af Børneavisens eksperterHvorfor drømmer man? Hvad er lyn lavet af? Hvorfor kommer der mug på gammel mad? Hvordan blev dinosaurerne udryddet? Og hvorfor er man egentlig kilden?Verden består af uendeligt mange sjove spørgsmål og mindst lige så mange overraskende svar. Børneavisens Spørg nørderne er spækket med inspirerende viden for nørder i alle aldre. Emnerne spænder fra gåsehud og sæbebobler til flyvende biler og universets opståen. For første gang nogensinde har vi samlet den imponerende mængde fakta, som Børneavisens eksperter har disket op med gennem årene i brevkassen Nørdehjørnet.Humoristiske, underfundige og oplysende forklaringer gør dig klogere på livets små og store mysterier. Bogen er skabt til nysgerrige børn og deres forældre. Den sætter skub i tankerne og inspirerer til spændende samtaler over aftensmaden eller sjove spørgsmål i skolen.Børneavisens Spørg nørderne er bygget op omkring børnenes egne spørgsmål, eksperternes letforståelige forklaringer, faktabokse og en masse flotte billeder. Og den får helt sikkert spørgelysten til at vokse undervejs.
Ifølge forfatteren Susanne Staun har medierne – bevidst eller ubevidst – i årevis misinformeret den offentlighed, de er sat i verden for at informere – fordi de kan, fordi de ikke kan lade være. De elsker en god historie, hellere god end sand. I Mediernes møgkællinger viser Susanne Staun, hvordan medievirkeligheden skabes med alle propagandaens virkemidler, så det ligner et karaktermord på et helt køn, eftersom medierne efterviseligt har haft held til at forme den offentlige bevidsthed ved konsekvent misinformation i tæt samarbejde med interesseorganisationer: Mødre er onde kvinder, der fremsætter falske anklager og bruger alle de væmmelige tricks med det formål at monopolisere deres børn og efterlade en hale af grædende fædre i deres kølvand. Men hverken statistikker eller den aktuelt bedste viden fra nationale og internationale forskere kan levere dokumentation for den virkelighed, medierne præsenterer.
"An indispensable guide in the bestselling Save the Cat! story structure series that reveals the 15 essential plot points needed to make any young adult novel a success, from an accomplished novelist and the author of Save the Cat! Writes a Novel"--
Poul Madsen stod i 14 år i spidsen for Ekstra Bladet. I Bag forsiden – som han selv har indlæst som lydbog – fortæller han insiderhistorien om de afsløringer og shitstorme, som avisen var igennem i hans tid som chef, og krydrer det med underholdende anekdoter, skarpe hug til magteliten – og et kritisk blik på sig selv.Bag forsiden er Poul Madsens personlige fortælling om sine vanvittige år som øverste chef for det stormomsuste Ekstra Bladet. Han tager læseren med ind bag facaden på de opsigtsvækkende afsløringer og shitstorme, som avisen var igennem.Han giver også eksempler på de kontroversielle midler, han tog i brug for at hvirvle en debat op eller tiltrække læsere, og i de fejl, han begik undervejs.Poul Madsen er kendt som ’en no bullshit type’, der siger tingene ligeud, som han ser dem. Derfor er der også krasse ord til magtfuldkomne politikere og sløve medier i Bag forsiden. Det politiske spinvælde er ved at dræbe medierne, og offentlighedens mulighed for at kontrollere, hvordan magten udøves, lader sig villigt manipulere.Bogen er dog også en hyldest til den undersøgende, magtkritiske journalistik og udspiller sig i en af de mest dramatiske perioder i danske mediers historier, hvor de traditionelle papiraviser skulle transformeres til digitale medier.Det er både underholdende og skræmmende lytning.
