Bag om Ledelse af kreativitet og innovation
Dette nummer af tidsskriftet 'Ledelse i Morgen' indeholder følgende artikler:
Ledelse af kreativitet i skolen
Af Lene Tanggaard
I denne artikel undersøges det, hvordan skolens ledelse kan understøtte, at elever og medarbejdere arbejder kreativt ind i fagene. Det fordrer en ledelse, der er opmærksom på vigtigheden af at skabe gunstige betingelser for aktiviteter i skolen og har fokus på fire kerneelementer, som gennemgås i artiklen.
Ledelse af digtal udvikling i pædagogisk praksis
Af Jeanette Svanholm og Astrid Kilt-Lindblad
Artiklen identificerer fem pejlemærker, man som leder kan læne sig op ad i enten en implementerings- eller støtte- og udviklingsproces af allerede eksisterende brug af digitale midler. Artiklen argumenterer for, at hvis den digitale udvikling skal blive meningsgivende for medarbejderne, er det vigtigt at basere den på den gældende virkelighed og ikke følge et bestem koncept.
Udvikling af et eksperimenterende og problemløsende fællesskab
Af Lene Hvilsom Larsen
Denne artikel beskriver Mellervangskolens arbejde med at udvikle en innovativ organisation med et kreativt klima og en innovattiv praksis i alle fag. Det har man bl.a. gjort ved at arbejde i procesorienterede innovative team og ved at opbygge en kreativ proces omkring fire faser: problemudforskning, idégenerering, udvikling og implementering.
Kunst som resonansrum for lederes kreativitet
Af Lene Tortzen Bager og Mette Møller
Denne artikel præsenterer et alternativt kompetenceforløb, hvor der åbnes for lederens kreative udvikling gennem en faciliteret dialog med kunstværker. Artiklen beskriver de første testforløb og giver indblik i, hvordan ledere oplever at kunne reflektere over deres hverdag fra et uventet perspektiv, og hvordan dette kan bruges i hverdagen.
Vis mere