Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Fokusgrupper for begyndere - Mette Reinhardt Jacobsen - Bog

- en praktisk håndbog

Bag om Fokusgrupper for begyndere

Fokusgrupper er en nem og overskuelig måde at få forbrugerens mening på. Men brugen og afholdelsen af en fokusgruppe bygger på en række kvalitative metoder, som alt for mange ikke har haft tid til at sætte sig ind i. Det egentlige udbytte af fokusgruppen bliver derefter. Fokusgrupper bør kun overvejes, hvis man har både tiden og ressourcerne til at gennemføre dem sammen med den rette, kvalitative indstilling. Bogens pointe er, at fokusgrupper ikke er en ensidig størrelse, og at man ikke får et fast testresultat ud af gruppen. Til gengæld hjælper deltagere i en god fokusgruppe med at forstå sammenhænge, fænomener og livsforståelser. Fokusgrupper for begyndere er en praktisk håndbog i, hvordan man etablerer og afholder fokusgrupper. Det er en bog for virksomheder, der skal til at i gang med processen, og som mangler viden på området. Og det er en bog for de mange studerende, der som led i eksamensopgaver og undervisning ’lige’ skal lave en fokusgruppe. Med denne bog i hånden bliver antallet af fejl minimeret, og det konkrete udbytte af fokusgruppen øget betragteligt. Til glæde for både virksomheden eller de studerende samt gruppens deltagere. Mette Reinhardt Jakobsen er cand.mag. og journalist. Hun har i mange år arbejdet som moderator af fokusgrupper i Frankrig og Danmark. I dag arbejder hun som specialist i kvalitative analysemetoder, målgruppetænkning og brugerinddragelse.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788771187731
  • Indbinding:
  • Paperback
  • Sideantal:
  • 102
  • Udgivet:
  • 20. Februar 2018
  • Udgave:
  • 2
  • Størrelse:
  • 174x242x9 mm.
  • Vægt:
  • 295 g.
  • 1-2 hverdage.
  • 7. Juni 2023
På lager

Normalpris

Fordelspris

Beskrivelse af Fokusgrupper for begyndere

Fokusgrupper er en nem og overskuelig måde at få forbrugerens mening på. Men brugen og afholdelsen af en fokusgruppe bygger på en række kvalitative metoder, som alt for mange ikke har haft tid til at sætte sig ind i. Det egentlige udbytte af fokusgruppen bliver derefter. Fokusgrupper bør kun overvejes, hvis man har både tiden og ressourcerne til at gennemføre dem sammen med den rette, kvalitative indstilling. Bogens pointe er, at fokusgrupper ikke er en ensidig størrelse, og at man ikke får et fast testresultat ud af gruppen. Til gengæld hjælper deltagere i en god fokusgruppe med at forstå sammenhænge, fænomener og livsforståelser. Fokusgrupper for begyndere er en praktisk håndbog i, hvordan man etablerer og afholder fokusgrupper. Det er en bog for virksomheder, der skal til at i gang med processen, og som mangler viden på området. Og det er en bog for de mange studerende, der som led i eksamensopgaver og undervisning ’lige’ skal lave en fokusgruppe. Med denne bog i hånden bliver antallet af fejl minimeret, og det konkrete udbytte af fokusgruppen øget betragteligt. Til glæde for både virksomheden eller de studerende samt gruppens deltagere. Mette Reinhardt Jakobsen er cand.mag. og journalist. Hun har i mange år arbejdet som moderator af fokusgrupper i Frankrig og Danmark. I dag arbejder hun som specialist i kvalitative analysemetoder, målgruppetænkning og brugerinddragelse.

Forlagets beskrivelse af Fokusgrupper for begyndere

Når man for første gang skal gennemføre en række fokusgrupper, er det ofte de helt små, praktiske detaljer, der giver de største problemer. Bogen her giver praktiske råd og tips til alle, der skal lave en fokusgruppe for første gang.
Kapitlerne handler om:
Fokusgrupper – hvorfor?DesignSpørgerammenAlt det praktiskeRekrutteringSelve dagen – tjeklisteAt moderere en gruppeEfter grupperneHvad så med web?Hver kapitel afsluttes med en huskeliste over alt det, der kræver særlig opmærksomhed.

Fokusgrupper for begyndere er en praktisk håndbog. Den henvender sig til medarbejdere i virksomheder, foreninger og organisationer og til studerende på videregående uddannelser, der skal gennemføre fokusgrupper for første gang.

Mette Reinhardt Jakobsen (født 1972) er cand.mag. i fransk og medievidenskab samt fagjournalist fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Hun har i en lang årrække arbejdet som kvalitativ analysekonsulent. I dag er hun selvstændig konsulent med fokus på brugercentrerede processer, kvalitativ metode og værdiskabende historiefortælling for både private virksomheder og offentlige institutioner. Udover denne bog er hun forfatter til yderligere to fagbøger om brugerinddragelse samt to romaner.

Brugerbedømmelser af Fokusgrupper for begyndere



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.