Bag om Lektionsstudier i skolen
Vi ved, at feedback har en afgørende effekt på elevernes læring – ikke kun feedback mellem lærer og elev, men i høj grad også feedback fra lærer til lærer. Lektionsstudier (lesson studies) er betegnelsen for en struktureret og målorienteret metode til kollegial sparring gennem fælles studier af nogle få, særlige lektioner med det formål at øge læringsudbyttet for elever i skolen. Ikke kun i fag og fagområder som læsning, matematik og naturfag, hvor der med mellemrum er internationale sammenligninger, men i alle skolefag.
Lektionsstudier i skolen. Kollegial sparring gennem fælles studier indeholder teoretisk baggrundsviden om lektionsstudier med referencer til udenlandsk og dansk praksis samt konkrete værktøjer til lærere og lærerstuderende, der ønsker at arbejde med lektionsstudier i praksis i eksempelvis fagteamet.
I bogen gives et muligt svar på flere af tidens udfordringer i skolen, fx:
- Hvordan kan vi blive bedre til målstyret undervisning?
- Hvordan kan vi indfri forventningerne om et højt fagligt niveau med faglige pointer i undervisningen?
- Hvordan kan vi inkludere alle i klasseundervisningen – også de dygtige?
Bogen er inddelt i tre dele. I del 1 præsenteres den teoretiske baggrund for lektionsstudier. I del 2 videregives nogle danske og japanske erfaringer. Og hvis du selv vil i gang med lektionsstudier i praksis, finder du vejledning, inspiration og metoder i bogens del 3.
Til bogen hører en hjemmeside, som findes på www.dafolo.dk/lektionsstudier. Her findes blandt andet videoer og links samt skabeloner til download og direkte anvendelse i praksis.
Vis mere