Hvilken rolle spiller tekst på nettet? Det adskiller sig nemlig fra andre medier. Med enkle guidelines kan bogen som sine søskende i serien fungere som overskueligt opslagsværk og tjekliste for alle, der kommunikerer i den digitale verden. Bogen er skrevet af Anders Krogh MøllerSerien "De små grå"omfatter også "Styr kommaet", "Fjern fejlene!" , "Bliv hørt", "Skriv klart" og "Skriv artikler"
Skriv artikler er den nyeste i serien De Små Grå. I 25 korte kapitler kommer Søren Boy Skjold omkring alle de grundlæggende trin i arbejdet med at skrive en artikel. Du får praktiske værktøjer, konkrete råd og enkle opskrifter, og du bliver guidet igennem hele arbejdet fra den første idé til den færdige artikel.I serien De Små Grå findes i forvejen Styr kommaet Fjern fejlene Skriv klart! og Bliv hørt
Verden er et farligt sted.Når man samler alt det, nogen har overbevist os om, at vi bør frygte, kan det blive en ganske overvældende tur i frygtens karrusel. I bogen piller de to forfattere glansen af en god del af frygtindustriens profetier, der har det til fælles, at de fordrejer, forstørrer og proportionsforvrænger noget, der isoleret set er sandt. Bevæbnet med solid videnskabelig dokumentation undersøger de frygtens væsen og viser, hvordan man – med talmæssig fikumdik – kan få små, fredelige bevægelser til at blive til farlige tigerspring. Fx kan man få en øget risiko på 0,8 procentpoint for at udvikle depression til – hokuspokus – at blive til en stigning på 80 procent.Frygtens karrusel er en omskrevet, udvidet og opdateret version af bogen Farligt, der udkom i 2018 – hvilket i sig selv har givet stof til eftertanke."Det er interessant at se, hvad vi dengang anså som allermest farligt. Terrortruslen fyldte det hele. Til gengæld var der ingen frygt for Rusland, inflation eller knaphed på energi," siger forfatterne, der konkluderer, at vi – alle problemer til trods – lever i den bedste og tryggeste af alle tider.Derfor bør vi undgå at sprede frygt hos vores børn.Frygtens karrusel er spækket med konkrete eksempler på, hvordan frygten får plads i medierne og vores hverdag – men også med greb til at modgå unødig frygt. Alt er dokumenteret med solide og bredt anerkendte kilder, samlet i en udførlig kildeoversigt bagest i bogen.
A look at 100 inspiring novels that have left a significant mark on the world of literature and popular culture.
**WINNER OF THE WRITERS' PRIZE (NON-FICTION CATEGORY)****SHORTLISTED FOR THE WOMEN'S PRIZE FOR NON-FICTION 2024**'A wonderful read (or a great present) for anyone who loves stories and art' Nina Stibbe, author of Love, NinaA beautifully illustrated new memoir of a life in art, a father and daughter, and what a shared love of a painting can come to mean.'We see with everything that we are'On the morning of 12 October 1654, a gunpowder explosion devastated the Dutch city of Delft. The thunderclap was heard over seventy miles away. Among the fatalities was the painter Carel Fabritius, dead at thirty-two, leaving only his haunting masterpiece The Goldfinch and barely a dozen known paintings. The explosion that killed him also buried his reputation, along with answers to the mysteries of his life and career.What happened to Fabritius before and after this disaster is just one of the discoveries in a book that explores the relationship between art and life, interweaving the lives of Laura Cumming, her Scottish painter father, who also died too young, and the great artists of the Dutch Golden Age.This is a book about what a picture may come to mean: how it can enter your life and change your thinking in a thunderclap.**A SUNDAY TIMES, DAILY EXPRESS AND GUARDIAN BOOK OF THE YEAR 2023**'Brilliant ... rush out and buy it' Edmund de Waal, bestselling author of The Hare with Amber Eyes
Brilliant, funny, charming, imperious, Diana Vreeland?the fashion editor of Harper's Bazaar and editor-in-chief of Vogue?was a woman whose passion and genius for style helped define the world of high fashion for fifty years. Among her eclectic circle of friends were some of the most renowned and famous figures of the twentieth century?artists and princes, movie stars and international legends, including Chanel, the Duke and Duchess of Windsor, Isak Dinesen, Clark Gable, and Swifty Lazar.Moving from English palaces to the nightclubs of 1930s Paris, the wilds of Wyoming to the exclusive venues of New York high society, D.V. takes readers into this iconic woman's dazzling life, evoking the luxury and brio of an era that encompassed Josephine Baker, England's Queen Mary, Buffalo Bill, and Diaghilev.Vibrant with the vivid, irresistible voice that elevated every tête-à-tête and dinner party, D.V. brings this renowned and uninhibited raconteur alive, whether recalling herself as a young girl, her search for the perfect red, her piquant observations about her world, or her abhorrence for nostalgia. Like her legacy, Vreeland's story, told in her own words, is a classic to be celebrated by both loyal admirers and a new generation of culture mavens and style savants.
