Bag om Slotsholmmetoden®
Slotsholmmetoden® er udarbejdet som løsningen på et problem, der hærger mange administrative organisationer – nemlig en skriftlig kultur, der er lige så problematisk, som den synes at være urokkelig.
Mange steder er beslutningsoplæg og andre dokumenter kerneopgaven. Alligevel er de skriftlige produkter en kilde til evig frustration. De fleste ledere bruger alt for meget tid på papirer, der er for indforståede, detaljerede, ufokuserede, rodede, strittende-i-alle-retninger, lange og uklare. Ledere er trætte af at være tvunget til at granske.
Deres medarbejdere har andre problemer. Et centralt er, at lederen ofte er ulden i sine bestillinger. Hvad er det for et problem, der skal løses? Hvorfor lige nu, og hvad skal dokumentet bruges til? Hvor meget og hvor detaljeret informationen skal med? Medarbejdere er trætte af at være tvunget til at gætte.
Slotsholmmetoden® gør noget ved denne type leder- og medarbejderfrustrationer via et egentligt regelsæt for produktion af dokumenter. Metoden indeholder redskaber til præcis opbygning af dokumenter og anviser en arbejdsgang, der reducerer antallet af gange, et dokument løber tilbage til den skrivende.
Metoden baserer sig på to årtiers samarbejde med og undervisning i offentlige og private organisationer. I snesevis af enheder, blandt tusindvis af ansatte og via endnu flere dokumenter har der tegnet sig et klart billede af fællesmængden af problemer – og med det også et billede af, hvad der skal til for at komme ud af dødvandet.
Slotsholmmetoden® virker dér, hvor ledelsen kræver, at organisationen følger metodens principper – i staten, i kommuner, i organisationer og i større offentlige og private virksomheder. Metoden giver konkrete håndtag til en bedre arbejdsproces, mindre frustration og – målet med det hele – dokumenter, der er skarpere, mere fokuserede og lettere at træffe beslutning ud fra.
Vis mere