Bag om Stille elever i skolen
Alle lærere møder elever, der virker tilbagetrukne, generte, sky, ængstelige eller indadvendte. De stille elever gør ikke meget væsen af sig, og i modsætning til elever med udadreagerende adfærd er de ikke til gene for andre i klassen. Men selvom den stille adfærd ikke skaber problemer for omgivelserne, kan den give store vanskeligheder for eleven selv.
De stille elever deltager ikke i klassens aktiviteter, undgår at svare mundtligt eller tage ordet og fremstår som utilpasse i sociale situationer. Adfærden hindrer den enkelte elevs læring og udvikling - både fagligt og socialt - og kan stå i vejen for at skabe og holde fast i relationer til andre. Disse elever er mere ensomme, har oftere lavt selvværd og negativ selvopfattelse, og de er i risiko for på sigt at udvikle angst og depression.
Stille elever i skolen præsenterer viden om stille adfærd, hvad der kan være årsagerne, og hvilke konsekvenser adfærden kan have. Bogen giver konkrete metoder, som læreren kan bruge til at imødekomme og hjælpe de stille elever, så de oplever mestring, læring og udvikling i klasselokalet.
Bogens metoder og viden bliver vist, analyseret og foldet ud gennem casen om læreren Alice, hendes klasse og den stille elev Sara. Situationer fra klasselokalet viser, hvordan Alice hjælper og udfordrer Sara til at blive en del af klassen og få succesoplevelser i skolen.
Om forfatteren:
Anne-Lise Sæteren er lærer og ph.d. i specialpædagogik. Lektor i specialpædagogik på læreruddannelsen ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, hvor hun underviser og vejleder på læreruddannelsen inden for emnet stille adfærd og andre temaer om sociale og emotionelle vanskeligheder samt skrive- og læsevanskeligheder.
Vis mere