1979. Året fik en elendig begyndelse og er kun blevet værre. Snestorm, strejke, strømsvigt og politiske uroligheder er blevet hverdag i Skotland. Men for Allie Burns betyder det, at der er mere at rive i til avisen, hvor nye gode historier hver dag banker på. Allie er en blandt få kvinder i en mandsdomineret branche, og for at slippe væk fra alt det ”husmorstof” hun bliver prakket på af sin redaktionschef i Glasgow, forsøger hun at gøre sig gode venner med graverjournalisten Danny Sullivan. Arbejdet skaffer Danny og Allie mange fjender på halsen, for afsløringerne af international skatteunddragelse og en planlagt terroraktion mod en skotsk folkeafstemning vækker stærke følelser i lokalsamfundet. Men en dag findes Danny pludselig dræbt i sin lejlighed – og så bliver det personligt for Allie.1979 er første bog i en planlagt serie på fem bind om Allie Burns. Vi følger hende fra 1979 og frem gennem fem årtier, på rejsen fra ung journalist til garvet ekspert, gennem mordsager og op- og nedture i karrieren, med Storbritanniens historie som medrivende bagtæppe. Allie Burns er baseret på Val McDermids egne erfaringer som ung journalist i halvfjerdsernes Glasgow.
Digital journalistik er et relativt nyt fænomen, der på én gang udfordrer og viderefører journalistikken, som den har set ud gennem det seneste århundrede. For digital journalistik omfatter brugerinddragelse, deadlines hvert 5. minut og mediekonvergens såvel som traditionelle redaktionelle rutiner og klassiske journalistiske værdier.Aske Kammer giver i bogen en kort og letlæst introduktion til den digitale journalistik og dens formater, forandringer og forretningsmodeller. Fokusset er primært på danske forhold, men der inddrages også eksempler fra den internationale medieverden.Bogen er rettet mod medie-, journalistik- og kommunikationsstuderende og mod alle andre, der er interesserede i journalistikken og den udvikling, den gennemgår i den digitale tidsalder.
Politiken-affæren rummer en nådesløs afsløring af de metoder, Politiken benyttede i sin kampagne mod den private forening ´ORG´ i sommeren 2011.Ammunitionen hentede bladet fra det anløbne såkaldte ´research-kollektiv´ Redox, i forhold til hvilket Politiken optrådte som viderebringer af stjålne og manipulerede data.Forfatteren nagler punkt for punkt Politikens tilsidesættelse af kravene til ordentlig og hæderlig journalistik, ligesom han fortæller mere generelt om forholdene på dette blads redaktion.Ikke overraskende kritiserede Pressenævnet Politiken for at tilsidesætte god presseskik – bl.a. i form af manglende kontrol af historien. Og Datatilsynet har lukket den hjemmeside, hvor Redox offentliggjorde en af Politiken meget berømmet ´rapport´ om ORG.En hovedkraft i Redox og stjernekilde i Politiken-kampagnen er endvidere sigtet – bl.a. efter terrorparagraffen, og politiet er i færd med at undersøge, om der også er grundlag for at rejse regulære kriminelle sigtelser mod Politiken.
Fredag den 6. april 2001 udkom dagbladet Aktuelt for sidste gang, og dermed var det slut med 130 års socialdemokratisk dagspresse i Danmark. Hovedbladet Social-Demokraten, der i 1959 blev omdøbt til Aktuelt, var en overgang Nordens største dagblad, og hele Danmark var i mange år dækket med lokale, socialdemokratiske dagblade. Dansk pressehistorie har stadig en udtømmende beretning om den socialdemokratiske presse til gode, men nu har en af dens aktive medarbejdere ydet sit bidrag til historien ved at fortælle om sine mange år ved pressen. Forfatteren er Preben Hansen, der begyndte som journalistelev ved Helsingør Social-Demokrat i 1945 og sluttede som politisk chefredaktør ved Aktuelt tyve år senere. Han har kaldt sin erindringsbog Farimagsgade, fordi Social-Demokraten/Aktuelt og den socialdemokratiske presses centralledelse i trekvart århundrede havde hjemme i Nørre Farimagsgade 49 i det indre København. Det er en bog om personlige oplevelser af chefer og kolleger, af arbejdsforhold og journalistik, af situationer og begivenheder, men også med afstikkere til den socialdemokratiske presses historie, dens placering i konkurrencen med andre dagblade og dens indre spændinger mellem fagbevægelsen, der dækkede de stadig stigende underskud, og partiet, der fandt sit talerør uvurderligt. Forfatteren var i begyndelsen af 1960’erne redaktør af Fyns Social-Demokrat, som blev omdøbt til Dagbladet Fyn, og forinden havde han gjort nogle afstikkere til Hærens Pressetjeneste og til OEEC i Paris, men i begge tilfælde var hans arbejde som journalist nødvendige forudsætninger. Bogen kan ses som en fortsættelse af erindringsbogen Enghavevej (Gyldendal 2009), der skildrede forfatterens opvækst i et københavnsk arbejdermiljø under krisen i 1930’erne. Det nu foreliggende bind er et personligt vidnesbyrd om en journalistisk løbebane og munder ud i et forsøg på at diagnosticere de sygdomme, der sluttelig gjorde den socialdemokratiske presse til et af de store ofre for bladdøden.
