Bag om Skolelederens rolle i det nordiske stof i undervisningen
”Fortidens åndelige skolemand med alt hvad ordet mand kan trække var når han var bedst, en bestandig kilde til inspiration. Han kunne naturligvis også virke sådan at han kvalte alt liv omkring sig undtagen sit eget. Nutidens skolepragmatiker har også store muligheder for at virke oplivende på sine omgivelser, for at være den, der tænder et lys i mørket i stedet for at forbande det.”
Skolelederens rolle har altid været anderledes end skolelæreren, og måske netop derfor har den været svær at finde ud af. Tidligere skolelærer Søren Sørensen beskriver i sin bog fra 1981, hvordan skolelæreren kan bruge sin position til at påvirke specifikt det nordiske stof i undervisningen i de forskellige klasser. Bogen kaster samtidig et blik tilbage på skolelederens rolle tidligere i historien og sammenligner det med samme rolle i starten af 1980’erne.
Søren Sørensen (1937-2018) var en dansk forfatter, digter, oversætter og billedkunstner. Han var oprindeligt uddannet skolelærer, men kunne fra 1985 hellige sig arbejdet som forfatter og billedkunstner på fuldtid. Hans imponerende forfatterskab spænder over fagbøger om historie og kultur, romaner og noveller, digte samt oversættelse af digte og sange fra islandsk, finsk, svensk og norsk.
Vis mere