Udvidet returret til d. 31. januar 2025

JEG-VAR-HER - Bog

- Skriftbilleder af Ulla Diedriksen

Bag om JEG-VAR-HER

Med Ulla Diedrichsen kommer man langt omkring både i tid, sted og rum. Fra Sønderho til Salzburg over Aarhus, New York og Wien. Fra konceptkunst i 70erne til stengulvet i Ribe Domkirke i 2020. Fra barndommens blyantstreger til nutidens digitale form for kommunikation. Fra ord til billede. Ord hentet i fortiden og bragt ind i nutiden som en visuel form. Drivkraften i denne hvirvelvind af indtryk er en dyb nysgerrighed på og forundring over tilværelsen, over det at leve her og nu. Ulla Diedrichsens kunstneriske virke har mange facetter. Det giver sig udtryk i forskellige medier, hun igennem årene har arbejdet med og afsøgt. Det være sig konceptkunst, fotografi, film, performance, maleri, grafik, installationer og udsmykninger af forskellig art. Ofte er der fulgt ord med fra kunstneren selv. Det er også tilfældet i denne publikation, som er blevet til i forbindelse med Ulla Diedrichsens totalinstallation på Ribe Kunstmuseums øverste etage i efteråret 2021. I artiklen »Tankeodyssé« fører Diedrichsen læseren gennem landskaber, gennem tider, gennem oplevelser og indtryk fra barndom til eftertankens alder, hvor nysgerrigheden ikke bliver mindre, men erfaringsopsamlingen større. At billeder er meningen, er der ingen i tvivl om, når man møder denne kunstner, men ordene – de bærer også betydning ud over at være en form. Ikke alene nye ord, men i særdeleshed også de gamle. Dem, der dukker op hist og her. Ofte kun i brudstykker, så man kun kan ane noget og må gætte sig til resten. I mødet med Diedrichsens kunst åbnes øjnene for det uforståelige, nysgerrigheden pirres og forundringen bliver til spørgsmål og eftertanke. Med artiklen »At se dobbelt – ord, spor, billede« af museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum, cand.mag. Katrine Bruun Jørgensen, får vi et indblik i Ulla Diedrichsens værk og i den særlige grafiske teknik »frottage«, som er anvendt til en række af udstillingens værker. Disse frottager stammer dels fra Sct. Catharinæ Kirke i Ribe og fra Ribe Domkirke. En yderligere indføring i og perspektivering af Ulla Diedrichsens kunst udfoldes i artiklen »Når ord er mere end bare ord. Om Ulla Diedrichsens kunstneriske færden mellem skriftbilledernes linjer« af overinspektør på Museum Jorn, cand.mag. Lucas Haberkorn. Haberkorn peger bl.a. på, at Ulla Diedrichsen undersøger teksten som billede og form, og at essensen i hendes kunstneriske praksis er at skabe ufuldendte billeder og fortællinger på baggrund af en kunstnerisk arkæologi fremfor at pege på sandheder.

Vis mere
  • Sprog:
  • Dansk
  • ISBN:
  • 9788793557376
  • Indbinding:
  • Hæftet
  • Sideantal:
  • 120
  • Udgivet:
  • 25. september 2021
  • Udgave:
  • 1
  • Størrelse:
  • 250x400x18 mm.
  • Vægt:
  • 500 g.
  • 1-3 hverdage.
  • 25. november 2024
På lager

Normalpris

  • BLACK NOVEMBER

Medlemspris

Prøv i 30 dage for 45 kr.
Herefter fra 79 kr./md. Ingen binding.

Beskrivelse af JEG-VAR-HER

Med Ulla Diedrichsen kommer man langt omkring
både i tid, sted og rum. Fra Sønderho til Salzburg over Aarhus, New York
og Wien. Fra konceptkunst i 70erne til stengulvet i Ribe
Domkirke i 2020. Fra barndommens blyantstreger til nutidens digitale
form for kommunikation. Fra ord til billede. Ord hentet i fortiden og
bragt ind i nutiden som en visuel form. Drivkraften i denne hvirvelvind
af indtryk er en dyb nysgerrighed på og forundring over tilværelsen,
over det at leve her og nu.
Ulla Diedrichsens kunstneriske virke
har mange facetter. Det giver sig udtryk i forskellige medier, hun
igennem årene har arbejdet med og afsøgt. Det være sig konceptkunst,
fotografi, film, performance, maleri, grafik, installationer og
udsmykninger af forskellig art. Ofte er der fulgt ord med fra kunstneren
selv. Det er også tilfældet i denne publikation, som er blevet til i
forbindelse med Ulla Diedrichsens totalinstallation på Ribe Kunstmuseums
øverste etage i efteråret 2021. I artiklen »Tankeodyssé« fører
Diedrichsen læseren gennem landskaber, gennem tider, gennem oplevelser
og indtryk fra barndom til eftertankens alder, hvor nysgerrigheden ikke
bliver mindre, men erfaringsopsamlingen større.
At billeder er
meningen, er der ingen i tvivl om, når man møder denne kunstner, men
ordene – de bærer også betydning ud over at være en form. Ikke alene nye
ord, men i særdeleshed også de gamle. Dem, der dukker op hist og her.
Ofte kun i brudstykker, så man kun kan ane noget og må gætte sig til
resten. I mødet med Diedrichsens kunst åbnes øjnene for det
uforståelige, nysgerrigheden pirres og forundringen bliver til spørgsmål
og eftertanke.
Med artiklen »At se dobbelt – ord, spor,
billede« af museumsinspektør på Ribe Kunstmuseum, cand.mag. Katrine
Bruun Jørgensen, får vi et indblik i Ulla Diedrichsens værk og i den
særlige grafiske teknik »frottage«, som er anvendt til en række af
udstillingens værker. Disse frottager stammer dels fra Sct. Catharinæ Kirke
i Ribe og fra Ribe Domkirke. En yderligere indføring i og
perspektivering af Ulla Diedrichsens kunst udfoldes i artiklen »Når ord
er mere end bare ord. Om Ulla Diedrichsens kunstneriske færden mellem
skriftbilledernes linjer« af overinspektør på Museum Jorn, cand.mag.
Lucas Haberkorn. Haberkorn peger bl.a. på, at Ulla Diedrichsen
undersøger teksten som billede og form, og at essensen i
hendes kunstneriske praksis er at skabe ufuldendte billeder og
fortællinger på baggrund af en kunstnerisk arkæologi fremfor at pege på
sandheder.

Brugerbedømmelser af JEG-VAR-HER



Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.