For første gang kortlægges journalistikkens danske historie, dens metoder og dens pionerer gennem 200 år. Bogens 32 kapitler er beretningen om journalistikkens og nyhedsformidlingens udvikling fra 1830’erne og op til i dag.Dagspressens nyheder, debat og kritik af kongens og Højres diktatur spillede fra 1840’erne og frem til 1901 en afgørende rolle for Grundloven, det danske demokrati og skiftende pressesystemer. Krigene i Slesvig og Sønderjylland, de to verdenskrige, Vietnamkrigen og Ruslands invasion i Ukraine satte ytringsfriheden og journalistikkens idealer om uafhængighed under pres.Nyhedsformidlingens og mediernes udvikling har altid været symbiotisk med politik-, kultur- og samfundsudvikling i Danmark, og bogen her giver en række bud på, hvordan dette har fundet sted.Bogen slutter essayistisk med en diskussion af nutiden i lyset af journalistikkens remediering fra papir over radio og tv til digitale platforme: Vil journalistikkens universelle værktøjskasse og nyhedsmediernes unikke rolle i demokratiet fortsat være stærkt efterspurgt i en fremtid med intensiveret digitalisering, udfordrede forretningsmodeller og kunstig intelligens?Journalistikkens danske historie henvender sig til journalister, redaktører, kommunikatører og andre medieprofessionelle. Til særligt videbegærlige studerende på journalistik, medievidenskab og samfundsfag. Til højskole- og gymnasielærere. Til samfundsdebattører og andre, der har en dyb interesse for journalistik og nyhedsmedier.
Der findes ikke længere socialdemokratiske trykte aviser i Danmark. Siden 1971 er de langsomt forsvundet én efter én – og i 1994 var det NY DAG’s tur. Hvordan kunne en avis, der engang var den største på Lolland-Falster, blive lukket med øjeblikkelig virkning? Det forsøger Ny dag: Historien om avisens liv og død at svare på.Det var nemlig et stort nederlag for arbejderbevægelsen, da NY DAG blev lukket den 25. oktober 1994 på Lolland-Falster. I København var der samme dag afsagt en dødsdom over avisen af LO’s forretningsudvalg, og den blev eksekveret øjeblikkeligt. Dagens avis var trykt, men der blev ikke mulighed for at udgive en farvelavis næste dag. Bladhuset blev aflåst, og låsene udskiftet. Telefonerne blev ligeledes lukket med øjeblikkelig virkning.Det var dermed slut for den avis, der i næsten hele sin 93 år lange levetid havde været en væsentlig aktør for arbejderbevægelsens kamp for lighed og retfærdighed på Lolland-Falster. Fra den største avis til lukning. Hvordan kunne det gå så galt?I Ny dag forsøger journalist Freddie Kristiansen at give svaret. For det er vigtigt, at vi ikke glemmer aviser som NY DAG, som havde en stor andel i arbejderbevægelsens mange sejre og gjorde navnlig i historisk perspektiv en forskel for arbejderklassen.Bogen henvender sig til alle med interesse for journalistisk, mediepolitik, fagbevægelsen og dansk samtidshistorie.
