Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2013. 16. årgang. Tema: Socialt udsatte børn - Per Schultz Jørgensen - E-bog

Bag om Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2013. 16. årgang. Tema: Socialt udsatte børn

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Fra udsat – til parat Af Per Schultz Jørgensen Parathed er et centralt begreb inden for uddannelsestænkningen. Men det overses ofte, at parathed er noget, man opnår i et socialt samspil med andre. Vægten ligger på sociale relationer, tilknytning, anerkendelse og den tro på sig selv, som man får i en gruppe af jævnaldrende, hvor man føler sig hjemme og accepteres. Dette er ofte vanskeligt for børn og unge, som ikke bliver bakket op hjemmefra. Kvalitetssikret tidlig indsats for udsatte børn Af Claus Holm Thomsen I de senere år er meget sket med hensyn til udvikling og udbredelse af psykologisk og pædagogisk viden om børnene og deres problemer. Personale har været på kurser og temadage i massevis, og det er fint. Men viden alene skaber ikke kvalificeret handling, hvis ikke de organisatoriske rammer er klare, og hvis ikke kommunale ledelser på alle niveauer følger systematisk op på, om beskrevne procedurer følges. Det såkaldt ”svære” er ikke svært Af Bodil Bøgebjerg Ruds Vedby Skole blev fremhævet i EVArapporten ”Det gode skole-hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner - Erfaringer fra seks skoler med stærk praksis” (Danmarks Evalueringsinstitut 2012), fordi de i særlig grad har formået at skabe et godt samarbejde med forældre i socialt udsatte områder. I denne artikel fortæller skoleleder Bodil Bøgebjerg om skolens praksis på området. Er klasseledelse et manualiseret og konceptualiseret modefænomen? Af Peter Andersen I denne artikel sættes der spot på klasseledelsesbegrebet. Klasseledelse kan forstås på mange måder, men begrebet er så centralt, at det er nødvendigt, at vi er præcise i forhold til, hvad vi taler om, og hvilke begreber vi bruger. De forskellige betydninger har konsekvenser for den praktiske pædagogiske udførsel af klasseledelse.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771603200
  • Beskyttelse:
  • DRM
  • Udgivet:
  • 28. marts 2013
  • Straks på e-mail.

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2013. 16. årgang. Tema: Socialt udsatte børn

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler:
Fra udsat – til parat
Af Per Schultz Jørgensen
Parathed er et centralt begreb inden for uddannelsestænkningen. Men det overses ofte, at parathed er noget, man opnår i et socialt samspil med andre. Vægten ligger på sociale relationer, tilknytning, anerkendelse og den tro på sig selv, som man får i en gruppe af jævnaldrende, hvor man føler sig hjemme og accepteres. Dette er ofte vanskeligt for børn og unge, som ikke bliver bakket op
hjemmefra.

Kvalitetssikret tidlig indsats for udsatte børn
Af Claus Holm Thomsen
I de senere år er meget sket med hensyn til udvikling og udbredelse af psykologisk og pædagogisk viden om børnene og deres problemer. Personale har været på kurser og temadage i massevis, og det er fint. Men viden alene skaber ikke kvalificeret handling, hvis ikke de organisatoriske rammer er klare, og hvis ikke kommunale ledelser på alle niveauer følger systematisk op på, om
beskrevne procedurer følges.
Det såkaldt ”svære” er ikke svært
Af Bodil Bøgebjerg
Ruds Vedby Skole blev fremhævet i EVArapporten ”Det gode skole-hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner - Erfaringer fra seks skoler med stærk praksis” (Danmarks Evalueringsinstitut 2012), fordi de i særlig grad har formået at skabe et godt samarbejde med forældre i socialt udsatte områder. I denne artikel fortæller skoleleder Bodil Bøgebjerg om skolens praksis på
området.

Er klasseledelse et manualiseret og konceptualiseret modefænomen?
Af Peter Andersen
I denne artikel sættes der spot på klasseledelsesbegrebet. Klasseledelse kan forstås på mange måder, men begrebet er så centralt, at det er nødvendigt, at vi er præcise i forhold til, hvad vi taler om, og hvilke begreber vi bruger. De forskellige betydninger har konsekvenser for den praktiske pædagogiske udførsel af klasseledelse.

Brugerbedømmelser af Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2013. 16. årgang. Tema: Socialt udsatte børn



Find lignende bøger
Bogen Skolen i Morgen. Nr. 6. Marts 2013. 16. årgang. Tema: Socialt udsatte børn findes i følgende kategorier:

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.