Bag om Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2015. 18. årgang. Tema: Ledelse i en målstyret skole
Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Resultatbaseret styring og dialogorienteret skoleledelse
Af Mai-Britt Herløv Petersen
Et af skolereformens mål er, at eleverne skal blive så dygtige, de kan. To af redskaber til at nå dette mål er højnelse af det faglige niveau og af elevernes trivsel. Målingen af elevernes performance bliver således for alvor central, når vi skal følge progressionen mod dette mål. Denne artikel argumenterer for, at en resultatbaseret styring må følges med en dialogorienteret ledelse, hvis skolens ledelse vil skabe de bedste betingelser for at fremme elevernes læringsudbytte og trivsel.
Resultatmål er og stress: Er der en sammenhæng?
Af Peter Dahler-Larsen
Denne artikel formidler centrale pointer fra ny forskning i sammenhængen mellem resultatmålinger og stress. En væsentlig pointe i denne sammenhæng er, at resultatmålinger kan være med til at øge medarbejdernes krav til sig selv og egen formåen. Artiklen slår derfor til at lyd for, at ledelsen hjælper til at prioritere og stabilisere de vigtigste resultatkrav til medarbejderne frem for at udskifte eller ændre kravene for ofte.
Skoleledelse med effekt
Af Lonni Hall
Artiklen her giver et overblik over centrale strømninger i den internationale skoleledelsesforskning og ser nærmere på, hvordan det kommer til udtryk i den danske kontekst. Artiklen præsenterer og diskuterer den instruerende, den transformative og den distributive ledelse, og her er inspiration at hente i en tid med skolereform og fokus på læringsudbytte.
Når målstyring ender som et selvmål
Af Poul Aarøe Pedersen
Spænder målstyringen i sig selv ben for udviklingen af folkeskolen? Læs dette indspark, og døm selv.
Vis mere