Bag om Skolen i Morgen. Nr. 2. Oktober 2016. 20. årgang. Tema: Ledelse med skolens formål i sigte
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Læringsmål i en læringskultur
Af Claus Madsen
I denne artikel sættes der fokus på, hvordan tydelige og konkrete mål kan støtte den enkelte medarbejder i at arbejde i den retning, organisationen ønsker, og derigennem udvikle en stærk læringskultur.
Ledelse med skolens formål i sigte
Af Louise Klinge
Denne artikel beskriver, hvordan lærere for at trives og kunne engagere sig i undervisningen skal have understøttet tre psykologiske behov: selvbestemmelse, kompetence og samhørighed, og kommer herefter med eksempler på, hvordan lederen kan sørge for, at læreren føler sig understøttet i disse behov.
Fra læringsmål til læringskultur
Af Peter Andersen
Artiklen omhandler bevægelsen fra læringsmål – som en ikke-integreret del af en egentlig læringskultur – til en læringskultur, hvor læringsmål er et vigtigt slutprodukt og pejlemærke for skolens kultur. Bevægelsen til en læringskultur går via skabelsen af professionelle læringsfællesskaber
Kronik: Giv plads til faglig ledelse i skolerne
Af Claus Hjortdal, Holger Bloch Olsen og Mikael Axelsen
I denne kronik argumenterer de tre forfattere for at nytænke dialogen mellem kommunal forvaltning og skoleledere, hvis skoleledere skal have held med at fokusere på den faglige ledelse af lærernes opgave i klasselokalet.
Vis mere