Medieteknologiske kvantespring har vendt op og ned på vores medievirkelighed. AI og misinformation er efterhånden blevet dagligkost, og alle og enhver kan blande sig i den offentlige debat via sociale medieplatforme, imens usynlige algoritmer styrer borgernes adgang til viden, information og synspunkter. De nye medier er på overfladen gratis, men betales med brugernes personlige oplysninger, høstet og solgt af skrupelløse techgiganter.Alt dette sætter journalistisk etik og medieansvar under pres – og til debat. Derfor denne bog fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor ledelse, undervisere, forskere og studerende har bidraget til en broget buket af debatartikler, der sætter medieansvaret under lup: Hvem har det journalistiske ansvar, når borgere er blevet redaktører på deres egne nyhedsflow? Hvem stiller hatespeech og shitstorme på SoMe nye krav til mediers hensyn til kilder? Og klæder uddannelser fremtidens journalister tilstrækkeligt på til den nye medieorden? Disse spørgsmål, og mange flere, bliver debatteret i bogen.Tag ansvar italesætter mediernes magt og indflydelse i vores fælles demokratiske offentlighed. Bogen skal også bidrage til den brede debat, som kommer i forbindelse med Medieansvarsudvalgets anbefalinger, der udkommer i efteråret 2024.
NYHEDSJOURNALISTENS METODER fokuserer på den dominerende genre i journalistikken: nyheden, og bogen tager dig med ind i maskinrummet, hvor du lærer at beherske de vigtigste nyhedsjournalistiske metoder. Du vil lære, hvordan du får idéer, researcher, arbejder med kilder, foretager interviews, vinkler dit materiale, dokumenterer, reflekterer presseetisk og til sidst – producerer din nyhed. Undervejs er teksten spækket med praktiske øvelser, så du alene eller sammen med andre kan prøve kræfter med metoderne undervejs. De praksisorienterende kapitler bindes sammen med teoretiske kapitler, der skal ruste dig til at forstå og reflektere over både metoderne og nyheds- genren. Du vil blandt andet bliver klogere på kampen om dagsordenen, nyhedskriterier, troværdighed og pressens kritiske rolle i samfundet. NYHEDSJOURNALISTENS METODER er perfekt til brug på gymnasier, højskoler, universiteter og virksomheder, hvor læseren skal tage de første skridt ind i nyhedsjournalistikken. Uanset om du er ny studerende eller underviser, vil denne bog hjælpe dig med at udforske og mestre nyhedsgenren. Bogens fem forfattere udgør et stærkt hold fra journalistuddannelsen på Roskilde Universitet. De underviser eller forsker alle i journalistik, og de har mange års praktisk erfaring i mediebranchen.
Hvordan omsætter du dine holdninger til overbevisende og dagsordensættende indlæg i samfundsdebatten? Og hvad skal der helt præcis til for at få spalteplads i landets største dagblade og webaviser?Det giver bogen her svarene på.Ved hjælp af en lang række håndgribelige råd og lærerige eksempler fra det danske debatlandskab indfører Skriv debatindlæg, der bliver trykt dig i kunsten at skrive holdningsbårne tekster. Bogen er både til dig, der aldrig har forfattet et debatindlæg før, og til dig, der har sendt en håndfuld afsted, der til din ærgrelse ikke er blevet trykt. Den er også til dig, der er ret ferm til skrivningen, men gerne vil have pudset håndværket af, så din sandsynlighed for at få dine holdninger publiceret bliver markant større, end den er i dag.I bogen får du inspiration og konkrete råd om alt fra, hvordan du indkredser dine hovedbudskaber til, hvordan du kan skrive levende og sætte scenen med en fængende indledning. Du får også indblik i forfatterens ‘skudsikre debatmodel’ og bliver i stand til at pitche dine ideer og budskaber skarpt og strategisk, så selv den mest stramtandede debatredaktør kan se potentialet i dit næste indlæg.Milla Mølgaard (f. 1985) er uddannet journalist og har mere end et årti bag sig på Dagbladet Politiken, senest som debatredaktør.I dag er hun selvstændig medierådgiver og lever af at udbyde kurser, foredrag og individuelle masterclasses i debatskrivning og pressestrategi.
Magasinet Naturen – Indsigt og viden om Danmarks vilde natur.Magasinet Naturen er et naturfagligt magasin dedikeret til at udforske og formidle den seneste forskning inden for dansk naturs flora og fauna, geologi og økologi.Danmark er et land med en rig og varieret vild natur. Vi er omgivet af hav, strande, skove, enge og heder. Her lever et væld af arter, både planter og dyr. Men Danmarks vilde natur er under pres fra klimaforandringer, overudnyttelse og andre trusler. Nye arter tager over med naturændringernes indtog, og andre forsvinder.Magasinet Naturen byder på kompleks viden om Danmarks vilde natur. Formidlet på en engagerende måde med flotte billeder og illustrationer, for at skabe en lærerig og fordybende oplevelse for både naturelskere og eksperter.Indholdet i Magasinet Naturen skrives af landets førende naturskribenter, som vil præsentere dig for den nyeste forskning på området. Vi dækker hele Danmark, og trækker desuden på kompetente lokalredaktører i Jylland og på øerne.Du finder ikke lignende magasiner i Danmark, der har direkte fokus på Danmarks vilde natur!
If books didn't matter, nobody would try to ban them.In a nation struggling to cope with polarization, disinformation, acrimony, the power of books-to inform, enlighten, and inspire-is more important than ever. To honor Joyce Meskis, the legendary bookseller who founded Denver's Tattered Cover and became a champion of First Amendment freedoms, a team including some of today's leading publishers, booksellers, authors, and free speech activists offers reflections on the vital role of books in our nation's cultural, civic, social, and economic life. Why Books Still Matter includes:U.S. Senator John Hickenlooper on bookselling as a mission-driven form of entrepreneurship-a way of nurturing communities and enriching culture while helping city economies flourishFreedom of speech activist Chris Finan on a century of battles against censorship and the crucial role of books and booksellers in defending libertyBook marketing guru Carl Lennertz on how a generation of innovative booksellers transformed the magical process by which authors and readers discover one anotherBookseller Clara Villarosa on creating one of the nation's greatest Black-owned bookstores-and why representation on the printed page is so important for Americans of every backgroundLibrarians Nick Higgins and Amy Mikel on why they decided to make banned books available to young people from communities across the U.S.-and how they did itCivil liberties attorney Steve Zansberg on a new way to think about the right to free expression and its vital role in a democratic societyBookseller Carole Horne on how independent bookstores from Cambridge to Austin to Salt Lake City pioneered the "buy local" movement, glorifying what makes every city and town unique. . . and other noteworthy figures from the worlds of publishing and bookselling providing unique insights into the glorious past, the embattled present, and the essential future of books. All proceeds will be donated to the American Library Association Office for Intellectual Freedom.
Bibliotheken stehen mit ihren Erwerbungsentscheidungen in einem ethischen Spannungsfeld: Einerseits gilt es die Meinungs- und Informationsfreiheit zu bewahren und mit ihrem Bestand die pluralistische Gesellschaft abzudecken, andererseits nur geprüfte und weltanschaulich vertretbare Inhalte anzubieten. Bibliotheken sollten sich in diesem Spannungsfeld positionieren. Je nach Auftrag, Unterhaltsträger oder Zielgruppe der eigenen Einrichtung kann eine Bibliothek unterschiedliche Antworten für sich finden. Nach einer ethischen Einordnung wird der Umgang mit Medien an den politischen und gesellschaftlichen Rändern in verschiedenen Bibliotheksformen, wie z.B. der Deutschen Nationalbibliothek, aus der Sicht einer sammelnden Bibliothek und von öffentlichen Bibliotheken verschiedener Größe aufgezeigt. Neben dem Bestandsaufbau und Kontextualisierung wird die Kommunikation von bestandspolitischen Entscheidungen thematisiert. Ein Schwerpunkt bildet der Umgang mit dem Kulturkampf von rechts. Praxisbeispiele runden die theoretischen Beiträge ab. Der Band bildet den aktuellen Stand der Diskussion ab und richtet sich an Fachleute, Studierende und Politikwissenschaftler.
1989. Verden er på randen af en revolution, og journalisten Allie Burns er tilbage. Ældre og måske lidt klogere, leder hun nu nyhedsafdelingen på The Sunday Globe i Glasgow. Hun er ikke længere graverjournalist, men nyhedsredaktør og stadig skrækslagen for at ende i rendestenen sammen med de brutale britiske tabloidmedier. Og hun får travlt. Året begynder med en mindegudstjeneste for ofrene fra Lockerbie-bombningen, og Allie har knap nok leveret den historie, før hun falder over en chokerende historie om aids-patienter. Den avisverden hun opererer i er under stærk forandring, og den kolde krig præger tiden. Da et mord sker, bliver Allie tvunget til at sætte spørgsmålstegn ved flere af sine gamle overbevisninger.1989 er anden bog i en planlagt serie på fem bind om Allie Burns. Vi følger hende fra 1979 og frem gennem fem årtier, på rejsen fra ung journalist til garvet ekspert, gennem mordsager og op- og nedture i karrieren, med Storbritanniens historie som medrivende bagtæppe. Allie Burns er baseret på Val McDermids egne erfaringer som ung journalist i 1970’ernes Glasgow.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.